Skip to content

performance

Nearly dies Wunderbaum's Detroit Dealers from an overdose of ideas, but survives through unexpected musicality #HF12

In Detroit Dealers, Wunderbaum mixes a personal family story with the decline of Detroit, once one of the most influential industrial cities in the world, and philosophical musings on the car, as a romantic metaphor of progress and the American Dream. The show swings in all directions. Detroit Dealers is part documentary film, jazz concert, performance, spoken word poetry, rap battle, and theatre. This overdose of... 

Waiting for Miss Monroe a feast for the mind. But with earplugs in. #hf12

Soon, Twitter brought an initial reaction to Waiting for Miss Monroe, Robin de Raaff's opera that had its world premiere at the Stadsschouwburg last night. @DavidMPinedo: What an atrocious opera Raaff's 'Waiting for Ms. Monroe' is. An atonal fart that has NOTHING musical. Just screaming. And a second. @sandraeik: Exciting world premiere Waiting for Miss Monroe - incredible performance by Laura Aiken as Monroe.... 

The Young Makers Marathon: from the beautifully absurd Parkin’son to the claustrophobia of Cow’s Theory

The Young Makers Marathon For Your Eyes Only at Springdance features performances by students from the influential dance academies School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling (The Netherlands) and P.A.R.T.S. (Belgium). I had the pleaure to see two of them. Cow’s Theory by Cecila Lisa Eliceche (P.A.R.T.S.) is a hyperintense piece of contact dance. Three female performers move at super slow pace,… 

Ibrahim Quraishi's "My private Himalya" sparkles by omitting drama

A little tent allowed to play for sea anemone on dry land, its four legs perky in the air. Actors having a cup of tea and a game of cards. It all looks very innocent. What begins as a wonderful picture novel gradually grows into a rebus of considerable length. "My private Himalaya" is akin to a walking exhibition, with a wind machine.... 

Portuguese Sofia Dias and Vítor Roriz make language move and their movements speak

Je hebt van die voorstellingen die je opmerkelijk eenvoudig en onnadrukkelijk een compleet eigen wereld binnenslepen. Voorstellingen waarin alles herkenbaar is. Woorden, beweging, decor. Alles even vertrouwd en huiselijk. Maar dan wordt er een tikje tegen gegeven. Patronen vervloeien. De taal staat op losse schroeven. Alles rammelt en raakt op drift. En toch klopt het. Voor je ogen en oren… 

Inertia and extreme duration make Ibrahim Quraishi's "Wild Life Take Away Station" a mysterious still life

Upon entering, Wild Life Take Away Station has been going on for four hours. Two performers - Diego Agulló and Ria Higler, a young man and an old woman - stroll through the Central Museum's project studio like drowsy zombies. They are pale and muscle-naked, apart from their weird slippers and wigs. The two lie sprawled across the sofa,... 

Opening Springdance explores the two extremes of what the festival has to offer

Experts in particular were upset with the official opening performance of Springdance 2012. "The Rodin Project" by Russel Maliphant was special for that reason alone. Rarely has there been so much talk about an opening performance, especially since it is also Springdance's last opening performance. The 30-year-old festival of innovative dance and performance is ceasing to exist. Partly due to pressure from subsidy cuts from... 

'It felt a bit like the first time sex: way too direct, rushed, overactive and largely based on insecurity': Ivo Dimchev in battle with Franz West's wearable art

"What the fuck should I do with this?" was choreographer and performance artist Ivo Dimchev's (1976) first thought when confronted with the artworks of Austrian artist Franz West. After Dimchev's solo performance Some Faves (2010) in Vienna, West, a multi-awarded creator of bizarre sculptures and objects, sought contact with the choreographer. He asked him to make an improvised video based on his... 

Column: Staat van Verwenning door Patrick van der Hijden, de opening van het debat Burger King & Burgerschap

In het debat Burger King & Burgerschap geven Patrick van der HijdenDavid van Reybrouck, Chris Keulemans and Samuel Vriezen hun visie op de staat van de burger. Publiek mag, maar hoeft niet, meedoen. Hieronder de column Staat van Verwenning, voorgedragen door Patrick van der Hijden – als aftrap voor het debat.

“Ons leven is in de achttiende eeuw uitgevonden.

De leden van de hogere klassen – de elite – hadden een eigen huis, vaak met tuin. Ze stuurden hun kinderen naar school en die begonnen daarna een vervolgopleiding. Ze hadden vrije tijd en kwamen over het algemeen op tijd op hun afspraken, door de horloges die ze droegen en de trekschuiten die op tijd vertrokken (ze klaagden bij vertraging). Burgers die buiten de stad woonden, forensden – met de koets, dat wel. Ze dronken koffie om wakker te blijven. Ze bezochten restaurants met menukaarten. Ze werden ingeënt tegen de pokken en hadden huisdieren. Een geweldige bron over dat leven vormt het dagboek van Otto van Eck, die daar op tienjarige leeftijd onder druk van zijn door de Verlichting bezielde ouders aan begon, in 1791. Daar ontleen ik bovenstaande voorbeelden aan.

Dit leven wordt aan het begin van de eenentwintigste eeuw niet door een kleine minderheid geleefd, maar door een groot deel van de Nederlanders. Die moeten het wel zonder personeel doen. Dat is namelijk vervangen door technologie.

US states: dancer gets $150 for performing with tickets up to $100,000 and rebels

Her name is Sara Wookey and she is well known in the international dance world. When this choreographer and dancer with 16 years of experience was offered a chance to audition to perform in a renowned performance by world-renowned artist Marina Abramovich, she naturally seized it. She auditioned and passed the audition with six others, but not then... 

With its back to the community?

This week, the Connecting Arts festival takes place in Utrecht. This festival, contrary to the expectation raised by the title, revolves entirely around the organ. The instrument is in a bottomless identity crisis. The solution lies in connecting with other art forms: connecting arts. The organist. One of those guys with a beard. Not a meticulously trimmed weekend shadow, but a wild... 

Seeing, building and tasting the future during an exciting bike ride through Rotterdam with Parfum de BoemBoem #dekeuze

A procession of bright red and green bicycles snakes along the Meuse, ridden by people looking around curiously, conferring with each other and wondering at every moment if 'this is part of it'. The Parfum de BoemBoem ticket in their pocket is proof: this is not an ordinary bike ride, but one with theatrical surprises. Guide Sereh enjoys the questioning looks and leads the group to the first location: the waste incinerator in Rotterdam-South.

Irony and purity want to stand side by side in 'Free Mason' by Tjon Rockon #International Choice

It takes guts: walking down Rotterdam's Kruiskade with a big wooden cross and shouting "Mason was a fish!" shouting. The drug-addicted residents of St Paul's Church, the dishwashers at Chinese restaurants and waiting passengers at the tram stop look on in bewilderment. Sandro Lima shouts lyrics about Mason the saviour like a possessed religious maniac. Moments before, we are at... 

Almost had Halbe Zijlstra praising a drummer as a figurehead of our literature

Nice, that secretary of state for hard rock and Tom Clancy. Mr Halbe Zijlstra-san has once again lived up to his change manager name in China. But in a slightly different way. In the land of eternally sealed mouths, he opened the Dutch stand at the book fair there, with a speech that once again rammed Dutch values into the Chinese. Anyway... 

Eszter Salamon and Daniel Linehan gems of highly diverse Julidans

Holland Festival, Julidans, IT's, Over 't IJ. End-of-season theatre is always strewn across Amsterdam. Between April and September, international performance offerings migrate from Utrecht (Springdance and Festival aan de Werf) via Amsterdam to Rotterdam (Internationale Keuze). If you want to experience something of contemporary, international dance, Springdance, HF and Julidans are the places to be. [For... 

Tomoko Mukaiyama sprinkles nuts and high heels

Although the announcement of 'sonic tapestry: Shoes, part V' by Tomoko Mukaiyama can be read as a variant of Sex and the City on classical music, Sarah Jessica Parker would forever look at her Manolo Blahniks differently after seeing Mukaiyama's performance. This very special piano recital was Saturday 7 May at LP2 (Room 2 of the Rotterdam... 

Eugénie Rebetez shows the alienating contrast of a woman who wants to be more and is also at peace with who she is

Eugénie Rebetez in 'Gina'. Foto: Augustin Rebetez.

Haar volle dijen kletsen tegen elkaar. Ze schudt met haar ontblote armen en kijkt grijnzend naar de trillende huid op haar bovenarmen. Ze stampt woest over de speelvloer van Theater Kikker, terwijl haar forse lijf – gekleed in een klein nietsverhullend zwart jurkje – nadrukkelijk aan alle kanten vrolijk meestuitert. Je moet maar durven. In haar one woman show ‘Gina’ gaat de Zwitserse theatermaker Eugénie Rebetez aan alle gêne voorbij.  In de huid van Gina toont Rebetez haar eigen hunkering naar het sterrendom, met veel zelfspot en absurdistische humor. Een eigenzinnige mengelmoes van mime, stand up comedy, kleinkunst en hedendaagse dans.

Pure contact improvisation and martial arts in confrontational performance by Japanese dance group contact Gonzo

Contact Gonzo

 

Met hun naam verwijzen de vijf Japanners van contact Gonzo naar de gonzo-journalisitiek van wijlen Hunter S. Thompson. Rauw, hard en subjectief. Thomspon liet in zijn stukken ook zien hoe hij werkte. Contact Gonzo warmt op tijdens de voorstelling, maakt met wegwerpcamera’s kiekjes van elkaar en geeft de waterfles door. Gonzo-style: wat je ziet, is wat je krijgt.

Contact Gonzo houdt zich aan eenvoudige regels. Bijvoorbeeld zwaartekracht: springen en neerkomen. Of aantrekken en afstoten: duwen, trekken, zoals een rugbyscrum. Daarmee raken ze aan minimal art die zich hield aan een set parameters; men denke aan Sol LeWitt.

'I want to make the perpetrator relive the death of his victim.' Jens van Daele makes dance out of cruelly disturbed art project

Jens van Daele concludes his series of choreographies on the seven deadly sins with the performance Brides for Peace. The piece is based on the art performance Brides on Tour by Italian artists Pippa Bacca and Silvia Moro. Hitchhiking and dressed in wedding dresses, with a text 'Peace' on their chests, they travelled from Milan to Jerusalem in 2008. The journey went... 

Ondertussen in Damascus (Syrië): theaterproject Adelheid Roosen uitgesteld ‘wegens studentenprotest’

De Nederlandse theatermaakster Adelheid Roosen, die op dit moment samen met regisseuse Merel de Groot aan een theaterproject werkt met Syrische kunststudenten, ziet haar project gehinderd wegens studentenprotesten, al weten we dat niet helemaal zeker in het totaliteire land, waar we maar zelden nieuws uit ontvangen. De universiteit van Damascus, waar ze aan het project To tell You I call… 

The deeper caverns of an adult film festival. Sven Schlijper on safari during IFFR 2011

The International Film Festival Rotterdam celebrates its fortieth edition with a fitting XL programme. That Roman numeral XL not only indicates respectable age. It also says something about size: this fortieth also bursts with the intiguing programme, with screenings at no less than forty locations throughout the inner city of Rotterdam. Inside the festival walls is... 

Two idols and lots of cute girls at Saturday's Autumn Collection #njc10

Het viel op: wat een hoop leuke meisjes in Theater Kikker. Zou het door de programmering komen? Nu waren er een hoop leuke mannen om uit te kiezen op zaterdagavond. De stoere acteerbeesten van FC Bergman bijvoorbeeld, of de androgyne Nik van den Berg, of misschien de ogenschijnlijk lieve Bert Hana. En anders was er altijd nog DJ Oscar Kocken,… 

‘Vous êtes servis’ geeft huishoudslavinnen een gezicht, maar onderwerp had een krachtiger film verdiend

Op het eerste gezicht is huishoudelijke hulp niet het meest opwindende onderwerp voor een drieluik met film, theater en performance. Dat komt natuurlijk omdat de dienstmeid in de ouderwetse betekenis bij ons in het westen vrijwel uitgestorven is. Maar elders is er volop vraag naar onderdanige meisjes die zich zeven dagen per week afbeulen tot ze er bij neer dreigen… 

Small Cultural Membership
175 / 12 Months
For turnover less than 250,000 per year.
Posting press releases yourself
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
Posting press releases yourself
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)