Bombarie op Bombarie? Nieuw festival in Utrecht heeft breed profiel

In onze participatiesamenleving is Community Art ‘hip, hot & happening’. Er zijn dan ook veel projecten en initiatieven die amateurs en professionals samenbrengen. Gelukkig maar, want hoe breder kunstuitoefening en -beleving gedeeld en gedragen worden door zoveel mogelijk mensen, hoe mooier de wereld wordt, vind ik dus.

Toch is het even schrikken dat het zoveelste festival zijn opwachting maakt in Nederland festivalland. Festival Bombarie zal vanaf woensdag 23 juni de Jaarbeurs omgeving onveilig maken met een expertdag, een zangdag, een blaasmuziek dag en een dansdag. Kortom een festival met een heel breed profiel, dat zijn weg naar zijn natuurlijke publiek zal moeten gaan vinden.

Goed verhaal hè? We bieden het je gratis aan. Wil je een donatie doen? Dan kan dat via de blendle-knop onderaan. Of via de Patreon-knop. Nog beter.
(Wellicht ben je al lid en zien wij dat over het hoofd. Log dan hier nog een keer in, sorry: (ben je gelijk van die Blendle knop af), maar anders vinden wij het fijn als je lid wordt, of een vrije gift achterlaat”.)

Het kan vluchtig worden, al deze ontmoetingen en masterclasses enzovoorts. Maar aan het LKCA, programmeur van de expertdag, zal het hopelijk niet liggen. Zij zetten Erik Schrijvers ( Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid) en Tabo Goudswaard (the art of impact) tegenover elkaar om de degens te kruisen (een constructieve dialoog mag ook) over de waarde van kunst. Is die intrinsiek of gekoppeld aan haar maatschappelijk nut?

Verheffingsmachine

Goudswaard en Schrijvers spraken in november 2015 op het jaarlijkse LKCA congres ‘de kunst.. van waarde maken’. Dat die gedachtevorming hier weer wordt opgepikt , is te prijzen. Het (her)waarderen en positioneren van kunst is te belangrijk om incidenteel over te keuvelen. Tijdens de voorbespreking blijkt dat deze twee heren niet zozeer botsende posities hebben maar dat ze elk vanuit hun eigen perspectief kunnen spreken over ‘de waarde van kunst’ .

Schrijvers stelt dat de ‘verheffingsmachine’ tot stilstand is gekomen. En dat we de discussie over waarde nu wel gevoerd hebben. Denken over ‘waarde’ is vooral een economische – en daardoor platte – benadering die de zachte krachten (want niet direct te cashen) benadeelt. Subsidie werkt nu als aanbodsturing. Hij pleit voor een ander benadering, kijkend naar de processen in de kunstwereld zelf: wat werkt er?

Goudswaard vindt kunstenaars, juist door hun vermogen creatief met chaos om te gaan, essentieel voor deze postmoderne tijd. Kunst maakt volgens hem de toekomst ervaarbaar. Een plek waar ruimte is om het even niet te weten of zelfs te mislukken. Ook in het bedrijfsleven is ruimte voor het experiment. Kunstenaars zouden nog veel meer hun plek midden in de maatschappij mogen opeisen.

Ik hoop dat ze een hoop bombarie gaan maken!

Goed om te weten

Festival Bombarie. Van 23 t/m 26 juni in Utrecht. Inlichtingen.

Fijn bericht? Gebruik de Blendle knop hierboven voor een kleine donatie. Of bepaal zelf hoe je Hannah Roelofs een complimentje geeft met Patreon. (heel fijn systeem!)
Deel dit: