Filmacademie 2015: De commercial, de extase, de sleutelmaker en de sekspop
Lichting 2015 van de Filmacademie presenteert de eindexamenfilms.
Lichting 2015 van de Filmacademie presenteert de eindexamenfilms.
Het Gelders Orkest krijgt een nieuwe grote zaal. Vragen over exploitatie werden gisteravond in de Arnhemse gemeenteraad achteloos terzijde geschoven. En dus is bouwend Nederland blij. Bovendien realiseert Arnhem een half miljoen bezuiniging per jaar op de cultuurbegroting, door die nieuwe nog te bouwen zaal meteen te verzelfstandigen. Weer een hoofdpijndossier afgesloten. Totdat er enorme begrotingstekorten bij de zelfstandige zalen ontstaan…
Drie jaar geleden werd het vermoeden al geuit in Amerika, nu dringt het ook door tot Europa. Mensen lezen veel meer dan boekhandels en uitgeverijen denken. En dat ligt niet eens aan het illegale downloaden van bestsellers, waar iedereen zich zo druk om maakt. Logisch, want wat mensen zo fanatiek lezen is niet het boek waar je in een boekwinkel,…
Voor de tweede keer trad tenor Joseph Calleja maandagavond 22 juni op in het Concertgebouw in Amsterdam, begeleid door het Gelders Orkest onder leiding van Frederic Chaslin. Calleja (1978), afkomstig van Malta, is een topzanger van wereldfaam. Zijn timbre roept herinneringen op aan de mooiste stemmen van weleer: het beheerste vibrato van Jussi Björling en de glasheldere, krachtige hoogte van…
Kathedralen zijn ‘in’ Utrecht heeft iets met kathedralen. De Dom was ooit een kathedraal, maar sinds de Reformatie zich al beeldenstormend een weg door het rooms-katholieke erfgoed baande, is de echte kathedraal met de stoel van de aartsbisschop nu een paar honderd meter verderop. Begin jaren negentig doopte theatermaker Aram Adriaanse de voormalige paardenstal van de veeartsenijfaculteit om tot ‘Paardenkathedraal’,…
In de foyers hing een lucht van duurdere parfum dan bij een Nederlandse galapremière. De vrouwen waren jonger en gladder, of hadden een betere botox-arts dan doorgaans. De juwelen zagen er heel erg duur uit, net als de jurkjes. Overal klonk Russisch. Het leek of de Amsterdamse Stadsschouwburg even verplaatst was naar de PC Hooftstraat, een paar honderd meter verderop.…
Twee choreografen die onderzoeken hoe een danser en het oog van het publiek op elkaar inwerken. Dansmakers die rammelen aan de gangbare ideeën over identiteit en seksualiteit. Kunstenaars die ons confronteren met de dromen over perfectie en glamour waar reclame en marketing ons mee opschepen. Het beroemde Cullberg Ballet maakte een opvallende keuze door choreografieën uit te voeren van de…
Ook de tweede kamer wilde graag weten wat minister Bussemaker van Cultuur nou precies bedoelde met dat ‘kasschuiven‘. Het was dat kasschuiven waarmee ze immers feestelijk kon mededelen dat ze 18 miljoen extra in cultuur zou gaan steken, na 2017. In een brief aan de kamer heeft de minister nu laten zien hoe creatief ze kan boekhouden. Een paar kosten…
Vijf uren praten met meer dan dertig genodigden. Dat bood het Rondetafelgesprek over de ‘Uitgangspunten cultuurbeleid 2017-2020’. Van debat was amper sprake. Het betrof vooral het herhalen van eigen standpunten, maar dan uiterst voorzichtig om niemand voor het hoofd te stoten. De voorzitter keek vooral naar de klok. Het debat in vijf quotes. “Hoe doen we dat? Heel simpel: over de…
Na een uur keek ik op mijn horloge – er bleken amper 10 minuten verstreken. Op papier zag het programma Baroque Revisited van Solistenensemble Kaleidoskop in het Muziekgebouw aan ’t IJ op 18 juni er spannend uit. Werken van componisten uit de Barok worden door de Duitse componiste Sarah Nemtsov (1980) tot één geheel gesmeed, verweven met moderne klanken en…
Gisteravond speelde Nazmiye Oral samen met een grote groep Turkse collega’s voor de derde en voorlopig laatste keer de voorstelling Niet Meer Zonder Jou. Het is een intieme en overweldigende theaterproductie van Adelheid Roosen, Female Economy & Zina, mede geproduceerd door en opgevoerd tijdens het Holland Festival in Broedplaats De Vlugt, far west in Amsterdam-Slotermeer. Scheurend sterven noemt Nazmiye Oral…
Heb ik dat. Raak ik steeds meer onder de indruk tijdens het avondje Cool Britannia van Het Nationale Ballet, blijkt het helemaal niet zo goed te zijn. Want kenners reageren na afloop lauwtjes. Ben ik nou zo dom, of zijn zij nou zo slim? Er is eigenlijk weinig Brits aan Cool Britannia. Behalve dat de choreografen er vandaan komen. Een overduidelijk…
