Meanwhile, on the edge of Europe. Watch Greek crisis on #Berlinale
De bijna vijf uur durende documentaire ‘Combat au bout de la nuit’ maakt duidelijk hoe de gewone Griek de crisis ervaart. Een ware onderdompeling.
De bijna vijf uur durende documentaire ‘Combat au bout de la nuit’ maakt duidelijk hoe de gewone Griek de crisis ervaart. Een ware onderdompeling.
The Berlinale claims to be the most political film festival, but are we much wiser from the label 'political cinema'? Django, about the legendary Django Reinhardt, opened the 67th edition.
'Unleashing war is the best way to escape from yourself,' we read on the gauze screen in front of the Stopera stage. Then the Rotterdam Philharmonic Orchestra begins Alexander Borodin's Prince Igor. A catchy one-liner, but it raises expectations that are not met. Musically, too, this co-production of De Nationale Opera and the New...
His two internationally successful novels Oorlog en terpentijn (War and turpentine) and De bekeerlinge (The convert) take Stefan Hertmans around the world. But the social side of life it clashes with his desire for solitude. Six life questions to Flemish author Stefan Hertmans. 'When I am alone, I find myself.' 1. What is your recurring dream? 'For fifty years, I have had to...
Meer dan 120 miljoen boeken verkocht bestsellerschrijver Wilbur Smith – tweeduizend Wembley-stadions vol. Zijn vaste recept – geweld, magie, mysterie, avontuur, jagen en seks – houdt zijn lezerspubliek al meer dan een halve eeuw geboeid. Om zijn productie hoog te houden, werkt hij sinds kort met coauteurs. Alleen de ‘Egypte-romans’, waartoe ook zijn nieuwe boek Farao behoort, schrijft hij zelf.…
This month, early music pioneer Marijke Ferguson turned 89. She led the adventurous ensemble Studio Laren for 30 years and has been making radio for over 50 years, the last 23 for the Concertzender. Time and again, she manages to intertwine old and new music with pop and world music in an appealing way. On Sunday 11 December, the Concertzender puts her centre stage during...
In 1975 organiseren de jazzmusicus Misha Mengelberg en de kunstenaar Wim T. Schippers Een behoorlijk kabaal in het Amsterdamse Mickery Theater. Een week lang onderzoeken ze in ‘onnavolgbaar muziektheater’ de verschillende betekenissen van een concert. Jacqueline Oskamp koos het als titel van haar recent verschenen boek waarin zij de Nederlandse muziekgeschiedenis van de afgelopen eeuw beschrijft. Treurige conclusie: er is…
Het Belgenmonument in Amersfoort is het grootste oorlogsmonument van Nederland. Honderd jaar geleden werd gestart met de bouw. Het is onlangs gerestaureerd, maar heeft geen functie meer. Er wordt gezocht naar nieuwe zingeving. Architectuurcentrum FASadE schreef hiervoor een ontwerpwedstrijd uit. Doel: het Belgenmonument een hernieuwde betekenis te geven als memorial maar ook als symbool voor de opvang van hedendaagse ontheemden. De jury onder leiding…
Is er nog niet genoeg woede en agressie in onze wereld? Je zou denken van wel, maar toch vindt Rikko Voorberg (36)[hints]Theoloog Rikko Voorberg (1980) is oprichter van de PopUpKerk, organiseert kunst-installaties en is publicist; hij is gastcorrespondent Woede bij De Correspondent en heeft een vaste column in het Nederlands Dagblad. De PopUpKerk is hij begonnen op uitnodiging van de…
The last lavender fields have been harvested, and Haute-Provence is preparing for autumn. The white mists come earlier and start to rise later. As the village of Monieux basks in the sun, which still shines warm and bright, the tree-lined river Nesque meanders through the valley stretching out at our feet. Sanctifying silence....
This week saw the publication of Nobel Prize winner Herta Müller's autobiography, My Homeland, an Apple Pit. A few years ago, A Quattro Mani had an exclusive interview with the Romanian writer, when her first collection of poetry collages was published, The Skirt-chaser and its sly aunt. We spoke to her at her home in Berlin, she revealed how her poetry collages are created, and the making...
Back to the 11th century His previous novel Oorlog en terpentijn (War and turpentine) brought Belgian writer Stefan Hertmans world success. The book became a bestseller and was showered with praise and awards. It gave Hertmans a whole new readership. His new novel De bekeerlinge was therefore eagerly awaited. Hertmans came up with the subject for his new novel...
The enthusiasm that characterised Toer van Schayk and his generation of choreographers is disappearing. With the programme Dutch Masters, the Dutch National Ballet is honouring an era. The success of Toer van Schayk and his generation If it is up to the public, the master ballets of the three great Van's (Rudi van Dantzig, Hans van Manen and Toer van Schayk) may stay for a while longer. As one man stood...
TING! is a pitch-black anniversary spectacle by Scapino Ballet Rotterdam. But the NITS give the evening luster. Large billboards along the entrance to the Ferro Dome in Rotterdam still hint at the colourful history of the 70-year-old Scapino Ballet. Once inside the round gas holder, however, choreographer Ed Wubbe cuts straight to the chase with a world dipped in sombre tones. A...
Haar boek Het seksuele leven van Catherine M. overrompelde de wereld en maakte haar in één klap wereldberoemd. Sindsdien is Catherine Millet een van de meest gelezen schrijfsters van Frankrijk. In haar meest recente roman Een droomleven keert ze terug naar haar jeugd in Bois-Colombes. A Quattro Mani ging met haar mee naar de kiem van haar schrijverschap. Terug naar…
Door Brexit hebben veel programma’s op de Fringe een extra lading gekregen. Maar wat is Brits eigenlijk, en waar hoor je thuis?
