Skip to content

Deze 28 unieke verhalen leverden de meeste donaties op in 2022!

You already read here free messages. So join Culture Press now. We have more than 400 loyal members. People involved in the arts, working in it, setting policy. People who value an independent view of arts journalism. Just like you.

Join NOW To keep Culture Press going!

Zoals je weet is Cultuurpers een belangrijke stem in de culturele nieuwsvoorziening. We zijn opgericht in 2009, in een tijd dat alle kranten en omroepen hun kunstredactie verkleinden, en veel zzp-kunstjournalisten op straat stonden. De uitgevers wilden niet meer betalen voor wat ze ‘laaghangend fruit’ noemden (recensies, interviews, aankondigingen).

Cultuurpers sprong in dat gat, en heeft in de bijna 14 jaar sindsdien aangetoond dat er veel fruit zit in de cultuursector, en dat er ook veel fruit hoog in de boom zit: moeilijk bereikbaar, maar journalistiek heel interessant.

We deden bijvoorbeeld verslag van de perikelen rondom de voorloper van de Pokadoka and het orkest dat nu voortmoddert als Phion, we vertelden over de ongelijkheid in de kunstsector en legden bloot hoe de machten rondom het grote geld de musicalsubsidies wisten veilig te stellen voor Amsterdamse miljonairs. We lieten zien hoe de politiek marchandeerde over subsidies in de jaren van Halbe Zijlstra en constateerden dat men in Rotterdam de weg kwijt is geraakt.

En nog veel meer.

Ons nieuws  stellen we allemaal gratis beschikbaar om te lezen en te delen (mits in bepaalde gevallen niet ouder dan drie maanden). We doen dat omdat we leden hebben, die de goede zaak van Cultuurpers delen. Daarnaast kunnen lezers die geen lid zijn met een kleine of grote donatie hun waardering laten blijken voor het werk van de auteur.

Dit jaar gebeurde dat bij de volgende verhalen:

A Quattro Mani:
‘Ik wilde een soort Jezus zijn.’ 6 levensinzichten van Ellen ten Damme 
‘Ooit zal ik mezelf toestaan te huilen.’ Roberto Saviano maakte een graphic novel over zijn verwoeste leven na ‘Gomorra’
'When I read all these observations about myself, I was in shock.' Ariëlla Kornmehl on her new novel 'The taxman' 
‘Huilende mensen zochten wanhopig naar familiefoto’s’. Franco Faggiani schreef een roman over de aardbevingen in Italië 
Aardeter die de harde, naakte waarheid ziet 
David Diop impresses with new novel about French colonial times 
Lightness was in the genes. Dieuwertje Blok discovered her Jewish mother's war diary 
Marina Jarre: a woman and writer who was always just out of step 
Met elke roman legt Jan Siebelink een nieuw stukje van de puzzel van zijn jeugd 
On masks, insecurity and shame: 8 life questions to Karl Ove Knausgård 
Stefan Hertmans: ‘Ik heb deze bekeerlinge uit de dood opgewekt'
Brechtje Roos:
What reviewer comes to see a wildly unknown 58-year-old debutant?
Erik Akkermans:
Voor de toekomstige gemeenteraden: kijk eens hoe Drachten zijn krachten vond 
Helen Westerik:
Hou in godsnaam een open oog voor wat er gebeurt! Rolf Orthel over Maken is het Mooist 
International Film Festival Rotterdam gaat ‘herstructureren’: massa-ontslag bij programmeurs?
Louise LeCavaliers Stations is a dialogue with space and the limits of the body 
Jacobien van der Kleij
Legend David Bowie guarantees perpetual exploitation
Wallen, de grande dame van Franse R&B wereld, keert terug voor exclusief optreden in Amsterdam 
Leo Bankersen:
Diversity in Dutch film at NFF Conference - We're falling behind but moving forward
Peter Olsthoorn:
Gif in het theater: als het verdriet van verlies diep in je lijf nestelt Laat je waardering voor dit verhaal blijken.
Renee Steenbergen:
Don't confuse autonomous arts with creative industries 
Rudolf Hunnik:
Voor mij is de Bijlmerramp een akelige herinnering die elk jaar terugkomt.
Wijbrand Schaap:
'The Traveller': René Groothof and Leny Breederveld sublimely show how the world can turn into a prison. 
'Don't shoot the rapper!' - The 3 things I learnt from No Man's Land 2022 #nml22
4 Reasons why theatre performance Light in Leidsche Rijn is not all that nice by chance
De cultuursector moet tegen zichzelf beschermd worden. Dat maakt Maryam Hassouni glashelder in Wat de Fak!
Ik was in het land van Sander Schimmelpenninck en zag niet alleen maar fascisten
Rotterdamse cultuurwethouder zegt onafhankelijk adviesorgaan de wacht aan. Op basis van partijdig onderzoek.

Verhalen die het meeste donaties kregen:

Het totaalbedrag aan donaties houden we uit privacy-overwegingen geheim, laat het volstaan dat niet iedereen er een goed pensioen aan overhoudt.

Steun ons daarom, ook in het nieuwe jaar!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)