Skip to content

THEATER

Met tekst, beweging, acteurs, decors.

Todo lo que está a mi lado on Dam Square in Amsterdam (photo Wijbrand Schaap)

I shared the bed with an actress, and for a moment the world was quieter

A confession. There is no other way. So: yes. I was lying between immaculate white sheets in a comfortable bed with actress Lina Issa and it was beautiful. She whispered soft words in my ear, put a hand on my hand and it was very quiet around us. Thanks to that whispering, the noise of the big city fell away. Trams... 

Ritual dance around digital Calf: M.U.R.S. by Fura dels Baus at Holland Festival

Visiting M.U.R.S. without the app on your smartphone is a challenge. The performance by the infamous Barcelona-based theatre collective is a commentary on how people are unwittingly becoming part of a SMART society run by international corporations via all sorts of gadgets. Are you in or out? Is there actually anything to choose? According to Jürgen Müller, one of the founders of... 

City of the Blind is ethical research and sensory experience in one

Een oude man struint met een transistorradiootje de ziekenzaal binnen. ‘Waar ben jij blind geworden?’ vragen de reeds aanwezige blinden de nieuwkomer. ‘In een museum’, antwoordt hij. Vervolgens ontspint zich een ontroerend gesprek over wat het laatste schilderij was dat hij zag en de mogelijkheden worden geprojecteerd op het flinterdunne doek dat het publiek scheidt van de ziekenzaal. Deze tot… 

How do you remove the negative sound around 'amateur art'?

A tricky question, but Festival Havenwerk director Erik-Jan Post has an idea and likes to bad some sacred cows. About arts education. About the concept of 'amateur'. About how big you should want to be as a festival. 'We are much less a festival in the classic sense. Havenwerk is more of a meeting place, with the participants at the centre. This year, therefore, the entrance fees are... 

Advertising column Three Sisters

Chekhov's helpless, poetic creatures - three actresses on Three Sisters

Three Sisters by Chekhov directed by Theu Boermans is back with the Nationale Toneel. Two and a half years after its original performance, the play will play nine times exclusively at the Royal Theatre in The Hague. There is news about all three "sisters". Anniek Pheifer (Masja), Ariane Schluter (Olga) and Sallie Harmsen (Irina) talk about their careers and about Chekhov.... 

A dozen questions to Vis à Vis

Theatre group Vis à Vis, based at Almere Strand since 2007, has been around for 25 years. In all those years, the group has mainly made accessible, successful open-air theatre performances such as PICNIC, Silo 8 and HaRT. Visual comedies with lots of spectacle, where solid themes are treated in a light-hearted way. EXIT is their anniversary performance. A dozen questions to Arjan Anker, artistic director of Vis à Vis:... 

vlnr: Koen van Impe, Clara Cleymans en Waas Gramser van Comp Marius in Rotterdam, Figaro. Foto: Wijbrand Schaap

Briljante spelers in vlotte komedie op de grootste hangplek van Europa

De grootste hangplek van Europa. Zo kun je het dak van die halfverzonken parkeergarage in het hart van Rotterdam het beste omschrijven. Vijftien jaar geleden omgetoverd tot de impressie van een scheepsdek, is dat ‘Schouwburgplein’ nu vooral eigendom van groepen skaters, zwervers, straatschoffies en ander grootstedelijk ongemak. Bezoekers van de Schouwburg haasten zich doorgaans zonder al teveel rondkijken naar de… 

Less is more: het kan!

Yes, het kan! Less is more! De laatste verzuchting slaakte ik woensdag 13 mei naar aanleiding van de productie Benvenuto Cellini van Hector Berlioz, die Monty Python-regisseur Terry Gilliam maakte voor de Nationale Opera. Meteen dezelfde avond werd ik op mijn wenken bediend tijdens de première van De perzik van onsterfelijkheid van Rieks Swarte in de Toneelschuur in Haarlem. Het betreft een… 

Jens Hillje of the Gorki Theatre Berlin (Photo Wijbrand Schaap)

Play 'Nibelungen' debunks modern Europe at Holland Festival

Berlin's Gorki Theatre won a prize this year: it was named the best theatre in the German language area by the German-language press. The company won the award partly because it employs many actors of immigrant origin. With its performance Der Untergang der Nibelungen, which can be seen in this year's Holland Festival, the group also thematises the... 

