Skip to content

ACTUAL

All about politics, policy, society and how those things relate to culture and art.

For me, the Bijlmer disaster is a grim memory that comes back every year.

It is not an everyday topic: where were you when the Bijlmer disaster occurred? But this disaster, of 4 October 1992, is discussed every year, especially by eyewitnesses. For me, it is a grim memory that comes back every year. And now for the 30th time. 'The Bijlmer disaster is the name given to the air disaster that took place on Sunday evening, 4 October 1992. A... 

Don't confuse autonomous arts with creative industries

Since the budget cuts from 2011 onwards, policymakers have been setting the so-called 'creative industries' as a model for the arts. Industrial design, architecture, graphic design and the gaming industry: the creatives have been nuked as a 'top sector'. This, I believe, is the deeper cause of the unease expressed in this newspaper's Cultural Supplement: the increasing instrumentalisation of the arts by policymakers. The piece 'Why the... 

KMSKA

KMSKA: Het ‘nieuwe’ museum van Antwerpen: ‘een spierwit ruimteschip is ingedaald door het dak, waarna het oude gebouw weer sloot als een oester.’

Twee musea voor de prijs van één. Met een Mona Lisa in de maak. Op 20 km van de Nederlandse grens. Wat is mooier? Het gebouw of de collectie? Afgelopen weekend heropende het Antwerpse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, na liefst 11 jaar. En dat dreunt door tot ver buiten de havenstad. Ik loop naar binnen met een Deense kunsthistorica,… 

‘Ontkiemende dans op een bedje van gras en sedum’ – Carefull Art zet Utrechtse kunstenaars op een heel bijzondere kaart

“De afgelopen tweeënhalf jaar ben ik keuzes gaan maken. Waar ik tien jaar geleden bedacht om als dansdocent het leven in te gaan, is het nu de vraag: wil ik dat eigenlijk wel? Waar word ik blij van, wat wil ik graag delen met de mensen om mij heen?” Voor Lotte Willemsma waren de eerste twee jaar van de Corona-pandemie… 

Ik was in het land van Sander Schimmelpenninck en zag niet alleen maar fascisten

Almelo staat sinds een paar jaar op de kaart dankzij theater. Ik ging donderdag kijken bij Van Katoen en Water, een openluchtspektakel met goed getimede stortbui en een vollemaansopkomst zoals je die alleen in het bijna weggegentrificeerde oud-industriële hart van de armste stad van Twente kunt meemaken. Er werd vooraf stamppot geserveerd, met een johmaslaatje. De wijn vloeide rijkelijk. In… 

Gold from the Golden Coach originating in Suriname; Unknown provenance investigated by Amsterdam Museum, Vrije Universiteit Amsterdam and NICAS

Het Amsterdam Museum heeft samen met de Vrije Universiteit Amsterdam, Netherlands Institute for Conservation+Art+Science+ (NICAS) en Naturalis Biodiversity Centre onderzoek gedaan naar de herkomst van het goud van de Gouden Koets. Lang was onbekend waar het bladgoud waarmee de koets is verguld vandaan kwam. De samenstelling van het goud is in een uitgebreid onderzoek vergeleken met monsters uit Suriname en Zuid-Afrika.… 

Dit bizarre arbeidsconflict in Zeeland is slechts een topje van de ijsberg

Alex Mallems, de artistiek leider die in deze eeuw (sinds 2001) Zeeland op de kaart zette, is vertrokken bij zowel het festival Zeeland Nazomer, als bij het bijbehorende productiehuis Zeelandia. Dat is de uitkomst van een langdurig conflict met de sinds vorig jaar aangestelde zakelijk directeur, Sylvie Dees. Volgens een bericht in Theaterkrant zou hij volgens Dees ‘zonder toestemming toezeggingen… 

Walgelijk beeld of boomerpaniek? Amsterdam Fringe Festival baart opzien met campagnebeeld

Sommige dingen die vroeger leuk waren, kunnen nu niet meer. Dingen als roken in de klas, posters van David Hamilton op de studentenkamer, vrouwen onderbetalen, autorijden met een fles jenever achter de kiezen,  you name it. Deze week kwam daar een interessant relletje bij. Het Amsterdam Fringe Festival, het ondeugende zusje van het Nederlands Theaterfestival, koos een campagnebeeld dat, naar… 

