Actief zijn op social media als Facebook of Twitter is inmiddels voor elk dansgezelschap een must. Maar een dansvoorstelling (live) via 600 bioscopen wereldwijd uitzenden is ook niet mis. NDT (Den Haag) is door Pathé-theaters uitgekozen om in het illustere rijtje The Metropolitan Opera (New York), The National Theatre (Londen) en het Bolshoi Ballet (Moskou) plaats te nemen als partner in podiumkunsten op hoog niveau.
Het protestgezelschap van uitstekende dansers, balletmeesters en directie dat in 1959 onzeker begon, is uitgegroeid tot een instituut en loopt over van ambities. ‘Enjoy yourselves’, wenst de artistiek directeur Paul Lightfoot als gastheer, presentator en interviewer bij de aftrap van NDT Live op 15 november het publiek toe. Hij moet ook wel. Zijn subsidiecommissie verlangt dat hij naast engagement en pionierszin ‘leiderschap, netwerk, charisma, communicatieve en artistieke kwaliteiten weet in te zetten’. Geen geringe opdracht. Maar een prachtige filmdeal is alvast binnen.
Jonge honden
Lightfoot raakt voor de camera amicaal in gesprek met collega-choreograaf Medhi Walerski. Beiden waren eerder in 2012 op werkbezoek bij Springdance waar ik hen ontmoette. Ze toonden zich kritisch over dans en leken de lat hoog te leggen. Op een compliment over het effectieve gebruik van film in zijn werk lichtte Lightfoot toe: ‘Als je film gebruikt, kun je het maar beter meteen goed doen’. Met NDT Live lijkt hij zijn punt kracht bij te zetten.
Atletische alleskunners
Bij elk groot gezelschap zie je tegenwoordig atletische alleskunners. Ook NDT zet geen verhalen meer neer rondom dansers met beperkte kwaliteiten, maar presenteert topdansers in bewegingsstukken op hoog niveau. Programma II in NDT Live bestaat uit Chamber van Medhi Walerski, Sweet Dreams/Sarabande van Jiri Kylián en Swan Song van Lightfoot/Léon. Hoewel de dansstukken van NDT Live zwaarmoedig kunnen overkomen, levert het zien van de dansprestaties inwendige oef’s en aah’s op.
Voordelen van dans op film
Vanuit het duister zoomt de camera in op een lichtbundel waar je in een zaal normaliter tegen een plat toneelbeeld aankijkt. De toegevoegde waarde van film is vanaf het begin van de voorstelling duidelijk. Dankzij de registratie met 7 HD-camera’s zijn close up opnames van pas de deux effectief en intiem, en groepsbewegingen extra dynamisch. Maar het is nog geen Earthflight in dans. Daarvoor heb je een regisseur als Wim Wenders nodig. Die liet in zijn indrukwekkende dansfilm Pina de kijker tussen de dansers dans echt meebeleven. De nadelen van dans op film (het niet horen van dansers of voelen van bewegende lucht) zijn daarnaast bekend.
Planeet NDT
NDT heeft zich voorgenomen minder veraf te staan van publiek en door community- of familieprojecten als Move In dichterbij te komen. In 2018 moet het een prestigieus nieuw onderkomen zien te vullen met vernieuwende, kwalitatieve dans. Via NDT Live wil het gezelschap dan ook ‘dans toegankelijker maken voor een nieuw publiek’. Dat betekent meer publiek bereiken of minder toegankelijke dans beter aan de man brengen. Daar zal vast een prijskaartje aan hangen. Maar volgens de general manager van Pathé in Parijs is het de moeite waard:
Vanaf de allereerste voorstelling die we van ze (NDT) zagen, zijn we in de ban geraakt van dit geweldige gezelschap…Wij zijn er daarom van overtuigd dat het talent van de geweldige dansers en choreografen van dit gezelschap, net als door ons, ontdekt en omarmd zal worden door een nieuw, breed en internationaal publiek.
Lees meer over programmering NDT Live