Skip to content

Paris

João Ricardo Pedro over doorleven na een vermissing: ‘Ik wil mijn schuld inlossen’

Op 11 september 1985 vond de grootste treinramp in de Portugese geschiedenis plaats. Bij Alcafache botste een internationale exprestrein op een lokale boemel. Van tientallen passagiers werd nooit iets teruggevonden. Ze waren totaal verkoold in de verzengende vlammenzee. De Portugese schrijver João Ricardo Pedro reconstrueert in zijn verbluffende roman Onderweg hoe één van die vermisten op die plek terechtkwam waar… 

Cornelis de Vos, portrait of Abraham Grapheus (detail, author's photo)

Southern neighbours at the Mauritshuis: you'll never look at portraits the same again

You know that? That sometimes you look at the caption longer than at the painting? And then especially at who the artist is, because we don't usually know the person portrayed anyway? The Flemish portraits in the exhibition Zuiderburen at the Mauritshuis intelligently turn that around. But first, more on the Mauritshuis' extensive collaboration 

Dit is de plaat van nu en de rest van het jaar

Het lijkt linke soep om na een maand of zes een album tot Plaat van het Jaar uit te roepen. Felicia Atkinson’s ‘Hand in Hand’ is echter minimaal hét album van de afgelopen maanden en van dit moment. En het leukste is: je bent er bovendien moeiteloos de rest van het jaar zoet mee. Fluisteren ‘Plaat van het Jaar’ is… 

Marta-Minujin-Parthenon-of-books-Friedrichsplatz-Kassel-2017

Documenta 14, schuld, boetedoening en schaamte: Hoe jaag je de liefhebbers in de gordijnen?

Van de 100 dagen waarin Kassel zich dit jaar, zoals elke 5 jaar opnieuw omvormt in ‘het wereldmuseum voor hedendaagse kunst’, zijn er alweer 20 dagen weggetikt. Dat is zeker niet geruisloos gegaan. De formule die artistiek leider en hoofdcurator Adam Szymczyk en zijn staf op Documenta hebben losgelaten, heeft een groot aantal liefhebbers in de gordijnen gejaagd. Voor mij… 

Celebrating Kylian

Everyone is celebrating Jiri Kylian's 70th birthday in full. Except NDT.

Even abroad, it is noticeable that Jiří Kylián's work is not showing at NDT. Even though the so-called embargo is expiring and this is his anniversary year. No Kylián past three years The Financial Times reported. Laura Cappelle describes a fine performance by Nederlands Dans Theater in Paris and concludes that Kylián's work is not among the... 

Waarom het goed is dat het Holland Festival deze algemeen directeur krijgt. #HF17

Annet Lekkerkerker is een van de weinige vrouwen in de cultuursector voor wie het glazen plafond geen belemmering meer vormt. Dat ze nu, na een aantal jaren als ‘zakelijk directeur’, formeel topvrouw wordt van ’s lands belangrijkste podiumkunstenfestival is prachtig om meer redenen. Ze is niet alleen de eerste vrouw op die hoge positie. Haar benoeming maakt ook duidelijk waarom… 

Franui: Consolation and cheers band from Tyrol surprises with true-life songs #HF17

Florian Boesch staat vooraan op het podium, om hem heen zitten zijn bandmakkers. Op groot scherm achter de groep smelt een stoel langzaam weg. Boesch heeft de handen nonchalant in zijn zakken. Met een glimlach zet de violist een horlepiepachtig melodietje in. Wie leiblich und frölich, Zu schweben, zu singen, Von glänzender Höhe, Zur Erde zu blicken! Bij de kladden… 

The Tempest Society: Jammer dat Jesse Klaver niet in de zaal zat #HF17

Struggle is met stip het woord dat het meest valt in het videodrieluik ‘The Tempest Society’. Het gevecht om een menswaardig bestaan, de strijd om papieren, de worsteling met een systeem dat jou geen rechten wil geven. Vluchtelingen struggelen dag in dag uit, jaar in en jaar uit, met deze materie. In dit videodrieluik geeft de Marokkaans-Franse regisseuse Bouchra Khalili (Casablanca,… 

Mouse on Mars kit everything up with botox muzak. #HF17

The Shadow of Ideas (De Umbris Idearum ... The Acousmatic Memory Palace) is the title of one of the pieces played by electronica duo Mouse on Mars with Ensemble Musikfabrik. The shadows are indeed shooting against the scrap of the Muziekgebouw. Ideas, however, have not yet formed. Nudges to do so roar loosely through the space. Transported elsewhere Akoesmatic music... 

danse de nuit, Boris Charmatz / Musée de la danse. Photo: Boris Brussey.

danse de nuit, on cartoons and other violence in our lives, #HF17

On Anton de Komplein, it is less cosy than on the roof of Parking 58 in Brussels, where I saw danse de nuit earlier. Above South-East, the moon is hidden behind a thick haze, the square feels big and empty so without the market. The performance by choreographer Boris Charmatz/Musée de la Danse, also today and tomorrow,... 

Tip from The Hague Mauritshuis: 'This is how you present a herring!'

One benefit of the Museum Year Card not easily mentioned is the uninhibited free access to clean and comfortable restrooms in the centre of major cities. 'Fifty-plus urinals with MJK' an experienced museum porter called this group of visitors, who, by the way, are most welcome: every pull with the scanning gun means extra cash. Big advantage: you see something extra. A second or... 

Radio Philharmonic Orchestra & Great Broadcast Choir: ecstasy in concert

Traditionally, the AVROTROS Friday Concert marks the festive end of the season with a joint concert by the Radio Philharmonic Orchestra and the Groot Omroepkoor. On 9 June, American star conductor David Robertson leads them through Maurice Ravel's compelling ballet Daphnis et Chloé in the final concert. In addition, the orchestral work L'Ascension by his compatriot Olivier Messiaen and a selection of... 

Over botox, nachtmerries en humor: 8 levensvragen aan Tatiana de Rosnay

De roman Haar naam was Sarah (negen miljoen verkochte exemplaren) maakte Tatiana de Rosnay wereldberoemd. In Parijs draagt ze zelfs een pruik als ze niet herkend wil worden. Dat ze kampte met anorexia hield ze jarenlang geheim. [bol_product_links block_id=”bol_592be29ab4765_selected-products” products=”9200000075700087,1001004010207707,9200000077515228,9200000011255053″ name=”a4m” sub_id=”de rosnay” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”549″ cols=”2″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″] Acht levensvragen… 

(On)gehoord Voorjaar: ‘Weer wakker worden, Xenakis is er niks bij.’

In de serie (On)gehoord presenteer ik elke maand buitengewoon geluid dat niet onopgemerkt en onbesproken blijft. In deze aflevering: Plan Kruutntoone, Horse Lords, Luc Ferrari, Anemone Tube, Jaap Vink en Kraftwerk in 3D. Plan Kruutntoone – Wat Doen de Handen (LP op esc.rec.) “weer wakker geworden. xenakis is er niks bij. mezelf en spullen schuiven op zoek naar veiligheid. hoe… 

Sheila Hicks, Escalade Beyond Chromatic Lands -2016-2017- Arsenal-End-wall

Venice Biennale emphasises soft forces in art

The 57th Venice Biennale brings the world together and the art world to Venice. This year, the biennial art event is bigger than ever. Here you will find out what is 'trending' in contemporary art. Everyone thinks something of this event and we live in a time when everything and everyone is held up against the yardstick: 'Have you been there?.... 

Grażyna Bacewicz: 'A composer doesn't want to repeat himself'

In Poland, her name appears on street signs and school buildings, and statues of her stand in public parks. Grażyna Bacewicz (1909-1969) was the first Polish woman to achieve international success as a composer. Her work can even be found on one of the Royal Concertgebouw Orchestra's CD anthologies. Yet she is still virtually unknown here in the country. Unjustly so, as she wrote... 

View on the Acropolis and Partheon, Athens (photo author)

Documenta 14: You have 100 days to discover Athens

Every five years, the art world turns upside down. Then it is time for the fourteenth Documenta. At that time, the German city of Kassel turns into a veritable Mecca for art connoisseurs and art lovers, snobs and connoisseurs. And, of course, tourists looking for that other Efteling. This year's Documenta has a sizeable Dutch contribution. But there is more: for the... 

Entree van het Gemeentemuseum. Foto Studio Vollaerszwart

Hoe de citydresser alles Mondriaankleuren geeft, en waarom het museum dat prima vindt

Op de verjaardag van Piet Mondriaan, 7 maart, bood de gemeente Den Haag haar inwoners een kolossale gedecoreerde taart aan. Het past in een zeer actieve campagne rondom 100 jaar De Stijl. Terwijl het Gemeentemuseum dit jaar drie inhoudelijke Stijl-tentoonstellingen presenteert, gaat Den Haag helemaal los met Stijl-imitaties en beplakte winkelruiten. Een tegenstelling? Minder dan het lijkt, want deze citydressing… 

Ascent, Fiona Tan, video artwork of cinematic allure

Fiona Tan delivers a feature-length video artwork with Ascent

The video artwork 'Ascent' is one of Fiona Tan's most recent works. Ascent is a feature-length video artwork: 1 hour and 17 minutes[ref]A work resulting from a special commission from the Izu Photo Museum in Japan[/ref]. You may already be familiar with this artist's work[ref]The now 50-year-old Fiona Tan is "no ordinary Indian girl", born in Pekan... 

Photographer Ed van der Elsken liked to colour outside the lines

If he could have, photographer Ed van der Elsken would have preferred to have a camera built into his head, to capture the world twenty-four hours a day. What he did manage to make are countless beautiful photographs, films and books. The Stedelijk Museum in Amsterdam shows his rich legacy at the major exhibition The camera in love. He was... 

Wat ik leerde van Jan Wolff, de overleden directeur van Muziekgebouw aan ’t IJ

Bij de grote januari schoonmaakactie in mijn privémuseum hervond ik het boek dat in 2007 werd uitgebracht, ter gelegenheid van het twee jaar daarvoor geopende Muziekgebouw aan het IJ. Ik was vergeten dat er een cd’tje bij zat met vier stukken erop. Het vierde stuk is een registratie van de openingsspeech die Jan Wolff [hints]voormalig directeur IJsbreker, meer dan twintig… 

Director Olivier Assayas: 'Filmmaking can be learned in a few weeks' #iffr2017

The Jurriaanse zaal in de Doelen is the setting for a Masterclass by French filmmaker Olivier Assayas (1955), an old friend of the International Film Festival Rotterdam. His is the following typical quote: 'Filming the face of an actor is, in my opinion, the most powerful thing cinema is capable of. If the frame is right, if... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)