‘In “In the Dutch Mountains”, de nieuwe balletavond van Marco Goecke met het virtuoze Nederlands Dans Theater in Den Haag, wordt het publiek afwisselend gek gemaakt en gedood door verveling.’ Dixit Wiebke Hüster, dansrecensente van de Frankfürter Algemeine, een van Duitslands grootste kwaliteitskranten. De critica had geen goed woord over voor de première, afgelopen donderdag, in Den Haag.
Marco Goecke, de choreograaf van dit dansstuk, was not amused. Bij een volgende première, in Hannover, twee dagen na de Nederlandse première, wachtte hij de dansbeschouwster in de foyer op met in zijn handen een zak hondenstront, die hij haar, na een aantal verwensingen, in het gezicht smeerde.
Nieuwe escalatie
Na de hengst in het gezicht, die Volkskrant-recensent Hein Janssen ooit mocht incasseren van een beledigd acteur, is de actie van Goecke een escalatie. Temeer omdat dit een actie betreft die met voorbedachten rade is gepleegd. Het incident vond immers plaats in de pauze van de voorstelling, dus de dader moet de zak poep al gedurende de hele eerste helft van de avond in zijn jacquet verborgen hebben.
De Frankfurter Algemeine neemt de zaak hoog op. Excuses van de directie van de Opera van Hannover zijn niet genoeg. De krant stelt: “Wij nemen de opzettelijke kleinering en vernedering die voortkomt uit de voorbereide uitscheldingsaanval zeer serieus. Het getuigt van het fatale zelfbeeld van een persoonlijkheid in een zwaar gesubsidieerde bestuursfunctie die meent boven elk kritisch oordeel te staan en in geval van twijfel zijn gelijk kan halen door geweld te gebruiken. In tijden waarin gevoeligheid en oplettendheid op alle niveaus in de kunstwereld worden verkondigd, is dit een bijzondere perfusie.”
Grensoverschrijdend gedrag
De vraag die de krant oproept, is inderdaad relevant. In een tijd waarin gedrag van leidinggevenden in de culturele sector nogal eens onder een vergrootglas ligt, kun je je afvragen hoe Goecke in het dagelijks werk met tegengeluiden omgaat. Neemt hij naar elke repetitie een zak poep mee voor onwillige dansers?
De krant stelt ook dat het escalerende gedrag van deze dansleider past in een patroon waarin critici steeds agressiever bejegend worden door acteurs en regisseurs. Het zijn aanvallen op de persvrijheid.
Inmiddels heeft de Opera van Hannover laten weten dat de actie van Goecke mogelijk gevolgen gaat hebben voor zijn aanstelling als artistiek directeur van het prestigieuze theater.
Het Nederlands Danstheater reageert geschokt. In een verklaring stelt artistiek directeur Emily Molnar:
“Wij hebben kennisgenomen van het incident dat afgelopen weekend in de foyer van Staatstheater Hannover heeft plaatsgevonden tussen balletdirecteur Marco Goecke en een recensente van de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Marco Goecke is een gewaardeerd associate choreograaf van NDT met wie wij al jarenlang met veel plezier samenwerken, met prachtige danscreaties als resultaat.
Wij betreuren ten zeerste dat dit incident heeft plaatsgevonden, waarin Marco Goecke de persoonlijke integriteit van de betrokkene heeft geschonden. Dit handelen is in strijd met onze waarden die we als leidraad in al onze samenwerkingen hanteren.”