Skip to content

ITA

International Theatre Amsterdam makes report on sickened working climate public 

"As for the victims, it was mainly employees with managerial duties who experienced the cross-border behaviour. This seemingly contradictory result with the discussed hierarchy is explicable from the fact that the perpetrator of the transgressive behaviour in the majority of these cases is (a) board member(s) or other manager(s)." Ivo van Hove suddenly left as director last year 

Holland Festival 2024 afgesloten met succesvolle 24 uur durende The Second Woman 

De 77e editie van het Holland Festival sloot af op 29 juni met een minutenlang durende staande ovatie voor Georgina Verbaan die een fenomenale acteerprestatie liet zien in de The Second Woman, een voorstelling van Anna Breckon en Nat Randall, waarin ze een vol etmaal lang met honderd meest niet professionele tegenspelers dezelfde break-up scène speelde. Daags ervoor sloot Victor Pilon… 

PR image ITA/NDT/HF

Festivals full of theatre, dance and music from the comfort of your own living room

ITA, HOLLAND FESTIVAL EN NDT PRESENTEREN GRENVERLEGGENDE PROGRAMMA’S ONLINE, IN DIGITAAL THEATER Internationaal Theater Amsterdam, Holland Festival en Nederlands Dans Theater presenteren in de kerstvakantie grensverleggende programma’s online, in het Digitaal Theater. Om makers, gezelschappen en (inter)nationale bezoekers met elkaar te verbinden, kiezen de initiatiefnemers voor een programma tijdens de kerstvakantie. De ideale periode om samen te zijn, je te… 

Theater Maas en Tobias Kokkelmans in ITA, screenshot televisieuitzending ma 18 sept 2023

Het flitshuwelijk tussen theater en televisie kon bijna niet korter. Of wel?

15 minuten televisie. Theater Maas, die vroeger Cornald heette, heeft het voor elkaar gekregen om het grootste feest van het Nederlandse theater terug te krijgen op soort van prime time televisie. Maandag 18 september zagen we zijn samenvatting van dit gala van het Nederlandse theater, met daarin prijzen, fragmenten van speeches en uitgelaten acteurs. Ik vroeg me af of we… 

PR image Pentheseleia by Dim Balsam

Eline Arbo's Penthesilea oscillates between madness and horniness at the Holland Festival

At the walk-in, several actors dribble across the bare stage. No set pieces, few lights, a little smoke from the machine. Slowly, the stage fills, and the actors line up at the front of the stage. The first scene is sung, a surprising choice. Then Diana, the high priestess of the Amazons, a brilliant role by Marieke Heebink, holds a... 

Ivo van Hove in 2020. Photo by Jan Versweyveld

IVO VAN HOVE STEPS DOWN AS ARTISTIC DIRECTOR ITA

Ook al zijn ze bij ITA nog geen lid, toch maar even dit persbericht doorgeplaatst. Vanwege het (inter)nationale belang. Komt-ie: Ivo van Hove (1958) beëindigt per 1 september 2023 zijn rol als artistiek directeur van ITA. Dat betekent dat hij dan zijn functie als statutair bestuurder en artistiek directeur overdraagt. De Raad van Toezicht (RvT) heeft het voornemen om Eline… 

Hamlet Ophelia by Sanne Peper

Heady 'Hamlet and Ophelia' about Nancy Spungen and Sid Vicious

I saw Sid Vicious perform with the Sex Pistols at the illustrious Eksit in Rotterdam in 1977, more than 45 years later my teenage daughter toured Vicious's story in International Toneel Amsterdam's performance Hamlet and Ophelia. She still has a life to go, I immersed myself in memories. A (too long) look back According to the annals... 

Scenefoto door Jan Versweyveld

Mijn lieve Gunsteling wil je niet zien en moet je gezien hebben

Aanrandingen en tenslotte verkrachting van een 14-jarig meisje door een bonkige veearts. Een gezellig avondje schouwburg is anders, tot het applaus van deze wellicht (wederom) beste Nederlandse toneelvoorstelling van het jaar je verlost van de barre worsteling. Auteur Marieke Lucas Rijneveld en regisseur Ivo van Hove benadrukken dat zowel de 49-jarige veearts Kurt en zijn gunsteling, de boerendochter, zwaar getraumatiseerd… 

Yemandja, in setless version, is very much neatly American though.

Het getuigt of van enorm lef, of van grenzeloze naïviteit, om een musical te maken waarin een slavenhandelaar in Afrika door een liedje bekeerd wordt tot een leven in liefde en respect voor de medemens. Toch is Yemandja, het stuk dat in een decorloze uitvoering werd gebracht in het Holland Festival, eigenlijk precies dat.  Ik zou het ook kunnen uitleggen… 

theatre group Amsterdam revives thanks to De Warme Winkel (so not an April fool after all)

Update april 2022: het blijkt geen aprilgrap, dus alle slagen die we eerst om de arm hielden, bleken niet nodig. Sinds 2018 bestaat Toneelgroep Amsterdam niet meer, net als de Stadsschouwburg van de Hoofdstad. Samen vormen die sindsdien ‘Internationaal Theater Amsterdam’, omdat dat beter past bij de mondiale ambities van het Amsterdamse stadstheater van Ivo van Hove. Het was dus… 

Nerd podcast 14: These two reviewers remarkably agree on Catholic theatre, the Holland Festival, ITA and the upcoming summer

We once started this series because we disagree horribly about some things, but in practice things turn out differently. In episode 14 of this fascinating series of insider conversations about theatre and whatnot, we talk about a few Holland Festival performances and look ahead to the festival summer. As it turns out, the... 

