Sorting by

×
Ga naar de inhoud

interview

Cultuurpers corona podcast in tijden van (17): Waarom de ramp voor de cultuursector nog veel erger is. (Met Cobie de Vos, Aluin en Dorine Schoon)

We proberen toch altijd te zoeken naar een lichtpuntje, maar soms moet je het gewoon even laten gaan. Maandag 6 april 2020 brachten we een bericht over hoe de coronacrisis lange na-effecten heeft, die hun schaduw zeker al een jaar vooruitwerpen. Vandaag praten we met Victorine Plante en Erik Snel van Aluin, de brenger van dat eerste bericht. In de… 

‘Ik wil steeds meer als Charlie worden.’ De levensinzichten van actrice en schrijfster Romana Vrede

Afgelopen maand verscheen bij De Arbeiderspers de roman De nobele autist van Romana Vrede, gebaseerd op het leven met haar zoon Charlie, die een verstandelijke beperking en autisme heeft. Gesprek over wat ze van hem en andere levensgebeurtenissen heeft geleerd. ‘Niet Charlie is gek, de wereld is gek.’ ‘Normaal’ is niet normaal ‘Toen mijn zoon Charlie als 2-jarig jongetje in… 

Podcast in tijden van cultuurperscorona (14): De troostramen van Chantal van Heeswijk.

‘Je handen kan je toch niet stoppen, dus ik zal altijd wel dingen blijven maken. Maar ik ben niet alleen kunstenaar pur sang, ik wil ook blijven communiceren.’ Chantal van Heeswijk is kunstenaar. Ze had een bomvolle agenda, tot halverwege maart. ‘Ik ben altijd op veel manieren bezig. Maar dat is bijna altijd werk waarbij veel mensen bij aanwezig zijn.… 

Podcast in tijden van Cultuurpers (12) met Yolande Melsert, Cultureel Attachée in Indonesië: ‘Het is mooi dat nu in Nederlandse musea de bordjes verhangen worden.’

Even een adempauze in de stress. Vandaag praat ik met Yolande Melsert. Zij is cultureel attachée van de Nederlandse ambassade in de Indonesische hoofdstad Jakarta. Vanwege de corona-lockdown is ze tijdelijk terug in Nederland. Redenn om terrug te blikken op een bewogen jaar in de verhoudingen tussen Nederland en zijn voormalige kolonie. ‘Indonesië is nog een jong land. Je merkt… 

Podcast in tijden van Corona (11) – Asko|Schönberg krijgt dubbel klappen te verduren: ‘Je kan niet naar een zaal, niet naar een podium. Online is daar geen vervanging van.’ 

‘Het klinkt misschien erg dubbel, maar ergens is een moment van rust, een moment van contemplatie, iets waar je altijd naar verlangt. Dat de aanleiding nu die pandemie is, is natuurlijk niet fijn, maar toch.” Fedor Teunissen is artistiek leider van Asko|Schönberg, het ensemble van wereldklasse dat werd opgericht door de wereldvermaarde dirigent, componist en pianist Reinbert De Leeuw. Die… 

Podcast in tijden van Corona (7). Willem-Jaap Zwart van Concordia in Enschede: ‘Het meest positieve is dat FC Twente dit weekend niet kan verliezen.’

‘Blijf zoveel mogelijk je dagelijkse routines doen, als er een ramp gebeurt.’ Willem Jaap Zwart is directeur van theater, filmhuis en kunstencentrum Concordia in Enschede, en hij weet waar hij het over heeft. Als inwoner van Enschede maakte hij de vuurwerkramp mee, en ook toen was het devies: toon veerkracht, en blijf dicht bij jezelf: ‘Op de dag dat het… 

Podcast in tijden van Corona (6): Madeleine Matzer over terugkeren naar de fabrieksinstellingen.

Gisteren las ik deze update van Madeleine Matzer op facebook: ‘Twee jaar geleden koos ik dit uitzicht. Zo mooi. Zo stil. Zo sereen. En zo goed passend in het hectische en dynamische leven dat ik normaal gesproken leid. Waanzinnig zinnig werk met prachtige en inspirerende collega’s, een groot en heerlijk sociaal netwerk, en dan ook nog al die kansen op… 

Mondoleone in tijden van Coronoa. Podcast aflevering 5. Hoe Leon Giesen de malaise te lijf gaat.

Leon Giesen, ook bekend als Mondo Leone, heeft al een tijdje geleden het reguliere theater gedag gezegd. Hij bespeelde – tot Coronoa toesloeg – steeds vaker op meetings en seminars, waar het publiek massaler en aandachtiger is. Maar nu is die markt weggevallen, en heeft Leon iets nieuws bedacht.  Luister naar het verhaal van deze rasverteller in onze podcast in… 

Wat doen we met conferenties? Twee dagvoorzitters over hun werk in een contactarme wereld. 

‘Alsof je na een toneelvoorstelling of een concert vraagt welke stoelen ze in de zaal hadden.’ Volgens Gerrit Heijkoop is het niet interessant te weten welke software je kunt gebruiken om online kennis te kunnen delen, of videochats te organiseren. ‘Je kunt naar Facebook, naar YouTube, en dan zijn er ook nog allerlei programma’s. Als je wilt communiceren gaat het… 

Troost in tijden van corona. Of andersom? Een top 5 van rampspoedige boeken. (Waarom je Quarantaine moet lezen. Of juist niet)

Even ontsnappen aan alle ellende in de realiteit? Je kunt natuurlijk eindeloos gaan binge-watchen met feelgoodmovies of spannende series, maar een lekker boek openslaan over een ramp in de buitenwereld, is minstens zo effectief – kijk, het valt bij ons eigenlijk wel mee! Misschien pik je ook nog een paar waardevolle do’s and dont’s voor noodsituaties; een gewaarschuwd mens telt… 

Fred Goessens vertrekt bij ITA: ‘In elke groep zit zo’n betrouwbare lobbes als ik’

Fred Goessens is dood geweest, maar leeft nog steeds. Even compromisloos als altijd. De betrouwbaarste acteur van Nederland maakt een tussentijds testamentje op na tweeëntwintig jaar Toneelgroep Amsterdam. ‘Ik had schijt aan alles’ Dit interview is 10 jaar geleden gepubliceerd in TheaterMaker, het vakblad voor de theatersector. Omdat Fred Goessens nu vertrekt bij ITA, het gezelschap waar hij zich ooit… 

Waarom dit boek ineens onheilspellend veel doet denken aan de situatie in Italië nu: ‘Alles wat ik in mijn boek beschrijf, gebeurt wel ergens op deze wereld.’

Nu het noorden van Italië vanwege corona van de buitenwereld is afgesloten en steeds desolater oogt, moeten we terugdenken aan een interview dat we enkele jaren geleden hadden met schrijver Davide Longo over zijn boek De verticale man. Een boek à la The Road van Cormac McCarthy, waarin Longo een desolate wereld schetst die drastisch is veranderd ten gevolge van… 

Paolo Cognetti: ‘De bergen geven me elke keer weer een les in nederigheid.’

Met zijn roman De acht bergen brak de Italiaanse schrijver Paolo Cognetti (42) in 2017 internationaal door. Ook Zonder de top te bereiken speelt zich weer af op grote hoogten. ‘De bergen geven mij elke keer weer een les in nederigheid.’ Zonder de top te bereiken is het reisverslag van Cognetti’s bergwandeltocht eind 2017 door een hoogvlakte in Nepal bij de… 

‘Ik ben een vrijere schrijver geworden.’ Esther Verhoef over de nieuwe dimensie in haar werk

Korte verhalen schrijft Esther Verhoef (51) al zo lang als ze fictie schrijft – sinds haar zevende. Of ze nou tien of honderd pagina’s lang zijn, haar verhalen zijn Verhoef even lief als haar romans en thrillers. ‘Kijk,’ zegt Esther Verhoef, terwijl ze de flappen van het omslag van Labyrint – de verhalen  openvouwt. Op de binnenkant zijn oude, op… 

Serge van Veggel brengt Opera Melancholica: ‘Depressie is een groot maatschappelijk probleem – een miljoen mensen zit aan de pillen’

‘Mijn liefde voor opera wortelt in mijn jeugd. Emoties die je als jongere voelt worden in opera bijna tastbaar. Tijdens het luisteren ervoer ik vaak een catharsis.’ Regisseur Serge van Veggel zoomt met de productie Opera Melancholica in op depressie en waanvoorstellingen. Uitgangspunt is The Fall of the House of Usher van Philip Glass, gepresenteerd als een vorm van ‘anatomisch… 

Ekaterina Levental: ‘Ik kom van helemaal onderaf de maatschappij, had niet eens het recht om hier te zijn, was nog minder dan een junk.’

Zangeres, harpiste en theatermaker Ekaterina Levental (Tasjkent, 1977) kwam in 1993 als vluchteling naar Nederland, waar zij een succesvolle carrière opbouwde. Samen met haar partner Chris Koolmees maakte ze het drieluik De Weg, De Grens en Schoppenvrouw, waarin zij haar eigen moeizame weg naar geluk bezingt. Met haar pocketvoorstellingen houdt zij ons een spiegel voor: ‘Wij oordelen snel over een… 

Schrijven met je stem – Thea Beckmanprijwinnares Bianca Mastenbroek laat zich niet weerhouden door haar handicap

Schrijver worden, zonder dat je vingers kunt gebruiken om te typen – Bianca Mastenbroek (44) draait er haar hand niet meer voor om. Afgelopen jaar won ze voor haar historische roman Hendrick, de Hollandsche indiaan de Thea Beckmanprijs. Terugblik op een jubeljaar: ‘Deze prijs is een kroon op mijn werk.’ Voor iedereen die jouw  boek Hendrick, de Hollandsche indiaan nog… 

Winnaar Kersjesprijs Lodewijk van der Ree: ‘Taal bepaalt sterk de klank van een koor’

‘Een bevlogen dirigent, met een intelligente benadering van de partituur, een heldere slag en het vermogen een koor mee te slepen in zijn visie. Aldus de jury van de Kersjesprijs over Lodewijk van der Ree (1986), die dit jaar de directieprijs in ontvangst mocht nemen. Ik werkte al vaker met hem samen en kan deze uitspraak van harte onderschrijven. Carte… 

Deelder is Dood. Nadeche Pyka leeft. Waarom Mensen Zeggen Dingen het beste literaire festival van Nederland is.

Jules Deelder bracht mij de liefde voor het dichten bij.  Hij was er toen ik behoefte had aan iets anders dan de grotemensengedichten die niet over mij gingen, als would-be punker. Dat is nu alweer bijna veertig jaar geleden. Hij is net dood, en de hemel gaat er ook jazz-technisch een stuk op vooruit.  Gisteravond, terwijl de nachtburgemeester van Rotterdam… 

Bedreigde theaterinleiders aan het woord: ‘Het doet me letterlijk pijn als ik hoor dat zoiets afgeschaft gaat worden.’

‘Ik wist niet dat je in deze sector ook weggedigitaliseerd kon worden, maar dat kan dus wel.’ Susanne Visser en Annemiek Lely luidden op zaterdag 7 december de noodklok. Hun baan als inleider bij theatervoorstellingen is in gevaar. Gezelschappen zouden liever de mensen aan zich binden via podcasts, en zo’n inleider kost alleen maar geld. Maandag 9 december haalden we… 

Promotie kritisch interview met Amersfoortse wethouder belemmerd door Facebook.

In de doorlopende serie interviews met kopstukken uit de Amersfoortse cultuursector interviewde ik D66-wethouder Fatma Koser Kaya. Het werd een geanimeerd gesprek. Vreemd genoeg mag De Stadsbron, de lokale journalistieke site van Amersfoort, het interview niet promoten van Facebook, zo liet de redactie gisteren weten. Onduidelijk is waarom. Hier een fragment, het hele verhaal uiteraard op De Stadsbron: ‘Ik geloof… 

‘Het is cruciaal dat mensen die hier – ook als kunstenaar – tot wasdom komen, aan Amersfoort verbonden kunnen blijven’

Voor De Stadsbron, de journalistieke achtergrondensite van Amersfoort, breng ik de cultuursector van de Keistad in kaart. Op die site nu een interview met Friederike Weisner, directeur van Theater De Lieve Vrouw. ‘Het ontbreken van een universiteit of hogeschool zorgt er volgens Weisner voor dat de behoefte aan kennis zichtbaar is: ‘Je zult altijd als stad innovatief moeten zijn. Daar… 

‘Als je eenmaal achterdochtig wordt, ontwikkel je steeds meer angstgevoelens’ – Meriç Artaç adresseert angst en wantrouwen in haar kameropera Madam Koo

‘Een nieuw stuk wordt meestal maar één keer gehoord, daarna verdwijnt het voorgoed in een la.’ Een dergelijke verzuchting hoor ik vaak, in alle toonaarden. Niet alleen van componisten, maar ook van ensembles, concertorganisatoren, musici en zelfs subsidieverstrekkers. Goed nieuws dus dat de opera Madam Koo van Meriç Artaç deze maand 2 x herhaald wordt, woensdag 11 december in CC… 

Hoe de wonderdokter in vergetelheid raakte – en waarom schrijver Rinus Spruit hoopt op eerherstel

Hij bracht hypnose en psychotherapie als behandelmethodes naar Nederland en had een bloeiende praktijk met de bekende schrijver Frederik van Eeden. Maar noem de naam Albert Willem van Renterghem, en er zal bij (vrijwel) niemand een belletje gaan rinkelen. Met zijn boek De wonderdokter hoopt samensteller Rinus Spruit op eerherstel. Albert Willem van Renterghem (1845-1939) gold ooit als “de wonderdokter… 

‘Denk niet te snel dat je iemand kent.’ Zes levensinzichten van schrijfster Rosita Steenbeek

Ze overleefde een hersenbloeding en een ernstig auto-ongeluk. Doodsangst heeft schrijfster Rosita Steenbeek (62) daardoor niet meer, wel juist een enorme levenslust. Het heeft haar verrijkt. ‘Door de dood in de ogen te zien, begreep ik dat liefde het belangrijkste is in het leven.’ 1. Zonder relatie kun je ook gelukkig zijn ‘Ik ben al een aantal jaren alleen en… 


Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten. Neem contact op als dat je voorkeur is.