Skip to content

war

David Grossman: ‘Ik weet wat het is om met trauma verder te leven’

Meer dan twintig jaar geleden ging bij David Grossman de telefoon. Een vrouw met de naam Eva Panić Nahir had het een en ander op te merken over een artikel dat hij had gepubliceerd in een Israëlische krant. Grossman glimlacht bij de herinnering. ‘Waar mijn stuk over ging weet ik niet meer, wel dat zij meende dat ik niet ver genoeg was gegaan in mijn kritiek op de regering. Ik vond het wel verfrissend nu eens te worden aangevallen door iemand van links, in plaats van – zoals gewoonlijk – de rechtse vleugel.’

Gaudeamus: als 75-jarige jonger dan ooit

Anno 2020 bruist de Muziekweek als nooit tevoren. Zelfs corona heeft er nauwelijks vat op gekregen. Hoeveel ‘Mozarts’ er inmiddels zijn opgestaan wil ik in het midden laten, maar het rijke en gevarieerde off- en online aanbod creëert enige keuzestress. Op haar 75e is de organisatie jonger dan ooit: Gaudeamus is the place to be.

Milo Rau bij opening Theaterfestival: ‘Misschien moeten we wat minder leveren en wat meer luisteren.’

Dingen hebben tijd en afstand nodig om een verhaal te worden. Goed dus dat Rau in zijn ‘Staat van het Theater, de traditionele opening van het theaterseizoen, niet zelf het woord nam, maar dat uit handen gaf aan mensen die nu midden in de verwarrende tijd van bezuiniging, coronasteun en politieke onrust staan. Omdat de honderd internationale makers  die hij voor een boek onder de titel ‘Why Theatre?’ om een bijdrage vroeg, wegens de pandemie niet konden komen, waren zes Nederlandse makers uitgenodigd. 

Jongelui

De 94-jarige Jan Hoek uit Rotterdam schreef een brief aan de jeugd die iedereen inmiddels wel zal hebben gelezen – sinds dat touwtje uit de brievenbus van Terlouw is er niet meer zoveel aandacht geweest voor een boodschap van een mens op leeftijd. Die boodschap is sympathiek en duidelijk: jongelui, hou het nou nog even vol, voor ons, dan kun… 

Sender Boulevard pauses to remember the Dutch East Indies

'For Indonesian Dutch, 15 August is definitely not liberation day,' explains playwright Bo Tarenskeen. The last day of the alternative Festival Boulevard in Den Bosch, Sender Boulevard, coincides with the commemoration of Japan's surrender on 15 May 1945. The Dutch East Indies, the colony exploited by our country for centuries, had also been liberated from the Japanese, but the end... 

Pierre Jarawan: ‘In Libanon vult men de gaten in de samenleving op met verhalen’

Deze week verwoestte een gigantische explosie van 2700 ton slecht bewaard ammoniumnitraat het grootste deel van de Libanese hoofdstad Beiroet. Voor de Duits-Libanese schrijver Pierre Jarawan, woonachtig in München, is de ramp een zoveelste zwarte bladzijde in de geschiedenis van Libanon, die hij zelf ook nog maar net heeft leren kennen.

Spaanse schrijver Carlos Ruiz Zafón (55) overleden. ‘Ik heb mezelf veel druk opgelegd.’

Met de miljoenenseller De schaduw van de wind, het eerste deel van het vierluik Het Kerkhof der Vergeten Boeken, vestigde Carlos Ruiz Zafón in één klap zijn naam als schrijver. Zijn roman Het labyrint der geesten, die eind 2017 verscheen, was het sluitstuk van een jarenlange krachtmeting met zichzelf. Niet lang daarna werd hij ziek; begin 2018 kreeg Zafón te horen dat… 

Love & Revenge wil de Arabische wereld een nieuw gezicht geven

Je neemt filmklassiekers als Dracula en Star Wars, speurt hun Arabische remakes op, en edit deze fragmenten op een live soundtrack waarin de Arabische popgeschiedenis samensmelt met elektronische muziek van nu. Dit, in het kort, is het recept van de dynamische samenwerking tussen muzikant Rayes Bek en videoartiest Randa Mirza, beter bekend als Love & Revenge. Met hun meeslepende show… 

youngNBE supports War Child in campaign Break the silence

De blazers van het jongNBE (jong Nederlands Blazers Ensemble) ondersteunen de komende maand de campagne van War Child Doorbreek het zwijgen. In Nederland leeft iedereen al 75 jaar in vrijheid, maar 149 miljoen kinderen groeien op in oorlogsgebieden. Met deze campagne wil War Child zoveel mogelijk geld ophalen voor deze kinderen, zodat zij weer kunnen genieten van samen spelen, sporten… 

We can learn this from Conny Braam's new war novel: 'Racism is a silent, destructive force.'

