Skip to content

Light

The Pyre: taut, disruptive performance by Gisele Vienne @HollandFestival

Holland Festival
Anyone suffering from the misconception that dance is about beauty is mercilessly disabused of the dream by Gisele Vienne. Her pieces are about pain. Sometimes gory and explicit, sometimes sublimated but no less powerful. The Pyre is an overwhelming piece that leaves the audience dizzy.
In een duister decor, een tunnel van buizen met LED-lampen, begint danseres Anja Röttgerkamp aan haar performance: op de grond, haar voor het gezicht, moelijk zichtbaar maar met een inten...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

'El Djoudour' is interesting as a cultural-political project, but does not convince artistically @Holland Festival

Holland Festival
Mannnen en vrouwen samen op de dansvloer, het is in grote delen van de moslimwereld nog steeds verboden. Twee jaar geleden stond de dansvoorstelling 'Nya' op het Holland Festival, een stuk geschreven op de huid van negen Algerijnse dansers, merendeels B-Boyz van de straat, maar ook de zoon van een balletlerares uit Algiers deed mee. Dit jaar keerden de Franse choreograaf Abou Lagraa, zijn vrouw Nawal Ait Benalla en een groot deel van de Algerijnse cast terug in het Holland Fest...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Meistersinger @HollandFestival convinces musically only

Holland Festival Holland Festival

Cowardly knight defeats untalented rule fetishist with help from wise cobbler and wins singing contest and the hand of coquettish goldsmith's daughter. Or: boy meets girl on the streets of Nuremberg and decides to enter the local version of Nuremberg's got talent. The judges send him away, but he gets the audience vote. Wagner wouldn't be Wagner, however, if he didn't take about five hours for this story.

Two voices on Sunken Garden @HollandFestival part 2. Thea Derks: 'Guilt & penance before, after, with and in death'

Holland Festival
Amsterdam, 5-6-2013 - Het is moeilijk onbevangen naar een productie te gaan die al zoveel stof heeft doen opwaaien als Sunken Garden van Michel van der Aa. Deze ‘eerste 3D-opera’ werd na de première in het Londense Barbican Theatre afgelopen april neergesabeld als ‘slaapverwekkend’, maar ook bejubeld als ‘de toekomst van opera’.
Razend nieuwsgierig betrad ik gisteren de Rabozaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Bij binnenkomst kreeg ik een 3D-bril in handen gedrukt en een br...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Social media and art connect people, but Egypt stays away for a while #vvu

Treaty of Utrecht
Experimenten kunnen weleens een andere uitkomst hebben dan je van tevoren hoopt. Het Community Arts Lab ontdekt nu via het project Face to Face dat de wereld van het internet nog steeds te maken heeft met echte grenzen. Een project waarin gewone mensen in Egypte via internet een kunstwerk zouden maken met gewone mensen uit Utrecht lijkt niet helemaal te slagen.
De lijnen met Egypte blijken slecht, de agenda's gaan niet altijd samen. Tijd voor de Nederlandse kunstenaars die bij...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Wagner in Düsseldorf: opera jewel or publicity stunt?

When both nu.co.uk, BBC news and virtually every German newspaper simultaneously cover an opera, something must be going on. And there is: Nazis! Wagner! Outraged spectators! More than that: doctors had to be called in!
Aanleiding: de nieuwe enscenering van Wagners Tannhäuser in Düsseldorf voor Opera am Rhein. Regisseur Burkhard Kosminski verplaatste de handeling van de Middeleeuwen naar de jaren veertig van de vorige eeuw. Niet wereldschokkend, maar hetgeen hij toonde...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Willem Jeths: 'My First Symphony is about life and death'

Op zijn 53e kan Willem Jeths bogen op een indrukwekkende carrière. Zijn orkest- en kamermuziekwerken worden wereldwijd uitgevoerd en zijn op vele cd’s vastgelegd. In 2008 werd het nieuw gebouwde Muziekkwartier in Enschede geopend met zijn opera Hotel de Pékin, en drie jaar later bereikte de opname van zijn ode aan het homohuwelijk Monument to a Universal Marriage zelfs de Amerikaanse President Obama. Op verzoek van de ZaterdagMatinee schreef Jeths zijn Eerste Symfonie voor het Radio Filharmonisc...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Only in final scene does Guillaume Tell bathe in golden sunlight

Na ruim vier uur gebeurt het dan toch: emotie. Het vrije Zwitserland baadt in een gouden zonlicht en het koor zwelt aan over de mooiste orkestklanken die Rossini componeerde. Onwereldse klanken, die weinig van doen hebben met de bekendste klanken uit Guillaume Tell – de galoppade uit de ouverture.
In de voorafgaande vier uren is er misschien wel een hoop gebeurd, maar zelfs de beroemde scène waarin Tell een appel van het hoofd van zijn zoontje moet schieten is geen dramatisch hoogtepunt.
Hoofdsc...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

November Music focuses on multimedia

's Hertogenbosch 9-11-2012 - November Music werd afgelopen woensdag succesvol afgetrapt en focust ook in zijn twintigtse editie op multimedia. Het duo Strijbos & Van Merwijk was er al vaker te gast en kreeg die middag de Prins Bernhardcultuurprijs Noord-Brabant, uitgereikt door voormalig Concertgebouwdirecteur Martijn Sanders. 's Avonds trok hun voor het Amerikaanse strijkkwartet ETHEL gemaakte multimediaspektakel Cross Avenue veel publiek, de twee voorstellingen van Cloud-Messenger van Fred...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Art for all: €3 per person, per month

De discussie was en is oeverloos, maar inmiddels hebben we cijfers. Dankzij de nieuwe 'kengetallen' van het Ministerie van OCW weten we nu hoeveel het Rijk (wij met zijn allen) over hebben voor de mogelijkheid om kunst mee te maken: per inwoner geeft de staat 38,90 per jaar uit aan subsidies voor dans, toneel, musea, jeugdtheater, opera en orkesten. Dat is dus iets meer 3 euro per maand. Inderdaad wel iets om elkaar over in de haren te vliegen, vinden we.
In dit klimaat, waarin deze 3 euro per N...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Der Schatzgräber II: Van Hove exposes core and weaknesses

“Die sprookjeswereld is nooit zo mijn wereld geweest,” verklaarde regisseur Ivo van Hove voor de première van Schrekers sprookjesopera Der Schatzgräber. Opmerkelijk, want Van Hove en zijn vaste scenograaf Jan Versweyveld waren bij De Nederlandse Opera eerder verantwoordelijk voor Tsjaikovski’s Iolanta en Janáčeks De zaak Makropulos – ook eerder sprookjes dan grootse dramatische werken.

In Tsjaikovski’s laatste opera draait alles om prinses Iolanta. Iedereen weet dat ze blind is, maar houdt dit ...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Photo: Monika Rittershaus

Der Schatzgräber I: blistering music, freezing dry staging

De Nederlandse Opera opent het seizoen met een zelden uitgevoerde opera van Franz Schreker, waarin heidense en christelijke thema’s door elkaar lopen. De schitterende muziek wordt weersproken door de kille regie, waardoor identificatie met de personages uitblijft.
Na afloop van de bijna drie uur durende Schatzgräber werd gisteravond in het Muziektheater het hardst geklapt voor het Nederlands Philharmonisch Orkest en chef-dirigent Marc Albrecht. Op diens instigatie haalde De Nederlandse Opera di...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

The Second Detail

Shock and awe ballet in Bill & Mr. B overflows with quality on all sides; there is no stalling

In the production Bill & Mr B, the Dutch National Ballet dives thematically into history with reprises of works by George Balanchine and William Forsythe. Balanchine's Symphony in Three Movements (1972) is considered the breeding ground for Forsythe, who then went 'the extra mile' with Steptext (1985) and The Second Detail (1991). From protocol to photocall: dance as a photo session. Movement - click,... 

Extremely imaginative Master and Margarita gets cheering reception on #HF12

Shakespeare had it, Oscar savage had it, Monty Python had it and Simon McBurney has trucks full of it. So it is British and it is called humour, or rather the ability to show the absurdity of life as simultaneously hilarious and deeply tragic. And let that also apply to Russian Mikhail Bulgakov. So his unfinished novel The Master and Margarita has now had to wait almost 75 years for a director like Simon McBurney to turn it into theatre.

Less is more? No, less is FAR too much, by Michael Nyman's Potemkin. #hf12

Two days later... Sometimes you don't quite know what to write: even reviewers have writer's block from time to time. Fortunately, Jenny Diski of London Review of Books published a blog just Friday about the functionality of not being able to write (yet). Apparently, more time was needed. Anyway, at some point you have to tie the knot. ... 

Iván Fischer sets new Wagner standard

That Pierre Audi does not shy away from religious symbolism is well known, but the true miracle in The Netherlands Opera's Parsifal is in the pit. There, in the hands of master conductor Iván Fischer, the Concertgebouw Orchestra sets a new Wagner standard. Despite a gigantic orchestral strength, almost chamber music-like lightness, extraordinarily transparent and, thanks to careful tempo choices, with wonderful dramatic tension. Five hours long.

En dat is maar goed ook, want dramatische spanning zit nie...

You can now log in to continue reading!

Welcome to the Culture Press archive! As a member, you have access to all, over 4,000 posts we have made since our inception in 2009!

(Recent posts (less than three months old) are available for all to read, thanks to our members!)

Become a member, or log in below:

Final edition of Springdance closes convincingly with premiere of nonstop intense concert by Meyers, Sehgal and the REDUX ORCHESTRA

For the second time during Springdance, artists and audience share the stage of Utrecht's Stadsschouwburg. REDUX ORCHESTRA, conducted by composer Ari Benjamin Meyers, plays his Symphony X, a pulsating, up-beat (120 p/m) minimal work. Spectators, conductor and musicians - can you just call them musicians? - merge into one big, extremely subtle, participatory choreography of... 

Rare and exceptional performance "Lang" by Kat Válastur knocks you out with wonder and sucks you into maelstrom

Kat Válastur beweerde dat het bijna onmogelijk is de dynamiek van haar voorstelling met woorden te omschrijven. Ze heeft gelijk. Het is zeldzaam knap hoe met slechts twee dansers op één plek, zoveel kan worden uitgebeeld en het publiek in een maalstroom wordt meegezogen. foto: Nysos Vasilopoulos In de kleine zaal van Theater Kikker klinken mechanische dreunen en verschijnen midden op het toneel twee reuzen.… 

Avdal and Shinozaki send a sultry spring breeze through Central Museum offices with "Field Works - office"

You think you are buying a ticket for Springdance, but actually you are making an appointment at the office, at the Central Museum. Once let inside the waiting room, staff walk busily past you and the doorman takes one call after another. You obediently fill in a form. As usual, you have to reveal all sorts of personal details. And then that question: what... 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)