Skip to content

maestro

Fred Wondergem: 'There is always more that you don't see than what you do see.'

'When I look in the auditorium at a classical concert now, I do think: it's full now, but in 20 years eighty per cent will be dead. So the bottom has to be fed, and TivoliVredenburg does that well. They do it, for example, with Out of the Blue, which is a programme where you get great food and by a special host 

Planet Tim Burton lands in Flanders: 'A pressure cooker full of bizarre and disruptive ideas'

De Vlaamse wafelbakker van de Willy Wonka Wafl Factory in het Burton Cafe heeft alle films van Tim Burton gezien, zegt hij vantussen een strak hipsterbaardje. ‘Zeker omdat je de menukaart moest voorbereiden’, zeg ik. Op het menu van het – tijdelijke – Burton Café in expositieruimte C-min staan onder meer: Charlie Chocolate Wafl, Scissorhands Wafl, Oompa Loopa Wafl, Beetlejuice… 

Concert Jarre was everything but unforgettable. And that's a compliment.

Jean-Michel Jarre was visiting the Netherlands. At the Heineken Music Hall, old and new fans could enjoy his hypnotic work. I went there to listen, but of course also to watch. Forty years ago, Jean-Michel Jarre, pioneer in synthesiser music, released Oxygène. Anno 2016, we are 12 million copies sold. On that massive scale, the Frenchman produces... 

Ivo Pogorelich shocks Eindhoven and streams on Idagio

‘Ik heb er 18 jaar over gedaan om een nieuwe opname te maken’, zegt de Kroatische pianist Ivo Pogorelich (1958) met een bescheiden glimlach. ‘Net zoveel tijd als een baby nodig heeft om meerderjarig te worden.’ Het is woensdag 2 november. Een bijzonder moment, want die dag gaat Pogorelichs cd-loze nieuwe opname van Beethovens Pianosonate’s nr. 22 en nr. 24… 

Podium Witteman has lost the stage, er, way

Throughout the year, the public broadcaster spends a lot of time on sports. For World Cup, Tour or Games, cultural broadcasts are cancelled for weeks without pardon. If you can't beat them, join them, Paul Witteman must have thought, or perhaps the viewing figures were disappointing, because on 1 May he devoted an entire Podium Witteman broadcast to cycling. Don't. The reason for the cycling special is... 

Garant staan: de nieuwe manier van subsidie geven.

Het Orkest van het Oosten mag een half miljoen rood staan. Dat is de uitkomst van de ‘Stedelijke commissie’ in Enschede. Over twee weken neemt de gemeenteraad formeel het besluit, maar met de toezegging van een ruime meerderheid is elk debat dan verspilde tijd en kan het voorstel beter meteen aan de lijst hamerstukken worden toegevoegd. Dat had een maand… 

Violinist Vadim Repin: 'The score is our bible!'

At five, he started playing the violin, and after only six months he gave his first performance. At 17, he was the youngest participant ever to win the prestigious Queen Elisabeth Competition. In 2002, Vadim Repin, born in Novosibirsk in 1971, played at Willem-Alexander and Máxima's wedding concert, together with the Royal Concertgebouw Orchestra. Three years ago, Repin started his own... 

The woman behind the maestro: Together and yet apart #Aaltje from Sweden

Aaltje van Buuren enjoys her busy life. She is the wife of successful star conductor Jaap van Zweden. She dedicates her charm and energy worldwide to non-profit organisations that improve the daily lives of autistic children. Music and art are forces that run like a thread through everything she touches. The family can be seen every week... 

Musicians pay to save their orchestra. TV programme Maestro helps a little.

Het Orkest van het Oosten zet de tering naar de nering, richt zich primair op Overijssel en heeft collectief ontslag aangevraagd. Dat – en heel veel meer – is te lezen in het nieuwe businessplan. Het is genoeg voor de provincie om eenmalig 1,1 miljoen euro vrij te geven en voortaan weer jaarlijks 3,5 ton subsidie beschikbaar te stellen. Het… 

Grauwe Trovatore treft niet tot in het hart

Op donderdag 8 oktober zag ik in het Amsterdamse Muziektheater voor het eerst een live uitvoering van Verdi’s opera Il trovatore. Dat was geen onverdeeld genoegen. Tijdens de eerste twee bedrijven liepen Het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koor van De Nationale Opera en de solisten zodanig uit de pas dat ik overwoog in de pauze te vertrekken. Een goede vriend… 

Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. 4 Essentiële lessen in masterclass van Pierre Audi.

