Skip to content

BECOME A MEMBER

Omdat er om cultuurnieuws geen muren moeten staan. Dus krijg je de verhalen cadeau, omdat we leden hebben die dat mogelijk maken. Wil je meedoen aan die missie? Dat zou mooi zijn! Je steunt ons het beste door lid te worden!

PLEIN THEATER presenteert van 25 t/m 28 november De week van Karina Holla

Daarom presenteert het PLEIN THEATER van 25 t/m 28 november De Week van Karina Holla: Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.
Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.

Plein Theatre hands over petition to Arts and Culture alderman Touria Meliani AND launches crowdfunding: Support Plein Theatre now!

Drie weken terug is het Plein Theater een petitie gestart en verzoekt daarmee de Gemeente Amsterdam, en in het bijzonder wethouder van Kunst en Cultuur Touria Meliani, om financiële steun te verlenen voor het behoud van het theater. Donderdag 22 oktober werd de petitie met meer dan 1600 handtekeningen door directeur Berith Danse en voorzitter Bert Barten overhandigd aan wethouder van Kunst en Cultuur Touria Meliani.

Dance film The Garden shows the very bearable lightness of existence

Dance film The Garden shows the very bearable lightness of existence

The Garden is a new dance film by Sem, now also a dancer with the Dutch National Ballet, which premiered last week. The choreography is by British dancer Pascal Johnson, with five dancers dancing on the roof of artist Jean Dubuffet's famous artwork Jardin d'émail in the sculpture garden of the Kröller-Möller Museum. That in itself is special enough, however, it is the optimism of the dance film that impresses.

Creation returns: Nederlands Blazers Ensemble and Bart Moeyaert on tour again

In oktober gaan de Blazers en Bart Moeyaert opnieuw op tournee met De Schepping, het eerste deel van deze succesvolle muziektheatertrilogie. Tijdens deze voorstelling vertelt Bart Moeyaert (winnaar van de Astrid Lindgren Memorial Award 2019, de ‘Nobelprijs voor de kinderliteratuur’) het verhaal aan de hand van een zelfgeschreven tekst bij deze oude, maar op deze manier nooit zo uitgevoerde, muziek van Haydn.

Dutch focus on November Music 2020: Ticket sales start Thursday 10 September

November Music geeft dit jaar 10 opdrachten aan Nederlandse en 2 aan buitenlandse componisten, waaronder een koorwerk voor de Finse componiste Kaija Saariaho. Traditioneel opent November Music met het Bosch Requiem op vrijdag 6 november dat dit jaar natuurlijk een extra lading krijgt. De Koreaans-Nederlandse componiste Seung-Won Oh laat zich inspireren door het dodenritueel YeonDo dat Koreaanse begrafenistradities verbindt met het katholieke geloof. Na Kate Moore en Calliope Tsoupaki is zij de derde vrouwelijke componist van het Bosch Requiem op rij.

Livestream : Creatieve colleges door Eat Designer Marije Vogelzang

Maas theater en dans presenteert van zaterdag 5 september tot en met vrijdag 16 oktober 2020
elke week een creatief college van 60 minuten door eat designer Marije Vogelzang in het kader
van zomervoorstelling De wilde keuken. Het doel van Vogelzang is om met de colleges de
bezoekers en kijkers te inspireren hun relatie met eten te verbeteren.

'Sender Boulevard': Intimate and grand. A successful exercise in getting closer.

Under the banner 'Sender Boulevard', the organisers of Theatre Festival Boulevard signed up for six weeks of live encounters in 's-Hertogenbosch. More than 40 different projects delivered an extraordinary variety of performances, performances and installations. Based on the theme 'Nader de ander' (Closer to the other), Boulevard more than ever entered into dialogue with makers and audience, which led to an intense dialogue with results.

logo authors' union

Aid schemes authors: counter opened

Writers and translators hit by the corona crisis can now apply for three support schemes set up especially for them. They can apply for up to €5,000 for a project grant or income support. The first submission deadline closes on 30 September 2020. Membership of the Authors' Association or affiliation to Lira is not compulsory.

Life has turned into a B-Movie, and no better location could be imagined than 'Sender Boulevard'

Exterior, day. A deserted street in a southern Dutch town, unusually bright daylight. No sound. A man drives up and parks at a vacant power point. He walks to the entrance of a large, empty, modernist building. He is greeted by a very very old veteran, who tells him that "the wife is in for a moment", "she asked me to go on the... 

Taking off and landing softly. That's what Schweigman& offers during Sender Boulevard, and we need it

Boukje Schweigman is een kunstenaar die dit land hard nodig heeft. Mijn diepe bewondering voor haar ontstond bij ‘Klep’, de voorstelling waarmee ze lang geleden afstudeerde aan de Amsterdamse mime-opleiding. Met acht anderen in een karretje, door hele kleine klepjes rondkijken in een wereld waarin lieve wezentjes  al even nieuwsgierig zijn naar jou, waarna een minimale aanraking de impact van… 

Sender Boulevard pauses to remember the Dutch East Indies

'For Indonesian Dutch, 15 August is definitely not liberation day,' explains playwright Bo Tarenskeen. The last day of the alternative Festival Boulevard in Den Bosch, Sender Boulevard, coincides with the commemoration of Japan's surrender on 15 May 1945. The Dutch East Indies, the colony exploited by our country for centuries, had also been liberated from the Japanese, but the end... 

'It's important for Shai to make something again.' Ka Yan Tang and Shailesh Bahoran on Illusionary Rockaz Company in times of Corona

Illusionary Rockaz Company was due to release a new work by Shailesh Bahoran this spring. A new production for the first time in two years, after a time in which the Utrecht-based choreographer was constantly winning awards. And then Corona broke out. For Shai, reason to pause for a while: 'For Shakti, the performance that is coming up now, we have to... 

Bright Richards blijft strijdbaar in tijden van Corona: ‘Waarom zetten wij kunst niet in om inclusie tot stand te brengen?’

‘Natuurlijk heeft Corona impact op mij, maar de impact van Black Lives Matter is veel groter. Ik wil aan het werk gaan om jongeren te activeren. Zij moeten voelen dat dit ons land is. Ik vind het belangrijk om steeds elk podium te gebruiken om dat duidelijk te maken.’ Bright Richards is twintig jaar na zijn afstuderen aan de Arnhemse… 

Bart Rutten: we need to keep a close eye on parents in the Miffy museum in particular

‘Het spontane aanwaaien moet je in ieder geval een kwartier tevoren plannen. Je moet namelijk tickets voor een tijdblok kopen. Als je bij ons binnenkomt zie je gelijk alle veiligheidsmaatregelen die we getroffen hebben om medewerkers en bezoekers te beschermen. Er hangen enorme schermen om de bezoekersstromen te scheiden. Er is een kans dat je dit keer niet verdwaalt in… 

Of course, when it comes to institutional racism, discrimination and exclusion, these are not feelings, as you claimed this week, but facts, Mr Rutte.

Geachte premier Rutte, Beste Mark, We hebben elkaar al eens ontmoet. Voor u een ontmoeting uit velen, dus u zult het zich vast niet herinneren. We hebben namelijk niets gemeen, niet wat politieke kleur of huidskleur betreft, niet wat betreft onze sociaal economische klasse, niet wat betreft ons nest, niet ons gender, lengte en mogelijk andere onderscheidende kenmerken: veel NIET… 

That's why concert halls need to reopen as soon as possible. By any means necessary.

What an incredible bucket of guts Lucie Horsch has. Twenty years old. Quite world-famous by now, admittedly. But you just have to dare, in your acceptance speech for the prestigious Dutch Music Prize, to throw the minister's just-expressed words back in her face. Because that is what Lucie Horsch did, with a controlled fury that made a deep impression even from 25 metres away. The... 

Why should the cultural sector level out when the problem is caused by external funders?

Het artikel van Ingrid van Frankenhuyzen over de hoge beloning voor sommige directeuren in de kunstsector (Vergeet KLM en Booking: ook in de gesubsidieerde kunsten zijn de directeuren grootverdiener.), en de toelichting daarop van Wijbrand Schaap in de nieuwsbrief van het Cultureel Persbureau missen context. Waarom vind ik dat?  Salarissen binnen culturele instellingen volgen CAO’s/loonrichtlijnen die in de branches zijn… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)