Skip to content

Wilminktheatre

Happy faces, a reunion with old acquaintances, water, cake and a magical moment: press presentation Of Cotton and Water

Blije gezichten, een weerzien met oude bekenden, water, taart én een magisch moment waarmee de dag met een gouden randje werd afgesloten. Woensdag was het Stadslab op het Indiëterrein in Almelo het podium voor de perspresentatie van de theatervoorstelling Van Katoen en Water. De kop is eraf. Woensdag werd het startschot gegeven van een unieke stadsmusical die Almelo en omstreken… 

Theatre directors should reach out to themselves

De Volkskrant bracht op 18 mei van dit jaar een primeur over stakingen en uitval onder het technisch personeel bij ’s lands grootste gezelschap: ITA. In Trouw luidden op de zelfde dag de verenigde theaterdirecteuren (VSCD) de noodklok over het gebrek aan technici. Het is zelfs zo erg “dat voorstellingen afgelast moeten worden”. Twee redenen worden vooral genoemd: technici hebben… 

Despite closed doors, Wilminktheatre produced more than ever 

Nu de cultuursector langzaam maar zeker de coronacrisis en de lockdowns achter zich kan laten, is het tijd om terug te blikken. Hoe hebben ze het gedaan, de theaters, de clubs? Eerder besprak deze site het boek dat TivoliVredenburg schreef over het eerste jaar (Off/On). Nu is het tijd om te kijken naar hoe een schouwburg in ‘de regio’ de… 

Open call Theater On Tour #5: Oproep voor locatietheatermakers: Word onderdeel van ons festival!

Voor de vijfde editie van Theater on Tour zijn Concordia en Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede op zoek naar locatietheatermakers. In het festivalprogramma hebben we twee bijzondere locaties gereserveerd: het Redemptoristenpark, op de grens van Nederland en Duitsland, en de kade van de Enschedese Roeivereniging Thyro. Op 18 en 19 september organiseren Concordia en Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede voor de vijfde… 

Speed and humour in Reisopera's Don Giovanni

When the Commendatore suddenly rises from his bier in the mortuary, Leporello recoils violently. He smacks painfully against the back wall, as if struck by a gust of hurricane-force wind. This cartoonish image is just one of many hilarious moments in Don Giovanni by the Nederlandse Reisopera. This production was performed after its premiere Saturday 4 March in the... 

Laurence Dale’s Ariadne auf Naxos: een opera vol ongebruikelijke koppels

De grote zaal van het Enschedese Wilminktheater is leeg, net als de orkestbak. Op het immense podium het decor voor de proloog van Strauss’ Ariadne auf Naxos. Theatertechnici bespreken licht- en boventitelingscues, iedereen oogt ontspannen. Ook regisseur Laurence Dale. Het is vier uur vrijdagmiddag, twee weken voor de première op 10 september. Eerder die vrijdag is de proloog – die… 

Garant staan: de nieuwe manier van subsidie geven.

Het Orkest van het Oosten mag een half miljoen rood staan. Dat is de uitkomst van de ‘Stedelijke commissie’ in Enschede. Over twee weken neemt de gemeenteraad formeel het besluit, maar met de toezegging van een ruime meerderheid is elk debat dan verspilde tijd en kan het voorstel beter meteen aan de lijst hamerstukken worden toegevoegd. Dat had een maand… 

Orchestra of the East reinstated: HET Symphony Orchestra has 'new' name

Van Nederlands Symfonieorkest met internationale ambities terug naar provinciaal orkest met vooralsnog helemaal niets. Nu, op de ijzersterke oorspronkelijke naam na dan. Het zou een reclamespot voor Telfort kunnen zijn. Daartussen zitten vele verloren rechtszaken, de groteske protestnaam *****Symfonieorkest en het al even schreeuwerige HET Symfonieorkest. Het is de ultieme capitulatie van het ooit door zo’n beetje alles en iedereen… 

Goed nieuws uit Enschede: magische Orphée et Eurydice van Reisopera

Na alle ellende rond HET Symfonieorkest vormde de première van Orphée et Eurydice gisteravond (1 mei) in het Wilminktheater een verademing. Dwars tegen alle sores in realiseerde de Nederlandse Reisopera een zinderende voorstelling, die terecht beloond werd met een minutenlange ovatie. Met magische kleurvlakken, slowmotionbewegingen en mysterieus schimmenspel wekte regisseur Floris Visser het tijdloze liefdesdrama tot leven. Een must voor… 

Reisopera's Pearl Fishermen: sober but effective

Even before the Noord Nederlands Orkest's final chord has fully sounded out, the audience in a well-filled Theater Carré stands up as one to cheer on the cast of Bizet's Parelvissers. We are writing 24 February 2015 and this is one of the last performances of this austere but effective production by the Nationale Reisopera. Tonight, this... 

Municipal politics remain powerless over cultural policy content, this time in Enschede

Municipal cultural politics are often about 'bricks and mortar'. People put up a cultural building and then pray/hope that fantastic things will happen there, which the city council, in turn, has no money for/power over. Take Enschede. In a council meeting in which it was decided to reinvest in cultural bricks by means of a €475,000 loan, there was actually some unrest. No, not about those bricks, but about... 

Bicycle shed gives way to redundant office of The Symphony Orchestra

650,000 euros. The municipality of Enschede is prepared to lend that amount to HET Symfonieorkest. Not for a special cultural project in the city, no, for a renovation. Not surprising, since municipalities, after all, prefer to invest in bricks and mortar rather than culture. But in this case, we are talking about very special bricks. According to director Harm Mannak, the barely used bicycle shed needs to be converted into a... 

Copyright: Erik Bindervoet

The five theatrical performances you want to see in January 2015, and you already have to head back to the province

After the annual lists, the recommendations for the new year. All dailies participate in it. Problem: much is not yet known. Festivals and companies present their programmes sometime in February, March. So we cannot yet give the tips for the whole of 2015. But we do have the tips for the coming month, in chronological order, because ranking performances we still have to... 

Should Halbe Zijlstra apologise only to Overijssel?

Ten per cent fewer performances and ten per cent fewer visitors in Overijssel headlines RTV Oost. Bam! That chops it. Into the bin, that jubilant press release by Jet Bussemaker. And if there is one province that does not need to apologise to Halbe Zijlstra, it is Overijssel. Well, we reported earlier that apologies are not necessary anyway, but as a province... 

De Grieken van Maas Theater en Dans: meeslepend en verbijsterend voor jong en oud

Eerste verhaal. Een naakte koning kruipt aan de voeten van een vrouw. Ze is veel groter dan hij, een godin. Hoog boven hem houdt ze een tros druiven in haar hand. Honger heeft hij! Hij wil die druiven, allemaal. Zijn lijf is kwetsbaar. Het lijkt te rillen in de buitenlucht. Maar als het om het begeerde voedsel gaat, haalt hij… 

Symfonieorkest zoekt naam. Alle suggesties zijn welkom.

Opeens zijn ze weg: het twitteraccount en de facebookpagina van het Nederlands Symfonieorkest. Zoeken naar de nieuwe *****naam levert ook niets op. Zal iets met allerhande rechtszaken te maken hebben. Maar wie nederlandssymfonieorkest.nl intikt, komt gelukkig uit op symfonieorkest.nl. Daar beland je overigens ook als je orkestvanhetoosten.nl intikt.

Van verpakking voor vis tot opera: The News van JacobTV

Het nieuws: vandaag is het hot, morgen wordt de vis erin verpakt. In zijn video-opera The News geeft Jacob ter Veldhuis/JacobTV het een tweede leven door het in een nieuwe context te plaatsen. ‘Tegenwoordig is nieuws infotainment, gedompeld in sentiment.’ Komende vrijdag brengt de Dutch Travel Opera de première in het Wilminkteather in Enschede.

Timeless staging of St John Passion grips at throat

The main character of Bach's St John Passion? Jesus, of course. Wrong. It is the narrator, the evangelist, especially in Dale Duesing's wonderful staging, especially when interpreted by Robert Burt. Where in ordinary performances of the Johannes the evangelist's recitatives mainly interrupt the arias and choral passages, here they form the dramatic core. We truly see John's passion.

Figaro and The Fonz on a scooter in an entertaining choreography for set pieces

It is the turnout of the evening: riding around on a scooter, barber Figaro gets involved in a crazy adventure in which Count Almaviva wants to snatch the beautiful Rosina from the hands of her guardian Doctor Bartolo. Three Bertas, meanwhile, literally tear Basilio's clothes off in an ingenious dance in front of three sets in which the action moves at lightning speed from inside to outside and... 

Figaro! Figaro! Figaro! Reisopera on tour with Rossini's masterpiece on order

'Give me a shopping list and I will set it to music,' the Italian composer Gioacchino Rossini is said to have said. Perhaps apocryphal, but fitting for the man who composed faster than musicians could rehearse his scores. Where Wagner needed a lifetime for 14 operas, Rossini wrote triple that. In barely fifteen years.

From Dutch to National and vice versa. DNO and NRO give lesson on name change and collaboration

A joint press conference by two companies. In the post-Zijlstra era, that often does not bode well. A merger then seems obvious, especially when it involves the two largest opera companies in our country: De Nederlandse Opera and the Nationale Reisopera. Only now we have to turn that around: the Netherlands Opera will become the National Opera. And the building will be called National Opera and Ballet.

Tristan und Isolde at Reisopera, something special happens here

A Brünhilde who does not burst into flames but endures the Götterdämmerung with a baby in her arms, a Senta who does not jump off a cliff but is shot by Erik together with the Holländer. No one really looks surprised anymore. And Isoldes who do not die in the Liebestod are no exception, but Tristan who rises from the dead, as it were, by Isolde's notes reaching into heaven, stands diagonally behind her and sings along soundlessly?

Ed Spanjaard unleashes primal forces in Götterdämmerung Reisopera

The closing applause after the premiere of Götterdämmerung stormy, is an understatement. It seemed as if the completely sold-out auditorium wanted to surpass the primal forces extracted from the Gelders Orkest by Ed Spanjaard. History was made here: on stage, by the soloists and choir, in the orchestra pit and behind the scenes, for six hours and 20 minutes.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)