Meteen naar de inhoud

PODCAST

pr-beeld door David van Delden

Faizah Grootens: Corpus Criolla verrijkt moderne dans met onmisbare Caribische vibes op #TFBoulevard

“Ik selecteer dansers heel zorgvuldig. Ik doe geen audities. Ik geloof er niet in dat iemand zich moet bewijzen voor de anderen. Dus daarom doe ik er best lang over om te kiezen met wie ik wil werken.  Als ik die persoon kies, dan gaan we er 100% voor. No matter what.” Corpus Criolla is een fascinerende dansvoorstelling waarin Caribische… 

Yves Degryse door Koen Broos

Yves Degryse (Berlin) over de terugkeer van de legendarische voorstelling ‘Zvizdal’ op #Theaterfestival Boulevard: “Dit heeft me echt bij mijn jasje genomen”

Yves Degryse is een van de mensen achter het bijzondere Vlaamse gezelschap Berlin. Tussen 2011 en 2015 werkte Berlin aan de voorstelling Zvizdal, grotendeels opgenomen in de ‘verboden zone’ rond de geëxplodeerde kerncentrale van Tsjernobyl in Oekraïne. Ik zag de voorstelling in 2016 in Den Bosch, tijdens Festival Boulevard, en was ‘blown away’. Dit jaar keert hij terug naar Boulevard… 

pr-beeld Desire

Podcast! Louis Janssens over ‘Desire’: ‘Het is fijn om persoonlijk te zijn, maar ik wil geen dagboektoneel maken, dus ik lieg ook heel vaak.’ #TFBOULEVARD

Louis Janssens is een jonge, ambitieuze theatermaker uit Vlaanderen. Met een reeks lovende recensies achter zijn naam lijkt hij zonder moeite zijn plek in de theaterwereld te hebben gevonden. Dit jaar is hij een prominente gast op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Zijn nieuwste stuk, ‘Desire‘, gaat op 3 augustus in première in de Verkadefabriek. De voorstelling belicht het delicate… 

vake poes; of hoe god verdween, lisaboa houbrechts Foto door Kurt van der Elst

Vake Poes door Lisaboa Houbrechts in het Holland Festival: op zoek naar schoonheid in een zeer duister verhaal

‘Er komen soms mensen huilend naar me toe om hun verhalen te vertellen, dingen die ze hebben meegemaakt.’ Theatermaker, auteur, regisseur Lisaboa Houbrechts heeft wat losgemaakt met Vake Poes, het theatrale familie-epos dat ze maakte bij het Vlaamse gezelschap La Geste. De heftige voorstelling, in haar lyriek passend in het oeuvre van Alain Platels Les Ballets C de la B… 

Pr-beeld De Toneelmakerij door Rachel Schraven

Paul Knieriem over zijn Hamlet voor Amsterdamse jongeren: ‘Hier voel je wat representatie en herkenning doet met een zaal’.

Half maart ging ik kijken bij de Hamlet van de Toneelmakerij, een voorstelling die speciaal was gemaakt in en voor Amsterdam-West. Ik had wat vragen over die voorstelling, schreef ik in de recensie, en die vragen zouden we bespreken in een podcast met Abdelkader Benali, de bewerker van de tekst, en Paul Knieriem, de regisseur. Anderhalf uur voor de opname… 

Bron: Rijksmuseum. CCO

‘Loten om subsidie is misschien rechtvaardiger’: luister naar de podcast met Renée Steenbergen en Ellen Hardy

‘We kennen sinds 2013 de Wet Normering Topinkomens. Dat wil zeggen dat in de semipublieke sector de hoogsten in een organisatie niet boven een bepaalde norm mogen verdienen. Er zijn dirigenten die in avond evenveel verdienen als het hele orkest kost. Dat is natuurlijk bizar. Dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat zij de dans ontspringen.’ Dit… 

Nerdpodcast Live: Marijn Lems, Erik Snel en Bran Remie over de waarde van publiek en de noodzaak van kritiek

 De nieuwe serie nerdpodcasts van Cultuurpers gaat over de vraag hoe je theater laat aansluiten bij je publiek, en wat er gebeurt als de beroepskijker op zijn eigen manier blijft kijken. En het gaat over de ambities van ‘de regio’.  We praten dus ook met Bran Remie, auteur en bedenker van de succesvolle Enschedese theaterserie ‘Huize Enschede’, elders op… 

Podcast. Theaterfestival Boulevard bereidt zich voor op grootse editie: ‘We moeten naar elkaar blijven zoeken.’

‘We zijn gewend om in uitersten te denken. Het is nog de enige manier om gehoord te worden. Luide actie is het enige wat nog telt, lijkt het. We moeten er daarom op blijven letten dat we nieuwsgierig blijven naar waar die actie vandaan komt, welke wens er leeft. Die persoonlijke aandacht is nodig, om onder dat actievoeren te kruipen… 

Carlos Gonçalves (Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur): ‘Volgens de wethouder hebben we doodzonden begaan.’

 Toen hij in december 2021 werd aangesteld als voorzitter van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur leek er nog niets aan de hand. Maar nog geen half jaar later staat hij virtueel op straat nu de wethouder van Kunstzaken Said Kasmi (D66) heeft besloten om de Rotterdamse adviesraad op te heffen. Na 17 jaar. Gonçalves is verbijsterd, zeker… 

‘Het was als een rampenfilm’ Filmjournaliste Lena Rubashevskaya over haar vlucht uit Oekraïne

Lena Rubashevskaya is een bekend filmjournaliste en documentairemaakster uit Oekraine. Ze was aan het werk aan een nieuwe film in Donetsk, toen Russische troepen hun invasie van Oekraine begonnen. Ze moest halsoverkop vluchten. Nu, 8 dagen later, vertelt ze ons haar verhaal vanuit Warschau. Wanneer je luistert naar haar snap je voorgoed dat vluchten voor oorlog en geweld een van… 

‘We dachten echt dat het maar drie weken zou duren’ – Jonge acteurs over afstuderen in Coronatijd

Susannah Elmecky en Emma Remmelts zaten in het derde jaar van de Utrechtse theaterschool toen Covid toesloeg. Nu zijn ze allebei afgestudeerd en begonnen aan een carrière op de planken. In deze podcast vertellen ze hoe ze de tijd van de lockdowns hebben beleefd. Ook aangeschoven is Victorine Plante, regisseur van Theatergroep Aluin, waar Susannah Elmecky nu een mooi rol… 

Nerdpodcast over de jaarlijst van Marijn Lems (NRC): Mentale trauma’s en worstelen met verlies en rouw.

Marijn Lems heeft een hobby die mooi samenvalt met zijn werk als recensent voor NRC Handelsblad, Theaterkrant en Cultuurpers. Hij speelt namelijk ontelbaar veel games, ziet bizar veel televisieseries en gaat ook nog eens meer naar het theater dan menig collega zich kan permitteren. Elk jaar maakt hij een top-lijst aan, die hij op Facebook plaatst. Ooit was dat de… 

KunstZINnig #3: Jasmijn Huisman in gesprek met Gershwin Bonevacia, stadsdichter van Amsterdam: ‘‘Als ik niet schrijf, kan ik gebeurtenissen moeilijker verwerken.’

In de derde aflevering van de podcast KunstZINnig gaat journalist Jasmijn Huisman met de stadsdichter van Amsterdam, Gershwin Bonevacia, in gesprek over de manier waarop poëzie zin geeft aan zijn leven: ‘Er is altijd een vuur in mij dat ik niet kan ontkennen. Ik heb niet de keus gemaakt om te schrijven, ik kan gewoon niet anders.’ Gershwin Bonevacia is… 

PODCAST: Alles moest anders voor Patricia Goduto

Patricia Goduto (37) stond begin deze eeuw op het podium in grote shows van Stage Entertainment toen een oud jeugdtrauma opspeelde en haar in een jaren durende psychose stortte. Haar leven veranderde onherroepelijk, ze raakte verslaafd aan medicijnen en alcohol en werd ongeneeslijk verklaard door haar behandelaars. Nu staat ze alweer een paar jaar op de planken, genezen van haar… 

Podcast KunstZINnig #2: Hanne Hagenaars: ‘Kunst heeft mijn leven verdiept en in zekere zin ook gered.’

In de tweede aflevering van de podcast KunstZINnig ga ik met kunstcurator en schrijver Hanne Hagenaars in gesprek over de manier waarop kunst zin geeft aan haar leven: ‘Kunst heeft mijn leven verdiept en in zekere zin ook gered.’ Hanne Hagenaars schreef in 2016 het boek ‘Geen Wolk: Hoe kunst mijn leven redde’. In dit boek bespreekt ze kunstwerken die… 

Nerdpodcast S2A3: Met Cees Debets (Nationale Theater) en Marijn Lems (NRC) over de onzekere tijden in de theaters

De zalen stromen maar moeilijk vol, technici hebben hun lampen aan de wilgen gehangen, maar de kaarten zijn niet aan te slepen voor Trojan Wars van Het Nationale Theater. Daarom praten we in deze langverwachte Nerdpodcast (de AVROTROS vindt de tune echt vreselijk) met Cees Debets, de directeur van dat grote Haagse theaterbedrijf. Marijn Lems heeft toevallig ook een paar… 

Podcast over de orkestrale macht van de accordeon: Bloedkoraal van Toeac op November Music 2021.

