Skip to content

Rotterdam

Opening night Poetry International showcases sprightly poetry #PIFR

Misschien waren de eerste woorden die de mens ooit uitsprak wel een gedicht. In ieder geval zal de mens eerst gezongen hebben, voor hij woorden gebruikte. Als we de destijds geuite oerklank om mee aan te geven dat die duif toch echt van jou is tenminste als zang kunnen omschrijven. Feit blijft, dat Poetry International het festival dat gisteren een prachtige openingsavond beleefde, gewijd is aan een de oudste kunstvormen ter wereld: de poëzie. Maar hoe spinglevend is die kunst wel niet?

Documentary on Remco Campert gets preview at Poetry (PI16)

Het belooft een prachtig portret te worden, de film die regisseur John Albert Jansen aan het maken is over dichter Remco Campert. Poetry International (van 7 t/m 11 juni in Rotterdam) vertoont alvast een voorproefje. ‘Ik vind het ontroerend te zien dat er bij Remco nog altijd sprake is van een zekere verlegenheid, alsof het jongetje nog altijd onder de oppervlakte verborgen zit. Dat komt heel mooi in beeld.’

‘Poëzie is altijd politiek’. Poetry International onderzoekt ‘framing’

Is de taal van poëzie nog vrij van ideologie en manipulatie? Of is het onzin om te denken dat dichterlijke taal zich onttrekt aan framing, het ideologisch laden van woorden? Dat is dit jaar het hoofdthema van poëziefestival Poetry International, dat op dinsdag 7 juni van start gaat.

Culture Council fill-in exercise offers hardly any surprises

Champagne at BAK in Utrecht, deep disappointment at The New Institute in Rotterdam: the Council for Culture has spoken. Today, Thursday 19 May 2016, the first advice after the draconian art cuts by the first Rutte cabinet came out, and heads are rolling. Amsterdam loses prestigious presentation institution De Appel, in The Hague fellow institution Stroom has to redo its homework. The Orkest van het Oosten and the Gelders Orkest have to come up with merger plans within two years. In Utrecht, the city company Theater Utrecht will no longer receive funding despite artistic appreciation. Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven Tilburg must make new plans and Opera Zuid must quickly raise its artistic quality. These are the main conclusions of the Culture Council's opinion.

As dramatic as some of this may sound, the advice is actually not, when you look over the whole battlefield. Thanks in part to

Muziekleven verliest kleurrijk figuur in Bernard van Beurden

“Thea, ik móet het nummer van die concertorganisator hebben!”, klonk zijn gebiedende bariton in mijn oor. Bernard van Beurden (1933-2016) belde steevast vanuit Zuid-Frankrijk, waar hij woonde – in Amsterdam had hij een bescheiden pied-à-terre. Ik had hem als muziekjournalist vaker geïnterviewd en leek de aangewezen persoon hem aan informatie uit zijn verre vaderland te helpen. Vervolgens zaten we uren… 

Holland Festival 2016 Gardens-Speak-©-Jesse-Hunniford-1-

Audio, het nieuwe video (II): Syrische doden spreken in Gardens Speak (HF16)

‘Dit regiem heerst ook over je na je dood. Het regiem steelt je verhaal. Ze gebruiken je om hun eigen verhaal te vertellen. Nabestaanden worden gedwongen om verklaringen te onderteken dat de dode is vermoord door de oppositie. Het regiem gebruikt de doden om de levenden te onderdrukken.’ De Libanese kunstenares Tania El Khoury heeft een statement gemaakt: Gardens Speak (Tuinen Spreken). Een installatie, een immersieve[hints]definitie: onderdompelend, waardoor je de echte wereld om je heen vergeet.[/hints] voorstelling, waarin de toeschouwers zelf acteur zijn. Een voorstelling die bestaat uit een berg aarde waaruit zacht stemmen klinken vanonder grafstenen. Die voorstelling komt in juni naar Amsterdam, als een van de voorbeelden van de nieuwe Holland Festival-programmering door festivaldirecteur Ruth MacKenzie.

De berg aarde waarin en waarop de installatie zich afspeelt staat voor de vele duizenden anonieme achtertuingraven in Syrië. In het begin van de Syrische burgeroorlog was de strijd nog vooral een strijd tussen tegenstanders van de dictatuur van president Assad en diens (geheime) politie. De eerste slachtoffers waren vaak nog gewoon studenten die meededen aan vreedzame demonstraties, die pamfletten uitdeelden, of die de begrafenis van een vriend bezochten. Immers: het bombarderen van begrafenisplechtigheden was en is een beproefde methode van moorddadige regiems en misdaadsyndicaten om opstandige netwerken uit te schakelen.

Tania El Khoury hoorde in 2013 van het Syrische alternatief: de privébegrafenis in eigen achtertuin, of bij gebrek daaraan in een anoniem stadspark, zonder grafsteen of herdenkingsplek. Zo’n actie is zowel een uiting van angst als een daad van verzet: dit zijn doden die de regering niet meer kan misbruiken. ‘Het stuk is oorspronkelijk ook niet bedoeld voor het Europese publiek. Het is in Libanon gemaakt en de tekst was ook in het Arabisch. Het laatste waar ik aan dacht was het Europese publiek. Het idee was

The five shows you must see in May

Toneelschuur, Don Carlos (toneel) Nina Spijkers brengt Friedrich Schillers klassieke toneelstuk terug tot de kern. Geen overdadig decor dat het Spaanse hof verbeeldt, maar doeken die laag voor laag afgepeld worden. speellijst M31 Foundation, Nederlandse Reisopera, Theater na de Dam, Der Kaiser von Atlantis (opera) Veertig jaar na de wereldpremière in Theater Bellevue wordt Victor Ullmanns Der Kaiser von Atlantis opnieuw… 

Code Cultural Governance behoeft onderhoud: Wie bewaakt de toezichthouder?

‘Uiteindelijk komt het natuurlijk op mijn bordje terecht’, verzuchtte Jet Bussemaker, minister van cultuur in kabinet Rutte II, laatst. Ze sprak bij de presentatie van een onderzoeksrapport naar het functioneren van toezichthouders in de cultuursector, eind april in Amstelveen. Want, zo vatte ze het samen: als het toezicht faalt is er niemand anders dan de minister die de schade kan herstellen.

Monsieur Doumani

Dit schrijfsel mag dan ietwat vreemd beginnen, het eind gaat heel andere beelden oproepen: Er wordt van alles intern in gang gezet als ik me in het kleinste kamertje van mijn huis bevind. Dat komt doordat er – naast leuke, lieve kaarten van vrienden en familie – ook knipsels op de deur hangen, theatergidsen, krantenkaterns en slimmige magazines rondslingeren. Zo… 

Theatre Rotterdam is going to do it all over again

On Monday 14 March, Theatre Rotterdam will present its plans for the upcoming arts plan period. On Thursday 10 March, Bianca van der Schoot already told about it during a public meeting with a class of Utrecht theatre scholars. What became clear from her story is that she has little desire to start bringing world repertoire with the old Ro theatre share in Theatre Rotterdam. She has a lot of... 

Moisio's choreography 'Mum's the Word' makes you yearn for peace and freedom

Mothers and daughters: is there a closer bond? Their lives are an extension of each other. Mother treads the same path her daughter will later follow. She is a friend, to whom one can always fall back. But underneath, a suffocating power struggle rages, in which they hold and attack each other. Jealousy and competition gnaw at the domestic idyll. Escape is impossible. It is a... 

something raw logo

This was Something Raw 2016: less rebellious, more social

The raw in Something Raw can mean all sorts of things. The first thought might be something rough, as in the effect of sandpaper on skin or the havoc left by an elephant in the china shop. But rough is a derivative meaning. Raw first of all means unprocessed and fresh. There is a certain hope in the combination of rough and raw: artists who like... 

Dancing on the Edge festival started with a sense of urgency.

In de Amsterdamse Brakke Grond opende gisteren het  Dancing on the Edge festival (DOTE) met een avond die gelijk toonde wat de spanbreedte is. De eerste voorstelling, Blank, ging een directe relatie aan met het publiek. In de tweede, en officiële openingsvoorstelling, Plastic, ging het meer over de dynamiek tussen de performers onderling en met de soundscape. Met haar openingsspeech… 

New: a Blab with playwright Nassim Soleimanpour.

Next week sees the start of festival Dancing on the Edge. Unlike its name suggests, this festival, with performances in The Hague, Amsterdam, Utrecht and Rotterdam, is not only about dance, but also about film, theatre and politics. The 'Edge' it is about, the festival looks for in its theme: an urgent artistic dialogue with the Middle East. More needed now than... 

Loïc Perela and Jan Martens: As a spectator, you are finally faced with a question again

Zoals ik in mijn eerdere artikel over de Nederlandse Dansdagen schreef, won choreograaf Loïc Perela dit jaar de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. Het leverde hem 12.000 euro op om in zijn nieuwe project HASHTAG te steken. De toekenning van de prijs heeft sommige eerdere winnaars op weg geholpen (Monique Duurvoort, Joost Vrouenraets, Erik Kaiel, Muhanad Rasheed, Joeri Dubbe,… 

Particular Dutch culture remains under the radar due to amateur status

The India Dance Festival received just a little less attention from the national media this weekend than the Amsterdam Dance Event. Something that theatre director Leo Spreksel of The Hague-based Korzo Theatre was a bit worried about on Sunday. Because for three days now, his halls have been so muddy that he even turned away visitors who came all the way from Switzerland.... 

Why you should read Leena Lander's new novel

She is one of Finland's leading contemporary authors, but in the Netherlands few people have heard of her: Leena Lander[hints]More on Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leena_Lander[/hints]. High time that changed. We asked her translator Marja-Leena Hellings why you should read her newly published new novel Zondagskind. Leena Lander's (born 1955) new novel Sunday Child tells the story... 

henry

Scapino jubileert met Henry: dans die waar is

Met Henry van Itamar Serussi maakt Scapino Ballet Rotterdam een spannend statement. De kickoff van het jubileumseizoen is namelijk geen oubollige terugblik op 70 jaar dansgeschiedenis, maar staat midden in het heden en kijkt vooruit. Scapino doet dat met een relatief onbekende choreograaf die zijn eerste avondvullend werk levert, in een ongebruikelijke dansstijl. Mars Helemaal onbekend is de Israëliër Itamar Serrusi niet. Hij is… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)