Skip to content

International Theatre Amsterdam

Ola Mafaalani zet opening Theaterfestival op haar kop.

Ola Mafaalani en relativering. Dat gaat niet samen. Donderdag 3 september 2015 mocht de artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel het theaterseizoen openen met een toespraak, de Staat van het Theater. Ze deed dat op een manier die we eigenlijk van haar hadden kunnen verwachten, maar die desondanks insloeg als een bom. Er gaat hopelijk nog jaren over gepraat… 

The great Jihad or tearful dying: "Mom, are you ready?"

Last night, Nazmiye Oral, together with a large group of Turkish colleagues, played the performance Niet Meer Zonder Jou for the third and, for now, last time. It is an intimate and overwhelming theatre production by Adelheid Roosen, Female Economy & Zina, co-produced by and performed during the Holland Festival at Broedplaats De Vlugt, far west in Amsterdam-Slotermeer. Tearing die Nazmiye Oral calls... 

Van Hove's 'Kings of War' is an intriguing trip

Power and leadership, can one exist without the other? Toneelgroep Amsterdam presented a sampling of three types of leaders on Sunday 14 June at the Holland Festival with 'Kings of War'. Three historical plays by Shakespeare about the struggle for power between the Houses of Lancaster and York together provided the fuel for this performance. With large black letters on a white... 

Kenneth Herdigein, Vastert van Aardenne, Urmie Plein, Reinier Bulder in Race by David Mamet.

Discussion on colour should also rage in theatre

At Amsterdam's Stadsschouwburg, Hans Kesting will once again play the title role of Shakespeare's Othello, in a legendary version by top director Ivo van Hove, already 12 years ago. A stone's throw away, at De Balie, is the equally impressive actor Kenneth Herdigein in David Mamet's play Race. Why connect the two? Hans Kesting, the... 

Ivo van Hove directs Bowie's The Man Who Fell To Earth II: Lazarus

Indeed, you couldn't release this message on 1 April, because nobody would have believed it. But it is coming, then. Bowie, The Musical. But from the man himself. Sort of. Ivo van Hove, the boss of Toneelgroep Amsterdam who is now more famous in America and England than in the Netherlands, is going to direct Lazarus. That's a new... 

Photo: Monique van de Wijdeven

The 10 theatre performances you actually wanted to see in 2014, even if you had to leave Amsterdam for half of them

It's raining annual lists and we're merrily joining in. As subjective as anyone, after all, no one sees everything, and opinions on taste can always differ. Of course, also in this list many performances in or from the Randstad, but half of them were not yet shown there. And all genres mixed together. As long as it is theatre. With the only limitation: no repeats, apologies Ring and Lohengrin (DNO), St John Passion (NRO). And no dance, because for that our partner dance audience

Juist de ‘slechtste’ sprekers maakten TEDX Amsterdam tot een feest

De Speechdokter recenseert: De  3 Anti-Sprekers van TEDX Amsterdam 2014: Duncan Stutterheim, Ton van Oostwaard en Henk Schiffmacher. Wat is TEdx Amsterdam? Vrijdag 27 november 2014 vond de bekendste TEDx van Nederland, TEDx Amsterdam weer plaats in de Stadsschouwburg. TED is een wereldwijde organisatie waar mensen van naam en faam (of voor naam en faam) komen opdraven om hun ‘ideas… 

Meppelgate! (2): in Meppel wonen is ook een keuze.

Je kon erop wachten. Meppelgate. Marieke Heebink, topactrice bij Toneelgroep Amsterdam, had de euvele moed om in de krant te zeggen dat ze blij is in een uitverkocht ‘Angels in America’ in New York te staan. “Godzijdank hoef ik niet naar Meppel” zegt ze. Aj. Aj. Hoe durft ze! Dat levert gegarandeerd boze reacties op. En niet alleen uit Meppel.… 

Meppelgate! (1) Actrice praat vanuit New York Melle Daamen na: Godzijdank niet naar Meppel!

Wat heeft de grachtengordel toch tegen Drenthe? Nu weer Marieke Heebink. Het begon met Yvonne Kroonenberg die na een bezoek aan Assen sprak van “Simpele mensen met van die klassieke Drentse koppen, maar met uitdrukkingsloze ogen. Ik liep daar rond en probeerde die mensen te begrijpen, op dezelfde manier als dat ik me probeer te verdiepen in het geestelijk leven van dieren.” Daarna haastte Kroonenberg zich naar… 

Sallie Harmsen and Joris Smit in Tasso (photo Kurt van der Elst)

Drama about art: to do or not to do? Ivo van Hove and Sallie Harmsen think so.