De link tussen de Orpheusmythe en Arnhemse potenrammers ligt meer voor de hand dan je zou denken. Tenminste, als je Peer Wittenbols heet en één van ’s lands beste toneelschijvers bent. Dat je daar ook accordeons bij kunt denken, is dan weer bijzonder. Toch belooft Bloedkoraal, een voorstelling van accordeonduo Toeac, met een hoofdrol voor Jack Wouterse op een tekst… 

Podcast kunstZINnig #1: cabaretier Thjum Arts over humor, sociaal werk en de zin van het leven.

‘Het contact dat je als cabaretier met je publiek maakt, is voor mij het hoogst haalbare.’ Toen cabaretier Thjum Arts (1993) rond 2018 begon door te breken als cabaretier, vroeg hij zich af of dit wel was wat hij écht wilde. Moest hij het als mens wel willen om zoveel over zichzelf te praten? Met een studie sociaal werk zou… 

Stille Nacht Am Silbersee is een uniek muzikaal klankgedicht: ‘Een enkel woord kan een wereld oproepen.’ #novembermusic

‘Elke keer als ik naar een strand ga, zie ik de zee door een filter van alle teksten die er over de zee zijn geschreven.’ Schrijver Joachim Robbrecht maakte, op verzoek van Romain Bisschoff en samen met schrijfbroeder Artun Alaska Arasli, een klankgedicht voor Ensemble Silbersee.  Tijdens November Music gaat het werk eindelijk in première, nadat het een jaar was… 

Jolanda Spoel smeedt hiphop en klassiek naadloos aan elkaar in Melomaniac. En dat is best moeilijk

‘Ze komen uit twee werelden, maar werken samen naar iets wat één is. Jolanda Spoel heeft dat perfect gedaan’. Katinka Reinders, hoofd educatie van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, is enthousiast na afloop van een van de eerste inspeelvoorstelingen van Melomaniac bij Maas Theater & Dans. Zojuist veranderde een zaal vol wat timide middelbare scholieren in een kolkende groep liefhebbers van… 

Nieuw op Festival Circolo: Het podium is minstens zo spannend als je het alleen kunt horen.

Tijdens het Tilburgse circusfestival Circolo kun je het meemaken, als je wil, en zeker als je niet anders kunt: audiodescriptie. Speciaal voor blinden en slechtzienden biedt het festival de diensten aan van Komt Het Zien, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het live beschrijven van wat er op het podium voor je te zien is. Oprichtster Arlette Hanson, is zo’n… 

Van ‘artistiek leider’ tot ‘adjunct directeur artistieke zaken’: wat is de functie van Josef Fuchs bij de Nederlandse Reisopera?

Vorige week maandag, 20 september, presenteerde de Nederlandse Reisopera het programma voor het komende seizoen. Het woord werd gevoerd door Josef Fuchs, die door de algemeen directeur a.i. Nina Hiddema werd geïntroduceerd als nieuwe artistiek leider van het gezelschap. Een feestelijke gebeurtenis, die in het kleine gezelschap (een paar journalisten en wat collega’s) lichte verwondering veroorzaakte. In een interview (hieronder… 

Tobias Kokkelmans begint als directeur van het Nederlands Theaterfestival: ‘Meer uitwisseling tussen verschillende groepen in publiek en makers.’

‘Zoals voor veel mensen betekent het theaterfestival echt wel wat. Net als de Fringe is het niet meer weg te denken. Ik heb er artistieke vriendschappen mogen sluiten, ik heb er ruzies kunnen maken, ik heb er mensen ontmoet van wie ik dacht dat het tegenstanders waren, die medestrijders bleken te zijn. Want er zijn niet alleen voorstellingen, er wordt… 

Nerdpodcast met Jan Veldman, Marijn Lems en Wijbrand Schaap over theaterweigeraars en cabaret.

We hebben het over de niet-bezoeker van theater. Omdat het er vorige week over ging op Theaterfestival Boulevard en daarna op sociale media naar aanleiding van dit bericht. Wie zich daarover heel sterk uitliet, was toneel- en scenarioschrijver Jan Veldman (o.a. Theatergroep Jan Vos). ‘Ik denk dat het elitair vinden van theater een elitair idee is, en in ieder geval… 

‘Je weet niet waar je aan toe bent.’ Niet-bezoekers van theater maken duidelijk waar het misgaat met de kunst

Het overgrote deel van de volwassen Nederlanders gaat nooit naar het theater. Opvallend genoeg gaat het onder theatermensen nooit echt over de vraag, waaróm mensen niet naar het theater gaan. Onze kunstsector is immers een aanbodmarkt. Op een kunstopleiding wordt je niet opgeleid om het publiek te behagen, maar om uiting te geven aan je allerindividueelste emotie. En dan liefst… 

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
KLein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands