Skip to content

theatre festival

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

'Sender Boulevard': Intimate and grand. A successful exercise in getting closer.

Onder de noemer ‘Afzender Boulevard’ tekende de organisatie van Theaterfestival Boulevard voor zes weken live ontmoetingen in ’s-Hertogenbosch. Meer dan 40 verschillende projecten leverden een bijzondere variëteit aan voorstellingen, performances en installaties. Vanuit het thema ‘Nader de ander’ ging Boulevard meer dan ooit het gesprek aan met makers en publiek, wat leidde tot een intense dialoog mét resultaat.

Life has turned into a B-Movie, and no better location could be imagined than 'Sender Boulevard'

Exterieur, dag. Een verlaten straat in een zuid-Nederlandse stad, ongewoon fel daglicht. Geen geluid. Een man komt aanrijden en parkeert bij een vrij stopcontact. Hij loopt naar de entree van een groot, leegstaand, modernistisch gebouw. Hij wordt verwelkomd door een heel erg oude veteraan, die hem zegt dat ‘de vrouw even naar binnen’ is, ‘ze vroeg mij om op de… 

Sender Boulevard pauses to remember the Dutch East Indies

‘Voor Indische Nederlanders is 15 augustus zeker geen bevrijdingsdag’, verklaart toneelschrijver Bo Tarenskeen. De laatste dag van het alternatieve Festival Boulevard in Den Bosch, Afzender Boulevard, valt samen met de herdenking van de capitulatie van Japan op 15 mei 1945. Nederlands Indië, de kolonie die  door ons land eeuwenlang was uitgebuit, was ook bevrijd van de Japanners, maar het einde… 

Afzender Boulevard: Op zoek naar een coronaproof toekomst voor de zomerfestivals

Wat festivaldirecteur Viktorien van Hulst, samen met haar team, voor elkaar aan het boksen is, lijkt bijna onmogelijk, maar het past in de traditie die ze sinds haar aantreden heeft ontwikkeld. Op Boulevard gaat het al een paar jaar net zo vaak over massale evenementen als over intieme ontmoetingen.

Vincent Wijlhuizen werkt aan een coronaproof What You See Festival: ‘een hele grote groep mensen is nu veel minder zichtbaar.’ 

Direct nadat de lockdown in maart 2020 werd afgekondigd ging Vincent Wijlhuizen, mede-oprichter (samen met Annette van Zwol en Ieme Soes) en directeur van het What you See Festival, aan de slag om alternatieven te bedenken voor het festival dat in het najaar plaatsvindt. ‘We hebben verschillende plannen gemaakt. We hadden al een gewoon plan, dat naar alle fondsen gegaan… 

‘Afzender Boulevard’: een kleinschalig zomerprogramma met theater en méér, van de makers van Boulevard

Onder de noemer ‘Afzender Boulevard’ duiken deze zomer, vooral in de tweede week van augustus, 25 voorstellingen, performances en installaties op in ‘s-Hertogenbosch. Hun gedeelde motto is ‘Nader de ander’. Want na maanden van afzondering, gepaste afstand en ontwijking gloeit het verlangen om [wat] dichterbij te komen. Boulevard viert in 2020 de veerkracht van makers en publiek met een programma… 

photo by karin jonker

Minister van Engelshoven visits Brabant performing arts sector

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven sprak vandaag op uitnodiging van Theaterfestival Boulevard met Brabantse organisaties en individuele makers over de gevolgen van COVID-19. In aanwezigheid van de cultuurwethouders van de grote steden en de nieuwe gedeputeerde Vrije Tijd, Cultuur en Sport werd de impact van het virus op de podiumkunstensector in kaart gebracht. Én er werd… 

Cultuurperspodcastcorona (21) – Oscar Kocken: ‘Een half jaar je werk niet mogen uitvoeren is vrij gortig.’