Typerend voor een niet helemaal bevredigende avond rondom Samuel Beckett en Franse filosofie is de wijze waarop die werd aangekondigd. Het Holland festival noemde de avond Beckett en Filosofie: Samuel Beckett, Albert Camus, Georges Bataille, Gilles Deleuze. Organisator Felix en Sofie noemde het Beckett in het vizier van de Franse Filosofie. Ik vraag me af hoeveel dialoog er tussen het festival…
De nieuwe opera’s van Arnoud Noordegraaf en Guo Wenjing die het Holland Festival kort na elkaar presenteerde, thematiseren beide de teloorgang van traditionele waarden door de razendsnelle ontwikkelingen in het moderne China. Beide hebben bovendien een Chinese sopraan in de hoofdrol en haken aan bij klassieke Chinese opera en volksmuziek. Het innerlijke landschap van Guo Wenjing, dat dinsdag 16 juni…
Theatermaker Corinne Jaber kreeg van haar vader niets mee van zijn roots, behalve zijn passie voor koken en lekker eten –zegt ze in een interview. Het uitbreken van de Syrische burgeroorlog maakte haar nieuwsgierig naar haar vaders achtergrond. Samen met de Palestijnse auteur Amir Nizar Zuabi interviewde Jaber Syrische vluchtelingen in vluchtelingenkampen. Het resultaat is deze monoloog, waarin een fictieve, half Syrisch-half…
Vanaf 18 juni draait het digitaal gerestaureerde Blade Runner: The Final Cut in de Nederlandse bioscoop. Deze definitieve montage van Ridley Scotts belangrijkste film was hier niet eerder te zien.
2014 was het jaar van The Fountainhead van Ayn Rand, prijswinnend voor toneel bewerkt door Ivo van Hove. Dit jaar is die voorstelling overvleugeld door ‘Passions Humaines’, geschreven door Erwin Mortier, magistraal vormgegeven door Guy Cassiers. Opnieuw in het Holland Festival, dat daarmee zijn plek bevestigt als podium voor het grote debat over kunst. Twee toneelstukken waarin architectuur, kunstenaarschap en…
Macht en leiderschap, kan het een zonder het ander bestaan? Toneelgroep Amsterdam presenteerde zondag 14 juni op het Holland Festival met ‘Kings of War’ een staalkaart van drie typen leiders. Drie historische stukken van Shakespeare over de strijd om de macht tussen de Huizen Lancaster en York vormden samen de brandstof voor deze voorstelling. Met grote zwarte letters op een wit…
Had Anton Tsjechov nu geleefd, had hij voor televisie geschreven. Geen toneel, en zeker geen film. Sterker nog, vernieuwend als de grote Russische toneelschrijver tijdens zijn korte leven (1860-1904) al was, had hij nu iets gedaan met selfiesticks en contactmicrofoons. Het resultaat was waarschijnlijk zoiets geweest als wat de Braziliaanse kunstenares Christiane Jatahy nu gemaakt heeft. Zij nam de tekst…
Eye organiseerde een Lulu Marathon als onderdeel van de William Kentridge-tentoonstelling in het Holland Festival. Kentridge regisseerde de opera Lulu van Alban Berg. Eye vertoonde in dat kader de twee belangrijkste Lulu-films die hem als inspiratie dienden. De eerste was Erdgeist van Leopold Jessner (1923) en de tweede was Die Büchse der Pandora van G.W. Pabst (1929). Twee iconische Weimar…
Feestelijk verdwalen. In welk nieuwbouwpand kan dat nog? Het kan in het Utrechtse TivoliVredenburg, het gebouw dat nu een jaar officieel open is. Zaterdag 13 juni werd die verjaardag gevierd met een herhaling van het openingsfeestje. Omdat dat zo’n onverwacht succes was. Tijdens die herhaling werd opnieuw duidelijk waarom: TivoliVredenburg geeft een nieuwe invulling aan het begrip festival. Het is…
Ruim 70% van de pratende hoofden op tv is man, vertelde Simone van Saarloos in de introductie van haar eigen talkshow. Niña Weijers en zij vonden dat zoiets toch echt beter kan, zonder over glazen plafonds en andere damesonderwerpen te hoeven praten. En dus startten zij in oktober 2013 hun seksistische talkshowserie met gasten uit de kunst, literatuur, politiek en…
De massaliteit heeft iets verpletterends. Choreografen Emio Greco en Pieter C. Scholten hebben in Extremalism de dansers van het Ballet National de Marseille en van ICK Amsterdam op het toneel gebracht, dertig in totaal. Een enorm ‘corps de ballet’. Greco en Scholten en de dansers wortelen in het klassieke ballet, maar ontworstelen zich er ook aan. Het klassieke voetenwerk met…
Elk gezelschap 50.000 euro erbij. Het jeugdtheater in Nederland zou heel blij moeten zijn met de brief die cultuurminister Bussemaker afgelopen maandag naar de kamer stuurde. Na jaren van knijpen onder Halbe Zijlstra eindelijk meer lucht voor de makers. Maar de investering van 4 ton per jaar blijkt een bezuiniging. Bussemaker geeft namelijk maar aan 8 gezelschappen een cadeautje. Gezelschap…
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.