Skip to content

theatre

Boulevard experiences second Corona edition: 'It's organising a festival in the middle of a natural disaster. Nothing is business as usual'

Theaterfestival Boulevard gaat deze zomer, net als vorig jaar, door. Alles is aangepast aan ‘corona’: veilig op anderhalve meter, geplaceerd, met registratie voor de horeca, maar wel nog gewoon een stuk of honderd voorstellingen. In deze podcast spreek ik met Nina Aalders en Tessa Smeulers, verantwoordelijk voor de programmering van Boulevard. Zij bleven aan het roer, nadat de geliefde en… 

OFFICIAL 2021 DUTCH DRAMA JURY SELECTION IS KNOWN!

Van donderdag 2 tot en met zondag 12 september 2021 toont het Nederlands Theater Festival de beste producties van het afgelopen theaterseizoen. De Nederlandse Toneeljury, onder leiding van juryvoorzitter Hadassah de Boer, selecteerde de acht beste theaterproducties van het moment. Vandaag maakte de jury haar selectie bekend. De volledige selectie is te zien tijdens de komende editie van het festival… 

Een nieuwe managementlaag gaat de problemen van Theater Rotterdam niet oplossen

Rotterdam en theater, best lastig. Ik kan het weten, ik ben er geboren en het was een onderwerp van diverse werkgroepen tijdens mijn studie Theaterwetenschap in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Sinds de laatste hervorming van het theater, een fusie waarbij zelfstandige bespelers samen zouden gaan werken om al het bijzondere theater in Rotterdam te gaan verzorgen, maar… 

Mailles remains in the Holland Festival a closed oyster that does not reveal its pearl.

Iets over wortels, en dat die zijn afgesneden en dat dat lastig is. Of juist niet, omdat het vrijheid geeft. Iets over mannen en vrouwen, maar wat precies werd niet helemaal duidelijk in Mailles, dat ik donderdag 10 juni, na weer een curieuze testenvoortoegangtoestand, in het Holland Festival mocht meemaken. De grote zaal van het gebouw dat ik maar geen… 

Theaterfestival Boulevard veranderde het DNA van Den Bosch, zelfs van Nederland

Of we voortaan alleen nog maar van ‘s-Hertogenbosch willen spreken. Kennelijk heeft een laatste restje deftigheid dapper standgehouden in de Brabantse provinciehoofdstad. Nazmiye Oral, op 9 juni ceremoniemeester bij een feestje op de citadel van Den Bosch, vergat het gelijk de eerste keer. Citymarketeers en oude adel strijden hand in hand voor een gerespecteerde naam die de volksmond moet overtroeven.… 

Tussen hemel en hel: Frank Westerman over onze fascinatie voor de kosmos

Op het moment dat Covid-19 het normale leven platlegde, had Frank Westerman gelukkig zijn research voor zijn nieuwe boek al gedaan. Om voor zijn ouders te zorgen woonde hij ineens weer drie maanden ‘thuis’, op zijn jongenskamer aan de rand van Assen. Het schrijven bood hem de kans te ontsnappen naar hemelse sferen: De kosmische komedie gaat over de menselijke… 

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

Romana Vrede, Photo: Bas de Brouwer

The three-quarters empty hall gives more intimacy than a full hall. HNT always plays; warming and confusing

Welke indrukken, welke beelden beklijven er? Waarom geniet ik hier zo? De voorstellingen gedurende de coronacrisis bezorgen grote dankbaarheid: dat ik dit mag meemaken, dat acteurs, schrijvers, regisseurs en medewerkers weken of zelfs maandenlang in trouw zijn om voor mij op te treden. De liefdesverklaring is wederzijds.

Vincent Wijlhuizen werkt aan een coronaproof What You See Festival: ‘een hele grote groep mensen is nu veel minder zichtbaar.’ 