‘Ja, het was natuurlijk wel iets wat we op alle manieren al zagen aankomen. Dat maakt dat ik mentaal er al op voorbereid was. Maar als je het dan echt hoort… Het is gewoon zó zuur. Het is elke keer – ik neem het niemand kwalijk, voor de duidelijkheid –  maar elke keer dat je slecht nieuws krijgt, probeer je… 

Moet je in tijden van Corona nou echt een nieuw theater bouwen met een precorona-ontwerp? Cultuurperscoronapodcast in tijden van Den Bosch (20)

80 miljoen moet hij gaan kosten, en er moeten heel veel mensen in kunnen, met drie zalen, en het moet allemaal gebeuren op de kavel die nu wordt ingenomen door het Theater aan de Parade in Den Bosch. Dat is zo moeilijk gebleken dat er al sinds 2006 gedoe over is. Nu is er een ontwerp, goedgekeurd en wel, van… 

We are nowhere near crazy enough. Why theatre desperately needs a little more Crazy Wisdom.

‘Wij zullen nooit genoeg ‘hetzelfde’ zijn, wij randfiguren: bipolair, borderline, homo, lesbo, onbestemd, narcistisch, autistisch, hysterisch – en we zijn allemaal dodelijk onzeker en we hebben allemaal een knuffel nodig.’ Permanente, schijnbaar onvermijdelijke onzekerheid is de theatersector eigen. Ramsey Nasr trof dat scherp in zijn toespraak bij het ontvangen van zijn tweede Louis D’Or. De moed, of soms bijna masochistische… 

'Groningen has an open arts climate'

Een kunstenaar maakt iets – maar voor wie en waarom? Hoe verhoudt het gemaakte zich tot de maatschappij en welke rol wil die creatie hierin vervullen? Naast alle theatervoorstellingen op Noorderzon klinkt ook de kritische vraag: ‘Wat is eigenlijk de zin van theater?’ Kan kunst mensen verbroederen? Dat is nog niet zo makkelijk. Neem theaterbezoekers. Die lijken nogal op elkaar.… 

Oproep van Wim Claessen, oud-directeur Theaterfestival Boulevard: ‘Zijn er nog bestuurders die het tij durven te keren?’

Dit is een ingezonden brief van Wim Claessen, die in 1984 oprichter was van Boulevard, en in 2002 het stokje doorgaf aan Geert Overdam, die in 2014 werd opgevolgd door Viktorien van Hulst. “Het is een blamage dat we nog altijd hier staan”, sprak Viktorien van Hulst bij de opening van Theaterfestival Boulevard in het Theater aan de Parade. “Hoe… 

Bring on that fair! 7 established facts that make an ever-younger festival Boulevard unique.

Theaterfestival Boulevard is elk jaar weer een hoogtepunt van de festivalzomer. Omdat er geen drempels zijn en omdat het de ongedwongen sfeer van de stad in alle vezels met zich meedraagt. Maar het gaat zelfs nog een stapje verder. Hier mijn zeven leermomentjes: 1: Boulevard is toegankelijker dan de stad zelf Sommige mensen vinden het op het hysterische af, maar… 

Five quarters of an adolescent brain. Jetse Batelaan makes growing pains hilariously palpable at Theatre Festival Boulevard.

Als je theater voor kinderen en jongeren maakt, vertel je als volwassene verhalen aan kinderen en jongeren vanuit jouw volwassen bestaan. Dat kan. Daar kun je subsidie voor krijgen. Artemis, eerder hier uitgeroepen tot het op één na beste theatergezelschap van Nederland, is zo’n gezelschap. Maar, omdat dit jeugdtheatergezelschap geleid wordt door Jetse Batelaan doet Artemis het graag anders. Sterker… 

Impressive Minaret shows at Theatre Festival Boulevard that art survives disasters. (And check out what Miet Warlop pulls off with Dervishes)

Miet Warlop has exciting ideas, and carries them out. Now she is not unique in that. More artists do that. What makes Miet Warlop special is that it invariably leads to really special work. Take her latest creation, to be seen at Theatre Festival Boulevard, 'Ghost Writer and the Broken Hand Brake': she puts three people on stage and... 

Why youth is the future and fake art does not lead to real art at Theatre Festival Boulevard.

