Skip to content

de utrechtse spelen

Let zzp'ers keep the supervisory boards of cultural companies on their toes!

How next for boards in the cultural sector? Supervisory boards are under considerable pressure following publications about possible failures of supervision at Rotterdam's Wereldmuseum, Grand Theatre in Groningen and recently again from Rotterdam's Het Nieuwe Instituut. Previously, similar reports appeared about De Utrecht Games and the Groninger Museum, among others. In practically all cases, the cases involved a Council... 

City of the Blind is ethical research and sensory experience in one

Een oude man struint met een transistorradiootje de ziekenzaal binnen. ‘Waar ben jij blind geworden?’ vragen de reeds aanwezige blinden de nieuwkomer. ‘In een museum’, antwoordt hij. Vervolgens ontspint zich een ontroerend gesprek over wat het laatste schilderij was dat hij zag en de mogelijkheden worden geprojecteerd op het flinterdunne doek dat het publiek scheidt van de ziekenzaal. Deze tot… 

DUS heet nu Theater Utrecht. Niet te verwarren met Stadsschouwburg Utrecht

Toneelgroep Centrum, Utrechtse Theater Inititatieven, Jeugdtheaterplatform Utrecht, Theaterplatform Utrecht, De Paardenkathedraal, De Nieuwe Paardenkathedraal, De Utrechtse Spelen. De olijke namen voor Utrechtse theatergezelschappen waren een beetje opgeraakt in de afgelopen 30 jaar. Niet helemaal onverwacht dus dat het stadsgezelschap van de vierde stad van Nederland kiest voor soberheid en duidelijkheid. Sinds zondag 11 januari, 17:00 uur heet De Utrechtse Spelen… 

Matthias Mooij (1976-2014): een carrière die er had moeten zijn.

Hij had een belangrijk regisseur kunnen worden, maar was op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats. Uiteindelijk heeft zijn ziekte Matthias Mooij dodelijk dwarsgezeten. Gisteren overleed deze nog jonge theatermaker aan longkanker, dik anderhalf jaar na de première van zijn eerste grote-zaalproductie: Mogadishu. Met die voorstelling, van een stuk geschreven door de Engelse schrijfster Vivienne Franzmann, zette Mooij een nieuwe toon in het theater: niet langer greep hij terug op in het theater vertrouwd, vooral Duits en Oostenrijks repertoire, maar koos hij voor Britse auteurs.

DUS behoudt subsidie, leiding vertrekt

Het meest markante gezelschap van Nederland, als het gaat om omgaan met subsidiegeld, is gered. De Theaterkrant meldt dat het Rijk akkoord is met de nieuwe, aangepaste begroting, die moest worden opgesteld nadat eerder dit jaar een verlies was ontstaan van ruim 2 miljoen euro. Het gezelschap behoudt dus de anderhalf miljoen euro en artistiek leider Jos Thie en zijn zakelijke partner Jelle Snijder worden met pek en veren de stad uit gejaagd, waar zij zich kunnen voegen bij de Raad van Toezicht die al eerder de ogen iets te dicht had gedaan. Immers, een peperdure productie inzetten om het tekort uit een eerdere run van diezelfde peperdure productie goed te maken: geen ondernemer zou dat ooit toestaan.

Art for all: €3 per person, per month

The discussion was and is endless, but now we have figures. Thanks to the Ministry of Education, Culture and Science's new 'key figures', we now know how much the state (all of us) are spending for the opportunity to experience art: per inhabitant, the state spends 38.90 per year on subsidies for dance, theatre, museums, youth theatre, opera and orchestras. So that's just over 3 euros a month. Indeed something to get into each other's hair about, we think.

Culture Council knew about 'Hole of DUS'

Theatre company the Utrecht Games, city company of the Netherlands' fourth largest city, is on the brink of bankruptcy. It was recently revealed that the company led by artistic and business director Jos Thie has a deficit of €2.1 million. Correspondence that has since surfaced shows that it was already clear in May this year that the problems were getting out of hand. That was a month after the Utrecht subsidy advisory committee issued its laudatory opinion, and a few weeks before the Council for Culture issued its very thrifty advice.

Theatre on demand offers British quality

Lots of bobbing on boards. That's what drama on television is mostly. And actors with weird reverberations in intimate scenes. That too. It is easy to shoot at attempts to bring successful performances to the TV or cinema screen. They almost always make viewers feel that their medium is shooting back 80 years in development. This is also why every attempt by the Dutch Public Broadcasting Corporation to make our fairly highly regarded stage art attractive to a wider audience via TV fails. Theatre or opera on screen is especially suitable for

'I have all of Shakespeare's records in my cupboard'

The press presentation of the open-air opera Orfeo ed Eurydice at Soestdijk at the time attracted just under a hundred people press and sponsors. At the presentation of the performance 'Much ado about nothing', The Utrecht Games attracted only a handful: someone from weblog cultuurpodium.nl, two people from the Stadsblad Utrecht and an indeterminate camera crew who had come exclusively for Suzan Visser.... 

Te vol of niet te vol bij het subsidietheater

Hein Janssen (Volkskrant) schreef naar aanleiding van een paar voorstellingen met BN’ers in het gesubsidieerde circuit een column waarin hij stelde dat subsidie daar niet voor bedoeld was. De belangenvereniging voor acteurs vond dat reden genoeg voor een debat. We maakten er een filmpje bij.   We hebben dat opgemaakt in storify, een mogelijkheid om tweets en andere socialmedia-berichten samen… 

Jacob Derwig en Elsie de Brauw ontvangen de hoogste toneelprijzen van 2011

Zondagavond 11 september zijn tijdens het Gala van het Nederlands Theater de VSCD Toneelprijzen, de VSCD Mimeprijs, de VSCD Jeugdtheaterprijzen en de AVRO Toneel Publieksprijs 2011 uitgereikt. En dat u dan weet dat VSCD staat voor de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies en AVRO voor Algemene Vrijzinnige Radio Omroep.  De prijs voor de beste mannelijke hoofdrol van het afgelopen… 

Photo: Jochem Jurgens

De Kus en DUS spekkoper bij laatste nominaties toneelprijzen

De Utrechtse Spelen (DUS) haalt met de succesproductie Augustus Oklahoma meteen drie nominaties binnen voor de toneelprijzen die in september worden uitgereikt: Ria Eimers voor de beste vrouwelijke hoofdrol, en Peter Bolhuis en Tjitsjke Reidinga dingen mee naar de prijzen voor beste bijrollen. Procentueel veel succesvoller dan DUS is echter De Kus, een productie van Hummelinck Stuurman, omdat daar de… 

Hufters en helden strijden om de macht op Utrechts Festival a/d Werf

De perfecte mens bestaat niet. We zijn allemaal hufters. Of is er een manier om het wel goed te doen? Ilay den Boer en de spelers van  De Utrechtse Spelen / De Warme Winkel gaan elk op hun eigen manier  op onderzoek uit op de 26e editie van Festival aan de Werf. Was mijn opa niet gewoon een klootzak? Dat… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)