Direct nadat de lockdown in maart 2020 werd afgekondigd ging Vincent Wijlhuizen, mede-oprichter (samen met Annette van Zwol en Ieme Soes) en directeur van het What you See Festival, aan de slag om alternatieven te bedenken voor het festival dat in het najaar plaatsvindt. ‘We hebben verschillende plannen gemaakt. We hadden al een gewoon plan, dat naar alle fondsen gegaan… 

Beumer&Drost presenteert theaterthriller ‘Moord op de Wega’ (naar het recent ontdekte boek uit 1937 van Marten Toonder)

Op 24 t/m 28 juni en 2, 3 en 4 juli, in Theater Bouwkunde te Deventer, beleeft u een unieke en intieme theaterervaring: Onder het genot van een drankje, gezeteld op 1,5 meter afstand van elkaar en van de toneelspelers, vertolken Peter Drost en Paul R. Kooij alle rollen in deze klassieke whodunit. Peter & Paul ‘jongejannen’ voor je ogen,… 

Oui-Ja-Yes voor meer Spielerij op de podia. Voor én- vooral nu ook- achter de schermen.

Wat is de overeenkomst tussen blokfluitiste Lucie Horsch, pianiste Nynke Eekhof, hoboïste Dorine Schoon, zanger Tim Akkerman, deze Muziekverteller en nog vele anderen. Wat bindt hen behalve de muziek? Zij doen hun mond open. Geven inzicht in het leven achter de schermen. Door van zich te laten horen in kranten (Eekhof en Akkerman), op platforms, binnen organisaties en via blogs… 

The lobby has made art just a little too big. Now populism is reaping the benefits of that.

Natuurlijk sta ik sprakeloos langs de zijlijn te kijken hoe de Nederlandse kunst getroffen wordt door een ‘perfect storm’. Twee, misschien wel drie diepe depressies die elkaar kruisen op het slechtst denkbare moment en zo een golfslag veroorzaken die zelfs de sterkste schepen tot zinken brengt. In dit geval: een extreem zwakke minister, een tot op het bot verdeelde cultuursector… 

'Bring all the venues in Amersfoort together in one management group.' Bernard van Gellekom has an unorthodox vision of cultural survival at the time of Corona.

'If you can put only a quarter, or even less, in a hall that normally holds 600 people, then the tickets do become very expensive, because your costs don't change. Then my popular heart starts beating again: should we really want something so elitist?' Bernard van Gellekom is an important figure in the Amersfoort pop scene. In his home... 

Dit is de ticketregeling. We delen de officiële FAQ.

We nemen een bericht over van de site ‘Cultuurmarketing.nl’, waarbij aangevuld kan worden dat de regeling vooral ook bedoeld is om de makers, de optredende artiesten, schadeloos te stellen. Denk dus niet: ‘mijn schouwburg krijgt toch subsidie?’, want die subsidie is meestal net genoeg om de huur te betalen. Voorstellingen worden vrijwel altijd rechtstreeks bekostigd uit de kaartverkoop: Komt-ie Bij… 

Het steunpakket van het cultuurministerie is een lachertje. Waarom een cultuurstaking nodig is. En makkelijker dan ooit.

Langzaam maar zeker daalt de absurditeit van de reddingsmaatregelen voor de cultuursector in. De rijksmusea hoeven drie maanden even geen huur te betalen, maar moeten die wel met terugwerkende kracht terugbetalen zodra de crisis voorbij is. Ondernemers kunnen extra steun ter waarde van 4000 euro krijgen, mits zij een bedrijfspand buitenshuis hebben. Acteurs, regisseurs (overigens ook freelance journalisten) en kunstenaars… 

Tranen en pannenkoekenmeel – Noël Fischer een week na de afgelasting van Trojan Wars

Regisseur Noël Fischer, artistiek leider van HNTJong, de jeugdclub van Het Nationale Theater, vernam een week geleden vlak voor de eerste try-out dat ze met Trojan Wars het podium niet op mocht voor de try-out, noch voor première van zaterdag. Geen gewone opvoering maar een marathonvoorstelling met drie delen, met in de pauzes voer voor de geest (muziek) en de… 

