Meteen naar de inhoud

Seks, aureolen en de kunst van Rebecca Linders

Rebecca Linders verafgoodt seks. Ze plaatst in haar nieuw serie tekeningen, Icon Nection, aureolen over sekssituaties. Seksiconen dus. Zo heiligt ze intimiteit. Linders: ‘Ik heb moeten leren seks als heilig te zien.’

Wat heeft sex te maken met iconen?

‘Seks was voor mij altijd verboden terrein geweest. Iets wat je niet doet, waar je niet over praat. Ik kom uit een christelijke omgeving en alles wat met seks te maken had was negatief. Gebonden aan regels, hokjes en vakjes. Iets dat alleen past binnen het huwelijk. Maar ook daarin mocht je jezelf niet teveel laten gaan. Ik heb moeten leren seks als iets heiligs te zien.’

Je associeert heiligheid in eerste instantie niet met seks
Waarom doe je dat door kunst te maken?

‘Ik onderzoek, door te tekenen, hoe mijn eigen wereldbeeld in elkaar zit. Zo daag ik mijn ideeën en denkbeelden uit. Ik maak een statisch beeld van seks, terwijl seks natuurlijk alles behalve inactief is. Het wordt een plaatje, simpel en te begrijpen. Daarbij gebruik ik linodruk, houtsnedes en ik schilder op karton of papier.

Sacraal

Heiligen betekent letterlijk: apart zetten. Ik pak een enkel moment, dat ik compleet buiten de context plaats. Zo plaats ik het buiten mezelf, zet ik het apart om het beter te kunnen bevatten en seks sacraal te maken.’

Door een aureool op een kont te plaatsen heilig je die kont?

‘Je associeert heiligheid in eerste instantie niet met seks. Christenen beschouwen het icoon als drager van goddelijke energie en genade. Door een icoon over een intieme situatie te plaatsen heilig ik de seks. Een icoon is in zekere zin het trefpunt van het materiele en het bovenzinnelijke. De gelovige kan zich voor een moment losmaken van de wereld en zich in verbinding stellen met de onzichtbare hogere wereld. Het zal wel aan mijn hoofd liggen, maar als ik die uitleg zo lees denk ik gelijk aan seks. Seks is aards en dierlijk. Juist door het aardse en hemelse met elkaar te verenigen, leer ik het op een andere manier te zien. Daarnaast verbindt het aureool als kenmerk de verschillende werken ook weer aan elkaar.’

Maar waarom die noodzaak iets moois te maken van seks?

Het denkbeeld dat seks gevaarlijk is is het grootste gevaar van seks
‘Ik heb gezien dat seks, júist door al die beperkingen, heel veel misstanden kan veroorzaken. Dat die beknelling leidt tot verschrikkelijke situaties. Ik kon niet anders, ik moest er weer iets positiefs van maken. Het denkbeeld dat seks gevaarlijk is is het grootste gevaar van seks. Dat denkbeeld roept een ziekheid op die in je lichaam gaat zitten. Ik geloof dat je daardoor fysieke problemen kan krijgen met intimiteit.

Fysiek onderzoek

Maar het kan ook in je hoofd gaan zitten. Daar komen volgens mij nare dingen uit voort zoals misbruik. En waar zag je dat ook alweer heel vaak? Oh natuurlijk, in kerkelijke groeperingen.

Heb je nog op andere manieren gezocht hoe je anders met seks om kon gaan?

‘Ik deed fysiek onderzoek. Ja, dat kun je letterlijk opvatten. Door veel seks te hebben! Dat was heel beladen voor mij. Ik schreef bijvoorbeeld de initialen van degenen met wie ik seks had gehad op mijn deur. Ik was zo bezig met die aantallen, dat zie ik wel bij meer vrouwen. Niet alleen bij vrouwen die een christelijke achtergrond hebben. Nog steeds spelen aantallen en de betekenis die je daaraan ophangt een rol in mijn leven.  In mijn opvoeding werd gezegd dat seks lelijk werd als je het met meerdere mensen deelde. Ik ontdekte dat dit niet waar was. In elk geval niet voor mij.’

Hoe was dat niet waar?

‘Seks kan verschillende functies hebben. Als je verliefd bent, maak je een connectie aan. Maar als je puur seks hebt om de seks raak je ook altijd iets in jezelf aan. Het is nooit een gewone handeling. Je leert hoe je met een ander omgaat. Je gaat misschien niet een verbinding aan met die persoon, maar je verhoudt je wel tot die andere persoon. Daar komen emoties uit voort. Of dat nou schuld, bevrijding, schaamte of liefde was, die emoties brachten me altijd verder.’

Goed om te weten

Rebecca Linders (1981) is kunstenaar, illustrator en docent kunstfilosofie. Ze studeerde kunst en design ArtEZ in Arnhem. Ze betrok een week de Torenkamer als artist-in-residence. Ze zoekt in haar werk naar verbinding, verstaat de kunst van het weglaten en werkt momenteel aan de serie Icon Nection. Rebecca Linders exposeert 24 en 25 februari haar collectie Icon Nection op de Passeerdersgracht 38-1 in Amsterdam. De foto’s zijn gebruikt met dank aan Rebecca Linders en zijn niet bestemd voor hergebruik. 

Clarissa van Deventer

Overenthousiaste huppelnerd met een licht sarcastische schrijfstijl en een nieuwsgierig aagjeshart. Altijd op jacht naar vreemdsoortige verhalen.Bekijk alle berichten van deze auteur

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands