Skip to content

For members only

Deze inhoud is alleen beschikbaar voor de leden van Cultuurpers. Word lid.

Troost in tijden van Corona – Waarom volwassen animatiefilms zo effectief zijn. (Met Podcast)

Vorig jaar gonsde het plotseling rond: de Nederlandse animatiefilm gaat doorbreken, er is een echte animatie-industrie ontstaan. Aanleiding was de première van Heinz, Piet Kroons dwarse en uit de band springende filmversie van de strips van Windig en De Jong. Geen kinderfilm. En zeker geen Disney-kloon. We hebben het over lange animatiefilms, en daarvan zijn er in Nederland veel van… 

logo council for culture

UPDATE: Kamer neemt motie aan. Minister werkt aan ‘steunpakket’. Raad voor Cultuur slaat alarm. (En kijk eens wat de Oosterburen doen!)

UPDATE vrijdag 13 maart, 9:30 uur: nadat donderdagavond de Raad voor Cultuur alarm sloeg, heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen die aandringt op een steunpakket voor de getroffen cultuursector. De tekst van de motie, ingediend door D66, Groen Links, PvdA, Partij van de Dieren, Denk en 50Plus, luidt als volgt: De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat bijeenkomsten met… 

Fred Goessens vertrekt bij ITA: ‘In elke groep zit zo’n betrouwbare lobbes als ik’

Fred Goessens is dood geweest, maar leeft nog steeds. Even compromisloos als altijd. De betrouwbaarste acteur van Nederland maakt een tussentijds testamentje op na tweeëntwintig jaar Toneelgroep Amsterdam. ‘Ik had schijt aan alles’ Dit interview is 10 jaar geleden gepubliceerd in TheaterMaker, het vakblad voor de theatersector. Omdat Fred Goessens nu vertrekt bij ITA, het gezelschap waar hij zich ooit… 

PLATFORM COMMENCEMENT! LET'S BEGIN

On 2 March, Platform Aanvang! launched the petition Nederland maakt kunst / art makes the Netherlands at the Solidarity evening in ITA. An evening that opened the conversation for a solidarity sector, but most of all sounded the alarm for the planned downsizing of the arts sector. The petition was signed by more than 11,000 people in a week. When we saw the... 

When it suddenly feels complicated to clap. Play based on Rodaan al Galidi's novel delivers necessary discomfort

Talent ontwikkel je vaak dankzij forse tegenwerking. Rodaan Al Galidi kreeg talent voor het leven dankzij meer tegenwerking dan een witte, voormalig blonde Nederlander als ik ooit zal ontmoeten. Hij ontsnapte uit Irak en bracht vervolgens jaren door in het vagevuur van de IND en het COA, de afkortingen die de grens van Nederland bepalen. Hij schreef op wat hij… 

That's how you give your city a real vision. (How Manchester became a leader in international arts in just a few years)

I have often resisted thinking of the Netherlands as a business. After all, a country cannot lay off people, or divest unprofitable sectors to make more profit. So anyone who speaks of the BV Nederland has not understood it. There are no competitors that you can fight out of the market while being entrepreneurial on those few square kilometres of polder land,... 

Waarom het Kamerdebat van 4 maart totaal overbodig was.

Hebben we toch een kleine drie uur aan iets heel onzinnigs besteed. Stom natuurlijk, want we hadden nota bene zelf al op 27 november 2019 geschreven dat het debatje van vandaag in de Troelstrazaal van de Tweede Kamer totaal zinloos zou zijn. Iedereen wist dat ook al, niet in de laatste plaats de indieners van de motie, waaronder Lodewijk Asscher… 

Paolo Cognetti: ‘De bergen geven me elke keer weer een les in nederigheid.’

Met zijn roman De acht bergen brak de Italiaanse schrijver Paolo Cognetti (42) in 2017 internationaal door. Ook Zonder de top te bereiken speelt zich weer af op grote hoogten. ‘De bergen geven mij elke keer weer een les in nederigheid.’ Zonder de top te bereiken is het reisverslag van Cognetti’s bergwandeltocht eind 2017 door een hoogvlakte in Nepal bij de… 

Hide the books, if you want people in the library. (Lessons from Manchester, episode 2)

