Skip to content

rage

Depraved souls in dark times - baroque opera in Saturday Matinee

Baroque specialist and conductor Andrea Marcon, together with his La Cetra Barockorchester, manages to weave a fine lace work in Vivaldi's opera seria Catone in Utica (1678 - 1741), on which, among others, German soprano Anett Fritsch, Swedish mezzo-soprano Ann Hallenberg and striking Italian mezzo-soprano Francesca Ascioti shine like precious jewels. The international cast of Catone in Utica... 

'TV has lost touch with reality'

"Let's have a Magna Carta of British Broadcasting." With those words, celebrated actor Idris Elba (Luther, The Wire) began his closing remarks in the British Parliament. For the past half hour, he has been speaking to the Lords and Ladies kindly yet persuasively about the need and opportunities for diversity in British television. The timing of this speech was perfect because... 

Queues to the door for Knausgård at Winternachten #wu16 #wn16

Lots of audience and wonderful stories made the Saturday of the literary festival Winternachten a party. For the visit of Norwegian writer Karl Ove Knausgård in the afternoon, queues stretched from the auditorium to the front door of the Theater aan het Spui. The festival's evening programming was also well attended. While American-German philosopher Susan Neiman spoke in... 

Winternachten is about something

Hello Darkness is the theme of the international literary festival Winternachten, this coming weekend in The Hague. It takes guts, in a time when everything has to be fun and cosy and we prefer not to spend our free time dealing with misery or 'heavy topics'. That is why we love Winternachten, because that festival really goes... 

‘Mijn moeders dood is het begin geweest van mijn schrijverschap’

‘Spannend en toegankelijk, met een grote tragische lading en een onverwacht en aangrijpend einde’. Met die woorden kreeg schrijver Jan Vantoortelboom vorige week de Zeeuwse Boekenprijs uitgereikt. A Quattro Mani zocht hem op in Zeeuws-Vlaanderen en sprak met hem over zijn roman De man die haast had. ‘Ik ben gegroeid als schrijver.’ Schrijfhuis ‘Het Tortelnest’ prijkt er op het handgeschilderde… 

240 Pubers stil krijgen bij Shakespeare? Een gebruiksaanwijzing.

Veel theatermakers smeken heimelijk om de invoering van lijfstraffen voor scholieren met CKV. Scholieren met CKV zijn er namelijk op uit om het leven van acteurs te verwoesten. Ze worden daarin bijgestaan door ongeïnteresseerde docenten, die op hun vrije avond meer moeite doen om in de smaak te vallen bij hun pupillen dan bij de aanbieders van cultuur. Als compromis gelden… 

No art without sacrifice! @TFBoulevard shows 2 faces of youth theatre

Last year, theatre festival Boulevard launched a competition giving young creators the chance to create a performance. Requirements: the target audience (young people aged six and over), the length of the performance (roughly 20 minutes) and the theme (Vincent Van Gogh). This weekend the first two winners could be seen, next weekend the other two. Above all, the first performances showed the two faces ... 

Why we should not forget Ellen Vogel

Ellen Vogel is dood, 93 jaar oud, en dat is een verlies. Haar ‘een monument’ noemen is een belediging, dus ik zal dat hier niet doen. Ellen Vogel was wel een koninklijk actrice: waardig en een beetje deftig. Ze was ook iemand die haar woede subliem wist te verbergen. Ik heb mevrouw Vogel een paar keer meegemaakt. De eerste keer… 

Pixars Binnenstebuiten in vijf emoties

Pixar legde de lat hoog. Zo hoog, dat de recente output ronduit tegenviel. Maar Binnenstebuiten overtreft alle verwachtingen. Het voert misschien wat ver om te stellen dat Pixar eigenhandig de animatiefilm nieuw leven heeft ingeblazen. Maar sinds het door George Lucas opgerichte softwarebedrijf begon met maken van grote films werd de concurrentie weggeblazen. Toy Story brak in 1995 alle records,… 

Seven things that make Ghosts so special

1. Intimacy That the atmosphere in a packed hall becomes intimate enough for a girl in the audience to ask legendary American rapper-poet Black Ice the question: If poetry equals love, as he had just proclaimed, did it ever break your heart? Black Ice, the man who strings his associations together faster than Halbe Zijlstra strings his stupidities,... 

Five questions to Willem Jeths, Composer of the Fatherland

Willem Jeths (1959) is one of the most successful Dutch composers. Through his enormous craftsmanship and drive, he manages to create his own sound world, which is surprising yet accessible. His work is regularly performed at home and abroad and has appeared on many CDs. In 2014, he received the Amsterdam Prize for the Arts and later that year he was appointed 

Reinbert de Leeuw dirigeert opwindende Janáček

Reinbert de Leeuw dirigeerde donderdag 12 maart een opwindend concert rond Leoš Janáček in het Muziekgebouw aan het IJ. De synergie tussen instrumentalisten, zangers en dirigent leverde puntgave uitvoeringen op, die door de bijna uitverkochte zaal zowel vóór als na de pauze beloond werden met een ovationeel applaus. Het gejoel leidde zelfs tot een toegift: een lied uit de populaire cyclus Rikadla… 