'I say sorry anyway' theatre production by Theatre Group Alum and Raymi Sambo Makes about Keti Koti and slavery past on tour from the end of September

Ik zeg toch sorry een theatervoorstelling van Theatergroep Aluin en Raymi Sambo Maakt over Keti Koti, de dag waarop gevierd wordt dat de slavernij (officieel) afgeschaft werd, is vanaf eind september te zien in de Nederlandse theaters. In een tijd waarin steeds meer gemeenten en organisaties openlijk excuses aanbieden voor het slavernijverleden of hun eigen rol in deze periode laten… 

Wat ik leerde van Alida Dors en de Nederlandse Toneelschrijfprijs

Van de 122 toneelteksten die de jury van de Nederlandse Toneelschrijfprijs las, waren er een kleine dertig geschreven door vrouwelijke auteurs. In een vakgebied waar het aantal vrouwelijke werkers enorm groot is, valt dat op. Want, zo stelde de jury terecht, in het geschreven Nederlandse theater is de mannelijke blik toch nog altijd dominant. Terwijl het theaterpubliek procentueel meer vrouwen… 

Lessen uit Weimar (2): hoe in Duitsland politiek en kunst een ongemakkelijk huwelijk vieren.

“De regering eist dat we alleen nog kunstenaars uit de eigen regio laten zien. Dat zou voor ons een enorme aderlating zijn, omdat we een internationale kunstruimte zijn. Maar we hebben er iets op gevonden. We nodigen nu internationale topkunstenaars uit die hier wonen, of we bieden ze een residentie aan, zodat ze tijdelijk in de stad wonen. Zo voldoen… 

Een klimaatcode voor de kunsten? De vinkjes hebben het al moeilijk genoeg!

“Wij geloven stellig dat een goed ontwikkelde en breed geïmplementeerde Code Cultuur, Klimaat & Milieu de werelden van kunst, cultuur en creatie helpt om hun rol te pakken binnen het urgentste vraagstuk van deze tijd. Die rol is er een van sociale innovatie en creativiteit in dienst van de kunsten, maar ook in dienst van de maatschappij en een leefbare… 

Square Theatre loses facebook page over nipple in poster image

Social Media censureert op vrouwentepel en Plein Theater verliest facebookpagina om tepel in posterbeeld van de voorstelling Nouveau Fuck van Cat Smits Company. Deze digitale preutsheid en seksistische ongelijkheid gaat veel te ver, vinden Berith Danse en Cat Smits. Facebook staat bekend om een strikt ‘geen naakt’-beleid, tenminste niet voor mannen, want naakte mannentorso’s zijn geen enkel probleem. Foto’s die… 

Kunstfest Weimar opent met herdenking concentratiekamp Buchenwald. Waarom dat ook voor ons belangrijk is

“Dat we de huidige herinneringscultuur ongemakkelijk vinden, vindt zijn oorzaak al in het begrip ‘herinneren’. In de strikte zin van het woord kunnen we ons immers alleen iets herinneren wat we zelf hebben meegemaakt. Maar wat moeten zestienjarige scholieren zich herinneren wanneer ze de gedenkplaats van Buchenwald bezoeken? Op hen komt de oproep om zich iets te herinneren wat zelfs… 

A long and winding road to fair music rights

Paul McCartney had – zo blijkt uit Philip Normans biografie (2016) – als ondernemende muzikant een mooie extra inkomstenbron ontdekt: de muziekrechten van collega’s. Hij kocht de rechten van anderen op en het geld stroomde binnen. Vriendschappelijk en naïef tipte hij Michael Jackson om hetzelfde te doen en jawel, tot zijn schrik waren enkele jaren later muziekrechten van The Beatles… 

The most revealing summer festival: theatre festival Boulevard 2022 in Den Bosch

It could be because of the weather, or my mood, but 2022 was one of the best editions of Theatre Festival Boulevard I have experienced in decades. From the interesting, and also a little disruptive opening to the final night, which I experienced yesterday, I saw guts, passion and pushed boundaries. Not everywhere all at once, but... 

Podcast! Editie 2022 baadt in zomerwarmte en vindt een nieuw hart. (lyrisch? Ja.) #tfboulevard

We maken halverwege deze editie van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch de balans op. Host Wijbrand Schaap doet dat samen met Dana Kibbelaar, sinds dit jaar lid van de tweehoofdige directie (met Tessa Smeulers), schrijver en journalist Jowi Schmitz, danscriticus Helen Westerik, en de makers Oscar Kocken en Jellie Schippers. We hebben het over wat er zo bijzonder is aan… 

Boulevard opent midden in de tijdgeest met welkom ongemak en een ode aan fake news #tfboulevard

Het leek er even op of we in een live versie waren terecht gekomen van The Square, maar het was gewoon de officiële openingsvoorstelling van Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Nu staat dat festival mijlenver van de inzichzelfgekeerde elitaire kunstwereld die in die Deense film wordt opgeschrikt door een menselijke gorilla-act die volledig uit de hand loopt, maar ongemakkelijk was… 

IN PERSPECTIEF 8: Wil de laatste kunstenaar het licht uitdoen?

In de serie In Perspectief kijkt Erik Akkermans terug en vooruit naar ontwikkelingen in cultuurbeleid en -praktijk. Vandaag: kunstenaarsbelangen. Boven het kindercircus Op de begane grond van het pand aan de Passeerdersgracht in Amsterdam huisde kindercircus Elleboog. Op de tweede verdieping zaten de schaakbonden: de nationale bond en de internationale federatie FIDE van Max Euwe die je soms in persoon… 

Storytellers wanted for ILFU Storytelling Competition 2022

Deze zomer wordt voor de derde keer de ILFU Verhalenwedstrijd georganiseerd. De enige interdisciplinaire verhalenwedstrijd van Nederland staat open voor verhalen in alle vormen. Proza, films, poëzie, fotografie, non-fictie, columns, strips, spoken word, muziek of TikToks: alle verhalen zijn welkom. Want bij ILFU vinden we dat goede verhalen op allerlei manieren verteld kunnen worden. Er zijn vijf categorieën om in… 

Happy faces, a reunion with old acquaintances, water, cake and a magical moment: press presentation Of Cotton and Water

Blije gezichten, een weerzien met oude bekenden, water, taart én een magisch moment waarmee de dag met een gouden randje werd afgesloten. Woensdag was het Stadslab op het Indiëterrein in Almelo het podium voor de perspresentatie van de theatervoorstelling Van Katoen en Water. De kop is eraf. Woensdag werd het startschot gegeven van een unieke stadsmusical die Almelo en omstreken… 

Playing with shapes in first Dutch solo exhibition by Andrea Canepa (Peru)

Voor haar eerste solotentoonstelling in Nederland heeft de Peruaanse kunstenaar Andrea Canepa (Lima, 1980) de Aula-ruimte van de Appel tot haar beschikking als de locatie voor haar voortdurende onderzoek naar de organisatie van de fysieke en sociale structuren, ofwel organisatiesystemen, die ons dagelijkse leven vormgeven. Canepa laat zien dat hoewel de ruimtelijke en architecturale parameters van deze organisatiesystemen duidelijk gemarkeerd kunnen lijken,… 

Podcast. Theatre Festival Boulevard prepares for grand edition: 'We have to keep looking for each other'

‘We zijn gewend om in uitersten te denken. Het is nog de enige manier om gehoord te worden. Luide actie is het enige wat nog telt, lijkt het. We moeten er daarom op blijven letten dat we nieuwsgierig blijven naar waar die actie vandaan komt, welke wens er leeft. Die persoonlijke aandacht is nodig, om onder dat actievoeren te kruipen… 

Anthony Heidweiller: Secretary of State, come up with a Delta Plan for a fundamental place of art in society.

Let's start yesterday with a fundamental dialogue with the entire arts sector, using the vitality and creativity of the arts as inspiration, both for the sector itself and for society as a whole. Our sector talking, thinking, participating, deciding! in good times and in bad times. Never be silent again ...

Into the open: dancing on stage and in the auditorium

A dance concert with a standing audience promises to be something new. Because how often does it happen that in the audience, whipped up by music and dance, you have to sit on your hands. This sounds like the outcome! We get to watch and move ourselves to Krautrock, mixed with trance-like repetitive parts. Lisbeth Gruwez and Maarten van Cauwenberghe invite us... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)