Skip to content

artemis

Scenic photo by Kurt van der Elst

Life is wonderfully absurd, and Elias de Bruyne makes fine theatre about it.

In de voorbereiding van mijn verslaggeving over Theaterfestival Boulevard had ik ook ‘interview met Elias de Bruyne’ op mijn verlanglijstje gezet. Het kwam er niet van, en dat is achteraf maar gelukkig, want Cornald Maas was mij voor. Althans, Cornald Maas interviewt Elias de Bruyne tijdens diens voorstelling ‘Euhm… In 5 bedrijven’, die zaterdag 5 augustus in première ging.  Goed,… 

Lecture Jetse Batelaan: Lessons in trust to a world in panic

Op 21 december geeft Jetse Batelaan, regisseur bij Artemis, een lezing in het Trippenhuis in Amsterdam. Met beeldfragmenten laat hij zijn ontwikkeling als theatermaker zien en deelt hij de inzichten die hij daarbij heeft opgedaan: van zijn aanvankelijke ongemak met drama en conflict tot zijn overtuiging dat het belangrijk is om kinderen en pubers paniek te laten ervaren in de… 

Jetse Batelaan and Bambie otherwise do quite well together in youth theatre

We like to play by the rules. That's quite OK if you're driving through a historic city centre in a tractor or truck combination, for instance, but it gets tricky when the rules stop obeying themselves one day. The actors of the rather physical theatre group Bambie, Paul van der Laan, Jochem Stavenuiter and Tessa Jonge Poerink, have worked with... 

Back to the primal power of magic, through youth theatre. With thanks to Jetse Batelaan.

Plays often end in chaos. An overturned liquor cabinet, a blood blade among royals, we're used to a few things. Jetse Batelaan's latest play, baroque and sharper than he showed before, also ends in beauty, but then that is actually the beginning. Indeed, the ending is sterile and stripped of any life. But that is where the performance begins. The artistic director of... 

Theatre Festival Boulevard provided a stage for the stories we hear too little. #tfboulevard

According to Linde van Schuppen, philosopher and linguist, medics do not really listen to people with psychosis. At least, they do listen to someone suffering from obvious delusions, but that is to establish that the person is indeed off the track. 'But, how then?" is the question a psychiatrist or neurologist is not trained to answer, she argues. That is why she is doing her PhD. 

Boulevard experiences second Corona edition: 'It's organising a festival in the middle of a natural disaster. Nothing is business as usual'

Theaterfestival Boulevard gaat deze zomer, net als vorig jaar, door. Alles is aangepast aan ‘corona’: veilig op anderhalve meter, geplaceerd, met registratie voor de horeca, maar wel nog gewoon een stuk of honderd voorstellingen. In deze podcast spreek ik met Nina Aalders en Tessa Smeulers, verantwoordelijk voor de programmering van Boulevard. Zij bleven aan het roer, nadat de geliefde en… 

Ticket sales Theatre Festival Boulevard started today

Vorige week kondigde Theaterfestival Boulevard de eerste voorstellingen aan evenals het thema ‘Hack the horizon’. Vandaag start om 12.00 uur de online kaartverkoop voor een groot deel van de programmering. Het programma is nog in ontwikkeling en wordt de komende weken via de online kanalen bekendgemaakt. Liefhebbers kunnen vanaf nu kaarten kopen voor onder andere Jan Martens/GRIP, Nastaran Razawi Khorasani,… 

'Sender Boulevard': Intimate and grand. A successful exercise in getting closer.

Onder de noemer ‘Afzender Boulevard’ tekende de organisatie van Theaterfestival Boulevard voor zes weken live ontmoetingen in ’s-Hertogenbosch. Meer dan 40 verschillende projecten leverden een bijzondere variëteit aan voorstellingen, performances en installaties. Vanuit het thema ‘Nader de ander’ ging Boulevard meer dan ooit het gesprek aan met makers en publiek, wat leidde tot een intense dialoog mét resultaat.

‘Afzender Boulevard’: een kleinschalig zomerprogramma met theater en méér, van de makers van Boulevard

Onder de noemer ‘Afzender Boulevard’ duiken deze zomer, vooral in de tweede week van augustus, 25 voorstellingen, performances en installaties op in ‘s-Hertogenbosch. Hun gedeelde motto is ‘Nader de ander’. Want na maanden van afzondering, gepaste afstand en ontwijking gloeit het verlangen om [wat] dichterbij te komen. Boulevard viert in 2020 de veerkracht van makers en publiek met een programma… 

'I want to become more and more like Charlie'. The life insights of actress and writer Romana Vrede

Last month, De Arbeiderspers published Romana Vrede's novel De nobele autist, based on life with her son Charlie, who has a mental disability and autism. Conversation on what she learned from him and other life events. 'Not Charlie is crazy, the world is crazy.' 'Normal' is not normal 'When my son Charlie was a 2-year-old boy in... 

Bring on that fair! 7 established facts that make an ever-younger festival Boulevard unique.

Theaterfestival Boulevard is elk jaar weer een hoogtepunt van de festivalzomer. Omdat er geen drempels zijn en omdat het de ongedwongen sfeer van de stad in alle vezels met zich meedraagt. Maar het gaat zelfs nog een stapje verder. Hier mijn zeven leermomentjes: 1: Boulevard is toegankelijker dan de stad zelf Sommige mensen vinden het op het hysterische af, maar… 

Five quarters of an adolescent brain. Jetse Batelaan makes growing pains hilariously palpable at Theatre Festival Boulevard.