Nederlands Blazers Ensemble start tweede tournee van The Unknown Chaplin een ode aan Chaplin’s kunstenaarschap, met nieuw gecomponeerde muziek

Na de succesvolle tournee in november vorig jaar gaat het Nederlands Blazers Ensemble opnieuw touren met The Unknown Chaplin. De tweede tournee – van 3 maart tot en met 22 maart – voert langs zalen in Ede, Helmond, Tilburg, Den Haag, Amersfoort, Enschede, Amsterdam en Rotterdam. www.nbe.nl/programma/the-unknown-chaplin/ Zes hilarische, kolderieke en melancholische stomme films van het grote universele genie Charlie… 

Serge van Veggel brengt Opera Melancholica: ‘Depressie is een groot maatschappelijk probleem – een miljoen mensen zit aan de pillen’

‘Mijn liefde voor opera wortelt in mijn jeugd. Emoties die je als jongere voelt worden in opera bijna tastbaar. Tijdens het luisteren ervoer ik vaak een catharsis.’ Regisseur Serge van Veggel zoomt met de productie Opera Melancholica in op depressie en waanvoorstellingen. Uitgangspunt is The Fall of the House of Usher van Philip Glass, gepresenteerd als een vorm van ‘anatomisch… 

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’

Zangeres, harpiste en theatermaker Ekaterina Levental (Tasjkent, 1977) kwam in 1993 als vluchteling naar Nederland, waar zij een succesvolle carrière opbouwde. Samen met haar partner Chris Koolmees maakte ze het drieluik De Weg, De Grens en Schoppenvrouw, waarin zij haar eigen moeizame weg naar geluk bezingt. Met haar pocketvoorstellingen houdt zij ons een spiegel voor: ‘Wij oordelen snel over een… 

Waarom een roetveeg altijd moet worden uitgelegd. (Zonder rondleiders, inleiders en duiders verliest kunst elke bestaansgrond.)

Kunst heeft altijd uitleg nodig gehad. Ook ‘makkelijke’ kunst, ook ‘kunst die zichzelf verkoopt’. Kunst heeft die uitleg nodig gehad sinds de eerste holbewoner erachter kwam dat haar roetvegen op de grotwand wel erg veel weg hadden van een bizon. Eigenlijk is het daarom verkeerd om te spreken van ‘uitleg’ en ‘nodig hebben’. Kunst en verhaal zijn één, sinds de… 

Waarom de prachtige jaarcijfers van de schouwburg- en concertgebouwdirecties duidelijk maken dat het stelsel om moet. 

Het gaat weer eens waanzinnig met de Nederlandse theaters en concertgebouwen. De directies, verzameld in de VSCD, slagen er ieder jaar weer in om in het najaar met werkelijk fantastische cijfers naar buiten te komen. Ook dit jaar is het gejuich niet van de lucht. Alles groeit. Het aantal banen, en het aantal vrijwilligers, bijvoorbeeld. (beiden met 3% gestegen in… 

Boulevard opens with great ambition. It will be exciting regardless.

The Theater aan de Parade is slowly but surely starting to become the blot of cultural politics in Den Bosch. The outdated theatre has too low ceilings, too much plush, asbestos and past to still be a credit to the Brabant provincial capital. Viktorien van Hulst, director of the now 35-year-old Theatre Festival Boulevard, made a point of saying during her opening speech on 1 August that the... 

Antony and Cleopatra, Tiago Rodrigues. Photo: Magda Bizarro.

'I have no problem at all if spectators want to see Anthony and Cleopatra. But for me, it's about something else.' Tiago Rodrigues writes theatre for dancers.

Anthony and Cleopatra is exactly the kind of repertory piece that people look forward to during the Holland Festival, or any other prestigious stage. Director and writer Tiago Rodrigues manages not so much to deflate that grandiose expectation as to reduce it to the intimacy of a duet and a play with extremely basic theatrical gestures. His two actors are dancers, an experienced choreographer duo 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)