Een makelaar vertrouwde mij ooit toe dat een boekenkast in de woonkamer duizenden euro’s scheelt in de verkoopwaarde van een huis. In negatieve zin. Dit weetje doet het altijd goed op feestjes, en boekenliefhebbers (mijn netwerk zit er vol mee) gruwen ervan. Bij een rondleiding in de Centrale Bibliotheek van Manchester vertelde de hoofdbibliothecaris ons vol trots dat het café… 

Testament van Herman Finkers: niet zo tobben met dit prachtige leven

Hildegard von Bingen (1098-1179) was componist, wetenschapper, schrijver, dokter, mysticus en oprichtster van een klooster. Dus een katholieke non, maar dan een die wel het vrouwelijk orgasme onderzocht. Die laatste paradox resoneert, besefte Herman Finkers uiteraard toen hij het scenario schreef voor ‘De Beentjes van St. Hildegard’. De beschrijving van het orgasme door Hildegard luidde: ‘Als een vrouw de liefde… 

Better late than never. Employers in the creative sector are asking for an extra 100 million. And counting.

While I was walking around Manchester with some cultural sector leaders, minister Ingrid van Engelshoven sent a letter to the House, telling it how much it would cost to enable state-subsidised arts organisations to get fair pay at the current offer. So that letter contained quite a few omissions: the minister was silent on the role played by regional and... 

Eva’s Klage in TivoliVredenburg: Lera Auerbach neemt het op voor de gesmoorde vrouwenstem

De Russische Lera Auerbach (1973) schrikt niet terug voor grote uitdagingen. En dat is een understatement. Onlangs nog maakte ze grote indruk met haar cyclus Goetia 72: in umbra lucis. Ze componeerde deze toonzetting van de namen van 72 demonen voor het Nederlands Kamerkoor en het strijkkwartet Quatuor Danel. Tegelijkertijd verscheen een cd met 72 Angels: in splendore lucis, waarin… 

70ste Berlinale, onder nieuwe leiding, opent met My Salinger Year en herdenkt de slachtoffers van Hanau

“We hebben goede hoop”, is het antwoord als ik vlak voor de start van het filmfestival in Berlijn een collega aanspreek. Want nieuwsgierig hoe de keus voor Carlo Chatrian als nieuwe artistiek directeur gevallen is bij de Duitse kritiek. Chatrian, hiervoor directeur van het toonaangevende arthousefestival in Locarno, ligt goed, begrijp ik. Of deze 70ste Berlinale al dat nieuwe elan… 

Nederlands Blazers Ensemble start tweede tournee van The Unknown Chaplin een ode aan Chaplin’s kunstenaarschap, met nieuw gecomponeerde muziek

Na de succesvolle tournee in november vorig jaar gaat het Nederlands Blazers Ensemble opnieuw touren met The Unknown Chaplin. De tweede tournee – van 3 maart tot en met 22 maart – voert langs zalen in Ede, Helmond, Tilburg, Den Haag, Amersfoort, Enschede, Amsterdam en Rotterdam. www.nbe.nl/programma/the-unknown-chaplin/ Zes hilarische, kolderieke en melancholische stomme films van het grote universele genie Charlie… 

Reinbert is dood, leve Reinbert!

‘Ik sta met je op en ik ga met je naar bed,’ zei ik schertsend. We stonden in zijn keukentje, waar hij koffie voor zichzelf zette en thee voor mij. De grote schrikogen van Reinbert vertelden dat mijn ironische opmerking was geland in de onvruchtbare aarde van zijn dodelijke ernst. – Het was niet het eerste en niet het laatste… 

Er heerst chaos bij de procedure voor subsidieaanvragen voor de Culturele Basisinfrastructuur. Daarom laten we u de mail even lezen. 

Dat in Nederland het wantrouwen van de overheid jegens de burger bizarre vormen heeft aangenomen, bewijst het gedoe met de toeslagen bij de belastingdienst en de toestanden bij het UWV. Of je gemiddelde verhuurder van woningen waar je een lekke kraan wilt melden. Dankzij een politiek die onder invloed van vals ondernemersdenken en rabiaat populisme de burger als fraudeur behandelt… 

‘Ik ben een vrijere schrijver geworden.’ Esther Verhoef over de nieuwe dimensie in haar werk

Korte verhalen schrijft Esther Verhoef (51) al zo lang als ze fictie schrijft – sinds haar zevende. Of ze nou tien of honderd pagina’s lang zijn, haar verhalen zijn Verhoef even lief als haar romans en thrillers. ‘Kijk,’ zegt Esther Verhoef, terwijl ze de flappen van het omslag van Labyrint – de verhalen  openvouwt. Op de binnenkant zijn oude, op… 

Matthijs goes to Saturday night. That, of course, is the end of VPRO's Mondo (update: or not?).

Fascinating front-page news and headliners for all talk shows: Matthijs van Nieuwkerk quits DWDD after 15 years. Obviously a disaster of national proportions. The book industry proclaims the end of the world, bands can no longer break through, and the successor to De Correspondent can never again meet its crowdfunding target in six minutes. An institution disappears, and everyone panics. Who... 

Waarom ik hoop die jongeren van dat bijzondere leesclubje hier te treffen: Olga Neuwirth componeert soundtrack bij Die Stadt ohne Juden

Het opkomende fascisme wordt steeds meer salonfähig. Vooral onder jongeren, ontdekte ik onlangs tijdens een concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw. Een leesclubje van twintigers zei genoten te hebben van het Tweede Slagwerkconcert van James MacMillan. Ze hekelden mét mij de draconische kortingen op cultuur. Maar opeens klonk het onbekommerd: ‘We stemmen allemaal op Thierry.’ Toen ik ontsteld… 

Frida, indringende beelden van een gekwelde ziel. Of andersom.

Met avondvullend klassiek ballet Frida ontstaat opnieuw het Annabelle-effect

Hoeveel vrouwelijke choreografen ken jij die een avondvullend ballet maken voor een klassiek topballetgezelschap? – Dat dacht ik al. Voordat ik naar Frida ga, krijg ik bericht dat een Latijns-Amerikaans jonge vrouw is opgenomen in het ziekenhuis. Verlies van veel bloed, en ongeboren kind. Het blijmoedige meisje dat ik ken steekt op WhatsApp zwakjes een duim omhoog vanuit het ziekenhuisbed.… 

Vijf sterren. Of meer. Waarom we heldinnen als Tina Turner nodig hebben. 

Wat. Hebben. Wij. Verschrikkelijk. Veel. Te. Leren. Als er 1 ding is dat de musical Tina duidelijk maakt, is het dat wel. Zeker bij de stormachtige première, zondag 9 februari, een paar uur voordat storm Ciara de laatste bubbels uit de Utrechtse champagneglazen woei. Een vrijwel volkomen witte zaal, in Black Tie, dat wel, met slechts een paar mensen van… 

Retrospect Opera presents Fête Galante by unjustly forgotten Ethel Smyth - Buy that CD!

‘Als ik niet over drie dingen beschikt had die niets met muziek te maken hebben, was ik al vroeg aan eenzaamheid en ontgoocheling te gronde gegaan’, schreef Ethel Smyth (1858-1944) op haar zestigste. Die drie dingen waren: ‘Een ijzeren gezondheid, een uitgesproken vechtersmentaliteit en een bescheiden, maar zelfstandig inkomen.’ Waar vrouwen in de negentiende eeuw waren veroordeeld tot het componeren… 

‘Een jaar lang heb ik Ravels partituren overal mee naartoe gesleept’ – Bart Visman orkestreert ‘Ondine’

De Nederlandse componist Bart Visman (1962) schreef al veel prachtige eigen werken, maar maakt zijn debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest met een orkestratie van ‘Ondine’. Dit is het eerste deel uit de driedelige pianocyclus Gaspard de la nuit van Maurice Ravel. Het vormt de opmaat voor een integrale instrumentatie, die volgend seizoen in première gaat. ‘Ik ben van hetzelfde… 

The self-employed are to blame for everything. Now also for the downfall of regional arts journalism.

In april 2020 stopt de Persgroep, tegenwoordig DPG Media omdat dat internationaal beter bekt, met regionale kunstbijlages in zijn kranten. Geen kunstreportages en interviews meer, nauwelijks recensies. Lokale boekwinkels verliezen hun podium in alle Nederlandse regio’s, want de uitgever van Volkskrant, Trouw en AD heeft een regionaal monopolie. Het bericht, gebracht door een verslaggever van het Eindhovens Dagblad, viel op… 

Opinion deputies Culture: 'For Culture, set the navigation a bit more often on Eastern Netherlands!'

The new year often starts with new insights and resolutions. A critical reflection can then help. We were therefore delighted to read the Volkskrant of 2 January, in which columnist and theatre critic Merlijn Kerkhof concludes that in 2020, he wants to enjoy all that the Netherlands has to offer in terms of culture a bit more often outside 020. And that is only right,... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)