Holland Festival celebrated the live arts in corona time

The 74th edition of the Holland Festival closed last weekend with the performances Transverse Orientation by Dimitris Papaioannou, Age of Rage by ITA-Ensemble and Pierrot Lunaire by Marlene Monteiro Freitas. The festival collaborated with two associate artists, Japanese composer Ryuichi Sakamoto and French-Austrian theatre maker Gisèle Vienne. Twenty-three companies played one hundred and eleven performances in twenty-five days. The festival presented seven world premieres and co-produced 11 international... 

ITA leaves exactly the wrong things to the imagination in Age of Rage. #HF21

In Electra, one of the finest tragedies handed down to us by the ancient Greeks, there is at least one piece of text that made history. It is the account of a horse race. You see nothing, but the language puts your imagination to work. 25 centuries later, they tried to turn the images described into real images for the... 

Mailles remains in the Holland Festival a closed oyster that does not reveal its pearl.

Iets over wortels, en dat die zijn afgesneden en dat dat lastig is. Of juist niet, omdat het vrijheid geeft. Iets over mannen en vrouwen, maar wat precies werd niet helemaal duidelijk in Mailles, dat ik donderdag 10 juni, na weer een curieuze testenvoortoegangtoestand, in het Holland Festival mocht meemaken. De grote zaal van het gebouw dat ik maar geen… 

Theaterfestival Boulevard veranderde het DNA van Den Bosch, zelfs van Nederland

Of we voortaan alleen nog maar van ‘s-Hertogenbosch willen spreken. Kennelijk heeft een laatste restje deftigheid dapper standgehouden in de Brabantse provinciehoofdstad. Nazmiye Oral, op 9 juni ceremoniemeester bij een feestje op de citadel van Den Bosch, vergat het gelijk de eerste keer. Citymarketeers en oude adel strijden hand in hand voor een gerespecteerde naam die de volksmond moet overtroeven.… 

Museum directors: is their role as figureheads and media artists becoming more important than as art history experts?

Dutch museums, partly due to the recent digital Museum Week, have been able to retain a large part of their audience. There is - reports the Museum Association on its website - a slight turnover though. And the hitherto loyal public will not find their way to museums automatically and to the same extent. But the picture is that the... 

ITAlive bereikt via stream #romantragedies toch mooi 871.000 twitteraars. En bijzonder was het.

Dat Shakespeare na vier eeuwen nog steeds actueel is, daarvoor hoef je hem niet eens in moderne kleren te steken, maar het helpt natuurlijk wel. Het wereldwijde succes van Ivo van Hove en zijn ‘Internationaal Theater Amsterdam’ is dan ook mede te danken aan zijn Shakespearebewerkingen ‘Kings of War’ en ‘Romeinse Tragedies’. Marathons, urenlang theater met eten tussendoor. Valentijnsdag 2021… 

Eddy Bellegueule live. Still impressive, but also makes you yearn for the real thing.

Gisteren zag ik dan eindelijk ‘Weg met Eddy Bellegueule’, de theaterhit van het vorige, gebroken en verwoeste theaterseizoen, en zag dat de makers daarvan de kloof tussen jongeren- en grotemensentheater moeiteloos hadden overbrugd. De voorstelling is een nineties grungeconcert met briljante acteurs en een intense beeldregie van rising star Eline Arbo.

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

Oproep. Laten de werkers in de cultuur anderhalve meter Ruimte nemen voor de Verbeelding

Of de ‘schreeuw om cultuur’ tien jaar geleden het beste antwoord was op de toen aangekondigde bezuinigingen weet ik niet, maar net als toen voel ik ook nu de drang iets te doen. Naar aanleiding van een spontane uitspraak van mij op Facebook ontstond er dit weekend een nog bescheiden groepje mensen dat zich in wil zetten voor een idee… 

Fred Goessens vertrekt bij ITA: ‘In elke groep zit zo’n betrouwbare lobbes als ik’

Fred Goessens is dood geweest, maar leeft nog steeds. Even compromisloos als altijd. De betrouwbaarste acteur van Nederland maakt een tussentijds testamentje op na tweeëntwintig jaar Toneelgroep Amsterdam. ‘Ik had schijt aan alles’ Dit interview is 10 jaar geleden gepubliceerd in TheaterMaker, het vakblad voor de theatersector. Omdat Fred Goessens nu vertrekt bij ITA, het gezelschap waar hij zich ooit… 

PLATFORM COMMENCEMENT! LET'S BEGIN

On 2 March, Platform Aanvang! launched the petition Nederland maakt kunst / art makes the Netherlands at the Solidarity evening in ITA. An evening that opened the conversation for a solidarity sector, but most of all sounded the alarm for the planned downsizing of the arts sector. The petition was signed by more than 11,000 people in a week. When we saw the... 

Waarom een roetveeg altijd moet worden uitgelegd. (Zonder rondleiders, inleiders en duiders verliest kunst elke bestaansgrond.)

Kunst heeft altijd uitleg nodig gehad. Ook ‘makkelijke’ kunst, ook ‘kunst die zichzelf verkoopt’. Kunst heeft die uitleg nodig gehad sinds de eerste holbewoner erachter kwam dat haar roetvegen op de grotwand wel erg veel weg hadden van een bizon. Eigenlijk is het daarom verkeerd om te spreken van ‘uitleg’ en ‘nodig hebben’. Kunst en verhaal zijn één, sinds de… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)