Greg Nottrot, Floor Leene en Christina Coridou in Het Geheim op Castellum Hoge Woerd

Uniek Geheim te zien in Leidsche Rijn, maar wees er snel bij

De snelste, en mooiste, manier om door Leidsche Rijn te fietsen, is langs de Groenedijk, en dan helemaal tot het eind. Op 20 minuten peddelen van Utrecht Centraal ligt daar sinds kort, en sinds 2000 jaar, Castellum Hoge Woerd. Het is een nieuw gebouwd idee van een Romeins fort dat hier de oude grens van het Romeinse Rijk bewaakte, langs… 

Kenneth Herdigein, Vastert van Aardenne, Urmie Plein, Reinier Bulder in Race by David Mamet.

Discussion on colour should also rage in theatre

At Amsterdam's Stadsschouwburg, Hans Kesting will once again play the title role of Shakespeare's Othello, in a legendary version by top director Ivo van Hove, already 12 years ago. A stone's throw away, at De Balie, is the equally impressive actor Kenneth Herdigein in David Mamet's play Race. Why connect the two? Hans Kesting, the... 

La Re-sentida (Chile) charges against leftist church in Holland Festival 2015

The 1970s have for some time been the target of what we shall conveniently call the up-and-coming generation. And so we are talking about the 1970s as the glory years of hippy-dom, the jubilant times of the left-wing church and everything else that, with today's knowledge, is dirty and dirty. They were the years when... 

The five shows you must see in May

Nederlandse Reisopera, Gluck: Orphée et Eurydice (opera), 1 mei t/m 6 juni Verpletterend debuut van regisseur Floris Visser bij de Nederlandse Reisopera. Hij toont geen eeuwenoude opera over een nog veel oudere mythe, maar legt de kern van Glucks opera bloot. Het resulteert in een hartverscheurende voorstelling over rouw en het onvermogen te accepteren dat je geliefde er niet meer is.… 

Solness - the National Theatre - Mark Rietman, Anna Raadsveld - photo Kurt Van der Elst

Ibsen in a bubble - Boermans' grippingly austere Solness

Een meisje staat te zwaaien en om haar heen daalt een regen van zeepbellen, zo veel dat het bijna lijkt of het meisje opstijgt. Ze staat te zwaaien en haar extase en vreugdetranen slaan langzaam om in diepe wanhoop en ongeloof. Wat ze ziet kan, mag niet waar zijn, want het vernietigt alles wat ze is – tot wat ze… 

De grote verhalen van Genesis: Johan Doesburgs afscheid bij het Nationale Toneel

Adam en Eva. Noach. Babel. Jozef. Een compleet Bijbelboek giet Johan Doesburg in zijn afscheidsvoorstelling bij het Nationale Toneel. ‘Genesis’ duurt inclusief pauzes 6 uur, telt 65 sprekende personages en speelt met de ruimte van het Scheveningse Zuiderstrandtheater. Maar de scheidend regisseur wil er vooral twee verhalen mee vertellen. In gesprek met Johan Doesburg en acteur Dries Vanhegen, wiens personage Jacob een bijzondere rol in het stuk vervult.

Ivo van Hove directs Bowie's The Man Who Fell To Earth II: Lazarus

Indeed, you couldn't release this message on 1 April, because nobody would have believed it. But it is coming, then. Bowie, The Musical. But from the man himself. Sort of. Ivo van Hove, the boss of Toneelgroep Amsterdam who is now more famous in America and England than in the Netherlands, is going to direct Lazarus. That's a new... 

