Ga naar de inhoud

PEUTER OF DICTATOR? GROOTHEIDSWAAN VAN BULLYBULLY SLAAT WERELDWIJD AAN

DIT IS EEN PERSBERICHT

Culturele organisaties met een Cultureel Lidmaatschap kunnen hun persberichten onverkort door (laten) plaatsen op onze site. Ook meedoen? Neem een Cultureel Lidmaatschap.

De peutervoorstelling BullyBully (3+) van René Geerlings gooit internationaal hoge ogen, met een speelse boodschap over macht en verzet.

Wat begon als een coproductie tussen Maas theater en dans en het ATTA Festival in Istanbul groeide in korte tijd uit tot een internationaal succes. Sinds 2022 trekt de peutervoorstelling en VSCD krekel-winnaar BullyBully van René Geerlings volle zalen met een humoristische en herkenbare blik op machtsverhoudingen. De voorstelling reist inmiddels de wereld over, van Indonesië tot Australië, en wordt lokaal geadapteerd door gezelschappen in onder meer Turkije en Finland. Zo bouwt Maas aan duurzame samenwerkingen, met kunst als speels en antiautoritair tegengeluid.

MACHTSSPEL VOOR DE ALLERKLEINSTEN

In BullyBully treffen twee koningen elkaar in niemandsland. Ze gunnen elkaar niets, proberen elkaar voortdurend te overtroeven en gedragen zich als driftige peuters met te veel macht. Wat volgt is een fysieke en muzikale strijd vol liedjes, geruzie en gedram. Een peutermusical over vriendschap, het onbekende en de kunst van samenleven, waarin de grootheidswaan van wereldleiders speels wordt blootgelegd voor een jong publiek. Volgens maker René Geerlings is het thema actueler dan ooit: “Met dictators in opkomst, zelfs in Westerse landen, is de voorstelling nu extra betekenisvol. Dictators zijn vaak niets meer dan peuters met te veel macht. Peuters gedragen zich in veel gevallen zelfs nog beter.”

VAN ROTTERDAM NAAR DE WERELD

Na het succes in Nederland is BullyBully internationaal gaan touren. De voorstelling speelde onder meer in Indonesië (Jambi, Jakarta, Yogyakarta), op het Edinburgh International Children’s Festival in Schotland, en op festivals in Duitsland, Italië, Noorwegen, Polen, Liechtenstein, Noord-Ierland, Ierland en Canada. In 2025 staat de voorstelling tweemaal in Australië – op het Sydney Festival én in het wereldberoemde Sydney Opera House, waar het wekenlang speelt voor grote zalen.

De voorstelling blijkt universeel herkenbaar, ook buiten de peuterdoelgroep. In Indonesië werd BullyBully door honderden tieners bezocht. De minimale tekst – slechts “ja” en “nee” – maakt de voorstelling bovendien gemakkelijk aanpasbaar voor internationale optredens.

DUURZAME RELATIES

Maas theater en dans geeft de voorkeur aan een internationale reis als er sprake is van artistieke wederkerigheid, bijvoorbeeld via workshops, kennisuitwisseling of langdurige coproducties, om op deze manier culturele impact te combineren met een minimale ecologische voetafdruk.

De internationale ambities van BullyBully beperken zich om deze reden ook niet alleen tot het spelen op festivals. Zo ontwikkelt Maas ook lokale adaptaties van de voorstelling in samenwerking met gezelschappen in onder andere Turkije en Finland, en andere landen op stapel. De voorstelling wordt daar gespeeld door lokale casts, met een eigen decor, kostuums en een choreografie aangepast aan de context van het land. “In een wereld waar steeds meer dictatoriale leiders lijken op te staan, zetten wij daar ook steeds meer Bully’s tegenover”, grapt Geerlings. 

MAAS THEATER EN DANS VOOR JONG PUBLIEK

Maas theater en dans is het grootste theater- en dansgezelschap voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen in Nederland, en beschikt over een eigen podium in Rotterdam. Eigenzinnig en fysiek jeugdtheater in alle mogelijke vormen en voor alle denkbare leeftijden staat centraal. Maas theater en dans wil bijdragen aan een rechtvaardige wereld waarin ieder kind ruimte krijgt voor spel, fantasie en verbeeldingskracht en moedigt met theater en dans kinderen, jongeren en jongvolwassenen aan dichtbij hun hart te blijven.  

CREDITS

Concept, regie: René Geerlings
Spel: Sue-Ann Bel, Henke Tuinstra, Sanne Bokkers, Carole van Ditzhuyzen, Pamela Schaap, Wendy Briggeman, Djinti Sullivan (in wisselende bezetting)
Composities: Reinier van Harten, Sergio Escoda
Kostuums: Daphne Karstens, Alice Sprascio (assistent), Karmijn Lange (assistent)
Pruiken: Cynthia van der Linden
Snorren: Stan Roobol
Decor: Sanne Danz
Decorbouw borstbeelden: Jannelies Raaijmakers
Coupeur: Stef Krull
Dramaturgie, regieassistent: Sara Giampaolo
Dansadvies: Art Wutthinan Srisayam, Erik Bos
Techniek: Peter Raaijmakers, Frans Baudoin
Productie: Djoeke Westdijk
Coproductie: Maas theater en dans, Atta Festival, Istanbul

een van onze leden

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands