Skip to content

anne teresa de keersmaeker

Dancing in times of Corona: all you need is yourself and a chair and a closet.

We are now a good month after the start of the intelligent lockdown. Slowly, a new normal is beginning to emerge, where we are no longer exclusively fanatically following all the tweets about corona. The concerns are still there and certainly where the cultural sector is concerned. The entire sector, nationally and internationally, is engaged in the titanic task of keeping the public... 

Introdans programma Moderne Meisjes

Geen vrouwendiscussie bij Introdans, want die hebben Moderne Meisjes.

Danspionier Lucinda Childs is eigenlijk de reden dat ik naar Moderne Meisjes ging. Daar ben ik liefhebber van. Van haar werk. Maar als bonus kreeg ik Regina van Berkel. Met Frozen Echo. Waarom is het belangrijk dat Introdans een programma met werk van alleen vrouwelijke choreografen brengt? Huh? Dat gevoel kreeg ik. Bij Frozen Echo van Van Berkel. Meteen al bij… 

Anne Teresa De Keersmaeker en Brian Eno tijdens de repetities voor Golden Hours, 12 december 2014, foto © Anne Van Aerschot

Rosas weg uit Brussel? Het politieke spel is begonnen.

Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker stuurt een alarmerend persbericht de wereld in. Naar aanleiding van de beslissing van het Brusselse theater De Munt/La Monnaie om geen dans meer te programmeren, vraagt zij zich af of Rosas nog wel welkom is in Brussel. “Het bericht dat de directie van De Munt alle dans schrapt, vervult mij met ongeloof. Historisch gezien maakt… 

Pierre Audi's latest Holland Festival opens with sublime ensemble playing of Rosas and Ictus: Vortex Temporum

It seems like a statement, opening the latest Holland Festival under Pierre Audi's direction with 'Vortex Temporum'. The collaboration between the two top Belgian ensembles Rosas and Ictus does everything that is scarce in the present day.

Fictie in dansfilms, (hoe) werkt dat? Goeie vraag op festival Cinedans

Fransien van der Putt zag samen met choreograaf en dansfilm-maker Angelika Oei vijf nieuwe Nederlandse dansfilms tijdens Cinedans. Het resultaat is soms veelbelovend. De films ontstegen alle het niveau van de visuele gimmick. Daarvoor in de plaats komt een worsteling met fictie en fysieke geloofwaardigheid.

De Keersemaeker sinks through the bottom of what is still dance in '3Abschied'

 Tekst Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Nadat de zintuiglijke arbeid in Keeping Still – Part I en The Song al tot een minimum was gereduceerd gaat dansfilosofe Anne Teresa de Keersmaeker in het slotdeel van de trilogie, 3Abschied, de confrontatie aan met de meest extreme reductie die in het leven mogelijk is: de dood. Haar muziekkeuze valt weer op Der… 

De Keersemaeker's 'Song' is philosophy for the senses, straight from the heart #hf10

 Door Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Waar waren we gebleven? In de vorige voorstelling, Keeping Still, gaf Anne Teresa de Keersmaeker ons een lege ruimte als slotbeeld mee. Nu lopen we de zaal van het Muziektheater binnen voor deel 2 van het drieluik, The Song en opnieuw strekt zich een uitdrukkelijk kaal toneel voor ons uit. Het zaallicht brandt nog… 

High praise for Curlew River; less for De Keersemaeker and Mendes #hf10

 Curlew River Foto: Bertrand Stofleth Tegenover elke onafhankelijke journalist staan in Nederland ongeveer 15 voorlichters. Dat die voorlichters dus voor een groot deel het beeld in de media bepalen, ligt voor de hand. Zou het daarom zijn dat in de kranten en televisieprogramma’s rond het Holland Festival de aankondigingen veel talrijker zijn dan de kritische nabesprekingen? Een blik op de… 

De Keersemaeker purifies the ears with her dance, but how do you sustain such a pure experience? #hf10

 Door Maarten Baanders (foto Herman Sorgeloos) Kalm staan we voor de deur van de zaal. Een beetje alsof het Holland Festival een sleur is. Niemand vermoedt dat over een paar minuten het bestaan tot bijna niets gereduceerd wordt. Het begint met duisternis. Stilte. Minutenlang. Zacht klinken voetstappen. De oren zijn er tot in detail op gespitst. Er klinkt gezang. Mahlers… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)