Skip to content

idfa

Bioscoopbezoek stijgt voor het tiende jaar: we doen het beter dan de VS, Frankrijk of Duitsland, maar geen enkele Nederlandse film haalt de top 20

De groei van de Nederlandse bioscoopsector zette ook in 2017 door, maar de Nederlandse film blijft een zorgenkind. Despicable Me 3 werd het meest bezocht. Soof 2 was, net als in 2016, de meest succesvolle Nederlandse titel. Hoe doet Nederland het internationaal gezien? En waar kijken we in 2018 naar uit?

Our readers' list. What we should all never forget from 2017.

Nou hebben we het hier niet zo op hypes en tradities, maar toch. De donkere dagen rond kerst zijn dit jaar wel erg donker, dus waarom niet iets met lijstjes. Dit jaar even geen lijstje van de redactie met toppers, maar willekeurige inzendingen van willekeurige lezers, in willekeurige, zij het licht alfabetische volgorde. Motto van de lezersvraag was: welke dingen… 

IDFA 2017: digital pioneer Jonathan Harris switches to analogue

Met een vijfhonderd miljoen jaar oud steentje begon Jonathan Harris zijn lezing. IDFA presenteert het eerste internationale retrospectief van deze kunstenaar. Als hoofdgast van IDFA gaf Harris vrijdag de ‘Master Talk’, over zijn leven en werk. Zijn opmerkelijk analoge visie vormde ook de rode draad tijdens de drukbezochte DocLab conferentie van zondag. Fundamenteel analoog Harris, die ooit begon met computerwetenschappen… 

Doelenzaal

Once sold for a guilder: now everyone out of the Doelenzaal

In de historische Doelenzaal in Amsterdam, thuishaven van Internationaal Danstheater, komen appartementen. Wie er nu zit moet weg. Doelenzaal verkocht De gebruikers van de Doelenzaal kunnen allemaal vertrekken: Internationaal Danstheater, Omscholingsfonds Dansers, Dancing on the Edge, Musicians without Borders en Windmill Film. Want de nieuwe eigenaar van het gebouw wil dat er appartementen komen. De Doelenzaal, een ontwerp van architecten Beirer en Bekkers die… 

Movies that Matter: 'feel bad' films make a 'feel good' festival together

These are bleak times. A few days after the opening night of the Movies that Matter festival (MTM) in The Hague, the world was rocked by the attacks in Brussels. For an event that focuses on human rights issues, a sign that the violent consequences of international conflicts seem to be getting closer. This raises the question of whether an audience that is... 

#OscarsSoWhite? Yes. But Europe is no better.

Things have been rumbling in the film world for some time: Why is the silver screen so, er, white? And where are all the women anyway? #OscarsSoWhite but also #OscarIsADude! Many people in the industry have already expressed their displeasure at this. At the previous Oscar ceremony, actresses aimed their arrows at equal pay, or rather, the lack of it. This year, many an African-American actor and... 

Het IDFA zit er bijna op. Tijd om de balans op te maken.

Met nog een dag te gaan, is het tijd om te kijken wat er opviel aan het International Documentary Festival Amsterdam. Het beeld van het hele festival is diffuus, zoals dat hoort bij een festijn waarvan het programmaboekje bijna driehonderd bladzijden dik is. Er was, zoals altijd, een zee aan films over misstanden en actuele politieke zaken, maar er waren… 

Idfa kijktip 27 november: Misschien wel de raarste en heftigste film van het festival

Het gebeurt me niet vaak dat ik een kleine dertig jaar na het zien van een film nog weet in wat voor staat ik de zaal verliet. Opperste verwarring was het. Was dit allemaal echt? Mocht je als filmmaker je interviewees wel slaan? Was het in scène gezet? Het was te gruwelijk om voor te stellen dat alles echt gebeurd… 

IDFA kijktip 26 november – A Poem is a Naked person

De Amerikaanse filmmaker Les Blank heeft al lang geleden mijn hart gestolen met de korte docu die hij maakte over Werner Herzog: Werner Herzog Eats His Shoe. En dat is ook precies wat er in die film gebeurde. Herzog verloor een weddenschap van Errol Morris: hij had nooit gedacht dat die diens Gates of Heaven af zou maken. En dus… 

IDFA kijktip woensdag 25 november: dodelijke drugsbendes

De IDFA kijktip voor vandaag staat recht tegenover die van gisteren. Gisteren was opbeurend en hartverwarmend. Cartel Land is daarentegen hard, rauw, onaangenaam en bruut. Dat kan ook bijna niet anders, want de film van Matthew Heineman gaat over de war on drugs in Mexico en Arizona, dat daar net ten noorden van ligt. De regisseur dringt met gevaar voor… 

IDFA kijktip 24 november: Tablas nemen New York over

De IDFA kijktip van vandaag is het soort film waar ik normaal verre van blijf: een feelgood film die stilistisch keurig is, maar nergens vernieuwend. En toch ben ik plat gegaan en met mij de hele zaal. Waarom? Om dezelfde reden dat een groepje mannen met tabla’s en sitar het  Jazz at Lincoln Center plat krijgt. De combinatie van westerse… 

IDFA kijktip voor maandag 23 november

De IDFA kijktip van vandaag is voor een bijzondere film over een bijzondere man, Sun Mu. Dat is niet zijn echte naam, het betekent ‘zonder grenzen’. En dat is voor deze kunstenaar heel toepasselijk. Jarenlang was hij succesvol propagandakunstenaar voor het regime in Noord-Korea. Tot hij de grote oversteek waagde. Hij zwom (letterlijk!) naar de vrijheid en woont sinds de… 

IDFA viewing tip for Saturday 21 November

Over de tip van vandaag hoefde ik niet lang na te denken. Chantal Akermans laatste film draait vanmiddag om 13:15 uur. No Home Movie gaat over haar moeder, die Auschwitz overleefd heeft, en haar laatste dagen. En over de moeilijke relatie die Akerman met haar moeder had. Ze vertelt in een interview dat ze een keer samen in Mexico waren… 

IDFA viewing tip for Friday 20 November

Al 500 jaar spreekt Jeroen Bosch tot de verbeelding. Zijn schilderijen blijven een enorme zeggingskracht hebben, ook al zijn we de kerkelijke context nu misschien uit het oog verloren. In aanloop naar de grote overzichtstentoonstelling die het Noordbrabants Museum volgens jaar organiseert, gaat een keur van Nederlandse kunsthistorici en curatoren op pad om de schilderijen van Bosch te onderzoeken. Wat… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)