Sinds zijn oprichting heeft de NJO Muziekzomer zijn vleugels uitgeslagen. Het begon in 2001 als een zomercursus voor muziekvakstudenten die mochten werken met internationaal gerenommeerde musici, componisten en dirigenten. Inmiddels is de NJO Muziekzomer uitgegroeid tot een niet te missen, publieksvriendelijk festival, dat de gehele provincie Gelderland bestrijkt. Op vrijdag 19 augustus maakt het een stapje over de grens naar Overijssel,…
Huge passenger trunks, like those at the airport, are stacked crosswise on the stage in the Amsterdam Forest. This immense rendition forms the backdrop of Romeo & Juliet by William Shakespeare in the Amsterdam Bostheater's performance. Director Ingejan Ligthart Schenk stages Shakespeare's classic modern, with acrobatics by the Tent Circustheater group and musical input by De Veenfabriek.
Nederland herdenkt deze maand de ramp met de MH17. Twee jaar na dato is de schuldvraag nog steeds niet eenduidig beantwoord. De hoofdpersoon van Pieter Waterdrinkers roman Poubelle heeft daar minder moeite mee: die houdt vooral zichzelf verantwoordelijk. Een gesprek met correspondent-romancier Waterdrinker: over de moderne Europese geschiedenis, de Russische mentaliteit, de Grote Literatuur en de stront van het hedendaagse Europa.
When we think of 'The Dark Ages', we think of the rough raw dark Middle Ages, with church and king and no hygiene. However, Swiss director Milo Rau's performance, now at the Holland Festival, refers to a much more recent piece of European history. In a recent interview With the Culture Press, he said:
The Encounter, a large-scale solo performance by British multi-talent Simon McBurney, had its Dutch premiere at the Holland Festival on Thursday. The Encounter combines the dramatic power of a Hollywood blockbuster with the polished simplicity of 20th-century, stripped-down, edited - call it Brechtian - theatre.
In elke toneelvoorstelling, film, of concert zit wel een scène die je bijzonder raakt. In de documentaire Ik wil gelukkig zijn (2016) over het leven van actrice en cabaretière Fien de La Mar (1898-1965) zit ook zo’n moment, een muziekscène van onvergetelijke ontroering.
Dit is een bespreking van een voorstelling die alweer voorbij is, en waar ik bovendien zelf aan meewerkte. Dat mag helemaal niet. Maar het is ook een verhaal over vluchtelingen in Europa, een theater dat boven de wolken zweeft, een kerkje van marsepein, tunnels in Palestina en 49 trekken. Dus ik doe het toch.
Afgelopen weekend, tijdens het Kunstenfestivaldesarts, voltrok zich een mirakel in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel. Scenograaf Jozef Wouters en zijn ploeg waren neergestreken in de oude zaal met koepeldak. Tien jaar geleden helemaal gerenoveerd, is ‘de Bol’ nu een ouderwets lijsttheater voorzien van de nieuwste theatertechniek. Inclusief die 49 trekken, en daar draaide het om.
Aan een trek,
‘Dit regiem heerst ook over je na je dood. Het regiem steelt je verhaal. Ze gebruiken je om hun eigen verhaal te vertellen. Nabestaanden worden gedwongen om verklaringen te onderteken dat de dode is vermoord door de oppositie. Het regiem gebruikt de doden om de levenden te onderdrukken.’ De Libanese kunstenares Tania El Khoury heeft een statement gemaakt: Gardens Speak (Tuinen Spreken). Een installatie, een immersieve[hints]definitie: onderdompelend, waardoor je de echte wereld om je heen vergeet.[/hints] voorstelling, waarin de toeschouwers zelf acteur zijn. Een voorstelling die bestaat uit een berg aarde waaruit zacht stemmen klinken vanonder grafstenen. Die voorstelling komt in juni naar Amsterdam, als een van de voorbeelden van de nieuwe Holland Festival-programmering door festivaldirecteur Ruth MacKenzie.
De berg aarde waarin en waarop de installatie zich afspeelt staat voor de vele duizenden anonieme achtertuingraven in Syrië. In het begin van de Syrische burgeroorlog was de strijd nog vooral een strijd tussen tegenstanders van de dictatuur van president Assad en diens (geheime) politie. De eerste slachtoffers waren vaak nog gewoon studenten die meededen aan vreedzame demonstraties, die pamfletten uitdeelden, of die de begrafenis van een vriend bezochten. Immers: het bombarderen van begrafenisplechtigheden was en is een beproefde methode van moorddadige regiems en misdaadsyndicaten om opstandige netwerken uit te schakelen.
Tania El Khoury hoorde in 2013 van het Syrische alternatief: de privébegrafenis in eigen achtertuin, of bij gebrek daaraan in een anoniem stadspark, zonder grafsteen of herdenkingsplek. Zo’n actie is zowel een uiting van angst als een daad van verzet: dit zijn doden die de regering niet meer kan misbruiken. ‘Het stuk is oorspronkelijk ook niet bedoeld voor het Europese publiek. Het is in Libanon gemaakt en de tekst was ook in het Arabisch. Het laatste waar ik aan dacht was het Europese publiek. Het idee was
Filmmaker Louis van Gasteren, who died on 10 May 2016, was initially an electrician but still found his calling as a filmmaker, producer, bohemian, visual artist and sleeper by conviction. The creator of a distinctive documentary oeuvre put much of himself into his work.
You must be logged in to post a comment.