Skip to content

SERVICE

Dingen die we doen voor leden en partners.

Writers Unlimited 2013: over schrijvers en mensen met een verhaal #wu13

Of Tahmina Akefi een goed schrijfster is, durf ik niet te zeggen. De Afghaanse schoonheid kan in ieder geval zinnen aan elkaar plakken, en weet er ook nog een erotisch laagje overheen te gieten. Maar of zij hiermee de gemiddelde stuiverroman overstijgt, of dat ze toch niets anders te bieden heeft dan oriëntaalse softporno? Lastig.

Blogging vs demons #wu13

"We don't use social media because it's cool," says Tunisian internet activist Sami Ben Gharbia. "But in a dictatorship, it is the only way to inform people about what is really going on. To fight the demons in society. I am not a techny Became because it's fun. I just needed useful knowledge about internet codes, to improve my civic activism possible."

Hassnae Bouazza's Thousand Shades of Arabia on #wu13

John de Mol is doing good business in the Arab world. He acts rather dismissively about this, according to Hassnae Bouazza. According to her, the television producer talks publicly mostly about the many restrictions on his formats because of Islam and the sentimentalism of TV in the Middle East in general. That De Mol's success number The Voice of Arabia during the final in

‘Voor mij bestaat alleen de tekst’ – Alberto Manguel & Hans Goedkoop over zwarte bladzijden #wu13

Met een bomvol programma zoals Writers Unlimited 2013 wil het wel eens gebeuren dat je, ook als professioneel journalist, ondanks alles toch ergens té laat komt binnenvallen, en dan nog net een glimp opvangt van iets heel moois. In dit geval, na de krachttoer van Amos Oz en Adriaan van Dis, was dat het spoken word optreden van de Keniaanse Ngwatilo Mawiyoo. Mea culpa daarvoor.

Does it luckily still involve sex on #wu13

How many male genitalia Yasmine Allas had weighed in her hand. For a while, that was the question during Writers Unlimited's most shameless programme to date. This latenight talk show addressed the question of how shameless writers actually dare to be these days. Kristien Hemmerechts, always good for a few firm statements, met her peers in

Presentatoren kunnen een Winternacht maken. En breken. #wu13

En dan kun je dus zomaar het hoogtepunt van de eerste Winternacht missen omdat je het niet meer trekt om met een presentator mee te willen. De Vlaamse auteur Bart van Loo schijnt, aldus menig twitteraar, prachtige zinnen te hebben uitgesproken in het programma ‘Daar geef ik mijn leven voor’, maar dat was ver na twaalven en ik was toen al

A lot of Oz & a little Van Dis on impossible dreams and ideals #wu13

Tijdens de aftrap van Winternacht 1 bracht publicist Bas Heijne de twee literaire giganten Amos Oz en Adriaan van Dis nader tot elkaar. Wat is er van hun vroegere idealisme overgebleven? Oz’ spervuur van prachtige oneliners bleek lastig te temmen en zorgde voor een hilarisch, maar beetje onevenwichtig gesprek.

Heartfelt plea against Arab shame culture #wu13

Lebanese writer Hanaan Al-Shaykh (Beirut, Lebanon, 1945) opened Wrtiters Unlimited on Thursday 17 January with a blazing argument against Arab culture of shame. This, according to the writer whose books The story of Zahra, Women between sky and sand, Beirut blues and Only in London have been translated into Dutch, so deep in

'Readers need to be approached in a different way'

Writers Unlimited Special - One of the important guests at Writers Unlimited is Roland Colastica. This Curaçao author made his debut in 2012 with the children's book 'Fireworks in my head'. The book was enthusiastically received, and has since grown into a modest bestseller. Major strength of the story is its colourful and rhythmic style, but just as important is

Rotterdamse Schouwburg: meer muziek, meer bezoekers

Overal loopt het bezoek aan kunst dramatisch terug, behalve, vooralsnog, in Rotterdam. Daar is de Rotterdamnse Schouwburg er in het eerste echte cultuurrampjaar 2012 in geslaagd om het aantal betalende bezoekers gelijk te houden, of zelfs iets te laten stijgen tot ruim 147.500. In het eigen persbericht wijt de directie (nu nog in handen van Jan Zoet) dat aan een scherpere programmering en reprises van succesvolle producties, en een toename van het aantal concerten:

Peter van Onna: 'Treaty of Utrecht is also topical now'

Three hundred years ago, the Treaty of Utrecht was signed, bringing an end to both the War of Spanish Succession, and the War of Queen Anne. Remarkably, this peace treaty was not negotiated on the battlefield, but at the negotiating table. It took a year and a half for the many parties to come to an agreement, and the treaty counts as the beginning of... 

Culture Press ratings: thick 300,000 minutes of attention

With paper, you never know ('0.3% of newspaper readers read the reviews on the art page'), and with TV it's always a bit of estimating and extrapolating too, but the internet is rock hard. We know how many times you read one of our pieces, and how long you lingered at our videos. Well: we were already proud last year, now we are well over 200,000

Nederlandse opening Filmfestival Rotterdam 2013, dat dit jaar ook televisie omhelst

Vijftien jaar na Peter Delpeuts Felice, Felice krijgt het International Film Festival Rotterdam weer een Nederlandse opening. De 42ste editie van dit toonaangevende evenement gaat op 23 januari van start met de wereldpremière van De wederopstanding van een klootzak van Guido van Driel, zo maakte festivaldirecteur Rutger Wolfson vanmiddag bekend.

Another necro. Sort of: Theatre Institute Netherlands to continue as TIN Foundation

We are just reporting the press release in full. For your information. Every now and then, more news like this comes along. We don't post them all, because that would make the world very bleak. The world as many people knew it, and which they thought was the pride of the Netherlands, is coming to a squeaking halt to make room for. Well. We will report on that in the years to come. Of what comes in its place.

Simon McBurney makes Die Zauberflöte magical

A sound engineer making deafening sounds on stage with wads of paper. Puppetry that flows seamlessly into film projections and singers dubbed by actors. A primitive stage on stage that is, however, high tech. A performance in one of the largest halls in our country, but reminiscent of a flat-floor performance. A flat floor that can move in all directions, though, and could just as easily be a slope or a ceiling, that is.

Anna Mikhailova: ‘Black Perfume gaat over verslaving en angst’

Amsterdam, 10-12-2012 – Afgelopen weekend begon het Babelfestival in het Ostadetheater, een initiatief van de Diamantfabriek. Deze twee jaar geleden opgerichte productiekern biedt jonge makers de kans kleinschalig muziektheater te ontwikkelen. Dit weekend volgt de première van Black Perfume, van de Russische componiste Anna Mikhailova en de Nederlandse regisseur Annechien Koerselman, naar het verhaal Morfine van Michail Boelgakov.

'In STUT I process what I experience' Community Arts Lab is exciting as well as relaxing. #vvu

STUT is a household name. The neighbourhood theatre group has been putting on performances with and about ordinary people from ordinary Utrecht neighbourhoods since 1977. In 2010, the theatre group gave birth to the Stutkoor, which is now taking part in the exchange project of the community art lab for the Treaty of Utrecht celebrations in 2013.

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)