Skip to content

Westergasfabriek

Holland Festival presenteert schaalbaar programma: It’s about time.  

Een nachtwandeling waarbij het nu eens niet gaat om met elkaar te praten, of de spieren te trainen, maar om heel goed te beseffen waar je bent. Mindfulness als theaterervaring dus, en als al het coronagesternte tegen ons blijft, het enige onderdeel van het Holland Festival dat live door kan gaan wegens voldoende afstand en buiten. Zo erg hoeft het… 

Colin Benders speelt Concertgebouw plat op slotavond memorabel Holland Festival 2019

Stereo is primitief. Dat weten bioscoopexploitanten al een tijdje, en iedereen met een 7:1 setje bij de tv ook. Twee luidsprekers, hoe goed en groot of klein ook, blijven twee luidsprekers. Nu hebben we natuurlijk ook maar twee oren, maar die kunnen dankzij een paar slimme ribbels en onze eigen slimme hersenen 360 graden geluid plaatsen. Geluid moet je dus… 

*With sound!* Why the Holland Festival show doesn't have to stop for now

'Please stop the show!", shouted an 83-year-old former reviewer from the back row. Theatre Frascati fell silent for a moment. There had never really been such an interruption at the Holland Festival's traditionally festive press conference. And that while Faustin Linyekula had just got into his stride, telling about the projects he is carrying out with his Studio Kanako in Kisangani. They provided... 

Amsterdam has the @HollandFestival. Ask yourself why that is. And whether that's ok.

Last week, while walking the dog, my neighbour Stefanie asked, "What is that anyway, this Holland Festival?", and I almost caught myself wearily going to explain that it was the most important performing arts festival the Netherlands and its environs and that everyone with a bit of education should know it. But I held back. And wondered: how... 

With the Mariavespers as the opening of the Holland Festival, nothing could really go wrong #HF17

It is just about the most beautiful music written. Claudio Monteverdi's Marian Vespers have enchanted even the most untrained listener since their premiere in 1610. Raphael Pichon is a young French conductor acclaimed for his shimmering yet refined musicality and more than absolute hearing. Everything director Pierre Audi touches usually turns to gold 

Akram Khan Until the Lions © Jean Louis Fernandez

Akram Khan's 'Until the Lions' drags you through borders #HF16

Al bij binnenkomst in het Ketelhuis van de Amsterdamse Westergasfabriek neemt een donker dreunende toon je op in de mistige, ietwat onheilspellende sfeer van ‘Until the Lions’ van Akram Khan Company. Een enorme schijf uit een boomstam, met grillige jaarringen en barsten, zal het toneel worden van een mythische strijd. Inzet is het menselijk lichaam: zwak, sterk, mannelijk, vrouwelijk. Grenzen zullen sneuvelen.

Creatures ISH en Het Balletorkest

Totaalspektakel Creatures zet Het Balletorkest op zijn kop

In de enorme Zuiveringshal van de Westergasfabriek in Amsterdam leven musici van jubilerend Het Balletorkest zich op het toneel helemaal uit in de creatieve dansvoorstelling Creatures. Ze liggen zelfs plat op de grond of swingen zich los in een kleine big band.

‘Komt dat zien, Creatures: speciale show met vijftig musici en tien breakdancers’, roept de man bij de deur. De laatste kaarten voor de première moeten verkocht. Creatures staat twee weken lang in de Zuiveringshal in Amsterdam. Scholen bezoeken de voorstelling door de week, in het weekend kan iedereen de voorstelling zien. Maar Creatures is zo’n

Extremalism BNM ICKamsterdam © Alwin Poiana

Usury and Zen - Greco and Scholten bet high with premiere Extremalism @Holland Festival

Emio Greco and Pieter Scholten rehearse their new performance Extremalism in Marseille. The two dance companies under their direction, ICKamsterdam and Ballet National de Marseille, have merged for this occasion: 30 dancers on stage, six authors and designers in the auditorium, and the crew of technicians is also made up of Amsterdamers and Marseillais. They are working together on the biggest production that Greco and... 

Ritual dance around digital Calf: M.U.R.S. by Fura dels Baus at Holland Festival

Visiting M.U.R.S. without the app on your smartphone is a challenge. The performance by the infamous Barcelona-based theatre collective is a commentary on how people are unwittingly becoming part of a SMART society run by international corporations via all sorts of gadgets. Are you in or out? Is there actually anything to choose? According to Jürgen Müller, one of the founders of... 

Sluit ‘The Returns’ je niet net zo uit als de door Forsythe geparodieerde kunstsnobs?

Als iemand spreekt in zinnen met telkens woorden die rijmen op ‘art’ of waarin de lettergreep ‘art’ telkens opduikt, moet je je instellen op een andere logica dan die van de dagelijkse communicatie. Als het ook nog een vrouw in fel rood gekleed is die die woorden geëxalteerd en met veel maniertjes uitspreekt en daarbij suggereert dat ze hypergevoelig is voor alles wat met kunst te maken heeft, dan balanceren je gedachten tussen:

7 ½ times: looking surprised at 'Playing Cards: Spades'

1. Gene-shifting theatre doesn't have to be difficult.

Breaking new ground in theatre is the aim of Canadian director Robert Lepage and his group Ex Machina. It seems like everything is unusual about 'Playing Cards: Spades': playing floor, lighting, seating around the stage, the stories, the acting and the surprising denouement.

Een kameropera tot indrukwekkende proporties opgeblazen in het @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

,,Het bijzondere aan Quartett is dat een intiem verhaal tussen twee personen tot indrukwekkende afmetingen opgeblazen wordt. De personages bevinden zich in een kamer, die lijkt te zweven. In deze beslotenheid speelt zich een geïsoleerd spel tussen een man en een vrouw af. Gigantische videoprojecties

Minicursus Opening @HollandFestival, deel 1: Totaaltheater over glibberige communicatie

Holland Festival Holland Festival
Het Holland Festival opent dit jaar met een opvoering van de opera ‘Quartett’. Het is een stuk met een verhaal, dat enige uitleg behoeft. Maarten Baanders geeft een korte cursus over deze voorstelling. Ook interessant voor wie toevallig geen kaartje heeft kunnen kopen.

Zo zachtaardig en intelligent als er met de zeer jonge dansers wordt omgesprongen, zo wild zijn vaak de reacties op ‘Enfant’ van Boris Charmatz #HF12

De jeugd roept tegenwoordig vooral de gedachte aan gevaar op. De maatschappij heeft last van een verwrongen ideaalbeeld dat echte kinderen weinig speelruimte laat. Uiteindelijk komen die dan ook in opstand in Enfant. Maar tot die tijd hebben de hele jonge performers toch vooral de rol van bijzet of sluitstuk, aanvulling op of extensie van de negen volwassen dansers. De nieuwe… 

Overleef het bloedbad, het besmeurde naakt en het waanzinnige gekrijs in Requiem 3, en let op de ontroerende tekst #hf12

Vincent Macaigne lijkt me een regisseur waar je niét mee moet vechten. Gelijk in de eerste seconden van Requiem 3 ramt hij er vol bovenop met de meest hysterische openingscène die ik in tijden heb gezien, en blijft 80 minuten meedogenloos doorhakken. Het is even doorbijten. Maar opeens zorgt de subtiele tekst zowaar voor diepe ontroering, in deze tsunami van… 

Successful Holland Festival closes record edition amid uncertainty over future

Photo: Pierre Nydegger To conclude. The 2011 Holland Festival could well be historic. Not only was it the festival that attracted the most audiences for years, it was also the festival that took place while a minority government of populists, nationalists and materialists proclaimed the end of art subsidies. We therefore look back on a festival in which we were able to meet with... 

#HF11: We chat with Jeroen Stout, Daniël Bertina, Fransien vd Putt and Wijbrand Schaap.

  In conclusion. The 2011 Holland Festival could well be historic. Not only was it the festival that attracted the most audiences for years, it was also the festival that took place while a minority government of populists, nationalists and materialists proclaimed the end of art subsidies. We therefore look back on a festival in which we had a great time with our new... 

#HF11 Spelen met de snor van Nietzsche in operafantasie van Wolfgang Rihm

Een opera gebaseerd op teksten van Nietzsche, en dan beginnen met hard gelach en hoofdpersonage N die probeert twee waternimfen te pakken te krijgen. Wacht even, dat is Wagner! Goed, bij Wagners Rheingold gaat het om drie Rijndochters, maar de overeenkomst is te groot om toevallig te zijn. En dat is die ook niet, maar in de eerste minuten van Wolfgang Rihms Dionysos is veel meer aan de hand. Hier is een componist aan het werk die niet alleen met tekst en muziek speelt, maar ook met eeuwen cultuurgeschiedenis en daar nog grappen bij weet te maken ook. Het is om in van een roes te geraken.

Physical theatre, dance and boating on the pond at the Westergasfabriek site

Het is zo nu en dan best frisjes op het terrein van de Westergasfabriek waar drie Fringe-voorstellingen te zien zijn. Donderdagavond zijn dat achtereenvolgens Levelless van Theatergroep WAK, Vivarium #3 van LORNA Collectief en Kaat van Eva Knibbe. De kou is echter geen spelbreker. De fysieke grappen in Levelless (of Recht niet in het Nederlands) hebben wel wat weg van… 

‘Calliope schrijft hele essentiële noten.’ Première Greek Love Songs van Calliope Tsoupaki #hf10

 Beeldverslag: Ellen Segeren Een paar jaar geleden schreef de Grieks-Nederlandse componiste Calliope Tsoupaki liederen met pianobegeleiding voor de Griekse zangeres Nena Venetsanou. Enkele hiervan bewerkte Tsoupaki voor de vier koperblazers van de Rotterdam Philharmonic Brass Soloists en de vier zangers van het Egidius Kwartet, waarvan voor deze gelegenheid de tenorpartij wordt ingevuld door Marcel Beekman. Voor hem schreef Tsoupaki ook… 

Jelineks Rechnitz impresses Holland Festival visitors #hf10

Image by Andrew B47 via Flickr  Foto: Chris Vanderburght Het werd tijd voor een echte theaterklapper op het Holland festival, na de nogal lauw ontvangen Brits-Amerikaanse Shakespeares van Sam Mendes’ Bridge Project. En klappen deed het bij Rechnitz van Elfriede Jelinek dooor de beste acteurs van de Münchener Kammerspiele. Karin Veraart van De Volkskrant was diep onder de indruk: …Niet… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)