Als je theater voor kinderen en jongeren maakt, vertel je als volwassene verhalen aan kinderen en jongeren vanuit jouw volwassen bestaan. Dat kan. Daar kun je subsidie voor krijgen. Artemis, eerder hier uitgeroepen tot het op één na beste theatergezelschap van Nederland, is zo’n gezelschap. Maar, omdat dit jeugdtheatergezelschap geleid wordt door Jetse Batelaan doet Artemis het graag anders. Sterker… 

Why youth is the future and fake art does not lead to real art at Theatre Festival Boulevard.

Het Bossche Theater Artemis is, na International Theatre Amsterdam, het beste theatergezelschap van Nederland. Dat heeft het gezelschap te danken aan een roemrucht verleden (Pauline Mol!!) en aan Jetse Batelaan. Deze regisseur ontving onlangs nog de prestigieuze Zilveren Leeuw op de Biënnale van Venetië voor zijn ontregelende oeuvre. Dat bestaat grotendeels uit voorstellingen waarin kinderen de macht overnemen, zonder dat… 

In search of pleasure and secret spots, you sometimes stumble upon very special things during Festival Boulevard

Het centrale personage in Lo Lie Taa van theatermaakster Marijn Graven was er vroeg bij. Althans, zo vertelt hij aan de spiegelende vloer en de toeschouwers in zijn monoloog Lo Lie Taa. Als negenjarige was hij al smoorverliefd op zijn moeder en niet lang daarna werd zijn leven bepaald door het nastreven van zo veel mogelijk spetterende resultaten van zijn… 

Shout out! The big fill-in for the new arts plan.

The Council for Culture has just proposed the new Basic Infrastructure (BIS), and it has become a very big, in traditional terms 'prosperous', baby. Since the Council is not allowed to name names, and can only list functions, we have already made a fill-in list here, in which we list (very briefly, because little time and not knowing about everything) which existing cultural... 

Two more than deserved awards for 'the Netherlands' only truly innovative theatre'

Would it happen after all? Would Liesbeth Coltof's dream really come true? For 36 years, she made theatre in which the age of the audience played no role. On Saturday 6 October, she received the Oeuvre Prize from the Association of Theatre Directors (VSCD) from the hands of Hedy d'Ancona. In doing so, she surpassed Ivo van Hove. The internationally breakthrough leader of the... 

Een pleidooi voor kijken en gissen @tfboulevard

Theaterfestival Boulevard nodigde deze editie het publiek uit stil te staan bij de twee kanten van identiteit: haar onveranderlijkheid maar vooral haar maakbaarheid. Dit alles onder de noemer what you see is what you guess. Als er een voorstelling is waarop dit van toepassing is, dan moet dat wel Goat Song zijn. Een fascinerende vijftig minuten durende woordeloze voorstelling van… 

'Crusade' by Artemis is top theatre that will make any layman a fan.

Jetse Batelaan has spent pretty much this entire century making the most extraordinary theatre in the world. At least, of my world. Often with very few words, always with a great sense of bare aesthetics and usually sympathetic with a weird twist halfway through. His latest masterpiece is an adaptation of Thea Beckman's Crusade in Jeans. Though we need at least three quarters of... 

Danshuis Amsterdam

Amsterdam wil wel, wil geen Danshuis. Rotterdam maakt een Danshuis

Het Amsterdams Fonds voor de Kunsten zou het mooi vinden als er een centrale ‘bruisende dansplek’ komt in Amsterdam. Maar zo’n Danshuis is toch juist getorpedeerd? Het was opvallend: in de Inleiding Dans bij de toekenning van subsidies door het Amsterdams Fonds voor de Kunsten (AFK) voor de subsidietoekenningen 2017-2020 constateert men een ‘vurige behoefte’  voor een ‘danshuis’: een centrale plek voor ontwikkeling, productie en het… 

Being different: Theatre Sonnevanck's house brand on #tfboulevard

The hero who does not know his own strength (Wildman); a mad scientist who goes too fast for everyone (Galileo); a dream empress who gives thanks for the fairy-tale wedding and steps out of her role (Sisi); guinea pigs who rebel against the popularity contest they are caught up in (Guinea pig!) and an ugly duckling who accepts the chaos, but doubts that the chaos... 

Jetse Batelaan (Artemis) is a great innovator of theatre #tfboulevard

Jetse Batelaan is one of the greatest theatre innovators of this still young century. His star rose in 2003, with a show in which five unique actors made reality theatre, and vice versa. Now, 13 years later, Batelaan has been the boss of one of the country's best youth theatre companies for some time, pushing the boundaries of that industry once again. And that... 

Matthijs Rümke (1954 - 2015): inspired and committed theatre talent will not go to waste

'Young people can very well decide for themselves where they want to go or not go. And it just so happens that most of the time it is not to the theatre. So what? That will come naturally. Young people make their own choices, and that more often includes a house party than a play. Dragging them inside is counterproductive. And above all, no compulsory book-list performance,... 

Geleerd op @TFBoulevard: Jonge makers, alstublieft, faal grootser!

  Dat je ’s nachts wakker wordt en er zit een volbloed hipster op het voeteneind van je bed. Zo één wiens baard twee rastapuntjes heeft, wiens haar in een slordige knot zit en bij wie een pluk haar uit het rechteroor bulkt. Hiermee is mijn ergste nachtmerrie wel zo’n beetje samengevat. Goed getroffen dus, door Lisah maakt Roezemoes, om… 

Bussemaker doesn't invest in youth theatre: she cuts a company out permanently

Every company 50,000 euros more. Youth theatre in the Netherlands should be very happy with the letter culture minister Bussemaker sent to the chamber last Monday. After years of squeezing under Halbe Zijlstra, finally more air for the makers. But the investment of 4 tonnes a year turns out to be a cutback. In fact, Bussemaker is only giving a gift to eight companies. Company... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)