Skip to content

World War II

Concertgebouworkest & Concertgebouw 2017-18: zoeken naar verbinding

Zowel het Koninklijk Concertgebouworkest als het eveneens Koninklijke Concertgebouw lijkt komend seizoen in te zetten op verbinding. Tussen jong en oud, tussen oost en west, tussen links en rechts, tussen cultuur en pers. ‘Fijn dat jullie allemaal zijn gekomen’, zegt Jan Raes na afloop van de presentatie van seizoen 2017-18. ‘De pers staat onder druk, net als de cultuur’, vervolgt… 

Beef heart ragout and handshake. Cultural capital reinvents church service

Misschien is God dood, maar Zijn kerk leeft. In elk geval in Denemarken. Dat heeft te maken met wat je de Deense geloofsparadox zou kunnen noemen: een sterk geseculariseerde samenleving met een Lutherse Folkekirke (=Volkskerk) die door een grote meerderheid van de bevolking wordt gesteund [hints]De Amerikaanse socioloog Phil Zuckerman heeft over dit aspect van Denemarken (en ook een beetje… 

Photographer Ed van der Elsken liked to colour outside the lines

If he could have, photographer Ed van der Elsken would have preferred to have a camera built into his head, to capture the world twenty-four hours a day. What he did manage to make are countless beautiful photographs, films and books. The Stedelijk Museum in Amsterdam shows his rich legacy at the major exhibition The camera in love. He was... 

Hymn to St. Cecilia van Britten: staatsgevaarlijke (c)ode?

Het Nederlands Kamerkoor trapt vrijdag 10 februari in Utrecht de concertreeks Sacred and Profane af, naar het gelijknamige koorwerk van Benjamin Britten. Op het programma staat ook diens populaire cyclus Hymn to St. Cecilia, die hij componeerde tijdens de Tweede Wereldoorlog. De partituur werd in 1942 door de Amerikaanse douane in beslag genomen omdat zij staatsgevaarlijke codes zou bevatten. De Amerikaanse vrees voor een… 

‘Een behoorlijk kabaal’: een eeuw minachting voor de kunsten

In 1975 organiseren de jazzmusicus Misha Mengelberg en de kunstenaar Wim T. Schippers Een behoorlijk kabaal in het Amsterdamse Mickery Theater. Een week lang onderzoeken ze in ‘onnavolgbaar muziektheater’ de verschillende betekenissen van een concert. Jacqueline Oskamp koos het als titel van haar recent verschenen boek waarin zij de Nederlandse muziekgeschiedenis van de afgelopen eeuw beschrijft. Treurige conclusie: er is… 

Jan Terlouw: ‘We graven gaten op Mars. En schone energie kan niet?’

Hij heeft meer dan vijfentwintig boeken geschreven, waarvan de helft voor de jeugd, maar eigenlijk wilde Jan Terlouw helemaal niet schrijven. Hij was wis- en natuurkundige, deed kernfusieonderzoek en werd later ook nog politicus – dat was meer dan genoeg. Bovendien was rechtshandig schrijven (zoals het op school werd aangeleerd) voor iemand die linkshandig is, een kwelling. Het had dan… 

Herta Müller: 'I like small things'

This week saw the publication of Nobel Prize winner Herta Müller's autobiography, My Homeland, an Apple Pit. A few years ago, A Quattro Mani had an exclusive interview with the Romanian writer, when her first collection of poetry collages was published, The Skirt-chaser and its sly aunt. We spoke to her at her home in Berlin, she revealed how her poetry collages are created, and the making... 

Publiciteitsbeeld Hexagon Ensemble

Maartje van Weegen brengt als enige beweging in ‘Dagboek van een cello’

Naar een idee van Marieke Stordiau, fagottiste in het Hexagon Ensemble, schrijft Joost Galema, journalist en programmeur, teksten die over boomdromen, muziek en tijd gaan. Zo ontstaat het Dagboek van een cello, een stuk dat de luisteraar uitdaagt tot nadenken over de verbanden tussen natuur en muziek. De première van Dagboek van een cello vond plaats in het Amesfoortse theater De… 

The 5 concerts you don't want to miss at Musica Sacra

Last year, arts festival Musica Sacra was all about 'the road', inspired by the many pilgrim routes that lead to holy places. This year, Maastricht is all about the 'sacrifice of love'. At first sight, an anachronistic theme, which seems at odds with sentiments in our current society. The aggression against asylum seekers, the ruthless pursuit of profit by... 

Herman Brusselmans: 'In my head I am not a bourgeois dick'

With an average of two novels a year, the Flemish writer has built a huge and unique body of work in over thirty-five years - he turns 63 this week, but the number of books he has written far exceeds that number. Interview with the man who writes faster than his shadow, in ten quiz questions. 'Well, I don't appear to be a connoisseur of my own work, do I?'

Foto 1. Betty-Woodman-LIVERPOOL-FOUNTAIN-artwork-in-public-space-2016

Liverpool Biënnale: een grabbelton die af en toe tot verwondering leidt

“Things happen, and then they happen again, but not the same way, not quite; such is the logic of the biennial. And then there are things which have never happened before, and which happen now and in a time that seems somehow out of time, or takes our “now” out with it.” [hints]“Dingen gebeuren, en dan gebeuren ze weer, maar niet… 

Krzysztof Penderecki: ‘In kamermuziek kun je niets verdoezelen’

In 1961 zette Krzysztof Penderecki (Dębica, 1933) in één klap zijn naam op de kaart met Klaagzang voor de slachtoffers van Hiroshima. Dit avant-gardistische, expressionistische stuk voor strijkorkest geselt de oren met zwaar dissonante samenklanken vol microtonen. Met deze niets ontziende klankorgie trof de Pool het geestelijke en lichamelijke inferno dat de atoombom op de Japanse stad in 1945 veroorzaakte in het… 

Rijen tot aan de deur voor Knausgård op Winternachten #wu16 #wn16

Veel publiek en prachtige verhalen maakten de zaterdag van het literaire festival Winternachten tot een feestje. Voor het bezoek van de Noorse schrijver Karl Ove Knausgård ’s middags stonden de rijen van de zaal tot aan het voordeur van het Theater aan het Spui. Ook de avondprogrammering van het festival werd goed bezocht. Terwijl de Amerikaans-Duitse filosofe Susan Neiman in… 

Ursula Mamlok: atonal music with heart

With the death of Pierre Boulez on 5 January, modernism seemingly came to an end, but the two-year-old Ursula Mamlok (1923) is still alive and kicking. Although the German-American Mamlok hopes to turn 93 on 1 February, she is steadily composing.# In 2009, she wrote Aphorisms II for two clarinets, in which, as in all her pieces, she manages to couple atonality with a warm-blooded... 

Susan Neiman chief guest at Winternachten 2016: Why the atomic bomb really fell on Hiroshima

Propaganda is not just something that occurs in, say, Russia, but also in the West - more so than we ourselves realise. For example, is it widely believed today that the atomic bombs were dropped on Hiroshima and Nagasaki to force Japan to capitulate and thus end World War II, nothing could be further from the truth. In that respect, Germany goes... 

Violinist Daniel Rowland: 'One spontaneous action can change the world'

The healing power of music, some firmly believe in it - in 2013, it was even the premise of the City of London Festival. Believing that music can connect people and have a healing effect on conflictual societies, festival director Ian Ritchie asked the Brodsky Quartet to commission a composition around this theme. Thus was born the by... 

Opera Eichmann zonder Eichmann

Je moet het maar durven: een opera vernoemen naar de belangrijkste organisator achter de massadeportaties en vernietigingskampen van Joden in de Tweede Wereldoorlog en hem dan niet als personage opvoeren. Componist Alejandra Castro Espejo en librettist Bo Tarenskeen deden het: hun opera Eichmann, een productie van de Diamantfabriek, gaat woensdag 9 december in première in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Adolf Eichmann werd… 

De muziek van Arvo Pärt: niet altijd een warm bad

Welke titels schieten je te binnen bij de naam Arvo Pärt? Sonatine opus 1; Symfonie nr. 1; Perpetuum mobile, of Fratres; Für Alina; Spiegel im Spiegel? Ik gok op de tweede reeks, want met dit soort stukken veroverde Pärt eind twintigste eeuw de wereld. Het publiek stroomde in drommen toe om zich onder te dompelen in zijn welluidende klankwereld, maar… 

Why you should read Leena Lander's new novel

She is one of Finland's leading contemporary authors, but in the Netherlands few people have heard of her: Leena Lander[hints]More on Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leena_Lander[/hints]. High time that changed. We asked her translator Marja-Leena Hellings why you should read her newly published new novel Zondagskind. Leena Lander's (born 1955) new novel Sunday Child tells the story... 

‘Meedoen aan een invasie is duizend keer lastiger dan er een boek over schrijven’

Star Wars, Lord of the Rings, The Hunger Games… Zouden jongeren nog geïnteresseerd zijn in geschiedenis? Schrijfster Anke Manschot gelooft van wel. Aan de vooravond van de Kinderboekenweek, die vandaag begint, verscheen haar spannende en aangrijpende historische boek De sprong op Normandië, de eerste jeugdroman ter wereld over D-Day. Vijf vragen aan de schrijfster. Historische jeugdroman Tijdens een vakantie in Normandië… 

Powerladies in Muziekgebouw aan ’t IJ

In 1989 plaatste het Holland Festival componisten uit de Sovjet-Unie centraal. De muziek van Galina Oestvolskaja en Sofia Goebaidoelina sloeg in als een bom. De dames bleken here to stay, hoewel zij zich bewegen op twee uitersten van onze klankperceptie. Oestvolskaja beukt haar boodschap met monomane gedrevenheid onze trommelvliezen in, Goebaidoelina bedwelmt ons met geheimzinnige ritsel- en fluisterklanken. Voor mij behoren… 

Griekenlandspecial (1): Onze Griek heet nog altijd Zorba

Naar aanleiding van de eurocrisis richt Cultuurpers zich in een reeks artikelen op Griekenland. In het eerste deel kijkt George Vermij hoe film ons beeld van het mediterrane land heeft beïnvloed. Is er niet een treffender beeld van Griekenland dan Antony Quinn als Zorba die de Sirtaki danst en berusting vindt ondanks de harde tegenslagen die het leven biedt? Het… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)