Skip to content

APPRECIATE & DONATE!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

'I am interested in situations or people that are overlooked in everyday life.' - Meriç Artaç two seasons guest composer of Day in the Fire.

‘Ik teken mijn personages altijd uit voordat ik begin met componeren. Ze zijn geïnspireerd op mensen die ik op straat zie, persoonlijkheden die ik bewonder, details die iemand bijzonder maken… Meestal richt ik me op één specifiek aspect van een personage, een dominante stemming die ik vervolgens in mijn compositie belicht.’ Meriç Artaç, geboren in 1990 in Istanbul, werd al… 

Zeitgeist and chance cannot be captured by an algorithm. Why a robot should not replace the music programmer.

Last Wednesday, 2 October, at the annual congress of the Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals in Tivoli/Vredenburg, I saw an interesting presentation by Jonas Kiesekoms, research coordinator at PXL-Music in Hasselt, Belgium, and musician. The question is now classic: can a robot replace the music programmer? With his research group, Kiesekoms is working on several applications that use data science to improve ticket sales for concerts,... 

Rode vlaggen, mooie woorden en een kordaat plan: Dogma 19. Draai een speelfilm als een documentaire.

In navolging van Denemarken heeft nu ook Nederland zijn eigen Dogma-manifest. Een bescheiden, maar ook ambitieus statement van twee jonge filmmakers die na een seizoen vol rumoer en zorgen over de Nederlandse film een verrassend helder plan presenteren. Of het een kiezelsteentje of een grote kei in de vijver is, zal moeten blijken. Ze gaan in ieder geval iets doen,… 

‘Teveel willekeur in de erfgoedwet.’ Commissie Pechtold wil dat we ons culturele erfgoed serieus nemen.

We gaan te nonchalant met ons culturele erfgoed om. Dat blijkt uit het op maandag 30 september gepresenteerde rapport ‘Terughoudend en Betrokken’, dat de commissie Pechtold op verzoek van minister Van Engelshoven heeft opgestel. In 110 pagina’s (met plaatjes) valt te lezen dat de huidige inrichting van de Erfgoedwet leidt tot willekeur en onzekerheid. Dat betekent dat onverkwikkelijke toestanden als… 

'Quite a few ex-believers have thrown out the baby with the bathwater: the music, the rituals, the language.' Composer Daan Manneke turns 80.

Daan Manneke wordt binnenkort tachtig. Op 5 oktober staat deze grootleverancier van vocale muziek en ‘kapelmeester van de ruimte’ centraal tijdens een programma van het Groot Omroepkoor in de Utrechtse Jacobikerk. Voor dit programma componeerde hij het gloednieuwe Geistliche Dämmerung, in opdracht van het AVROTROSVrijdagconcert. Ook op zijn tachtigste is Manneke één en al levenslust en energie. ‘Ik blijf verder… 

“‘Wel aardig’ is niet goed genoeg, dat valt gelijk af.” Filmcriticus Jan Pieter Ekker over mogelijk het laatste Forum van de Regisseurs op het Nederlands Filmfestival

Het Nederlands Film Festival staat op het punt van losbarsten. Een ruime week met een breed overzicht van alles wat beweegt op de Nederlandse schermen, van publieksfilm tot korte studentenfilm. Het afgelopen jaar was rumoerig: regisseurs, editors en cameramensen toonden zich somber over de kwaliteit en het lef van de vaderlandse film. Bezoekersaantallen lijken ook niet over te houden, hoewel… 

Uiteindelijk gaan we allemaal. Waarom Boukje Schweigman’s ‘Val’ onweerstaanbaar is. 

De wereld van Boukje Schweigman is spannend, maar nooit dodelijk. Of ze nu een belevingsvoorstelling maakt op een mooie locatie tijdens een zomerfestival, of meer kunstzinnig te werk gaat in de stukken die ze voor de theaters maakt: je ziet alleen maar aardige mensen. Ook in Val, haar nieuwste. Daarin zien we een heleboel aardige mensen vallen. Diep vallen, soms.… 

Why does the fair practice code really only apply to the arts?

