Cultuurpers biedt ruimte voor journalistiek onafhankelijke artikelen zonder (schaamteloze) zelfpromotie. Cultuurpersproducties staan er om de missie van Cultuurpers te ondersteunen.
Voor (schaamteloze) zelfpromotie staat het iedereen vrij om tegen de geldende tarieven te adverteren.
Wil je een stuk plaatsen?
Alle auteurs kunnen een stuk aanbieden, maar de hoofdredactie behoud zich het recht voor aangeboden stukken te weigeren wanneer naar het inzicht van de (hoofd)redacteur het werk niet voldoet aan de geldende eisen van kwaliteit en journalistieke onafhankelijkheid.
Vergoeding auteurs
Cultuurpers is een kanaal waarmee je verhalen kunt plaatsen. Inkomen verkrijg je via donaties van lezers, die je daarvoor kunt oproepen door je verhaal (ook) in de categorie ‘Waardeer en Doneer’ te plaatsen. Dan komen er automatisch donatie-oproepen bij je verhaal. Donaties die daarop binnenkomen zijn volledig voor jou als auteur. Elke maand krijg je een overzicht van de donaties en betalen we ze uit. Je hoeft daarvoor geen factuur te sturen.
In zeldzame gevallen verdeelt Cultuurpers ook opdrachten. Daar worden per geval afspraken over gemaakt wat betreft honoraria.
Aan publiceren op Cultuurpers zijn verder geen kosten verbonden, wanneer je je stuk aanlevert zoals in deze gebruiksaanwijzing staat beschreven.
Workflow
Veel interne communicatie tussen de leden van Cultuurpers geschiedt via ons eigen netwerk: http://cultuurpers.slack.com. Heb je nog geen toegang tot dat kanaal, kun je een uitnodiging vragen via Wijbrand Schaap: wijbrand.schaap@cultureelpersbureau.nl.
Vragen, verhaalideeën, prietpraat, advies en tips: alles delen we daar.
Hoe zet je een bericht online?
Het invoerscherm voor nieuwe berichten is voor oudgedienden wellicht wat intimiderend. In de praktijk valt het echter mee. In WordPress, ons systeem, deel je een bericht nu in in ´blokken’ in plaats van in alinea’s. Omdat wij vooral met tekst werken kun je wel gewoon van alinea’s spreken. De ‘blokken’ zijn interessant als je beeld, filmpjes en dat soort dingen wil invoegen
Je kunt op twee manieren een tekst invoeren:
1a: in je favoriete tekstverwerker;
1b: rechtstreeks in wordpress.
1a: je favoriete tekstverwerker
Als je in je favoriete tekstverwerker werkt, dus bijvoorbeeld MS Word, LibreOffice Writer of Google Docs (werkt het beste samen met wordpress), schrijf je gewoon je tekst zoals je gewend bent. Zorg er wel voor dat je gemiddeld om de twee alinea’s een tussenkop invoegt, en geef die de waarde 2 mee, dus Kop 2 of H2.
Zet links naar YouTube-filmpjes en dergelijke als platte tekst op een losse alinea, voorkom dat je tekstverwerker daar direct een link van maakt.
Wanneer je een ‘serviceregel’ toevoegt aan het eind, dus feitelijk een voetnoot met bijvoorbeeld wat je gezien hebt en wanneer, of hoe het boek heet en waar het te koop is, doe je dat simpel door de alinea te openen met het woord ‘note’ tussen vierkante haken en af te sluiten door weer dat woord, maar dan met een schuine streep ervoor. Dan ziet het er zo uit:
Nadat je je tekst hebt geschreven kun je die via gewoon knippen en plakken in de editor van wordpress invoegen. Ga dus naar Cultuurpers, log in en druk bovenin je scherm op het plus-teken en kies voor ‘Nieuw Bericht’.
Het invoerscherm ziet er dus anders uit. Je ziet bovenin ‘Titel toevoegen’ en daaronder een regel met ‘Typ / om een blok te kiezen’. Zet daar je muis in, en plak je tekst uit je tekstverwerker erin. Als het goed is staat hij nu keurig in het format van je word-document. Je hoeft nu alleen nog een titel toe te voegen en het belangrijkste werk is gedaan.
Ga nu naar ‘Klaarzetten voor review (hieronder)
1b: rechtsreeks in wordpress
Log in, kies voor ‘nieuw bericht’. Het invoerscherm ziet er dus anders uit. Je ziet bovenin ‘Titel toevoegen’ en daaronder een regel met ‘Typ / om een blok te kiezen’. Als je al een kop/titel in je hoofd hebt, kun je die dus al invoeren, je kunt er ook even mee wachten. In de regel daaronder, waar dus staat: “Typ / om… etc” kun je nu gewoon beginnen met typen. Een nieuwe alinea, ofwel ‘blok’ krijg je gewoon door op [return] te drukken. Wil je een tussenkop invoegen, klik je dus ook aan het eind van je tekst-alinea op [return] , voeg je de tekst in. Dan klik je die aan, en verschijnt er een menuutje bij je cursor. Kies daar voor ‘kop’ en de standaard-optie [H2].
Dus in de praktijk werkt het gewoon als een tekstverwerker. Ook als je een youtube link invoegt, kan dat gewoon op zo’n nieuwe alinea, de link als platte tekst, en maakt wordpress er zelf een mooie ‘embed’ van.
Voor de serviceregel geldt: begin je alinea met ‘note’ tussen vierkante haken, en eindig hem met ‘/note’ tussen vierkante haken, dus
2: Klaarzetten voor review
Heb je je tekst ingevoerd, ga dan naar de kolom rechts van je tekst. Zorg dat de tab ‘Bericht’ actief is. In dit menu kun je vervolgens op zoek naar het categorie-blok, de tags, de uitgelichte afbeelding. Klik daar, net zoals je al gewend bent, voor alle opties die relevant zijn voor je bericht. Vergeet niet ‘Waardeer en Doneer’ als categorie aan te klikken!
Tot slot druk je op ‘publiceren’. In de rechterzijbalk verschijnt nu het menu waarin je kunt kiezen voor ‘Klaarzetten voor review’. Druk daarop en ik krijg vanzelf via de mail een melding dat je verhaal klaarstaat.
Klik in de linkerbovenhoek (waar ons logo staat) om terug te keren naar het dashboard. Dat is nodig omdat de eindredactie anders blijft denken dat je nog in het bericht aan het werk bent, zelfs als je je computer uitzet. Dus zet je computer pas uit nadat je uit het bewerkingsscherm bent gegaan via de knop linksboven!
3: Donaties krijgen
Veel dank en nu maar hopen op de gulheid van de lezer. Die activeer je door zo te schrijven dat je lezer echt het idee krijgt dat ze iets van je geleerd heeft, dat je iets hebt geboden dat nergens anders te vinden is en wat ze kunnen gebruiken in hun verdere leven. Maak vooral je laatste alinea een finale die nog lang nadreunt, maar vergeet niet dat je eerste alinea direct de verwachting moet scheppen dat je iets bijzonders te bieden hebt!
Je berichten gaan mee in onze zeer succesvolle nieuwsbrief op Substack. Inmiddels is dat ons belangrijkste medium geworden!