Waarom je naar Snorder moet (nu het nog kan)

Het theaterproject ‘Snorder‘ begon ooit als de soap waarmee de lange avonden op het festival Hollandse Nieuwe werden afgesloten. Een festival voor nieuwe toneelschrijvers, eerst in theater Cosmic, later in MC. Beide Amsterdamse theaters bestaan intussen niet meer, Hollandse Nieuwe ook niet. Maar regisseur John Leerdam en zijn crew hebben nu de ruimte gekregen voor een revival in de Balie… 

Do you still love me? Sanja Mitrovic

Voetbalsupporters op het toneel? Sanja Mitrovic is een theatermaker met een geheim

Sanja Mitrović is een theatermaker met een thema en een geheim. Het thema bouwt ze met elke voorstelling verder uit. En het geheim zit haar werk op de hielen. Haar thema is het collectief: hoe dat groeit, waar het op gebaseerd is, hoe diep de onderlinge liefde kan zijn, hoe de euforie kan omslaan in razernij, hoe het van binnenuit… 

Groningen vindt ideale troubleshooter voor crisis Grand Theatre

Ze hadden het niet beter kunnen uitkiezen, daar in Groningen. Want wie bel je, als er net een overambitieuze theaterdirecteur de kas van het ooit roemruchte Grand Theatre leeg heeft gebluft, een Raad van Toezicht heeft zitten dutten en er vervolgens 22 mensen ontslagen zijn omdat het geld op is? Dan zoek je iemand die daar ervaring mee heeft. Bij voorkeur… 

Grand Theatre disaster update: Performing Arts Fund saves creators from bankruptcy

The misery in Groningen is a bit bigger than we thought. Meanwhile, the Grand Theatre appears to be at least 250,000 in the red. And counting. Money that the theatre subsidised by the city of Groningen owes mainly to artists. Choreographer Dunja Djocic, for instance, had received €90,000 in subsidies to create performances at the Grand for 2 years. Theatre-maker Andreas Denk had received... 

Koefnoentheater by Mugmetdegoudentand needs more than just current affairs

Topicality is back in the Dutch acting scene for a while, and that is quite nice. De Verleiders, once started as a one-off play about fraudulent bosses by George van Houts, is now growing into a voluminous series. On TV, we have the series De Fractie, which manages to recreate the news of the day every episode in... 

The Great War Machine and Swamp Club: contemporary activist theatre

In early March, The Great War Machine, the new play by director Joachim Robbrecht, premiered at Theater Frascati. A week earlier, at the Rotterdam Schouwburg Swamp Club to be seen, by French director Philippe Quesne. Both performances address the current political climate. Whereas Swamp Club is explicitly silent about the world it calls into question, The Great War Machine is instead a rhetorical spectacle, constructed from quotes from TEDtalks. Both performances make mechanisms felt, rather than pointing out culprits. Voluntarily withdrawing or being shut out, the neoliberal order does not seem to allow much more choice. There is no question of resistance.

Amsterdams theaterduo dubbel genomineerd voor Britse prijzen

Komen Ivo en Jan in dit indrukwekkende rijtje? Laurence Olivier, Ralph Richardson, Joan Littlewood, John Gielgud, Alec Guinness, Peggy Ashcroft, Harold Pinter, Peter Hall, Judi Dench, Alan Bennett, Andrew Lloyd Webber, Alan Ayckbourn, Maggie Smith, Gillian Lynne en Michael Frayn. Allemaal grote namen van het Britse theater. Internationale beroemdheden, die allemaal een Olivier uitgereikt hebben gekregen, zeg maar de Britse… 

Lanoye's Shakespeare adaptation voted best playable Dutch play

100 Dutch plays were presented to them, the 224 Dutch heavy users of our theatre seats who took part in a survey by the Amsterdam Institute for Theatre Studies. Plays that ranged from fairly well-known, such as Herman Heijermans' 'Op Hoop van Zegen' from the beginning of the last century and Joost van den Vondel's 460-year-old tragedy 'Lucifer', to completely unknown, such as... 

The five shows you must see in March

Toneelgroep Oostpool, Angels in America (toneel), speellijst

Het epos over Amerika in het AIDS-tijdperk een moderne klassieker noemen is een understatement. Sinds 1993 wordt het stuk overal ter wereld met veel succes opgevoerd. HBO maakte er een tegenvallende miniserie van, Péter Eötvös een volkomen mislukte opera. Toneelgroep Amsterdam vierde recentelijk tot in New York triomfen met een tot op het bot uitgekleede vijf uur durende versie, mede aanleiding voor ‘Meppel-gate’. Regisseur Marcus Azzin wacht al twintig jaar om zijn visie op dit theaterepos te geven en krijgt bij Oostpool nu de kans, met een cast met louter topacteurs.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)