South African soldiers thought that by fighting along during World War II they would gain the right to vote and independence, as they were promised. But after the war, not freedom but Apartheid awaited them. With We are the Avengers of it all, writer Conny Braam sheds light on this painful history. Four years ago, Conny Braam (72) published the successful novel Ik ben Hendrik... 

Culture Press podcastcorona (21) - Oscar Kocken: 'Not being allowed to perform your work for six months is pretty gross.'

'Yes, of course it was something we already saw coming in every way. That made me mentally prepared. But then when you actually hear about it... It's just SO sour. It's every time - I don't blame anyone, to be clear - but every time you get bad news, you try... 

Omdat er ook nog gewoon kleine creatieven met een verhaal zijn: ‘Zuheir, geboren glasblazer’.

De absurditeit van de pandemie daalt langzaam in, maar blijft nog steeds niet te bevatten. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Soms is er een moment van aandacht nodig, voor het moois waartoe mensen in staat zijn. Daarom een korte film over glasblazer Zuheir Alkazzaz die Syrië ontvluchtte, omdat… 

Why this book is suddenly ominously reminiscent of the situation in Italy now: 'Everything I describe in my book does happen somewhere in this world.'

With northern Italy cut off from the outside world because of corona and looking increasingly desolate, we are reminded of an interview we had a few years ago with writer Davide Longo about his book The Vertical Man. A book à la The Road by Cormac McCarthy, in which Longo outlines a desolate world that has changed dramatically as a result of... 

Divided loyalties, racism and a split house in HBO's The Plot Against America

I had the chance to attend the 500th anniversary - it took place at the beautiful Teatro La Fenice - of the first Jewish ghetto during my visit to Venice in 2016. One of the speakers was historian Simon Schama. During his lecture, I was given a brief history of Jewish suffering in Italy. According to... 

‘Ik ben een vrijere schrijver geworden.’ Esther Verhoef over de nieuwe dimensie in haar werk

Korte verhalen schrijft Esther Verhoef (51) al zo lang als ze fictie schrijft – sinds haar zevende. Of ze nou tien of honderd pagina’s lang zijn, haar verhalen zijn Verhoef even lief als haar romans en thrillers. ‘Kijk,’ zegt Esther Verhoef, terwijl ze de flappen van het omslag van Labyrint – de verhalen  openvouwt. Op de binnenkant zijn oude, op… 

49th edition Film Festival Rotterdam opens with Mosquito - history as a fever dream

In the trailer for the International Film Festival Rotterdam, which kicks off on 22 January, film images crumble into abstract shapes and colour patterns. It has to do, I understand, with the wonder of the irrepressible urge to make stories. Once, a cave dweller put a painted hand on the rock face. In the digital age, we conjure stories with coloured pixels. The... 

Writing with your voice - Thea Beckman Prize winner Bianca Mastenbroek is not deterred by her disability

Schrijver worden, zonder dat je vingers kunt gebruiken om te typen – Bianca Mastenbroek (44) draait er haar hand niet meer voor om. Afgelopen jaar won ze voor haar historische roman Hendrick, de Hollandsche indiaan de Thea Beckmanprijs. Terugblik op een jubeljaar: ‘Deze prijs is een kroon op mijn werk.’ Voor iedereen die jouw  boek Hendrick, de Hollandsche indiaan nog… 

When was the last time I hopped? Eye impresses with Francis Alÿs' expo on the world as child's play

An exhibition with only children playing, doesn't that quickly become too tacky or cosy? Not if the artist is Francis Alÿs. Although it is hard not to smile at the sight of a sandcastle, I left the room with a head full of questions about the nature of humanity. No small feat of hopscotching kids and girls 

Open your eyes, watch and reflect, engage in conversation. Opening IDFA 2019 showcases the sublime extremes of documentary.

De 32e editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam is geopend met Sunless Shadows. Ontboezemingen van jonge vrouwen die vastzitten wegens medeplichtigheid aan moord op hun vader of andere man in de familie groeien uit tot een beklemmend statement over onderdrukte vrouwen in een mannenmaatschappij. De enige Nederlandse film in de internationale competitie is Rotjochies van Maasja Ooms.

'Once you become suspicious, you develop more and more anxiety' - Meriç Artaç addresses fear and mistrust in her chamber opera Madam Koo

‘Een nieuw stuk wordt meestal maar één keer gehoord, daarna verdwijnt het voorgoed in een la.’ Een dergelijke verzuchting hoor ik vaak, in alle toonaarden. Niet alleen van componisten, maar ook van ensembles, concertorganisatoren, musici en zelfs subsidieverstrekkers. Goed nieuws dus dat de opera Madam Koo van Meriç Artaç deze maand 2 x herhaald wordt, woensdag 11 december in CC… 

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)