The National Theatre will premiere Blueprint for an Even Better Life on 8 November 2014, which addresses, among other things, the position of artists in society. A theme that also featured in their recent Tasso, and in Toneelgroep Amsterdam's successful The Fountainhead. Is the subject of art back on the theatre agenda due to the changed cultural politics of the past... 

8 essentiële lessen die Nederlandse theaters kunnen leren van festivals – en omgekeerd

Dalende bezoekersaantallen, krimpende subsidies, verschraling van de programmering: de meeste Nederlandse theaters hebben het moeilijk, bleek onlangs uit onderzoek door NRC Handelsblad. De schouwburgen verwelkomden in 2012 twaalf miljoen bezoekers volgens de NRC-cijfers, een kwart minder dan in 2008. Festivals zitten juist in de lift. Er worden er steeds meer georganiseerd, en ze trekken steeds meer volk – in totaal… 

7 verwarrende redenen waarom de toneelversie van The Fountainhead rammelt, maar u toch moet gaan.

Weer actueel, nu Toneelgroep Amsterdam de voorstelling herneemt, mijn recensie uit 2014. Deze week ging de toneelbewerking van The Fountainhead in première. Het boek is verschrikkelijk, de voorstelling rammelt, de acteurs winnen maar nipt. De inhoud schept echter nog meer verwarring en dat is de reden waarom ik u niet zal tegenhouden om te gaan kijken. En Hans Kesting natuurlijk. Ik zet het even op een rijtje.

Katibu di Shon, de eerste Curaçaose opera én een universeel verhaal

Zijn betovergrootvader schreef het eerste gedicht in het Papiaments en won zo een weddenschap. Randal Corsen schreef de muziek voor de eerste Curaçaose opera. “Het is een klein eiland,” lacht de componist, maar dan, bewogen: “Verbijsterend om te bedenken hoe kort geleden dit allemaal is.”

Twee geconcentreerde kippen en iets met Tsjechov op @hollandfestival

Holland Festival Holland Festival

Meeuw, een vroeg toneelstuk van Anton Tsjechov, gaat over toneel zoals zijn al even beroemde toneelstuk Kersentuin over kersenteelt of vastgoedfraude gaat. Niet dus. Het lijkt een fout die toneelkunstenaars wel vaker maken en die Tsjechov in zijn 115 jaar oude stuk aanhaalt: denken dat alles altijd over jou gaat. Daarom is het Thomas Ostermeier, gelauwerd Duitsch regisseur, niet zo kwalijk te nemen dat zijn regie van De Meeuw bij Toneelgroep Amsterdam over theater gaat.

Ivo van Hove is God. According to New Yorkers.

Enfin: terwijl de Amsterdamse stadskrant Parool in opdracht van de Vlaamse uitgeverijdirectie aan een campagne tegen het stadsgezelschap van de Nederlandse hoofdstad begon, veroverde datzelfde Toneelgroep Amsterdam de harten van het New Yorkse publiek met een productie van de al weer jaren oude ‘Romeinse Tragedies’, die hier door een enkeling niet eens overall goed werd gevonden: http://www.wijbrandschaap.nl/2007/06/romeinse-tragedies-hf2007ta/

Fedja van Huet's lost dinner jacket and other Toneelgroep Amsterdam mysteries #HF12

Anyone who might think that making a stage show is a simple one-two punch of a genius director with a good team of creatives and perfect actors is wrong. Only, as a spectator once attending the performance, you don't notice any of that. And that is just as well. You come for the performance and you won't care if... 

Waiting for Miss Monroe a feast for the mind. But with earplugs in. #hf12

Al snel bracht Twitter een eerste reactie op Waiting for Miss Monroe, de opera van Robin de Raaff die gisterenavond in de Stadsschouwburg haar wereldpremiere beleefde. @DavidMPinedo: What an atrocious opera Raaff’s ‘Waiting for Ms. Monroe’. An atonal fart that has NOTHING musical. Just screaming. En een tweede. @sandraeik: Exciting worldpremiere Waiting for Miss Monroe – incredible performance by Laura Aiken as Monroe.… 

5 uur durende marathon Romeinse Tragedies favoriet bij toeschouwers Toneelgroep Amsterdam

We waren er wat mild ironisch over, maar petje af, inmiddels voor de pr-afdeling van Toneelgroep Amsterdam en de toeschouwers, die opvallend goed reageerden op de ‘kies de reprise’-actie die het gezelschap een paar weken terug lanceerde. We hebben de harde cijfers die we vreesden nooit te zullen zien. En die zijn geloofwaardig. We citeren het persbericht: Van 2 t/m… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)