Ga naar de inhoud

WAARDEER & DONEER!

Cultuurpers doet het anders. We brengen professionele journalistiek, maar zetten daar geen betaalmuur omheen. In plaats daarvan vragen we jou, als lezer, om zelf te bepalen wat deze verhalen je waard zijn. Wil je een algemene donatie plaatsen? Dat kan: Draag bij aan Cultuurpers!

De miraculeuze come-back van Griet Op de Beeck tijdens Zomergasten met Uğur Ümit Üngör

“Maak je zorgen over het leed van anderen. Luister naar ze en bekommer je om hen.” Zelden sloot een aflevering van Zomergasten in de afgelopen decennia af met een zwaarder doordringend slotakkoord dan die van zondag 17 augustus 2025. Zomergast Uğur Ümit Üngör bekroonde daarmee de diepe indruk die hij maakte tijdens de drie uur die hij doorbracht met ons… 

Dankzij Tent Paars en Joseph Toonga biedt Boulevard een scherpe blik op hiphop-cultuur

Vrolijk lachen, dansen en springen is best lastig, in 2025. Boomers zullen zeggen dat het nooit makkelijk was, maar niemand kan van de huidige generatie jonge mannen en vrouwen zeggen dat het watjes zijn die van elk zuchtje tegenwind in de stress schieten. Waar het wel toe leidt: krumping. Deze week zag ik op Theaterfestival Boulevard drie performances, waarvan twee… 

Bij Foreverandevergem in Theaterfestival Boulevard is het best jammer dat de Pinoys geen BN’ers zijn

Dat hebben wij dus niet, in Nederland. Kunstfamilies die zo groot en nog steeds samen zijn dat ze met zijn allen een vol bezette locatietheatervoorstelling in elkaar kunnen zetten, inclusief band. We hebben natuurlijk de Krabbé’tjes en de Croisetjes, maar daarna houdt het een beetje op. Misschien dat de Van Kootens iets samen kunnen met de Derwigjes, maar dat is… 

Griet Op de Beeck verklaart Eva Crutzen ‘genezen’ in derde aflevering van Zomergasten 2025

“Ik heb je gretig zien voelen.” Best een interessante zin, qua bouw. Niet onverwacht uit de mond van iemand als Griet Op de Beeck die haar sporen in de letteren ruimschoots heeft verdiend. Maar waarom was deze observatie, gevolgd door de constatering van Op de Beeck dat het “helemaal goed zou komen” met Eva Crutzen, de afsluiting van drie uur… 

coins on brown wood

Fair Pay in de amateurkunst

Hoe zorgen we samen voor een sector waarin kwaliteit ook duurzaam is? “Tussen vakmanschap en beleid” schreef ik eerder over hoe de amateurkunst verandert – in vorm, structuur én betekenis. Maar één vraag keert telkens terug: hoe zorgen we dat de professionals die dit veld dragen, ook eerlijk betaald worden? Het is een ongemakkelijke vraag. Want we willen allemaal kwaliteit.… 

Snakken naar stiltes in memorabele #Zomergasten met Simon Kuper

“Ja, snap ik.” Het klonk best vaak uit de mond van presentator Griet Op De Beeck, tijdens uitzending 2 van Zomergasten 2025. Dat zei ze dan, voordat ze had gecheckt of wij thuis dat ook gesnapt hadden. Best lastig, want er waren zoveel wijsheden en doordenkers in het uiterst boeiende verhaal van Simon Kuper, dat je bijna ging smeken om… 

Wie pakt de handschoen op? Amateurkunst vraagt om systeemvernieuwing

Als cultureel strateeg werk ik al jaren op het snijvlak van beleid en praktijk. In 2024 besloot ik me vergaand te verdiepen in de amateurmuziek: een domein waar ik als klarinettist persoonlijk aan verbonden ben, maar dat in beleid vaak slechts zijdelings wordt erkend. Wat begon als een praktijkverkenning werd al snel een strategische deep dive, waarin ik stuitte op… 

Afgezette bestuurders zamelen geld in voor rechtszaak tegen Kunstenbond

Deze week verschenen berichten online dat twee bestuursleden van de Kunstenbond zouden zijn afgezet (“ontslagen”, volgens hun eigen bericht). Als reden geeft Ben van den Dungen, een van de in ongenade gevallen bestuurders een ‘onverwacht tekort’ in de jaarrekening: “De Kunstenbond – en daarmee ook de belangenbehartiging van musici – verkeert in een diepe crisis, nadat is gebleken dat de… 

