Skip to content

marketing

Assessment error Performing Arts Fund has major implications for future grant applications

Those who apply for grants but do not receive them must be given insight into the applications of others who have been honoured. That is the most remarkable ruling by the Council of State in the case Holland Opera won against the Performing Arts Fund. Much more important for the company itself, of course: according to our highest court, the Performing Arts Fund decided in 2012 to grant Holland... 

Cullberg Ballet, 'The Return of the Modern Dance' (chor.: Trajal Harrell)

Cullberg Ballet welcomes audience to monomaniacal awareness dance #HF15

Two choreographers exploring how a dancer and the eye of the audience interact. Dance makers who rattle common ideas about identity and sexuality. Artists who confront us with the dreams of perfection and glamour that advertising and marketing throw at us. The famous Cullberg Ballet made a striking choice by performing choreographies by the... 

5 nominees Golden Struis 2015 / Cultural Marketing Awards

Marketing in culture comes of age, these 5 clubs are this season's top performers

It is a niche sector in marketing, but cultural marketing is fast becoming mature. In recent years, cultural organisations have had to be creative and inventive with increasingly limited budgets. This often manifested itself in sensational marketing of performances, exhibitions and festivals. Not without results: these five marketing cases have bravely drawn attention last cultural season.... 

Hatsune Miku: zijn we er dan allemaal ingetrapt?

Het is een van de meest voorbesproken voorstellingen van dit Holland Festival. Kranten, tijdschriften en webmagazines doken massaal op The End met de Japanse superster Hatsune Miku. Dat ze niet echt is. Over ons aller fascinatie voor het virtuele en technologie. Over haar tweeënhalf miljoen Facebookvrienden. Over de fans die meer dan 100.000 liedjes voor haar hebben geschreven. Over de kostuumontwerpen… 

Provincial millions for HET Symphony Orchestra evaporated without results

What happened to the five million Overijssel gave the orchestra in 2011 to 'get more money from the market'? This was also what councillor Van Abbema wondered, and the answers the province gave her mostly raise more questions. What is abundantly clear is that the province wants to keep the orchestra no matter what and of no merger 

And the 2014 Dance Photo nominees are...

The Official Nominations for the first Dance Photo of the Year election have been announced. From 43 entries, Hans van Manen (choreographer) and Thomas Cott (Alvin Ailey American Dance Theater) compiled a top six. We couldn't think of a better jury for a preselection. Now we are curious to hear your vote. The Dance Photo of the Year election puts dance photographers and their work in the spotlight. Because. 

Citymarketing maakt een stad van Nederland

Ze waren altijd een beetje het afvoerputje van marketingland: stadspromotiemensen of citymarketeers. Vooral kunst- en cultuurmarketeers zagen ze liever gaan dan komen, want het kost hun alleen maar geld. Leuk idee dus van Cultuurpers-partner ACMC om ze eens samen te brengen. Inmiddels heeft Citymarketing namelijk de wind mee. Stadspromotie is hot, en heeft ontdekt waar de kracht ligt: buiten de… 

Should Halbe Zijlstra apologise only to Overijssel?

Ten per cent fewer performances and ten per cent fewer visitors in Overijssel headlines RTV Oost. Bam! That chops it. Into the bin, that jubilant press release by Jet Bussemaker. And if there is one province that does not need to apologise to Halbe Zijlstra, it is Overijssel. Well, we reported earlier that apologies are not necessary anyway, but as a province... 

De mythe van cultureel ondernemerschap: 6 redenen waarom het niet om geld gaat

Sinds de bezuinigingen is het bittere noodzaak voor velen geworden, cultureel ondernemerschap. Maar wat dat precies is, dat weet helemaal niemand. Zelfs de overheid heeft eigenlijk geen idee als ze het er over heeft. Maar, de overheid vraagt, dus moet er antwoord komen. De afgelopen jaren wordt de Nederlandse kunstwereld overspoeld met self-proclaimed ervaringsdeskundigen op het gebied van cultureel ondernemerschap.… 

Open, flexible and on top of everything: 9 expected and unexpected tasks for the theatre of the future

What does the theatre of the future look like? That question Odeon De Spiegel Theatres posed to the FMT Workforce, the online brainstorming environment of our partner Fast Moving Targets. We also brought the message here. Odeon and De Spiegel are two theatres in Zwolle. Well-run theatres, but always looking for the new opportunities offered by new technologies and developments.... 

Google en facebook nemen rol galerieën, uitgeverijen en impresariaten over

Voor de meeste kunstenaars is het een ideaal. Vertegenwoordigd worden door een galerie. Schrijvers hebben hun zinnen gezet op een contract bij een uitgeverij. Muzikanten kijken verlekkerd naar labels en theatermakers staan in de rij voor een impresariaat. Makers hebben een haat-liefde verhouding met zulke bemiddelaars. Want hoewel de gemiddelde creatieve professional wel een teen zou willen missen in ruil… 

4 lessons you can learn from Stromae: everything is about connection

We staan er meestal niet bij stil, maar marketing is overal om ons heen.  En dat terwijl we heel veel kunnen leren van al die goede voorbeelden. En zeker ook van de minder goede. Onlangs zag ik op TV een interview met de wereldster Stromae.  Deze jonge Belgische rapper en muzikant is de laatste jaren zeer succesvol. Of je nu… 

Can art institutions learn from the success story of a Rotterdam hair salon?

It is a little after ten o'clock. I'm on my way to the bakery on Rotterdam's Nieuwe Binnenweg. I pass a coffee shop, a bicycle shop, an off-licence. I also pass the hairdresser's where about 12 men are waiting in front of the door. An hour before the doors open. "Yes but wait... A hairdresser that doesn't open until 11 o'clock... 

Het Cultuurcongres

Op maandag 27 oktober vond “Het Cultuurcongres” plaats. Een slim gekozen naam die deed vermoeden dat dit congres uniek was in zijn soort en dat er een grote organisatie achter schuilging. Des te verrassender dat dit pas de eerste editie was. En dat het initiatief uit de koker kwam van 1 persoon. Tijdens zijn openingswoordje nam Job Gerlings ons mee… 

The magic formula: art covered in applesauce

The post on facebook that dominated my timeline today: the spontaneous concert at NS station Amsterdam Centraal, taken from the website of the NRC (link: http://www.nrc.nl/muziek/2014/10/09/hoe-drie-artiesten-onverwacht-samen-optraden-op-adam-cs/ For several weeks now, this station has had a piano on which anyone can play. A playful action by the NS to make waiting more fun. This leads to surprising situations. Like this one in which a pianist... 

Photo: Wijbrand Schaap

‘Bezuinigingen leiden wel degelijk tot kwaliteitsverlies.’ Het grote Raad voor de Kunst-interview (1): “Het mecenaat is natuurlijk flauwekul.”

Joop Daalmeijer: ‘Ik autoriseer nooit. Dat vind ik zo’n onzin. Een journalist moet gewoon goed zijn werk doen.’ Wijbrand Schaap: ‘Daar zijn we het dan over eens. We schrijven alles integraal op, maar omdat gesprekken over alles nogal eens oeverloos willen zijn, wil ik het ophangen aan de Cultuurverkenning. Dat is het meest concrete stuk en het meest actueel, en het… 

‘Print’ vooral populair bij podiumkunsten. Onderzoek cultuurmarketing toont trends in marketing & communicatie.

Uit onderzoek van Cultuurmarketing onder ruim 650 marketeers in de culturele sector, blijkt dat het verhogen van de bezoekersaantallen de belangrijke marketingdoelstelling voor het komende jaar is. Met het jaarlijkse onderzoek brengt Cultuurmarketing actuele ontwikkelingen in het vakgebied in kaart. Verhogen bezoekersaantallen is belangrijkste marketingdoelstelling Het verhogen van de bezoekersaantallen is voor 40% van de organisaties de belangrijkste doelstelling voor… 

Bewezen: theaterbezoekers zoeken intellectuele bevrediging en lezen nauwelijks recensies

Toneelrecensies voorzien vooral in een behoefte bij kunstenaars en journalisten. Lezers van de krant maken er nauwelijks gebruik van. In Londen is dit onderzocht. Slechts 36 procent van de theaterbezoekers zegt recensies te lezen. Veel meer waarde hechten de liefhebbers aan tips van vrienden en familie. Afgelopen zaterdag was er in het Amsterdamse Debatcententrum De Balie een discussie tussen theatermakers,… 

Wat u van Cultuurpers kunt leren. Alvast 4 unieke aanbiedingen voor kunstliefhebbers en cultuurschrijvers.

Leuk kunnen schrijven is fijn, maar de journalisten van Cultuurpers kunnen meer. Ze hebben gestudeerd voor kunstkenner, hebben duizenden uren doorgebracht in zaaltjes en hallen waar zelfs u het bestaan nog niet van wist en beschikken over een enorme gedrevenheid. Hoe anders kan deze website bestaan?

Is Anne te groot voor recensies? 3 redenen waarom ik het lastig vind om Anne te recenseren

Iemand merkte op Facebook op dat het een beetje raar stond om in een krant sterren uit te delen voor een toneelstuk gebaseerd op Het Dagboek van Anne Frank. Hoewel ik zelf huiver om zo vroeg al een Godwin te maken, is er toch wel degelijk iets aan de hand met Het Toneelstuk en De Recensie. Recensies over Het Toneelstuk naar Het Dagboek lijken namelijk overbodig. Want hoe recenseer je zo’n stuk, met zo’n geschiedenis? Is gedoe over wel of geen gelaagdheid, wel of geen avontuurlijkheid in de regie niet zelfs een beetje oneerbiedig? Het zijn drie kwesties dus, die me tot een overweging brachten dat het misschien wel helemaal niet moest kunnen. Anne recenseren.

Marketeers, toon ons uw ziel

Best lastig, marketing in de cultuursector. Voor een deel werk je in een markt waarvan men tegenwoordig denkt dat wat mooi is, zichzelf wel verkoopt, en voor de rest van de tijd moet je concurreren met een overvloed aan aanbieders. En dat ondanks de pogingen van de regering om het cultuuraanbod drastisch te decimeren. Of misschien wel dankzij. De markt… 

Photocredits: Cultuurmarketing

Papier leeft nog: culturele sector maakt vaker eigen magazines

Een eigen – al dan niet glossy – magazine is voor steeds meer kunstinstellingen de ideale manier om klanten te binden. Hoewel relatief duur om te maken, gebruiken de kunstinstellingen zo’n magazine voor achtergrond en verdieping. Precies dat wat ze vaak missen bij de traditionele, papieren, media.

BPP Kaputt (6): Alle theaterprijzen en collectieve marketing gestopt

Er gaat geen cent meer naar de jaarlijkse theaterprijzen en ook alle andere collectieve marketingactiviteiten, zoals het congres podiumkunsten, gaan naar 0 euro of heel weinig. Zegt de ene voorzitter tegen de andere directeur, die ook voorzitter is, en eigenlijk dezelfde is. Want zo gaat bij de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies:

Rotterdamse Schouwburg: meer muziek, meer bezoekers

Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers gelijk te houden, of zelfs iets te laten stijgen tot ruim 147.500. In het eigen persbericht wijt de directie (nu nog in handen van Jan Zoet) dat aan een scherpere programmering en reprises van succesvolle producties, en een toename van het aantal concerten:

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)