In een vol Universiteitstheater gaf Pierre Audi dinsdag 6 oktober een masterclass voor jonge zangers, dramaturgen en regisseurs. Drie scènes waren voorbereid door de studenten en werden daarna vakkundig gefileerd door Audi. “Sorella, que dici?…. Prenderò quel brunettino”, uit Mozart’s Così fan tutte begon als een scène van twee punkmeisjes die gegrepen werden door consumentisme. De regisseur en dramaturgen in opleiding… 

Italian grandfather of arthouse cinema

With Michelangelo Antonioni - Il maestro del cinema moderno, EYE has once again managed to put together a flawless and solid film exhibition. George Vermij visited the exhibition on the Italian master filmmaker and looks back on his influential oeuvre. In Dino Risi's road movie Il Sorpasso (1962), the passionate and extroverted Vittorio Gassman takes on a young and reserved Jean-Louis Trintignant... 

The Tenth of Arrows promo

De Tiende van Tijl is good, proves Podium Witteman

On this website in December 2014, I broke a lance for TV programmes like Maestro, which presented classical music as too easy in the eyes of some. Those same people are also unlikely to have a good word to say about The Tenth of Ten, in which comedian Tijl Beckand introduces classical music through spectacular stories, dramatic histories, often on location in... 

Hero Brinkman: Facts are for the elite, it's all about the tone

Classical music is elitist, most conductors and orchestra members don't have a clue what they are doing and audiences have absolutely no clue. Subsidised art should be both accessible to a large audience and socially engaged. I also believe that The Joshua Tree is perhaps the best album ever. Signed, Hero Brinkman... 

Carlo Boszhard as a gnome: 3 reasons why 'Maestro' does suck

Tonight (Thursday 18 December), the second season of TV programme 'Maestro' will have its finale. Dutch celebrities such as schlager singer Frans Duijts and presenter Sylvana Simons try to conduct a symphony orchestra under supervision. They will be judged by conductor Otto Tausk, violinist Isabelle van Keulen and double bassist Dominic Seldis. Letter writers and columnists tumble over each other in condemning the programme. 'Maestro' would be a knee-jerk... 

Stemmen uit het schimmenrijk – retrospectief Luigi Nono in Holland Festival

Na indrukwekkende retrospectieven gewijd aan John Cage (2012) en Edgard Varèse (2009) plaatste het Holland Festival dit jaar de Venetiaanse componist Luigi Nono in de schijnwerpers. Onder de titel ‘Trilogie van het sublieme’ vormde de imposante Gashouder het epicentrum van drie avondvullende concerten, klonken er korte ‘Nono interventions’ in de onderdoorgang van het Rijksmuseum, werd een tweedaags symposium rond Nono georganiseerd, en richtte zijn weduwe Nuria een expositie in onder de titel ‘Maestro di suoni i silenzi’.

Gergiev komt met een toporkest en toprepertoire naar Rotterdam, maar dat is het publiek van hem gewend

De Russische dirigent Valeri Gergjev was even terug in Rotterdam, voor één concert. Hij voerde in de Doelen zijn eigen orkest aan, het London Symphony Orchestra (LSO). Het beroemde orkest speelde repertoire dat we in ons land van haver tot gort kennen: Gustav Mahler’s 1e symfonie en het 1e pianoconcert van Dmitri Sjostakowitsj. Een inmiddels historische combinatie: omdat Nederland vergroeid… 

Superior played-in recordings are no guarantee of delivering a reference CD

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest kent op dit moment een luxe zonder weerga: het brengt op twee labels tegelijk cd’s uit. Hoe dat kan? Het orkest tekende onder eigen naam bij BIS Records, het label waarmee de excentrieke eigenaar Von Bahr de ene na de andere bijzondere opname uitbrengt, terwijl chefdirigent Yannick Néze-Séguin ouderwets als maestro onder contract staat bij EMI.… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)