Gepantserde Griet Op de Beeck was niet nieuwsgierig naar Özcan Akyol in eerste Zomergasten van 2025 

Waarom zou je iemand drie uur lang interviewen, die zelf al niet van de buis te slaan is? Wat vraag je iemand die in zijn overal leesbare werk uitgebreid vertelt over hoe hij werd wie hij geworden is? Welke strategie kies je om tot het ‘rosebud’-moment te komen, waarop iedereen zit te wachten? ‘Rosebud’ als dat ene alles verklarende geheim… 

Tattoo in Groninger Forum. Henk Schiffmacher hoopt dat Trechterbekercultuur niet wordt gekaapt

Op de openingsdag van Tattoo loop ik naar binnen bij Forum. De tentoonstelling in Groningen is de laatste editie van een reizende expositie die tien jaar geleden begon in het Parijse Musée du quai Branly – en inmiddels al meer dan drie miljoen bezoekers trok. Overal om mij heen zie ik mensen met tenminste een tatoeage. Het lijkt bijna alsof… 

Anne Teresa De Keersmaeker en Solal Mariotte dansen Brel in Avignon: ‘Geen middenweg, maar radicaal en extreem.’

Een zonovergoten pleintje, op het heetst van de dag. Doodstil is het, tijd voor een dutje. Maar dan, zie, in het zinderende middaglicht danst een meisje, ze draait rondom haar as, rond en rond, alsof haar leven ervan afhangt. Jacques Brel, hij bezong de danseuse. Vrouwen van twintig jaar, dertig, zeventig wel, dansend, zonder iets te zeggen, een geliefde die… 

Luca Hennik vond als Snowy Bleach houvast in muziek: “Ik voelde me jarenlang onzichtbaar.”

Na een moeilijke middelbareschooltijd, waarin Luca Hennik (23) zich door periodes van onzekerheid, mislukte relaties, moeizame vriendschappen en depressie moest slepen, staat ze nu steviger in haar schoenen. Muziek is haar houvast en vormt de uitlaatklep voor haar emoties. Met haar stem wil ze mensen op een diep persoonlijk niveau raken. Als Snowy Bleach bracht ze inmiddels een eerste ep… 

‘Door het stof’ kan zomaar Enschedees eigen Gijsbrecht worden.

Zijn er redenen om níet naar Enschede te gaan op een zaterdagavond? De stad bruist best wel, met zijn centrale plein vol terrassen waar elke keer dat ik er kom, iets met pop- en rockbandjes aan de gang is. Dat zou ook een motivatie kunnen zijn om juist niet te gaan, want al die mensen die daar komen kijken, drinken… 

Het Nut is ‘sadder and wiser’ terug van Terschelling met fascinerende double bill over schuld en rijkdom

De vrijplaats rondom Het Nut op het Utrechtse Berlijnplein wordt met de dag unieker. Dat ligt vooral aan de bouwprojecten eromheen. Ooit was het een kleurrijke oase in bar braakland. Nu is het landje vrijwel helemaal ingesloten door appartementenblokken. Zo valt op hoe uniek het is dat die kavel op die dure locatie nog steeds ruimte biedt aan een soort… 

Lets spektakelstuk ROHTKO laat in het Holland Festival zien waar en waarom het fout gaat in de kunsten

Is kunst een manier om geld te verdienen, of iets dat de wereld verrijkt? De vraag is lastiger dan hij op het eerste gezicht lijkt. Wie kunst maakt, ziet dat werk als iets waar anderen voor moeten betalen, omdat er op zijn minst arbeid en materiaal in verwerkt is, en er ook nog eens immateriële waarde is gegenereerd. Het verhaal… 

Libanon verloor alle hoop. ‘Told by my Mother’ maakt dat voelbaar in het Holland Festival

Het ergste aan vermissing is misschien wel de buitenwacht, die niet begrijpt dat achterblijvers van vermisten weigeren zich nabestaande te laten noemen. Zolang er geen tastbaar en dus onomstotelijk bewijs is geleverd van de dood van de vermiste houden ze hoop. Niet tegen beter weten in, want beter weten, dat is iets voor buitenstaanders.  De performers van ‘Told By My Mother’… 

Cultuursector moet niet het falen van de politiek oplossen. Waarom het nooit meer over ‘impact’ moet gaan. 