Karl Ove Knausgard opent Writers Unlimited met sterk beroep op individualisme #wu15

“Iedereen die schrijft zal vroeg of laat tegen een muur aanlopen, een grens van wat niet kan, mag en moet worden geschreven. En vrijwel iedereen zal op dat moment terugschrikken en ervan afzien om het te schrijven. Want die muur staat er om ons te beschermen tegen wat we niet willen.” Karl Ove Knausgård, door sommigen al vergeleken met Marcel Proust,… 

Stefan de Walle en Ariane Schluter in Vrijdag, foto Kurt van der Elst

Verder leven met onverteerbare schuld aan elkaars verwoeste bestaan: Nationale Toneel speelt Vrijdag van Hugo Claus

Georges Vermeersch komt vervroegd thuis uit de gevangenis, waar hij een straf uitzat wegens incest met zijn dochter Christiane. Zijn vrouw Jeanne heeft in de tussentijd een kind gekregen van de jongere buurman Erik. Hoe moet je dan verder? Casper Vandeputte regisseerde een intense, beklemmende versie van het toneelstuk Vrijdag van Hugo Claus bij het Nationale Toneel. Hoofdrolspelers Stefan de… 

Keeping is no good, throwing away is wrong: comical lesson in self-reflection from Firma MES

Twenty-five per cent of people have a room they can no longer enter because it is too full of stuff. This is oppressive and it is no wonder that some resort to the other extreme: radical consumerism. In TROEP, theatre group Firma MES follows Barbara, a woman who wants to live with no more than eight objects. Just like Buddhist monks. This results in a delightful, witty play that is seriously thought-provoking and shows how giving up can become just as oppressive as keeping it.

Three reasons to go to Medea

For the second consecutive year, the Festival of Early Music is organising a Laboratory, in which young creators can learn about their craft. This year's programme features Medea by Czech composer Georg Benda. This 'melodrama', an alternation of spoken text with music, was a resounding success at its premiere in 1775. Musicologist Jed Wentz and scholar Mary Helen Dupree revived it... 

Aufführung der Komposition " Delusion of the fury " von Harry Partch in der Musiktheater Inszenierung von Heiner Goebbels mit dem Ensemble musikFabrik in der Jahrhunderthalle Bochum im Rahmen der Ruhrtriennale 2012-14 am Mittwoch, 21.08.2013

Seeing music (and not hearing it?)

Vanwege mijn fascinatie voor de complexe relatie tussen luisteren en kijken, besloot ik drie voorstellingen tijdens het recente Holland Festival te bezoeken en te ervaren wat er gebeurde als ik probeerde oren en ogen in gelijke mate de kost te geven. De eerste was “Delusion of the Fury” (1966) van de Amerikaanse componist Harry Partch, de tweede een concertante uitvoering van Philip Glass’ opera “The CIVIL warS” (1983), de derde een uitvoering van Franz Schuberts “Die Winterreise” (1827) waarbij vierentwintig korte films van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge werden vertoond.

Requiem for the Red Box

After seven concert seasons, the broadcasting series takes 'The Friday of Vredenburg' farewell to emergency venue Vredenburg Leidsche Rijn, better known as 'The Red Box'. From September, the concerts will again take place in the restored Great Hall of the otherwise brand-new TivoliVredenburg. The concert on 6 June will feature the Radio Philharmonic Orchestra and the Groot Omroepkoor, conducted by Antony Hermus. They will play music by Beethoven, Richard Strauss and a brand new piece by Wim Laman, Requiem Songs.

UPC voor de rechter: ‘Schrijver is lopendebandwerker in pindakaasfabriek’.

De nobele kunst van het kabeltrekken is een van de meest winstgevende activiteiten in Nederland medialand. Dat bleek op dinsdag 15 april in de Amsterdamse rechtbank. Daar stonden de Nederlandse schrijvers, vertegenwoordigd door Lira, tegenover de grote kabelmaatschappijen en producenten, vertegenwoordigd door een paar hele dure advocaten, afkomstig uit de kantoortorens op de nabijgelegen Amsterdamse Zuidas.

Timeless staging of St John Passion grips at throat

The main character of Bach's St John Passion? Jesus, of course. Wrong. It is the narrator, the evangelist, especially in Dale Duesing's wonderful staging, especially when interpreted by Robert Burt. Where in ordinary performances of the Johannes the evangelist's recitatives mainly interrupt the arias and choral passages, here they form the dramatic core. We truly see John's passion.

"Forbidden!" Or is it? Reinbert de Leeuw performance makes curious about biography

It is the kind of publicity even literary agency Sebes and Van Gelderen dreams of. An argument between biographer and subject that makes it into all the national newspapers. Especially when it is not a biography of, say, an ex-soccer player who squandered his fortune, but one of wayward composer and conductor Reinbert de Leeuw.

Figaro! Figaro! Figaro! Reisopera on tour with Rossini's masterpiece on order

'Give me a shopping list and I will set it to music,' the Italian composer Gioacchino Rossini is said to have said. Perhaps apocryphal, but fitting for the man who composed faster than musicians could rehearse his scores. Where Wagner needed a lifetime for 14 operas, Rossini wrote triple that. In barely fifteen years.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)