Het Bossche Theater Artemis is, na International Theatre Amsterdam, het beste theatergezelschap van Nederland. Dat heeft het gezelschap te danken aan een roemrucht verleden (Pauline Mol!!) en aan Jetse Batelaan. Deze regisseur ontving onlangs nog de prestigieuze Zilveren Leeuw op de Biënnale van Venetië voor zijn ontregelende oeuvre. Dat bestaat grotendeels uit voorstellingen waarin kinderen de macht overnemen, zonder dat… 

In search of pleasure and secret spots, you sometimes stumble upon very special things during Festival Boulevard

Het centrale personage in Lo Lie Taa van theatermaakster Marijn Graven was er vroeg bij. Althans, zo vertelt hij aan de spiegelende vloer en de toeschouwers in zijn monoloog Lo Lie Taa. Als negenjarige was hij al smoorverliefd op zijn moeder en niet lang daarna werd zijn leven bepaald door het nastreven van zo veel mogelijk spetterende resultaten van zijn… 

White wine and black pain at finely diverse Theatre Festival Boulevard

Een van de voordelen van de voortschrijdende ontkerkelijking is dat er op steeds meer plekken mooie gebouwen leeg komen te staan. Met die gebouwen kun je dingen doen. Met kunst bijvoorbeeld. Studio Orka uit België heeft deze week in Vught dus iets heel moois gedaan in de Mariakerk. Het leegstaande neoromaanse gebouw hebben ze veranderd in, jawel, een leegstaande kerk.… 

Boulevard opens with great ambition. It will be exciting regardless.

The Theater aan de Parade is slowly but surely starting to become the blot of cultural politics in Den Bosch. The outdated theatre has too low ceilings, too much plush, asbestos and past to still be a credit to the Brabant provincial capital. Viktorien van Hulst, director of the now 35-year-old Theatre Festival Boulevard, made a point of saying during her opening speech on 1 August that the... 

The Netherlands' Flemishest festival. Theatre festival Boulevard sees artists searching for a way forward

'As programmers, we are more often in Ghent than in Amsterdam,' says Viktorien van Hulst, director of Theatre Festival Boulevard. The Bossche arts festival, which this year takes place from 1 to 11 August under the Sint Jan and at unexpected locations around the North Brabant capital, has for years stood out for its close ties with our southern neighbours. 'The Dionysian artists are sitting... 

Shout out! The big fill-in for the new arts plan.

The Council for Culture has just proposed the new Basic Infrastructure (BIS), and it has become a very big, in traditional terms 'prosperous', baby. Since the Council is not allowed to name names, and can only list functions, we have already made a fill-in list here, in which we list (very briefly, because little time and not knowing about everything) which existing cultural... 

Soort van herstel bij de podiumkunsten, maar let vooral op wat er in Zuid Nederland gebeurt

In het kader van ‘Hoi, Cijfers!’ kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag met de geüpdatete cijfers over de podiumkunsten in Nederland. Die laten een voorzichtig herstel zien, al zijn de gevolgen van de ingrepen door de VVD en PVV in 2011 nog steeds pijnlijk zichtbaar. Uit de cijfers blijkt dat vooral het toneel het moeilijk heeft. Daar nam… 

Curious: arts sector support institutes turn against plans for new theatre and music sector institutes

Er zweven nogal wat petities rond, dezer dagen. De meest curieuze van alle petities lag vandaag in de digitale brievenbus. De bestaande ondersteuningsinstituten in de cultuursector dringen er daarin namelijk bij de Tweede Kamer op aan om geen geld te steken in nieuwe ondersteuningsinstituten. Daarmee steken clubs als het Landelijk Kennniscentrum Amateurkunst (LKCA), Cultuur+Ondernemen, en de Boekmanstichting een kleine, doch… 

Zonder geheugen blijft ons theater zich gedachteloos vernieuwen, blijkt op het @theaterfestival

Het Nederlandse theater herinnert zich steeds minder. Dat bleek afgelopen vrijdag tijdens een tweetal bijeenkomsten in ITA, het gebouw waar ooit de Stadsschouwburg gevestigd was. Tijdens Nieuwe Grond, een onderdeel van het Nederlands Theaterfestival, ging het over erfgoed. De ene bijeenkomst zal mogelijk herinnerd worden door de zes aanwezigen: de twee gasten plus presentator, en hun drie toeschouwers. De andere… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)