“Voor het bezoeken van cultuur blijkt ook een hoge mate van stedelijkheid een positieve invloed te hebben op de kans op deelname.” Zo’n zin, daar lees je onderzoeken voor. Deze vond ik in het onderzoek van Boekman naar de mate waarin mensen aan cultuur en sport doen, en of daar trends in te herkennen zijn. Dat die hoge mate van… 

Is een Auteursbond er alleen voor succesvolle schrijvers?

Hoe over(leef) je als schrijver? 16 mei organiseerde de Auteursbond een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam rondom die vraag. Het antwoord: door succes te hebben!  De middag is uitverkocht. Op de wachtlijst staan mensen te trappelen om nog binnen te komen. Niet alleen leden van de Auteursbond kunnen een ticket kopen voor de bijeenkomst Hoe (over)leef je als… 

Bestaanszekerheid voor zzp’ers: waarom minimumtarieven per sector nodig zijn

De overheid moet zorgen dat iedereen voldoende kan verdienen – maar faalt daar in veel sectoren. Ondertussen wordt gesproken over verplichte opbouw van een pensioen en een verplichte verzekering voor arbeidsongeschiktheid (AOV) voor zzp’ers. Concurrentie drukt tarieven in bepaalde sectoren onder een leefbaar niveau en dat kan ten koste gaan van een pensioen en AOV. Wat voor mogelijkheden kunnen we… 

Eerlijke betaling zelfstandigen in cultuur onmogelijk zonder degelijk onderzoek naar declarabele uren

Een starttarief van €27 per uur zonder gedegen onderzoek naar declarabele uren binnen de AV/Film sector is geen Fair Pay. Het leidt tot een netto jaarinkomen onder het minimumloon en is niet houdbaar, niet eerlijk en zeker niet toekomstbestendig.
De creatieve sector heeft recht op een tarievensysteem dat uitgaat van de realiteit van freelance werk: met wisselende opdrachten, onbetaalde tijd, en weinig economische zekerheid.
Zolang we in Nederland geen norm stellen voor realistische berekeningen kan Fair Pay in naam oneerlijk zijn in de praktijk. Voor een duurzame creatieve sector zijn serieuze stappen nodig: onafhankelijk onderzoek naar declarabele uren, heldere handhaving en echte betrokkenheid van freelancers bij het maken van beleid.

Een acteur, een tekst, een overtuiging. Meer heb je niet nodig, laat Aluin zien

Er is niks mis met gewoon heel erg goed zijn in wat je doet. Niets mooier dan een enkele artiest op een lege vloer met niets anders dan diens muziek, lijf en stem. De top drie van mijn legendarische kunstmomenten:  Allemaal dingen uit de oude doos, dat geef ik toe, maar dat is het met topmomenten: eenmaal gevestigd is het… 

De bus van Queering Puppets heeft nog plek

Als je avond begint met een strippende festivaldirecteur en eindigt met paaldans, weet je dat je niet in een gewoon theater bent. Klopt, ik was bij de opening van het Queering Puppets Festival in het Pleinste Theater van Amsterdam en het was een feestje. Dat heeft het Plein Theater grotendeels te danken aan die strippende directeur Berith Danse, die in… 

Meer podiumkunst naar de regio? Dan mogelijk minder podiumkunst in de regio.

Er was de laatste maanden nogal wat gedoe over subsidies, vooral voor de podiumkunsten. Een paar geliefde middengroepen met een mooie staat van dienst kregen geen subsidie meer, ten gunste van nieuwkomers. De redenen voor de verschuiving waren legio. De woede erover ging vooral over de nadruk op Diversiteit en Inclusie en regionale spreiding in de beoordeling door Fonds Podiumkunsten… 

“Tegenwoordig kan animatie heel snel reageren.” – Kaboom 2025 brengt rebelse vrouwen en provocatie

Van 21 t/m 30 maart vindt in Utrecht, Amsterdam en online het Kaboom Animation Festival plaats. Provocatie is dit jaar het hoofdthema, met films over opstandige vrouwen en werk in vrijgevochten animatiestijlen. Er zijn competities voor lange en korte films, de Japanse animator Masaaki Yuasa is artist in focus, en er is speciale aandacht voor de Belgische animatiefilm.

Klein Cultureel Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Bij omzet minder dan 250.000 per jaar.
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance