Skip to content

SPECIALS

Nieuws over evenementen en festivals, gesteund door de sector maar inhoudelijk onafhankelijk. Meer weten: info@cultureelpersbureau.nl

Hassnae Bouazza’s duizend tinten Arabië op #wu13

John de Mol doet goede zaken in de Arabische wereld. Hij doet daar nogal minnetjes over, volgens Hassnae Bouazza. Volgens haar praat de televisieproducent in het openbaar vooral over de vele beperkingen aan zijn formats vanwege de islam en het sentimentele gehalte van de tv in het midden oosten in het algemeen. Dat De Mols succesnummer The Voice of Arabia tijdens de finale in

‘Voor mij bestaat alleen de tekst’ – Alberto Manguel & Hans Goedkoop over zwarte bladzijden #wu13

Met een bomvol programma zoals Writers Unlimited 2013 wil het wel eens gebeuren dat je, ook als professioneel journalist, ondanks alles toch ergens té laat komt binnenvallen, en dan nog net een glimp opvangt van iets heel moois. In dit geval, na de krachttoer van Amos Oz en Adriaan van Dis, was dat het spoken word optreden van de Keniaanse Ngwatilo Mawiyoo. Mea culpa daarvoor.

Gaat het gelukkig toch nog over seks op #wu13

Hoeveel mannelijke geslachtsdelen Yasmine Allas in haar hand had gewogen. Dat was even de vraag tijdens het tot nu meest schaamteloze programma-onderdeel van Writers Unlimited. Deze latenight talkshow ging in op de vraag hoe schaamteloos schrijvers hedentendage eigenlijk durven te zijn. Kristien Hemmerechts, altijd goed voor een paar ferme statements, trof haar gelijken in

Presentatoren kunnen een Winternacht maken. En breken. #wu13

En dan kun je dus zomaar het hoogtepunt van de eerste Winternacht missen omdat je het niet meer trekt om met een presentator mee te willen. De Vlaamse auteur Bart van Loo schijnt, aldus menig twitteraar, prachtige zinnen te hebben uitgesproken in het programma ‘Daar geef ik mijn leven voor’, maar dat was ver na twaalven en ik was toen al

Veel Oz & een beetje Van Dis over onmogelijke dromen en idealen #wu13

Tijdens de aftrap van Winternacht 1 bracht publicist Bas Heijne de twee literaire giganten Amos Oz en Adriaan van Dis nader tot elkaar. Wat is er van hun vroegere idealisme overgebleven? Oz’ spervuur van prachtige oneliners bleek lastig te temmen en zorgde voor een hilarisch, maar beetje onevenwichtig gesprek.

Hartstochtelijk betoog tegen Arabische schaamtecultuur #wu13

De Libanese schrijfster Hanaan as-Sjaikh (Beiroet, Libanon, 1945) opende donderdag 17 januari Wrtiters Unlimited met een vlammend betoog tegen de Arabische schaamtecultuur. Deze is volgens de schrijfster wier boeken Het verhaal van Zahra, Vrouwen tussen hemel en zand, Beiroet blues and Alleen in Londen in het Nederlands zijn vertaald, zo diep in

'Readers need to be approached in a different way'

Writers Unlimited Special - One of the important guests at Writers Unlimited is Roland Colastica. This Curaçao author made his debut in 2012 with the children's book 'Fireworks in my head'. The book was enthusiastically received, and has since grown into a modest bestseller. Major strength of the story is its colourful and rhythmic style, but just as important is

Culture Press ratings: thick 300,000 minutes of attention

With paper, you never know ('0.3% of newspaper readers read the reviews on the art page'), and with TV it's always a bit of estimating and extrapolating too, but the internet is rock hard. We know how many times you read one of our pieces, and how long you lingered at our videos. Well: we were already proud last year, now we are well over 200,000

‘In STUT verwerk ik wat ik meemaak’ Community Arts Lab is spannend én ontspannend. #vvu

STUT is een begrip. De wijktheatergroep maakt al sinds 1977 voorstellingen met en over gewone Utrechters uit gewone Utrechtse wijken. In 2010 ontstond vanuit de theatergroep het Stutkoor, dat nu meedoet met het uitwisselingsproject van het community art lab voor de viering van Vrede van Utrecht in 2013.

Als je geen twitter hebt in Egypte. Community Arts ‘Mahatat’ werkt van onder af. #vvu

De overheid heeft de laatste decennia weinig moeite gedaan om in het Egyptische Damietta een culturele scene  van de grond te krijgen. Er zijn geen werkruimtes. Geen galeries. Alleen een hele grote bibliotheek en een “cultuurpaleis”. Die zijn beide pas vijf jaar geleden geopend. Daarnaast zijn er een paar kleine onafhankelijke initiatieven. In de openbare ruimte.

Kunst: alternatief voor wantrouwen en geweld in Guatemala. #vvu

Theatermaakster Anouk de Bruijn (32) is sinds 1999 zeven keer in Guatemala geweest. Voor de Vrede van Utrecht is zij een uitwisselingsproject aangegaan met de Guatemalteekse groep Caja Lúdica. Samen zetten ze zich ervoor in om via de kunst mensen een positieve belevenis te geven. Hun project ‘Verborgen oorlog’ gaat over het leven van jongeren in Guatemala. 

Strauss with muscle by Gustavo Dudamel, the sizzling South American. #hf12

The young conductor of Venezuelan descent brought his Simón Bolívar Symphony Orchestra to the Concertgebouw for the final concert of the Holland Festival last night for the first time. While Hollanders braved the tropical weather in the corridors, Venezuelan beauties walked to the stage vivaciously on their stilettos. After Máxima and Willem-Alexander had also taken their seats on the balcony, Gustavo Dudamel came dancing down the stairs.

Of course the thunderstorm is not too bad. But follow developments here in case it does go wrong. #hf12

For the second time this month, the weather gods are threatening to throw a spanner in the works at the Holland Festival. While the storms announced on 21 June were not too bad, for tonight, 28 June, a 'code red' is currently (10:45) threatened to be issued by the emergency services.

"The Life and Death of Marina Abramović": bumpy business with Antony as rock #HF12

Antony, Dafoe en Abramović samen op één podium, in een regie van Robert Wilson – het beloofde de klapper van het theaterseizoen te worden. Maar het privé-leven van Abramović  leent zich niet echt voor een triomfantelijke of meeslepende vertelling.

Talk to our reporters. Exclusive: spot in the #hf12 hangout for our most loyal followers

Er zijn dagen bij geweest dat we 1500 pageviews hadden. Jullie, 2500 van onze trouwste bezoekers, kwamen tot nu toe zorgen voor 14000 kijkjes op dedodo.nl, en jullie bleven gemiddeld drie minuten rondkijken. Gemiddeld. Daar zijn we trots op. Kennelijk wisten we jullie aandacht te trekken en vast te houden. Dat zijn dus goede cijfers voor een online festivaldagkrant als De Dodo, die het moet redden zonder schreeuwlelijks, zonder marketingbudget maar met een overdosis enthousiasme en professionele innovatiedrang.

The Second Detail

Shock and awe ballet in Bill & Mr. B overflows with quality on all sides; there is no stalling

Het Nationale Ballet duikt in de voorstelling Bill & Mr. B thematisch de geschiedenis in met reprises van werk van George Balanchine en William Forsythe. Balanchines Symphony in Three Movements (1972) geldt als voedingsbodem voor Forsythe die vervolgens ‘the extra mile’ ging met Steptext (1985) en The Second Detail (1991). Van protocol naar photocall: dans als een fotosessie. Beweging – klik,… 

2001 is a film you should see again every 10 years. The sf epic even stands up to live orchestra

Maakt live-begeleiding met koor en orkest Kubricks 2001 tot een andere of betere film? Niet perse, maar als hommage en evenement is het een prachtig gebaar. Ook op de harde kuipstoeltjes in de Gashouder is het opnieuw een adembenemende ervaring.   Gisteravond, in de Gashouder op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein, eindelijk Kubricks sciencefiction-epos 2001: A Space Odyssey weer eens herzien. Deze… 

Extremely imaginative Master and Margarita gets cheering reception on #HF12

Shakespeare had it, Oscar savage had it, Monty Python had it and Simon McBurney has trucks full of it. So it is British and it is called humour, or rather the ability to show the absurdity of life as simultaneously hilarious and deeply tragic. And let that also apply to Russian Mikhail Bulgakov. So his unfinished novel The Master and Margarita has now had to wait almost 75 years for a director like Simon McBurney to turn it into theatre.

Those who are not already become Kubrick fans now. Exhibition and all films at EYE, kicking off on #HF12 with 2001 plus orchestra

Hoor Vera Lynn zingen terwijl de atoombommen ontploffen in Dr. Strangelove. Stanley Kubrick deed wonderbaarlijke dingen met de muziek in zijn films. Terecht dat het Holland Festival ruimte maakt voor een speciale vertoning van 2001 met orkest. Ruimteschepen op de walsen van Strauss, opmaat voor een Kubrick-zomer.   Over de films van Stanley Kubrick (1928-1999) is veel geschreven en gespeculeerd,… 

The Red Kimono: a fine painting but mediocre musical theatre #HF12

It begins beautifully. Prominently displayed on stage is Breitner's painting The Red Kimono. And not a copy, but the real thing, which is further underlined by the Stedelijk Museum's large number of crates, on which the musicians of the Hexagon Ensemble are also placed. Actor and dancer Michael Schumacher casually walks up to it and looks at the painting for about a minute - the average time a museum visitor looks at a painting.

In Accordion Wrestling gaan 10 Finse worstelaars de strijd aan met 1 accordeonspeler. De raarste voorstelling op #hf12

Eén voor één komen de worstelaars van Helsinki Nelson het podium van de stadsschouwburg op rennen. Op de mat ligt de grootste van het stel, op zijn buik, uitgestrekt in defensieve positie. Om en om proberen zijn tegenstander hem te kiepen, en hem met z’n beide schouders plat op de mat te drukken. Tevergeefs. Accordeonpunkrocker Kommi Pohjonen komt op, en… 

Less is more? No, less is FAR too much, by Michael Nyman's Potemkin. #hf12

Two days later... Sometimes you don't quite know what to write: even reviewers have writer's block from time to time. Fortunately, Jenny Diski of London Review of Books published a blog just Friday about the functionality of not being able to write (yet). Apparently, more time was needed. Anyway, at some point you have to tie the knot. ... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)