Skip to content

reinbert the lion

Asko|Schönberg in Gaudeamus Openingsavond en concert ter ere van Reinbert de Leeuw in het Muziekgebouw

Gaudeamus 2022 Opening Festival Enerverend programma met o.a. sheng-grootmeester Wu Wei Tijdens de openingsavond van dit jaarlijkse festival laat Gaudeamus de vele gezichten van nieuwe muziek zien: verrassend, ontroerend en wie weet frustrerend. Asko|Schönberg, vaste gast bij dit festival, maakt deel uit van de feestelijke openingsavond en presenteert een programma dat generaties en continenten omspant. Met onder meer het knotsgekke… 

Unmissable livestreams in November Music

Ondertussen houdt November Music de moed erin: de directie zet in op live concerten met maximaal dertig man publiek. In een email-update naar pers en publiek uitte ze wel haar zorgen: ‘Het worden enkele spannende dagen. Na de persconferentie van a.s. dinsdag weten we of November Music 2020 definitief door kan gaan.

Podcast in times of Corona (11) - Asko|Schönberg suffers double blow: 'You can't go to a hall, not to a stage. Online is no substitute for that.' 

‘Het klinkt misschien erg dubbel, maar ergens is een moment van rust, een moment van contemplatie, iets waar je altijd naar verlangt. Dat de aanleiding nu die pandemie is, is natuurlijk niet fijn, maar toch.” Fedor Teunissen is artistiek leider van Asko|Schönberg, het ensemble van wereldklasse dat werd opgericht door de wereldvermaarde dirigent, componist en pianist Reinbert De Leeuw. Die… 

Reinbert is dood, leve Reinbert!

‘Ik sta met je op en ik ga met je naar bed,’ zei ik schertsend. We stonden in zijn keukentje, waar hij koffie voor zichzelf zette en thee voor mij. De grote schrikogen van Reinbert vertelden dat mijn ironische opmerking was geland in de onvruchtbare aarde van zijn dodelijke ernst. – Het was niet het eerste en niet het laatste… 

Waarom je ‘Im wunderschönen Monat Mai’ in Paradiso niet mag missen

Woensdag 16 januari presenteert Reinbert de Leeuw in Paradiso zijn cyclus Im wunderschönen Monat Mai. Een unieke kans hem nog eens aan het werk te zien in zijn wereldwijd geloofde meesterwerk. In 2003 verraste hij vriend en vijand met deze op liederen van Schumann en Schubert geïnspireerde compositie. Was dat niet vloeken in de kerk? Arnold Schönberg had de romantiek… 

Music publicist Maarten Brandt: 'For one note from Mahler's Ninth, I would give the gift of Shostakovich's entire oeuvre'

Sounding Alchemy, is the name of the chunky volume recently published by music publicist Maarten Brandt (1953). It has 715 pages, including illustrations and an extensive index. In 98 articles, Brandt unfolds his views on music and music programming. He dedicated the beautifully designed book to Marius Flothuis, whom he admired and who was programmer of the Concertgebouw Orchestra for many years. His heirs received a first copy during... 

Composer Jan van de Putte makes Fernando Pessoa stammer

Vier composities wijdde Jan van de Putte (1959) aan de poëzie van Fernando Pessoa. De integrale cyclus verscheen afgelopen najaar op de dubbel-cd Bamboleamos no mundo (‘we waggelen door de wereld’). De componist treft de kern van Pessoa’s ongrijpbare teksten met al even zinsbegoochelende muziek. Van de Putte is een van de origineelste stemmen in het Nederlandse muzieklandschap en tart… 

Reinbert de Leeuw op zijn 80e verjaardag overladen met eerbewijzen

Begeleid door Asko|Schönberg zingt Katja Herbers delen uit Im wunderschönen Monat Mai, Reinberts bewerking van klassiekers van Schubert en Schumann. De schrijnende teksten krijgen een geestige twist in het laatste lied. In ‘Röslein auf der Heiden’ is niet het breekbare bloempje uit het origineel maar Reinbert zelf het ‘slachtoffer’. “Und der wilde Knabe brach Reinbert auf der Heiden; Reinbert wehrte… 

Sedje Hémon toverde muziek uit schilderijen

De naam van Sedje Hémon (1923-2011) zal niet bij iedereen onmiddellijk een belletje doen rinkelen. Zij was een van de eerste kunstenaars die multidisciplinair werkte, door composities te baseren op haar eigen schilderijen. Haar schilderij-partituren werden recent getoond tijdens Documenta 14 in Kassel en Athene, maar haar muziek is al bijna 4 decennia niet meer uitgevoerd. Het Haagse Ensemble Modelo62 zet Hémon… 

Ligetifestival – ode aan avontuurlijk en eigenzinnig componist

De Hongaarse componist György Ligeti (1923-2006) leed onder meerdere dictaturen; de nazi’s doodden tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vader en broer en na de Oorlog dwongen de communisten hem zoetsappige ‘volksmuziek’ te schrijven. Na de Hongaarse opstand van 1956 vluchtte hij naar Wenen en vervolgens naar Keulen. In het Westen onpopte hij zich tot een eigenzinnig componist, die zich al… 

#Grammy voor Barbara Hannigan & Ludwig Orchestra, Reinbert de Leeuw grijpt mis

De verwachtingen waren hooggespannen. Zowel Reinbert de Leeuw als Barbara Hannigan was genomineerd voor een Grammy Award 2018. Hannigan was voorgedragen voor Best Classical Solo Vocal Album, voor haar opnames van muziek van Berg, Gershwin & Berio. De Leeuw dong mee in de categorie Best Classical Compendium met zijn compilatie van alle gedirigeerde koor- en ensemblestukken van György Kurtág. Hannigan… 

Ton de Leeuw by Groot Omroepkoor & RFO brass ensemble: music of 'being' versus music of 'becoming'

At the end of the nineteenth century, Western music gradually began to come apart at the seams. Composers used more and more dissonances so that the familiar tonality hardly fitted into its shell. From a constant desire for even more expression, the orchestra was expanded with ever new instruments. This led to monster productions such as Gustav Mahler's 'Symphony of the Tausend', with more than a thousand... 

Klaas de Vries finds neotonic heaven: 'I can't resist composing'

Dutch composer Klaas de Vries (Terneuzen 1944) pairs Stravinskyian clarity with southern sensuality. He nurtures a love for poets like Pablo Neruda and Fernando Pessoa, and his work excels in recognisable melodies and rhythms. 'However innovative, to be communicative, music must always contain a traditional element,' he said. On 28 and 30 November, Asko|Schönberg will play... 

Reinbert de Leeuw dirigeert Kurtág op historische cd-box

De driedelige cd-box met koor- en ensemblewerken van György Kurtág is in één woord overweldigend. Diens zieldoorklievende klanken worden subliem vertolkt door Reinbert de Leeuw c.s. Ook de opname is onberispelijk. Deze box is nu al historisch, een monument voor de Hongaarse grootmeester, die afgelopen februari 91 werd. Kurtágs existentialistische muziek werd al vanaf midden jaren ‘70 in ons land… 

Order, peace and disorder in the Orphanage #HF17

Roaring programmers announce new compositions: "World premiere!" jubilate the posters. Superb, but in contemporary music practice, that primal performance is often immediately the last. The score goes into an archive folder. The notes fall silent; the roar falls silent. The Orphanage takes care of those forgotten works. Context David Dramm snatches such pieces from oblivion and presents them with context at the Orphanage 

Andriessen's The Matter opens World Minimal Music Festival

Wednesday 5 April kicks off the fifth edition of the biennial World Minimal Music Festival. For five days, the Muziekgebouw aan 't IJ will be filled with hypnotic rhythms, trance-inducing melodies and conjuring drones. Alongside well-known works by pioneers such as La Monte Young and Terry Riley are new compositions by Kate Moore and Bryce Dessner. There will also be performances by the Master... 

Waarom ik de combi Hildegard von Bingen & Galina Oestvolskaja prachtig vind

Bijna een millennium scheidt de non Hildegard von Bingen (1098-1179) van de Russische componist Galina Oestvolskaja (1919-2006). De eerste schiep hemelse gezangen, de tweede hamerde op een doodskist. Toch staan zij donderdag 23 februari samen op een concert van de Vlaamse ensembles Het Collectief en Psallentes in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Twee redenen waarom ik dat een prachtige combi… 

Ode aan zieldoorklievende klanken van György Kurtág

Op 19 februari 2016 vierde György Kurtág zijn 90e verjaardag. Hoewel broos, werkt de Hongaarse grootmeester van zieldoorklievende noten nog altijd aan zijn eerste en enige opera, Fin du Partie (Endgame), naar het gelijknamige toneelstuk van Samuel Beckett. De proloog ging alvast in première tijdens een groots verjaardagsfestival aan de Liszt Academie in Boedapest waar hij ooit zelf studeerde. Donderdag 13 oktober presenteren… 

Harrison Birtwistle: van schokkend naar keelsnoerend muziektheater

In zijn jeugd was Harrison Birtwistle (1934) een van de Angry Young Men van de Engelse muziek, inmiddels is hij in de adelstand verheven en gaat hij als ‘Sir Harry’ door het leven. Hij werd opgeleid  als klarinettist en componist aan the Royal College of Music in Manchester, waar hij zich ergerde aan het behoudende klimaat. Samen met John Ogden,… 

Louis Andriessen: 'I've never found a new sound'

For Theatre of the World, his fifth full-length opera, Louis Andriessen (1939) drew inspiration from the Jesuit scholar Athanasius Kircher (1601-1680). He was the last Renaissance man, someone who could do everything and knew everything. Kircher wrote books full of the most diverse subjects, from the meaning of hieroglyphics to vulcanology and musical instruments. He even designed a cat piano, based on the idea that each cat screams at a different pitch when you tap its tail. After his death, Kircher fell into disrepute as a charlatan.

However, unusable for science, he forms gefundenes Fressen for a composer like Andriessen, who likes to explore the boundaries between reality and fiction. His opera Writing to Vermeer (1999) is based on fictional letters to the Delft painter; Rosa, a Horse Drama (1994) is about the murder of a composer, allegedly part of a conspiracy against music.

The Muse of South - What does a street name sound like?

Some time ago, I discussed with broadcaster MAX the idea of phoning random residents in music districts to ask what they thought of 'their' composer. Would they spontaneously burst into an ode to, say, Carolus Hacquart, Cornelis Schuyt or Henriëtte Bosmans? Unfortunately, this playful plan never materialised, but lo and behold: a number of musicians joined hands.... 

With George Pieterson, music life loses another coryphée

Last Sunday, 24 April, clarinetist George Pieterson died at his home in Amsterdam, aged 74. 'George was an iconic player with a big musical heart,' says his former student Frank van den Brink. 'He invariably went full steam ahead and whichever recording you listen to, his playing is always remarkable. You didn't necessarily have to put up with his... 

Peter Sellars: 'This opera is a paradise on earth.'

What does the future of opera look like? The National Opera tries to answer this in the Opera Forward Festival: new visions new voices, organised for the first time this year to mark its 50th anniversary. The ten-day festival kicks off 15 March with the world premiere of Only the Sound Remains by Kaija Saariaho. About... 

Holland Festival 2016: urgent, challenging and inviting

Never before has the Holland Festival placed itself at the centre of society as it is today. The 2016 programme is steeped in the turbulent times in which we live. The Netherlands holds the presidency of the European Union this spring. Artistic director Ruth Mackenzie has taken this fact unflinchingly to give 'Europe' a wide place in the programming. In presenting... 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)