Ga naar de inhoud

Verkoop ebooks levert uitgevers kennis op die ze liever niet hebben

Het viel ons al op in de dagelijkse twitterstroom: als het gaat om boekrecensies op twitter overheersen de ‘lage’ genres (althans volgens kenners) de hitlijsten: fantasy, dagboeken van ziektelijders, ‘streekwerk’, howto’s en erotica. Geen nieuws, zult u wellicht zeggen, maar er is meer aan de hand. Dankzij de komst van de e-reader krijgen uitgeverijen (in Amerika althans) inzicht in wat mensen werkelijk lezen. En dat beeld stemt de voorstanders van culturele verheffing van het volk niet bepaald gerust.

Pril Amerikaans onderzoek van de e-boekenmarkt laat zien dat genres als christenromans, science fiction en paranormalia opvallend populair zijn. Populairder ook dan uit de verkoop van fysieke boeken tot nu toe leek. De redenen ervoor zijn interessant, al blijft het bij speculeren zolang meer harde onderzoeksgegevens nog niet voorhanden zijn.

Wat is het geval?

Mensen die een Kindle kopen, laden het ding eerst vol met een hele berg klassiekers en ‘musthaves’. In Amerika moet je dan denken aan de verzamelde werken van Dickens of Shakespeare. Vaak biedt Amazon zulke bundels klassiekers ook voor bodemprijzen aan, en ze zijn ook nog eens voor een habbekrats bij Google Books te downloaden.

Daarna verandert het koop- en downloadgedrag ingrijpend. Zo ingrijpend zelfs, dat je je kunt afvragen of al die klassiekers wel gelezen worden. De markt van boeken waar uitgevers en critici hun neus voor optrekken lijkt namelijk vele malen groter te zijn dan verwacht. In eigen beheer uitgegeven boeken vinden gretig aftrek en ook het oh-la-la-genre is vele malen populairder dan gedacht.

De reden zou weleens banaal kunnen zijn. Met een ereader in je hand weet niemand wat je werkelijk leest. Kun je een boek met een belangrijk omslag nog weleens op een openbare plek inzetten om aan een partner te komen of indruk te maken op omstanders, de Kindle laat aan de achterkant niet zien wat de inhoud is. Je kunt dus schaamteloos pornografie of vage science fiction lezen, terwijl omstanders je vooralsnog vooral interessant en innovatief vinden.

De e-reader personaliseert het lezen dus zodanig, dat ‘peer pressure’, of sociale druk, een veel kleinere rol speelt bij de keuze van wat je leest, dan tot nu toe. Deze democratisering van het leesgedrag opent totaal nieuwe horizonten voor marketeers en uitgevers.

Het is alleen de vraag of die wereld hen bevalt.

Bron: The Guardian

 

3 gedachten over “Verkoop ebooks levert uitgevers kennis op die ze liever niet hebben”

  1. Het kan er ook op wijzen dat mensen de prijs voor een e-book te hoog vinden.

    Ik heb trouwens geen enkele behoefte aan een fysiek boek sinds ik van een scherm lees. Ik vind het gemakkelijk, je blijft niet zitten met een stapel papier die je na afloop op moet bergen of op Bol moet zien te verkopen.

    Overigens begreep ik van een Primera medewerkster dat de Westernschriftjes boordevol schrijffouten gretig aftrek vinden.

  2. Ik denk dat Folco gelijk heeft. Mooie, goede literatuur, dat wil je in handen hebben.

    Ik weet dat Amazon.com heel veel goedkope e-boeken heeft, vele daarvan zijn in eigen beheer (door de schrijvers zelf) uitgegeven, en dat zijn inderdaad heel vaak romances, erotische verhalen en fantasy. Ik denk dat het (goedkope) aanbod in dit geval bepaald wat er gedownload wordt. De goede boeken zijn duurder dus grijpt men eerder naar het goedkopere (en dus lichtere) genre.

  3. Is niet ook de vraag welke boeken mensen meer als e-book lezen?
    Ik lees zelf ook de boeken waar ik normaal een goedkope pocket van zou kopen (sf, fantasy ed.) eerder digitaal dan goede literatuur, dat lees ik toch echt liever op papier.

Reacties zijn gesloten.

een van onze leden

Leden van Cultuurpers zijn voor een klein bedrag per maand of per jaar mede-eigenaar van onze coöperatie, en mogen in voorkomende gevallen ook inhoudelijk bijdragen aan de site. Voor leden met een instellingslidmaatschap bieden we de mogelijkheid om hun persberichten onverkort door te plaatsen. Ook lid worden? Dat kan. Kijk op deze paginaView Author posts

Klein Lidmaatschap
175 / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360 / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50 / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands