Meteen naar de inhoud

Podcast in tijden van Corona (11) – Asko|Schönberg krijgt dubbel klappen te verduren: ‘Je kan niet naar een zaal, niet naar een podium. Online is daar geen vervanging van.’ 

Bepaal zelf de waarde!

We bieden je dit verhaal gratis aan. Om dat te kunnen doen hebben we jouw steun nodig.
Lees het verhaal, bepaal zelf onderaan wat dit verhaal je waard is. En doneer. Zo blijft deze site bestaan.


‘Het klinkt misschien erg dubbel, maar ergens is een moment van rust, een moment van contemplatie, iets waar je altijd naar verlangt. Dat de aanleiding nu die pandemie is, is natuurlijk niet fijn, maar toch.” Fedor Teunissen is artistiek leider van Asko|Schönberg, het ensemble van wereldklasse dat werd opgericht door de wereldvermaarde dirigent, componist en pianist Reinbert De Leeuw. Die overleed op 14 februari 2020. Precies een maand later werd het hele programma van het ensemble voor onbepaalde tijd stilgelegd vanwege de uitbraak van de Corona-pandemie.

‘We zouden eigenlijk een première spelen van Before/After bij het Noord Nederlands Toneel. Letterlijk op de avond van de eerste try-out kwam dat verbod. Dat was natuurlijk een enorme klap voor de hele cast en voor onze musici. Die zijn in een traject van vijf, zes weken in een snelkookpan bezig geweest om de voorstelling naar de kwaliteit te krijgen die hij moest hebben. Op alle slakken wordt zout gelegd, en dan word je opeens geconfronteerd met iets wat veel groter is. Dan trekt die energie weg als een leeglopende ballon. We zijn meteen in de auto gesprongen om die mensen te ondersteunen.’

Leren

En dan zegt hij iets wat ik in deze hectische tijden voor het eerst hoorde: ‘Het is ook de taak van de culturele sector om niet meteen op alles te willen reageren, maar ook eens rustig te observeren en om straks echt een inhoudelijke keus te maken uit wat we hiervan kunnen leren.’

Een beetje rust nemen. Best een idee. En dan naar dit gesprek luisteren.

‘Ik heb bezuiniging op bezuiniging meegemaakt in de afgelopen jaren, en toen heeft de culturele sector altijd geschermd met het idee om met zijn allen en masse te gaan staken, om het land te laten voelen hoe het is als cultuur niet aanwezig is. Wat ik fascinerend vind, is dat op het moment dat het er echt niet kan zijn, we meteen met zijn allen gaan zorgen dat er kunst en cultuur aanwezig is.’

Maar dat is geen oplossing, vindt Fedor: ‘Je kan niet naar een zaal, niet naar een podium. Online is daar geen vervanging van.’

Wijbrand Schaap

Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Voor ik dat deed was ik (sinds 1996) kunstverslaggever voor onder meer Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad en GPD. Daarvoor deed ik van alles. Studeren enzo. Theater maken. Inspraakavonden notuleren. In een bandje spelen. Ik schreef - en schrijf ook voor specialistische bladen als TM, Boekman, Ons Erfdeel en De Vogelvrije Fietser. Ik help je met schrijven als je het heel lief vraagt. Ik ben getrouwd met Suzanne Brink en heb een kat die Edje heet, een pup die Fonzie heet en een hond die genoemd is naar Rufus Wainwright.Bekijk alle berichten van deze auteur