Skip to content

Maastricht

Stephanie Louwrier: 'I embrace the fear of failure'

‘Ik trad eens op voor een zaal ergens in de middle of nowhere, met veel oude mensen. De voorstelling was aangekondigd als cabaret. Maar mijn werk valt niet binnen één bepaald genre. Door de aanduiding ‘cabaret’ had het publiek verwachtingen waar ik niet aan voldeed. De mensen wilden een leuke, onderhoudende avond. Mijn voorstelling was rebels, energiek. Ik sprong alle… 

Really Happened is No Excuse, or: How playwright Sadettin Kırmızıyüz gets passed left and right by De Luizenmoeder

I attended the try-out of Metropolis #1 at The Hague's Theater aan het Spui and a week later - because I couldn't believe my eyes the first time - I also went to the premiere. Rarely did I see something so blood-curdlingly exciting on stage. But unfortunately for the wrong reasons. A lot of a-musical notions Metropolis is the... 

Jouman Fattal, volgend jaar op tv, nu al te zien in Kikker’s ‘Wintercollectie’

De Wintercollectie heet het, en het is een vijfdaags minifestival vol verrassingen. Het Utrechtse Theater Kikker heeft er inmiddels een traditie van gemaakt om elk jaar rond Sinterklaas voor een paar echte surprises te zorgen. 10 voorstellingen van jonge makers, van video-art, tot ruige dance performance, van een stille monoloog tot postdramatische cyberpunk, voldoende om elke theaterliefhebber even wakker te… 

Kill the West in Me – muziektheater over botsing Oost-West

We worden tegenwoordig doodgegooid met opinies over de voor- en nadelen van multiculti. Al naargelang politieke voorkeur zijn mensen bijzonder enthousiast dan wel zeer negatief over de toenemende ‘verkleuring’ van onze maatschappij. Het gamelanensemble Gending, het Doelen Kwartet en Het Geluid Maastricht besloten de koe bij de horens te vatten. Zij baseerden Kill the West in Me op feministische brieven van… 

De nocturnale beweging van Lavalu

Hoog in een chique appartement gaf Lavalu (artiestennaam van Marielle Woltring, Cleveland, Ohio, 1979) onlangs tijdens het Eindhovense festival FlatFest een try-out van haar nieuwe programma. Voor het eerst gaat ze nu zonder band, solo met piano, op tournee in kleine zalen waar een goede vleugel staat. Op die zondagmiddag in Brabant werd al snel duidelijk dat er ergens iets… 

Vijf weken lang Bambie in Utrecht? Zou zomaar de weg zijn naar een diverser cultuur

Nu we het toch over diversiteit hebben: binnen het dominant blanke theaterpubliek zit het ook vol met bubbels. Zo heb ik het de afgelopen twee weken maar eens op me laten inwerken hoe weinig overlap er zit tussen het publiek van de twee kunsttheaters in mijn stad, Utrecht. Althans: ik heb me even soort van ondergedompeld in de wereld van… 

Alain Platel sets all of Carré on edge with overwhelming Nicht Schlafen #HF17

The plofnies came totally unexpectedly. The family father behind me, out with wife and presumably reluctant adolescent son, burst out after about 10 minutes into the performance. Just when a deafening silence had descended over the sold-out Theatre Carré. At least four people, including myself, were shocked to the core. A sneeze had never been this loud before, but as quiet as during... 

Old Gangsters Never Die, festivalhit in wording

Een vervaarlijk geronk kondigt de opkomst van action-hero Chuck aan. En er is werkelijk niemand die zo cool in een karretje op kan komen rijden, half terreinwagen en half golfkar, als Ko van de Bosch. Met zijn te lange, te grijze haren in een staart en een te bruin lijf in een zwartleren motorpak, belichaamt hij onmiddellijk de jeugd op… 

Joris Smit in Tasso, foto Kurt van der Elst

Joris Smit over Tasso en Jeanne d’Arc: geen toneel dat het publiek in een bedje legt

Het Nationale Toneel speelt Jeanne d’Arc van Friedrich Schiller en herneemt gelijktijdig Tasso van Johann Goethe. In beide stukken speelt Joris Smit, in Tasso zelfs de titelrol. We gaan met hem in gesprek over Duitse romantici, Sallie Harmsen, het nieuwbakken Nationale Theater en het belang van op je bek gaan. Tasso en Jeanne, Goethe en Schiller. Is de Duitse romantiek… 

Ronald Wintjens. Foto: Tycho Merijn Roest

Ronald Wintjens: ‘Meer gezicht voor jeugddans en performance art op Dansdagen.’

‘Er is niet alleen werk verdwenen, maar ook kennis en ambacht – het hele perspectief verdwijnt. Terwijl Nederland als dansland vermaard was in de wereld, juist omdat het de luxe had om te onderzoeken, op te bouwen, te stimuleren.’ Ronald Wintjes, de kersverse directeur van De Nederlandse Dansdagen, maakt zich zorgen. Hoe zit het met de toekomst van de dans?… 

'Eyes Wide Shut': Film and book battle on stage, and music wins

'Let me lament my fate in tears. And let me long for freedom.' What would my preference be: book, film or play? That question fascinated me when it turned out that Toneelgroep Maastricht had adapted Arthur Schnitzler's book Droomnovelle and Stanley Kubrick's film Eyes Wide Shut based on it into a new play. Actually, it was not a fair... 

Bombyx Mori, a brilliant explosion between something and nothing

While things are rumbling in the Amsterdam dance and performance world due to a total lack of solid support for development and experimentation (see Alarm Letter), choreographer Ola Maciejewska is showing the impressive Bombyx Mori at Veem House of Performance this weekend. Maciejewska is a fine example of a talented maker who has taken refuge elsewhere because of the crumbling art climate in the Netherlands. After... 

Festival Musica Sacra offers little and big treasures

Festival Musica Sacra concluded on Sunday 18 September with a riveting performance of Gottfried Heinrich Stölzel's Brockes-Passion. Conductor Peter van Heyghen led the Flemish ensemble Il Gardellino through the colourful work of this relatively unknown contemporary of Bach with great dedication and precision. With his lively rhythms, glowing arias and wonderfully beautiful chorales, Stölzel stabs his contemporary to the... 

Salome Dances for Peace Terry Riley: opening hit Musica Sacra

Thursday 15 September saw the kick-off of arts festival Musica Sacra in Maastricht. While I was in a traffic jam, Bobby Mitchell played the eighth and final movement of Frederik Rzewski's piano cycle The Road, who himself was present. It also marked the conclusion of last year's festival, which was dedicated to 'the road', the journey made by pilgrims ... 

The 5 concerts you don't want to miss at Musica Sacra

Last year, arts festival Musica Sacra was all about 'the road', inspired by the many pilgrim routes that lead to holy places. This year, Maastricht is all about the 'sacrifice of love'. At first sight, an anachronistic theme, which seems at odds with sentiments in our current society. The aggression against asylum seekers, the ruthless pursuit of profit by... 

Vijf legendarische voorstellingen die je moet zien in september

September, de maand van het Nederlands Theaterfestival en het Fringe Festival vol met oude en nieuwe voorstellingen die je moet zien. Maar ook in de rest van het land gebeurt aan het begin van het nieuwe theaterseizoen erg veel. Vijf aanraders. Toneelgroep Maastricht, Eyes wide shut (toneel) ‘De nieuwe Shakespeare’ is hij al genoemd, ik noemde hem al ‘duivelskunstenaar’. Feit… 

Servé Hermans: 'This version of "Eyes wide shut" is a modern-day Odyssey'

Eerst was er het boek van Arthur Schnitzler. Toen de film van Stanley Kubrick. En nu dan het toneelstuk. Vanaf 27 augustus speelt Toneelgroep Maastricht Eyes wide shut. Nadat zijn vrouw haar seksuele fantasieën heeft opgebiecht, zoekt een man tegen de achtergrond van het carnavalsfeest koortsachtig naar zijn eigen diepst verborgen verlangens. “Ik wilde altijd al een keer gepsychologiseerd drama maken,” vertelt Servé Hermans, artistiek leider van… 

Publiciteitsbeeld Eyes Wide Shut door Toneelgroep Maastricht, Foto: Stefan van Fleteren

Eyes Wide Shut: waarom Schnitzlers ‘Droomnovelle’ nog best te lezen is.

Eind deze maand komt Toneelgroep Maastricht met ‘Eyes wide shut’. Het toneelstuk is een bewerking van de gelijknamige film van Stanley Kubrick. Die werd op zijn beurt geïnspireerd door ‘Droomnovelle’ van Arthur Schnitzler. Het boek verscheen negentig jaar geleden en zorgde voor een boel ophef. Seksuele lading In de loop der jaren zijn heel wat literatuurstudies aan Droomnovelle gewijd. Maar wat heeft… 

ISH Fonds Podiumkunsten toekenningen

Fonds Podiumkunsten snijdt in danssubsidies. Volgens sommigen niet genoeg.

Het Fonds Podiumkunsten maakte de toekenningen voor de periode 2017-2020 bekend. Wat betekent dat voor de danssector? Pluriformiteit en ‘doorbloeding’. Terwijl iedereen met vakantie is, maakt het Fonds Podiumkunsten de subsidietoekenningen voor de podiumkunsten voor de periode 2017-2020 bekend. En het werd nog eens onderstreept: het fonds heeft te maken met een eerder ingezette budgetvermindering van dertig procent. Dat zou… 

Zwanen 2016

Dit zijn de winnaars van de Zwanen 2016. Of niet.

Drie dansers en drie dansproducties zijn genomineerd voor de Zwanen 2016. Op vrijdag 7 oktober laten Daphne Bunskoek en Art Rooijakkers in Maastricht tijdens het Openingsprogramma 2016 van de Nederlandse Dansdagen weten wie de winnaars zijn. Maar je kunt alvast een paar conclusies trekken uit het lijstje van genomineerden.

Joop Daalmeijer Erdoğan, Miranda van Kralingen Davutoğlu?

"For someone to interfere with an artistic interpretation, I find that quite hefty. Let me put it this way: you have this prime minister in Turkey... To interfere with something artistic, I find that rather hefty." This was stated by Emil Szarkowicz, musician and cultural editor from Limburg, in a broadcast by regional broadcaster L1 yesterday, Reason being the negative opinion of... 

Frans Budé: 'A poem has to have a story'

In his recent collection Achter het verdwijnpunt, death plays an important role. Poet Frans Budé lost no fewer than four poet friends in a short time and honoured them in verse. The 70-year-old poet himself still writes as avidly as in his younger years: in addition to an occasional collection about the Maas, to be published in May, he wrote poems for the upcoming exhibition... 

Vijf redenen waarom de Nederlandse Reisopera Amahl and the Night Visitors ieder jaar moet uitvoeren

Alleen Maastricht, Den Bosch en Enschede konden genieten van Menotti’s Amahl and the Night Visitors. Veel te weinig voor een opera die slechts tweemaal eerder in ons land te zien was (in 1988 en 1965) maar alles in zich heeft om een jong publiek voor het genre te winnen én de decemberopera bij uitstek is. Zeker als de mini-opera zo… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)