Our administrators and elected representatives will not openly admit it, but they do not really care about a healthy cultural sector, let alone the position of individual creators and artists. Indeed, making a Fair Practice Code compulsory without increasing the budget for culture is a slap in the face for everyone working in the arts sector. 'Then be... 

PODCAST! Waarom zo bescheiden? Modest Fashion viert exuberante bedekking als nieuwe modestroming.

Sinds een nog steeds beroemde, uitstekend geklede theatergodheid mij in 1991 wegens mijn shabby garderobe ongeschikt verklaarde voor een toekomst in zijn theater is het tussen mij en de mode nooit meer echt goed gekomen, al behoedt mijn echtgenote me tegenwoordig voor al te grote missers. Geen heel goed uitgangspunt voor een reportage over een modetentoonstelling in Schiedam, maar vooruit.… 

‘Het gaat over een ernstig onderwerp, maar ik heb ook erg gelachen.’ Hierom schreef Anne-Gine Goemans een vrolijk boek over kernwapens

Een vrolijke roman over kernwapens, dat moest Holy Trientje worden. Schrijfster Anne-Gine Goemans baseerde het boek op het ware verhaal van de Amerikaanse non Megan Rice, die – op hoge leeftijd – met niet meer dan een betonschaar het zwaarst beveiligde atoombomcomplex van de Verenigde Staten binnen wist te komen. ‘Ik vond het zo mooi, dapper en naïef.’ Hiroshima ‘mislukt’ Elke… 

The flip side of Fair Practice: Kunstenbond in impossible split after 'relaunch' Utrecht Centre for the Arts.

'Poignant to see how a lack of decisiveness, clarity and leadership - at both the Utrecht municipality and the management of the KLA - could lead to a split and even rupture among employees.' Karin Boelhouwer of the Kunstenbond is stuck with it, and she has a point. The Utrecht Centre for the Arts (UCK) recently went officially bankrupt. A major... 

'Art tax cuts and a cultural fund will be created as an incentive for homeowners to invest in works of art.' (How we think the throne speech should have read)

Members of the States General, This year about 72 years ago we had the first Holland Festival. After years of enslavement and tyranny, hope for a better future literally came from above, in the form of Maria Callas. Eyewitnesses who saw the lights in the Stadsschouwburg turn red that day would never forget that image. 72 years later, it seems... 

Clara Schumann in 1878

Clara Schumann: still in Robert's shadow even after 200 years

Exactly 200 years ago, on 13 September 1819, Clara Schumann was born in Leipzig as Clara Wieck. She is among one of the greatest pianists of the nineteenth century. Against her father's wishes, she married Robert Schumann, whose work she fervently promoted. She also wrote well-received compositions of her own and was more famous than Robert. Yet after her... 

 ‘Weet je, waarom we dat vroeger De Gouden Eeuw noemden?’ Waarom nieuwe verhalen oude woorden nodig hebben.

De poppen zullen dansen, de rapen zijn gaar en de poep heeft de ventilator geraakt. Het Amsterdam Museum vervangt ‘Gouden Eeuw’ door het neutrale ’17e eeuw’. Een typisch voorbeeld van oikofobe omvolking en politiek correcte taalzuivering, of een nuttige aanpassing aan een veranderende tijdgeest? Tijd gaat het leren, maar explosief is het wel. Bij mij roept het vragen op. Dat… 

Smartphoneloze nieuwe roman van Stefan Brijs

‘Een manuscript wordt boos als je het alleen laat,’ stelde de Vlaamse romancier Stefan Brijs (Genk, 1969) ooit in een uitzending van Kunststof Radio, verwijzend naar zijn werkwijze. Brijs schrijft in lange, aaneengesloten perioden waarin de schrijver naar eigen zeggen zelfs geen boodschappen meer doet. Onlangs verscheen van Brijs, die internationaal doorbrak met De Engelenmaker (2006), zijn nieuwe roman Zonder… 

Wie zei ook alweer dat moderne muziek humorloos en cerebraal was? Amerikaanse Kelley Sheehan wint in Muziekweek vol humor en bespiegeling

Even lijkt de enveloppe niet te openen maar dan tovert minister Ingrid van Engelshoven toch het verlossende papiertje tevoorschijn. ‘De winnaar van de Gaudeamus Award 2019 is Kelley Sheehan!’ De kleine Amerikaanse valt bijna van haar krukje van verbazing. Waarschijnlijk niet geheel toevallig heeft de organisatie voor nieuwe muziek haar precies midden tussen haar vier medekandidaten gepositioneerd. – Zelf zou… 

At Leiden University, the end of patriarchy is shining. 

This weekend, there was some fuss on Twitter. Something about a Nazi comparison that didn't quite work out. Now there is quite often a fuss on Twitter because of a Nazi comparison that doesn't quite work out, but this time it concerned one of our cultural figureheads. Kees Vlaardingerbroek, artistic director of the NTR Saturday matinee and former head of programming at the Rotterdam... 

Wat hebben we toch met grenzen? In theaterstuk De Grens leren we waar het leven altijd beter is.

Er is nogal wat te doen over grenzen, de laatste tijd. Daar hebben auteurs Floor Leene en Greg Nottrot een voorstelling over gemaakt, samen met Wil van der Meer, Tijs Huys en Pascal van Hulst. Het ensemble van het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) speelt, in een regie van Daniël van Klaveren, het stuk op de oudste grens die we kennen,… 

Social Fund Performing Arts turns out to be moneypit: assets halved in five years. Why is this bad news?

'If we continue at the current rate, the fund will be exhausted in the foreseeable future.' This can be read in the 2018 annual report of the Performing Arts Social Fund. Plenty of reason to sound the alarm, indeed. Is this yet another victim of the cabinet's cuts? Not really, it turns out. When you look at the documents in detail, you see mainly that... 

New Lights in Filmclub Hyena – hoe jonge makers de documentaire leven inblazen

Goed nieuws voor iedereen die Als je later groot bent, de dubbel bekroonde afstudeerfilm van Max Baggerman, tot nu toe heeft gemist. Deze even poëtische als maatschappijkritische documentaire blik op de werkende mens is op 1 augustus weer te zien als onderdeel van New Lights. Deze avond is de tweede aflevering van een nieuw tweemaandelijks evenement dat ons kennis laat… 

Een goede artistiek leider is een onzichtbare Emily Molnar naar NDT

A good artistic director is an invisible one: Emily Molnar to NDT

De Canadese Emily Molnar is met ingang van seizoen 2020/2021 de nieuwe artistiek directeur van Nederlands Dans Theater (NDT1). Als je naar haar staat van dienst kijkt, heeft ze alles mee: een trouwe tien jaar als artistiek leider van het Canadese BC (British Columbia) Ballet, een goede reputatie als choreograaf, geroemd als visionair, vernieuwer en coach en ze heeft een… 

The true Picasso of ballet are Franck Chartier and Gabriela Carizzo

The true Picasso of ballet are Franck Chartier and Gabriela Carizzo

Amsterdam wordt weer verwend met Julidans, een internationaal festival volgeladen met indrukwekkende dans. Op de tweede festivalavond is Kind te zien van Peeping Tom. Het werk van dit Brusselse gezelschap is een fenomeen en ik ben er een fan van. Al sinds de danstrilogie bij NDT1: The missing door (2013), The lost room (2015), The hidden floor (2017) (recensies onder… 

Groninger Museum presents Daan Roosegaarde's Presence; where the visitor makes the exhibition

Before walking into Daan Roosegaarde's new exhibition, I read the following: "Touching? Yes, please!" I take another good look at the sign, because you don't usually associate those words with a museum visit. At Daan Roosegaarde's exhibition Presence, however, it is a prerequisite. The artist wants you to touch and experience his art. For me, that was easier 

'Give your opponent a kiss on the cheek.' Eight life questions to writer Mark Haddon

The huge success of his novel The Miraculous Incident with the Dog in the Night - nearly ten million copies sold - brought British writer and visual artist Mark Haddon financial freedom, but not peace of mind. He recently published his new novel, The Dolphin. 'I always think: when this is done, then I will have peace of mind. But that carrot on the stick for... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)