Ga naar de inhoud

Artikel Bartelse en Adriaanse is een grote stap voorwaarts

Je las hier al gratis berichten. Doe daarom nu ook mee met Cultuurpers. We hebben meer dan 400 trouwe leden. Mensen die betrokken zijn bij de kunst, erin werken, het beleid bepalen. Mensen die een onafhankelijke kijk op kunstjournalistiek waarderen. Net als jij.

Word NU lid om Cultuurpers door te laten gaan!

Al lid? Log in en lees ongestoord! (Of scroll door en lees verder)

Wat een waardevolle bijdrage aan de discussie over het cultuurbestel hebben Jeroen Bartelse en Paul Adriaanse geleverd! (Cultuurpers 26 juni 2025). Vooral door een helder onderscheid te maken tussen de functies van de instellingen, criteria die je daarvoor nodig hebt en de verdelingsmethoden die je gebruikt. En in die methoden dan weten te differentiëren.

Ik pleit al langer voor méér variatie in de verdelingssystematiek – en daar ben ik natuurlijk bepaald niet de enige in – en met name voor gebruikmaking van visitaties, zelfevaluaties en monitoring. (Zie bijvoorbeeld: Erik Akkermans en Sanne Scholten, Thorbecke en/of De Haas van Utrecht; twaalf adviezen over adviezen en kunst, Amersfoort 2008,). Ook in mijn binnenkort te verschijnen publicatie ‘In Perspectief’ doe ik dat. Maar juist de precisie van wetenschappers waarmee Bartelse en Adriaanse het systeem analyseren biedt veel helderheid. Die geeft de discussie hopelijk een duw om de grote stap voorwaarts te kunnen zetten.

De auteurs tonen de hoeveelheden geld die met de huidige gang van zaken zijn gemoeid. Daar slaan we natuurlijk allemaal, al dan niet steil, van achterover. Voor een juister beeld zou je dan eigenlijk ook de kwantitatieve ontwikkeling daarnaast moeten tonen: elke vier jaar méér aanvragers, En een geldstroom die daar niet bepaald in meegroeit. De ‘oud voor nieuw’ discussie wordt steeds onrechtvaardiger: op zichzelf waardevol oud kan zich geen kortstondige dip meer veroorloven: voor je het weet vlieg je eruit. Veelbelovend nieuw maakt weinig kans in het systeem te komen. Zoals jonge woningzoekenden op de woningmarkt die slechts de status van starters hebben.

Twee opmerkingen zou ik nog met een paperclip aan dit ABCtje (Adriaanse Bartelse Cultuurstelsel) willen hechten. Ik schreef erover in mijn nabeschouwing van ‘In Perspectief.”

1. Varieer de subsidieperiodes.

Tot nu toe ging de discussie vooral over 4 of 8 jaar als duur voor het subsidiestelsel. Maar juist als je methodes varieert kun je ook veel meer variatie in tijd aanbrengen. Als een voor drie jaar gesubsidieerd dansgezelschap het niet blijkt waar te maken stopt de subsidie en is er op dat moment een vacature, in eerste instantie opnieuw voor dans, maar wellicht voor beeldende kunst als daar de druk op het systeem hoger is. Voor infrastructurele instellingen bestaan wel afgebakende checkmomenten, maar bij slecht functioneren verdwijnt eerder de leiding dan het instituut. De subsidietermijn is bij wijze van spreken onbeperkt. Wat je verliest is de integrale afweging van het totale aanbod, maar hoe realistisch is die eigenlijk nog en vooral: hoe nodig is het om deze aan dat ene moment in die vier jaar te koppelen? Ontkoppel dit en voor alle betrokkenen verdwijnt er veel bestuurlijk drukte op een en hetzelfde moment.

2. Kijk uit voor bestuurlijke drukte.

In ”In Perspectief” betwijfel ik of we voor de grote bestel wijziging moeten gaan. “Grote stelselwijzigingen leiden tot grote, deels onvoorziene, nieuwe problemen. De drievoudige decentralisatie (jeugdzorg, thuiszorg en Participatiewet) van Rutte II (2012) is een goed voorbeeld. Grote bestuurlijke drukte, enorme discussie- en inspraak processen, langdurige en dure transities; de kern van de zaak rolt intussen van tafel.

Ik geloof sterker in organische processen, in stap voor stap op weg gaan, dingen uitproberen, pilots opzetten, mits je duidelijk de richting weet die je uit wilt. Haal bijvoorbeeld eerst de instellingen ‘too big to fail’ uit het systeem en breng eens wat variatie aan in subsidieperiodes. En zo stap voor stap verder. Kijk waar je praktisch aan de gang kan. Voor (nog) meer samenwerking tussen de fondsen, bijvoorbeeld , heb je geen directe fusie nodig.

Tenslotte Een stelselwijzing biedt geen garantie voor een intensere relatie tussen kunst en samenleving, tussen kunsten en politiek. Daar moet ander huiswerk voor worden gemaakt. Dat kan het belang van stelselwijzing nog wat relativeren. En ook voor die betere relatie bieden Bartelse en Adriaanse trouwens hulp: met hun burgerinitiatieven (of burgerberaden?)

ERIK AKKERMANS is adviseur en publicist. Hij was onder meer directeur van de Culturele Raad Zuid-Holland en voorzitter van de Kunstraad Groningen. In De Cultuurpers schreef hij een serie beschouwingen over de sector onder de titel “In Perspectief”. Die heeft hij nu gebundeld en van een nabeschouwing voorzien. (www.voordekunst.nl/projecten/19388-in-perspectief-onder-het-hoofdkussen)
Erik Akkermans

Erik Akkermans

Bestuurder, adviseur en publicist.View Author posts

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands