Skip to content

erotiek

Holland Festival opent online met Memories of my body. Over het lichaam als slagveld

In de wereld van voor corona zou Garin Nugroho het Holland Festival openen met zijn voorstelling The Planet – A Lament. Het zou zonder twijfel een even indrukwekkende ervaring zijn geweest als zijn Setan Jawa die in 2017 werd opgevoerd. We zouden betoverd worden door zijn dansers en gelouterd door het verhaal. In de gestripte online versie van het Holland… 

Hommage aan Robert Mapplethorpe: diavoorstelling met matige muziek #HF19

Een zwarte man zit op de rand van het podium van de Amsterdamse Stadsschouwburg, pardon ITA. Hij observeert ons met intense blik terwijl wij de zaal inlopen. – Als vleesgeworden subtitel van de aan Robert Mapplethorpe gewijde voorstelling Triptych (Eyes of One on Another). Achter een gaasdoek staan de instrumenten van Asko|Schönberg, dat samen met Roomful of Teeth tekent voor… 

Samen dans maken als voorbeeld voor samenleven: SOUL #3 Co-Creation

Samen dans maken als voorbeeld voor samenleven. SOUL #3 Co-Creation is intiem, zonder erotiek.

Je hebt van die voorstellingen waarbij je als nietsvermoedende toeschouwer het toneel op wordt uitgenodigd en, eenmaal daar, helemaal geblokkeerd raakt. SOUL #3 Co-Creation is er niet zo een. Wel bijna. Danseres Claire Hermans legt in dit werk namelijk uit dat angst een blokkade is voor creativiteit. De vier performers dringen dan ook niet bij je aan de vloer op te… 

‘Een vrouw kan nog steeds niet ongestraft erotische boeken schrijven’

‘De strijd voor vrouwenrechten had toch eigenlijk al gestreden moeten zijn, maar zo voelt dat de laatste tijd niet meer. Mannen hebben nog steeds een diepgeworteld gevoel dat ze boven vrouwen moeten staan. Waar komt dat toch vandaan? Waar haalt iemand als rapper Boef het idee vandaan dat hij vrouwen, die zo aardig waren hem een lift te geven, zomaar… 

Sex sells, originality does not. Once again, two museums go out of their way to celebrate nudity.

When we don't have fresh, current posts on the site for a while, our 'most-read posts' list on the right always changes dramatically. Within two days, all stories are trending that include the words 'nude', 'nude' or 'sex'. After all, sex sells. If you like clicks from rutting men, at least. Unfortunately, this particular target group does not read much cultural news. But attention is... 

Mensen willen niet meer als speelgoed worden gezien. We kunnen er niet om heen. Musea kunnen er niet om heen.

Op zoek naar waar ik voor sta en welke weg ik moet bewandelen, stuit ik keer op keer op feiten die me verwarren en verbazen. Ik leef in een land waar slechts één enkele vrouw in De Volkskrant top tien van meest invloedrijke personen staat – op de tiende plaats, dan wel. Slechts drie van de honderd jonge Nederlandse miljonairs… 

Gisèle Vienne brengt op @hollandfestival een voorstelling over rave-cultuur: ‘Geweld en agressie zijn niet per se negatief.’

De Frans-Oostenrijkse theatermaakster Gisèle Vienne toont haar nieuwste werk Crowd op het Holland Festival. Vienne neemt de rave-party als uitgangspunt voor subtiele observaties over wat mensen beweegt tijdens een nachtje stappen. De voorstelling enscèneert naast het extatische plezier van dance en trance ook allerlei vormen van nachtelijk zelfverlies, onbeholpenheid, eenzaamheid en agressie. Acid De prachtige mix van acid, trance en… 

Boris Charmatz

Danse de Nuit in the Bijlmer: 'Of course we want to influence public space' #HF17

Boris Charmatz was gedurende vele edities van het Holland Festival te gast met indrukwekkende, provocerende, maatschappelijk geëngageerde, fijnzinnig gecomponeerde en conceptueel sterke dansvoorstellingen: Aatt enen tionon en Con forts fleuve (beide in 2001); 50 years of dance (2010), Enfant (2011) en Manger (2015). Zijn nieuwste choreografie, danse de nuit, ging vorig jaar september in Genève in première. Tijdens het Holland Festival… 

Dansfestival sluit af met onstuimige erotiek en heftige confrontatie

Het thema van deze laatste dag van het Moving Futures festival klinkt en beetje theoretisch: zelfreflectie en culturele identiteit. Maar in het overvloedige programma wordt duidelijk hoe direct deze woorden iedereen raken. Macho Macho Dat is al meteen duidelijk in Macho Macho van de Bosnisch-Nederlandse theatermaker Igor Vrebac. Hierin zoeken twee performers hun weg in een wereld van mannelijke ideaalbeelden.… 

‘D3US/X\M4CHIN4’: bijzondere lichtheid in nieuw werk van Fernando Belfiore/Dansmakers

Een prachtige voorstelling vol hilariteit, spanning en lichtheid, maar die me toch met een droevig gevoel de wereld instuurt. Het lijkt of de vier vrouwen in D3US/X\M4CHIN4 van choreograaf/regisseur Fernando Belfiore zich in het land van de oneindige mogelijkheden bevinden. Alles kunnen ze. Willen ze ook alles? Zijn ze nog zichzelf als ze alles kunnen? Hoe voelt het als de aarde… 

Een paar opmerkingen over blote borsten (m/v) op #tfboulevard

Laten we het eens over borsten (m/v) hebben. Of, als dat iets te confronterend is: de neiging van jonge aanstormende acteertalenten om op het toneel uit de kleren te gaan. En vervolgens iets met sapjes te doen. Van fruit meestal, of gewoon water, of olie en glittertjes. Op festival Boulevard had ik gisteren voor de derde keer in een week… 

Romeo and Juliet: loose highlights in the Amsterdam Forest

Huge passenger trunks, like those at the airport, are stacked crosswise on the stage in the Amsterdam Forest. This immense rendition forms the backdrop of Romeo & Juliet by William Shakespeare in the Amsterdam Bostheater's performance. Director Ingejan Ligthart Schenk stages Shakespeare's classic modern, with acrobatics by the Tent Circustheater group and musical input by De Veenfabriek.

Moisio’s choreografie ‘Mum’s the Word’ laat je snakken naar vrede en vrijheid

Moeders en dochters: bestaat er een inniger band? Hun levens liggen in elkaars verlengde. Moeder trekt het spoor dat haar dochter later ook zal bewandelen. Ze is een vriendin, op wie altijd kan worden teruggevallen. Maar onderhuids woedt een verstikkende machtsstrijd, waarin ze elkaar vasthouden en belagen. Jaloezie en concurrentie knagen aan de huiselijke idylle. Ontsnappen kan niet. Het is een… 

Fragment of diptych by Nicholas Hlobo (photo author)

'Frankenstein' Hlobo wants to cure South Africa

Scattered through the main hall of museum Beelden aan Zee in The Hague are enormous works, mostly consisting of ribbon and used car inner tubes. There are also canvases hanging on the wall, again full of colourful ribbon embroidery. These canvases are more sculpture than painting. They are the work of South African Nicholas Hlobo. Images by the Sea, under the title Imilonji Yembali (Melodies... 

Porn turns out to be the secret weapon against attrition

Three years ago, the suspicion was already expressed in America; now it is also penetrating Europe. People are reading far more than bookshops and publishers think. And this is not even due to the illegal downloading of bestsellers that everyone is so worried about. Logical, because what people are reading so fanatically is not the book you find in a bookshop,... 

Cullberg Ballet, 'The Return of the Modern Dance' (chor.: Trajal Harrell)

Cullberg Ballet welcomes audience to monomaniacal awareness dance #HF15

Two choreographers exploring how a dancer and the eye of the audience interact. Dance makers who rattle common ideas about identity and sexuality. Artists who confront us with the dreams of perfection and glamour that advertising and marketing throw at us. The famous Cullberg Ballet made a striking choice by performing choreographies by the... 

Zeven dingen die Spoken zo bijzonder maken

1. Intimiteit Dat de sfeer in een afgeladen zaal intiem genoeg wordt voor een meisje uit het publiek om aan de legendarische Amerikaanse rapper-dichter Black Ice de vraag te stellen: If poetry equals love, zoals hij net had uitgeroepen, did it ever break your heart? Black Ice, de man die zijn associaties sneller aan elkaar rijgt dan Halbe Zijlstra zijn stommiteiten,… 

Chinese animation art between experiment and tradition at Holland Animation Film Festival

Dit heeft u nog niet eerder gezien: stop-motionanimatie met figuren van Chinees porselein. In de korte film Mr Sea heeft de Chinese kunstenares Xue Geng een oude legende over een ontdekkingsreiziger, een prostituee en een slang

7 ½ maal: verrast opkijken bij ‘Playing Cards: Spades’

1. Gensverleggend theater hoeft niet moeilijk te zijn.

Grensverleggend theater maken is het doel van de Canadese regisseur Robert Lepage en zijn groep Ex Machina. Het lijkt of alles ongewoon is aan ‘Playing Cards: Spades’: speelvloer, belichting, zitplaatsen rondom het podium, de verhalen, het acteerwerk en de verrassende ontknoping.

Jonge dansmakers ontmoeten elkaar en ontwikkelen talenten in reizende danswerkplaats Europe in Motion

 Europe in Motion is een reizend talentontwikkelingsprogramma en fungeert als ‘battleground’ en plek van ontmoeting voor jonge choreografen. Wat urgent is in dans, wordt een week lang besproken om dansmakers te stimuleren in hun artistieke ontwikkeling. Deze tweede editie, met partners Dance4 (Nottingham), iDans (Istanbul) en Imagetanz (Wenen), eindigt in Utrecht. Op Springdance was eerder dans uit high tech laboratoria in Israël (Batsheva Dance… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)