IDFA DocLab - How creative is AI?
Artificial intelligence, or AI, is becoming increasingly pervasive. Artists are also making use of it, as seen in this 18th edition of IDFA's DocLab.
Artificial intelligence, or AI, is becoming increasingly pervasive. Artists are also making use of it, as seen in this 18th edition of IDFA's DocLab.
Dat IDFA meer is dan een festival wisten we al. Nu is er ook het Documentaire Paviljoen, een eigen stek waar alle activiteiten van IDFA, zowel voor publiek als makers, het hele jaar door kunnen bloeien. 16 maart start de officiële openingsweek.
Wordt iets beter als het schuurt? Kunst als slijpsteen van de geest? Het aloude begrip dialectiek, de botsing van tegenstellingen waaruit iets nieuws ontstaat? Deze 17e editie van IDFA’s DocLab, het programma vol digitale kunst, interactief werk en virtuele werelden, heeft als thema ‘Phenomenal Friction’. Technologie is veelal gericht op efficiëntie en gemak, maar DocLab nodigt ons uit om te…
Water is very good at covering things up. Sixty kilometres south of Weimar is a huge reservoir, about which the locals know little more than that the hydroelectric plant supplies power to houses and the steelworks, a few kilometres away. At least one village has also disappeared, and artist cum experimental radio maker Sandra Rücker found out that her...
Yves Degryse is one of the people behind the extraordinary Flemish company Berlin. Between 2011 and 2015, Berlin worked on the performance Zvizdal, largely shot in the 'forbidden zone' around the exploded Chernobyl nuclear power plant in Ukraine. I saw the performance in 2016 in Den Bosch, during Festival Boulevard, and was 'blown away'. This year, it returns to Boulevard
There is quite a stir among mostly people of certain (white) colour and age about a documentary now playing in movie houses. In White Balls on Walls, maker Sarah Vos shows how the Stedelijk Museum in Amsterdam has to get used to a new era in which old self-evidences are shaking to their foundations. The uproar revolves mainly around the artworks created by established...
IDFA DocLab is weer thuisgekomen in de Brakke Grond, en hoe! Meer dan vijfendertig werken verkennen de grenzen van documentaire in inhoud en vorm. DocLab is de digitale speeltuin waar alles kan wat technisch en conceptueel nu mogelijk is. Dus keek ik een werk met geur, danste ik in de jaren ’80 en raakte ik zo ontspannen dat ik bijna…
Aansluitend aan de vertoning van haar in Venetië met de Gouden Leeuw bekroonde All the Beauty and the Bloodshed had de betrokken en kritische documentairemaker Laura Poitras in Carré een goed gesprek met IDFA’s artistiek directeur Orwa Nyrabia. Over haar ontdekking van de documentairewereld, haar verontwaardiging over Amerikaanse politiek en hoe ze ook hoop leerde zien.
Making is most beautiful, Rolf Orthel's latest film, is an ode to making and its makers. Why does the process of making fascinate? What is creativity or artistry? We meet at bodega Keijzer in Amsterdam, where the waiter knows his coffee preference. We talk about film, parents, getting older, primary school, forests, taking detours to see new things. If...
Hoe speel je een regenwoud? Ik heb me ooit laten vertellen dat het regenwoud vooral snachts oorverdovend lawaai maakt. Op 7 juni kreeg ik dat ook te horen in de installatie Altamira 2042, dankzij het Holland Festival. De Braziliaanse kunstenaar, annex documentairemaakster Gabriela Carneiro da Cunha wist in die voorstelling het geluid van de tropen voelbaar te maken. In een…
Het trok eind 2020 veel aandacht in de media. Poetin-tegenstander Alexei Navalny overleefde een moordaanslag met zenuwgif, onthulde de vermoedelijke daders en waagde ondanks alles een terugkeer naar Moskou. In deze documentaire maken we het van dichtbij mee.
De absurde tragedie Donbass van de Oekraïense filmmaker Sergei Loznitsa keert terug in de filmtheaters. De opbrengst komt ten goede aan vluchtelingen uit Oekraïne.
Maandag 21 februari om 19:30 vertoont Concordia eenmalig de film ‘Colombia in My Arms’, over het Colombia na de vredesovereenkomst tussen de regering en de FARC-guerrilla’s. Overleeft de fragiele vrede het wantrouwen en de rancune opgebouwd door decennia van oorlog? Met verkiezingen in aantocht, hopen sommige politici te profiteren van het nog verder opstoken van de spanningen. Voorafgaand en na…
Whenever a technology is presented that I am not yet familiar with, I like to explore. A museum with holographic glasses? Do it! However, it turned out to be the content that will stay with me for a long time. The Museum of Austerity by Sarah Wares and John Pring is no easy read. But essential for understanding the impact of austerity on disabled people...
DocLab has been the most exciting part of IDFA for 15 years. This is the place for experimentation in form, technology and content; pushing and stretching the boundaries of the medium. I like to plunge in, sometimes with skin and hair. The VR installation Symbiosis gives that opportunity quite literally. You get to enter a post-apocalyptic world, where people are forced to make connections...
IDFA-DocLab bestaat 15 jaar. Toonaangevend platform voor allerlei soorten al dan niet interactieve, virtuele of fysieke projecten waarmee kunstenaars ons een ander venster op de werkelijkheid geven.
Op 17 november gaat IDFA 2021 van start. Weer grotendeels op locatie. Een aangename verrassing dit jaar is de rijke oogst aan Nederlandse documentaires.
In IDFA-winnaar Radiograph of a Family dringt de Iraanse revolutie het huwelijk binnen van de seculiere vader van filmmaker Firouzeh Khosrovani en haar gelovige moeder. Wat maakt dit familieportret zo bijzonder?
Vandaag opent Het DocLab van IDFA, misschien wel mijn favoriete deel van het festival. Met een eigen competitie, opdrachten en expositie, is dit het domein van het digitale experiment.
Weismann strikes me as too brilliant and intelligent a director to throw himself into an adventure that could break him for good. An alpha male, a big ego, it was well known. And couldn't keep his paws off young women.
Een strakke, spierwitte kunsttempel midden in het Congolese binnenland. Wat heeft dat te betekenen? Renzo Martens vertelt over zijn nieuwe documentaire White Cube, en het kunstproject dat plantagearbeiders in staat stelt hun land terug te kopen. Première op IDFA en in Lusanga, Congo.
Golden Calf winner Buladó is now our Oscar entry. That will satisfy advocates of more colour in Dutch cinema. And on Sunday, check out Festus Toll's When You Hear the Divine Call, a more modest but equally telling example of new light in Dutch cinema.
Traveling While Black raakt je diep en dat is ook precies de bedoeling. De zo’n 20 minuten durende Virtual reality film dompelt je onder in de geschiedenis van institutioneel racisme in de VS en vooral wat dat doet met mensen. De locatie is Ben’s Chili Bowl in Washington DC*. We zitten aan een tafel in een klassieke diner met mensen…
Kunstenaar/filmmaker Johannes Hogebrink houdt van rare films. Probeert hij nu echt een hond te leren delta-vliegen?
In 2016 initieerde fotograaf en beeldend kunstenaar Jaap van den Berg een bijzonder project in Gouda. In het historische centrum op de Markt stelde hij diverse mensen van allerlei rangen en standen de vraag: Waarom gaat het goed in je leven? Mensen die op die vraag ingingen zette Van den Berg daarna op de foto. Er werden 140 portretten gekozen…