Skip to content

congres podiumkunsten

‘Ik ben niet de discriminatiepolitie.’ Romana Vrede over haar rol in het team van Gloria Wekker op SPOT-LIve.

‘Hoe maak ik de wereld een beetje mooier? Dat vraag ik me af bij alles wat ik doe.’ Romana Vrede, bekroond actrice bij Het Nationale Theater, ’tafeldame’ bij De Wereld Draait Door en Zomergast, kijkt graag positief de wereld in. Zal haar bijdrage aan SPOT-Live, het symposium voor de podiumkunsten dat op 28 mei in Rotterdam plaatsvindt, dan ook optimistisch… 

'We have become spectators rather than actors'; Philipp Blom tells performing artists on SPOT-Live what is at stake.

'We are on the brink of a new cultural revolution. We need to move away from our paradigm and art can play a role in this. Art can show us images of a different future, a different thought. Artists can help bring that realisation in.' Speaking is writer and journalist Philipp Blom. In 2017, his... 

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)is curator op SPOT-Live: ‘Laten we het eens over liefde hebben.’

‘Wat we zo vaak vergeten is gewoon eens te praten over onze liefde voor theater.’ Eric de Vroedt, artistiek leider van Het Nationale Theater, wil het nu eens over de inhoud hebben. En dan met de hele podiumkunstsector. Binnenkort is er SPOT-Live, het vernieuwde Congres Podiumkunsten, en daar wil hij over liefde praten. ‘Heel toevallig gebeurde het een maand geleden.… 

René Ten Bos vertelt op SPOT-Live waarom we toneelspelen: ‘Op vier poten zien we er niet uit.’

‘Ik heb laatst een dag gewerkt met gemeentebestuurders. Het ging over bureaucratie. Nou, als er iets gaat over bureaucratie, dan is dat wel het werk van Samuel Beckett. Ik heb daarom ook theatermensen uitgenodigd om dat wat ik vertelde te illustreren met Becketiaanse teksten.’ Filosoof René ten Bosch, momenteel Denker des Vaderlands, is een van de drie curatoren van het… 

Daria Bukvić houdt op SPOT Live theaters en gezelschappen  een spiegel voor: ‘Ik schuw nieuwe vormen van marketing niet.’

‘Met mijn voorstellingen probeer ik altijd mensen het gevoel te geven dat ze echt een happening gaan missen. ‘De eerste voorstelling met persoonlijke verhalen van vier Marokkaans-Nederlands actrices in de grote zalen van Nederland, de nieuwste dit, de meest verrassende dat.’ Daria Bukvić is een van de spannendste makers die de afgelopen jaren de theaterwereld binnenkwam. Ze is niet alleen… 

Merlijn Twaalfhoven op SPOT-Live: ‘Buiten de randstad ligt een enorme bron van inspiratie.’

‘Ik heb de afgelopen jaren een paar keer uit mezelf aangeklopt bij het Congres Podiumkunsten, echt vanuit het idee dat we veel meer kunnen als podia in Nederland. Maar ja, telkens als ik daar dan was, werden mensen wel enthousiast, maar blijft het ook hangen?’ Componist Merlijn Twaalfhoven is blij dat hij nu als ‘curator’ van SPOT Live, het nieuwe… 

SPOT-LIVE takes you into the minds of leading, original and exciting creators and thinkers. 15 May 2018, Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden

What happens when original and exciting makers and thinkers shape the SPOT-LIVE programme? If a leading philosopher, theatre-maker or musician is allowed to fill the stage with debate, what would it be about? If they were allowed to inspire you with work that touches them, what would they showcase? Get inspired by three curators who will share with you their views on... 

Figures don't lie: Dutch venues are doing badly

Het zal aan mijn onverwoestbare humeur hebben gelegen, en aan de diepe behoefte om nu eens eindelijk goed nieuws te brengen over de culturele sector, maar ik had het dus fout. Dinsdag meldde ik dat de podiumkunsten er weer bovenop aan het komen waren, na de draconische bezuinigingen van Halbe Zijlstra, maar dat is dus niet zo. Hoe graag de sector zelf ook graag wil dat het goed gaat, de cijfers spreken het keer op keer weer tegen.

De Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies heeft ons allemaal toch weer een beetje in het ootje genomen. Met een heuse infographic nog wel. Maar, zoals dat gaat met infographics: je kunt er nog zoveel vrolijke kleurtjes en kreetjes in zetten, en onderop zelfs ‘Bravo!’ en ‘Applaus!’roepen, de cijfers zelf liegen niet, ook al presenteer je ze net even iets anders dan vorig jaar.

Theatres are doing better and better: 6 lessons from the VSCD @congresPK

On Monday 23 and Tuesday 24 May, the VSCD met, and the Congres Podiumkunsten (@congresPK) was going on at the Nijmegen Concert Hall De Vereeniging. I went to check it out and discovered some new things.

1 The eminent gentlemen are gone.

Things have changed in Dutch theatre since the beginning of this century. Somewhere around the year 2000, I was a guest at a meeting of the Association of Theatre and Concert Hall Directors, and it was a bizarre experience. I found myself among a gathering that could best be described as a gentlemen's club, where the number of upstanding municipal officials exceeded the number of artistically inspired theatre lovers.

Now, 16 years later,

Het Cultuurcongres

Op maandag 27 oktober vond “Het Cultuurcongres” plaats. Een slim gekozen naam die deed vermoeden dat dit congres uniek was in zijn soort en dat er een grote organisatie achter schuilging. Des te verrassender dat dit pas de eerste editie was. En dat het initiatief uit de koker kwam van 1 persoon. Tijdens zijn openingswoordje nam Job Gerlings ons mee… 

BPP Kaputt (6): Alle theaterprijzen en collectieve marketing gestopt

Er gaat geen cent meer naar de jaarlijkse theaterprijzen en ook alle andere collectieve marketingactiviteiten, zoals het congres podiumkunsten, gaan naar 0 euro of heel weinig. Zegt de ene voorzitter tegen de andere directeur, die ook voorzitter is, en eigenlijk dezelfde is. Want zo gaat bij de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies:

Tate London has 100,000 members. Fortunately not all of them are active

Martin Barden beseft dat een oud model werkt, waar iedereen altijd roept om nieuwe vormen. Als marketingbaas van het de Tate musea in Londen zorgde hij voor een groot vriendennetwerk. Meer dan 100.000 leden heeft dat museum dus. mensen die zich deel van de club voelen, en die je in de watten moet leggen.

Nancy Wiltink: 'a good story has to smell like blood'

Mensen die om duidelijkheid vragen, roepen vaak om ‘namen en (rug)nummers’, maar in de klassieke muziek is dat gedoe met namen en nummers juist de reden waarom niemand er nog wat van begrijpt. Het gaat dus, volgens ex-marketeer en nu verhalenverteller Nancy Wiltink niet alleen om je verhaal, maar ook of dat verhaal

'Publicity after the show is more important than before'

Hij is er hoogleraar in, dus als er een probleem speelt in de economie van de cultuur, heeft Arjo Klamer er verstand van. Hij vertelt dat er al jaren een groeiend ressentiment is tegen subsidies. De kunstsector zal er dus aan moeten wennen om voortaan op een andere manier in het bestaan te voorzien.

Classical musicians: stop thinking in money, think in ideas

Classical music audiences have been declining by 1% a year for 20 years. Structurally. That means that since 1992, 1/5 of the audience has already disappeared, without anything else taking its place. According to Johan Idema, strategist and author of a useful book on new methods for early music, the sector is entirely self-inflicted.

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)