Model in motion
TWOOLS begint met een duet door Jan Kooijman en Henna Lee op muziek van DJ Don Diablo. Er zullen later die avond nog twee duetten volgen. Jan neemt vooraf de rol van de underdog in: critici moeten niet teveel verwachten. De dans is echter zeer verzorgd, de band tussen de twee hecht en ze laten oprecht plezier in dans zien. Een opsteker voor wie op zekere leeftijd twijfelt om door te gaan met dans. Meer dans zien met Jan en Henna, ook op werk van andere choreografen, is dus de moeite waard.
Kaliber
Wat Mischa van Leeuwen als danser of choreograaf ook doet, het zal kaliber hebben. Net als HumanMachinery waarbij drie dansers vanuit knallend licht zich een weg banen door de ruimte. Ook Countless in Reversing Gear van de nieuwe huischoreograaf Fang-Yu Shen, haar eerste presentatie op het Scapino podium, is van uitstekend niveau. Het meest spannende werk komt echter uit andere hoek.
Origineel
I MEAN kan betekenen dat de vrouw op de stoel zich als bitch opstelt. Door een microfoon toetert ze instructies door aan danseres Bryndis Brynjofsdottir. Die moet gestalte geven aan wat de maniakale teacher allemaal voelt en bedoelt. Zo’n personage is uit het leven gegrepen. I MEAN is geen dans, maar een interessante theatersessie die uitnodigt tot een vervolg.
KHA begint als horizontaal ballet. Zeven dansers bewegen zich als amfibische wezens in het halfdonker over het toneel. De missing links werken zich uiteindelijk omhoog waar ze al staande zich bezig kunnen houden met spraak en religie. Tenslotte ontstaat er cultuur in de vorm van volksdans. De Albanese choreograaf Gentian Doda laat een potentieel zien aan choreografische rijkdom.
Energie
Met werk van regisseur/choreograaf Ed Wubbe is de avond af. In Nico staan leerlingen van Codarts uitstekend hun mannetje en in Nagasaki zijn de jonge mannelijke dansers in staat met hun energie de wereld te veroveren. TWOOLS is een boeiende grabbelton van dans waar je steeds weer opnieuw in wilt graven.
Afterparty: klik links voor BN’er
DJ Don: ‘ Meestal zie ik mensen wild schokken op mijn muziek. Het is leuk er nu serieus ballet op te zien’. Presentatrice Irene: ‘ Don is ook een beetje mijn manager’.
Arabiste en publiciste Petra Stienen laat dochter Soraya aan het woord. Die kijgt heimwee bij het stuk KHA van Gentian Doda: ‘Ik heb tot mijn 5e in de Arabische wereld geleefd’. Petra: ‘Dans vanuit hier naar landen in het Midden-Oosten brengen is aan te bevelen’.
Ish Ait Hamou, jurylid So You Think You Can Dance: ‘Respect voor Jan dat hij weer danst. Ik dans zelf ook nog. Binnenkort komt een korte dansfilm van me uit’.
Presentatrice en actrice Wendy: ‘Tot mijn twintigste danste ik, en optredens doen was een avontuur. Toen de musical opkwam, ben ik gestopt. Ik kan niet zingen’. RTL-programmadirecteur Erland: ‘Mijn moeder gaat vaak dans kijken. Ik de laatste tijd minder, hoewel ik het heel mooi vind.’
Jurylid So You Think You Can Dance Euvgenia” ‘Nee helaas, ik dans niet meer. Ik geef nog wel veel les!’
Actrice (GTST) Jette van der Meij: ‘Vanwege mijn voeten heb ik het niet geschopt tot danseres. Ik heb wel allerlei soorten dans gedaan op de theaterschool. Ik kijk veel dans en heb vooral alles van Pina Bausch gezien’.
Ed Wubbe, artistiek leider Scapino Ballet Rotterdam: ‘We krijgen veel jong publiek naar onze voorstellingen’.
Jan, voor de avond losbarst, tussen de spotlights in.