Dit is een ingezonden brief van Wim Claessen, die in 1984 oprichter was van Boulevard, en in 2002 het stokje doorgaf aan Geert Overdam, die in 2014 werd opgevolgd door Viktorien van Hulst.

“Het is een blamage dat we nog altijd hier staan”, sprak Viktorien van Hulst bij de opening van Theaterfestival Boulevard in het Theater aan de Parade. “Hoe kan in deze Cultuurstad van het Zuiden de bouw van een nieuw theater al meer dan een decennium duren”, vroeg de directeur zich nog maar eens af. “Ons ideale theater heeft een architectuur die uitnodigt tot binnenkomen, een tribune die uitnodigt tot een actieve kijkhouding”. Met dit statement onderstreepte Viktorien de ergernis en teleurstelling van velen over een sinds 2006/2010/2013 (u mag zelf kiezen) zwalkend beleid rond het Theater aan de Parade. Eindelijk een krachtig geluid uit de cultuursector zelf. Het werd tijd.

Redactie

Beste lezer!

Ik vraag voor dit verhaal een bijdrage, maar je mag het natuurlijk ook zo lezen. Omdat er om cultuurnieuws geen muren moeten staan. Dat cadeau krijg je, omdat Cultuurpers leden heeft die dat mogelijk maken. Wil je meedoen aan die missie? Dat zou mooi zijn! Je steunt Cultuurpers het beste door lid te worden! Dat kan onderaan dit bericht.
Dank je wel!
Redactie

Viktorien benadrukte dit vervolgens met een hartenkreet: “Met BLVR&D kiest Boulevard voor een heel zichtbare vorm die theater anno 2019 zou moeten hebben. Een theater moet vandaag niet meer een gebouw zijn, met een zaal, een plek voor je jas en gelegenheid een kopje koffie te drinken of iets te eten. Een theater is niet enkel een plek waar iedere avond om 20.00 uur het zaallicht dooft voor een paar uur verbeelding. Zo worden theaters sinds het midden van de 17e eeuw gebouwd. Een theater van nu moet een publieke ruimte zijn. Een plek waar mensen elkaar ontmoeten, waar veel meer uren per dag beweging is. Een plek waar verschillende mensen, perspectieven, levens, verhalen samenkomen”.

Theaterfestival Boulevard werd dit jaar voor de 35e keer georganiseerd. 35 Jaar zoeken naar vernieuwing, verbinding en samenwerking, alle tegenwind ten spijt. Er zijn vele trappen en tribunes gebouwd, om er structuur aan te geven, altijd met succes. Er ligt een schat aan kennis en ervaring, puttend uit en gefundeerd in de actuele wereld van kunst en cultuur, nationaal en internationaal. Gebruik dat, grijp die kans, ga die trap op, is mijn advies aan de nieuwe directeur. Daarin ligt het vertrekpunt voor een nieuwe beleidsvisie voor theater en muziek aan de Parade en in de Kop van het Zand. Dat mag niet los van elkaar staan. De huidige plek aan de Parade was en is nog steeds te klein om al die ideeën en wensen te kunnen realiseren. En vergeet dan ook niet het Joseph kwartier daarin te betrekken.

Voor je verder leest...

Wij geloven in onderzoeksjournalistiek over cultuur. Het is geen onderwerp waar je enorm populair mee wordt. Reden waarom de meeste media alleen die paar sensationele berichten meenemen, maar niet verder kijken. Cultuurpers richt zich juist op die verhalen die voor de cultuurwereld belangrijk zijn, maar die de grote media te klein vinden. Dat kunnen we alleen volhouden als jij meedoet. Door ons tips te geven, maar ook als je lid wordt of ons steunt met een donatie. Houd de cultuurwereld scherp!

Bepaal onderaan zelf hoeveel je wilt bijdragen. Geef 2,50, 10 euro of meer!

Wie durft? Zijn er nog bestuurders die het tij durven de keren?

Wim Claessen

RedactieMet een lidmaatschap draag je bij aan de onafhankelijkheid van Cultuurpers. Op die manier kunnen onze professionals aan de slag en blijft ons nieuws voor iedereen beschikbaar.

Ja, ik word lid!