Skip to content

The National Theatre

Melle Daamen op @cultuurpers: 6 redenen waarom het kunstdebat in Nederland zo moeizaam is.

Twee artikelen publiceerde ik vorig jaar in NRC Handelsblad. Het eerste (6 juli 2013) was kritisch over het overheidsbeleid. Daar kwam weinig reactie op. Het tweede artikel (7 december 2013) was kritisch over de kunstensector: die moet zelf scherpe keuzes maken. Dat zorgde wel voor veel beroering, hoewel ik ervan overtuigd ben dat veel collega’s het met de inhoud grotendeels eens… 

4 oude koeien in eeuwige Amsterdamse theateroorlog oorzaak Daamens oekaze?

Hoe kan een doorgaans heel gewone, aimabele theaterdirecteur opeens naar buiten komen met de mededeling dat een paar orkesten weg kunnen en het Nationale Ballet moet worden geoutsourced? Wij vroegen ons dat af en togen gisteren naar de parkeergarage bij het Concertgebouw.

Het Nationale Toneel voorkwam dat Stopera Het Nationale Theater werd

Het zou zo mooi zijn geweest: Het Nationale Ballet samen met De Nationale Opera in Het Nationale Theater, zoals je dat in de hoofdstad van elk zichzelf respecterend land hebt. Maar dat is dus niet gebeurd. Het huis van onze Nationale Opera- en Balletclubs heet nu ‘Nationale Opera en Ballet’. Daar heeft het Nationale Toneel voor gezorgd, dat net als het Nederlands Dans Theater niet in onze hoofdstad Amsterdam zit, maar in de residentie Den Haag.

From Dutch to National and vice versa. DNO and NRO give lesson on name change and collaboration

A joint press conference by two companies. In the post-Zijlstra era, that often does not bode well. A merger then seems obvious, especially when it involves the two largest opera companies in our country: De Nederlandse Opera and the Nationale Reisopera. Only now we have to turn that around: the Netherlands Opera will become the National Opera. And the building will be called National Opera and Ballet.

Toneelprijzenfeest in jaar van somberheid

Het moest feest worden, want er is al genoeg geschreeuwd en geklaagd en het helpt toch niks. Na een jaar waarin vooral de theatersector de harde hand van Mark Ruttes blije crisisbeleid voelde moesten er toch weer prijzen worden uitgereikt. De toch al niet zo enorm grote crème de la crème van de Nederlandse theaterwereld kwam dus weer bij elkaar voor het gala in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Het was een dappere poging tot optimisme, terwijl

Raad voor Cultuur deelt uit in tweede ronde

Toch geld voor de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, geld voor een orkestenfusie in Zuid Nederland en 4,7 miljoen voor een kennisinstituut voor amateurkunst. De kaalslag van de Nederlandse Cultuursector is dankzij een tweede advies van de Raad voor Cultuur een beetje minder extreem geworden. Naast de genoemde positieve beoordeling is er ook geld voor een kennisinstituut voor de creatieve sector… 

Photo: Jochem Jurgens

De Kus en DUS spekkoper bij laatste nominaties toneelprijzen

De Utrechtse Spelen (DUS) haalt met de succesproductie Augustus Oklahoma meteen drie nominaties binnen voor de toneelprijzen die in september worden uitgereikt: Ria Eimers voor de beste vrouwelijke hoofdrol, en Peter Bolhuis en Tjitsjke Reidinga dingen mee naar de prijzen voor beste bijrollen. Procentueel veel succesvoller dan DUS is echter De Kus, een productie van Hummelinck Stuurman, omdat daar de… 

Tien theatervoorstellingen die u volgens de jury van het Nederlands Theaterfestival niet had mogen missen. Mee eens?

U  lag natuurlijk met zijn allen in de rij voor die legendarische Richard III van Orkater met muziek van Tom Waits. Of u had zich opgesloten bij het kleine zaal juweeltje ‘Till the fat lady sings’ van Oostpool, of u wilde gewoon geen aflevering van O O Cherso en The Voice of Holland missen. Enfin: nu weet u wat u… 

“Dat van de ander die de hel is. Daar kan ik me zo over opwinden”: Laura van Dolron maakt theatraal gehakt van Sartre.

Ze is ‘stand-up filosofe’. Met die zelfbedachte term schiep ze een nieuwe vorm van theater, die het midden houdt tussen cabaret, een lezing en theater. Ze speelt met haar eigen rol, zet acteurs in of het marionetten zijn, maar blijkt uiteindelijk hun speelbal, zo goed als die van het noodlot. Kortom: Laura van Dolron is een geval apart. Ze maakt… 

Kees Hulst en Maria Kraakman winnen Louis d’Or en Theo d’Or op ‘prijzencircus’ Gala van het Nederlands Theater #tf2010

Op het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn gisteravond de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt. Kees Hulst won de Louis d’Or voor de meest indrukwekkende mannelijke hoofdrol, de rol van Jörgen Hofmeester in’ Tirza’ bij het Nationale Toneel. Maria Kraakman won de Theo d’Or voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol, Orlando in de gelijknamige productie van Toneelgroep Oostpool. Het stuk ‘Oog om Oog’, met onder meer Linda van Dyck en Victor Löw, won de AVRO Toneel Publieksprijs.

Acteurs hebben ambivalente gevoelens bij het ‘prijzencircus’, ofwel het Gala van het Nederlands Theater #tf2010


Een rode loper, veel champagne en nog veel meer geknuffel. Het is een warm weerzien voor theaterland, het Gala van het Nederlands Theater in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Een spannend weerzien ook, want de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen worden vanavond uitgereikt.

Jelineks Rechnitz impresses Holland Festival visitors #hf10

Image by Andrew B47 via Flickr Photo: Chris Vanderburght It was time for a real theatrical hit at the Holland festival, after the rather lukewarmly received British-American Shakespeares of Sam Mendes' Bridge Project. And clap it did with Rechnitz by Elfriede Jelinek dooor the best actors of the Münchener Kammerspiele. Karin Veraart of De Volkskrant was deeply impressed: ...Not... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)