Georgina Verbaan speelt van 28 op 29 juni vierentwintig uur lang in het Holland Festival de hoofdrol in de voorstelling The Second Woman van Nat Randall en Anna Breckon, een unieke hallucinante filmische theaterervaring.
Tijdens deze theatermarathon, live in ITA en tegelijkertijd op het scherm in Koninklijk Theater Tuschinski, speelt ze met honderd verschillende, voor haar onbekende, tegenspelers steeds opnieuw dezelfde break-up scène. Deze scène van ongeveer tien minuten wordt niet gerepeteerd. Wat er op het podium gebeurt is voor zowel Georgina als de tegenspeler net zo ongewis als voor het publiek.
Tweevoudig Gouden Kalf-winnares Verbaan speelde in meer dan 100 Nederlandse televisieseries- en films, met hoofdrollen in series als ’t Schaep met de 5 pooten, Maud & Babs en KLEM. Ze speelde in vele films, waaronder De Surprise, De Marathon en Buiten is het Feest. Ze heeft bijna 20 jaar theaterervaring met producties als Venus van Johan Doesburg, en Oogverblindend van Cyrus Frisch.
Directeur Holland Festival Emily Ansenk: ‘We zijn ontzettend blij dat Georgina Verbaan deze uitdagende rol wil spelen. Haar gevoel voor humor, timing en veelzijdigheid als actrice zal ze in deze theatrale marathon voor de volle honderd procent kunnen inzetten. Het getuigt van grote moed om zo lang en zo intensief met onbekende tegenspelers te willen acteren. Door de duur en het karakter van de performance, worden de grenzen van wat theater en wat acteren kan zijn afgetast. Het past daarmee feilloos in een festival dat met Christiane Jatahy als associate artist, vragen stelt over wat theater en film zijn, hoe ze elkaar beïnvloeden, maar ook en hoe je waarneemt.’
De scène
The Second Woman gaat over een vrouw, Virginia, en een man, Marty, wier relatie alle creativiteit, romantiek en vitaliteit heeft verloren. Wanneer de tegenspeler-man op het toneel verschijnt, weet Georgina Verbaan net zo weinig over hem als het publiek weet. De intense en intieme uitwisseling tussen haar en de man mondt uit in de keuze: ‘Ik hou van je’ of ‘Ik heb nooit van je gehouden’. De man vertrekt. De scène eindigt en Georgina/Virginia moet de rommel opruimen. Langzaam, als in een ritueel, wordt de scène opnieuw opgebouwd, klaar om weer te beginnen. Door deze scène honderd keer te herhalen worden de variaties en subtiliteiten in karakter en uitvoering versterkt en wordt duidelijk wat de chemie tussen de personages én de acteurs is.
Het decorontwerp en de live beelden zijn geïnspireerd op de Amerikaanse onafhankelijke cinema van de jaren 70 en op melodrama’s, een genre dat vrouwen op een stereotiepe manier portretteert.
Het decor bestaat uit een glazen doos, gefilmd door cameravrouwen en geprojecteerd op een groot scherm. Op verzoek van de makers wordt The Second Woman gemaakt door een vrouwelijke en non-binaire crew voor en achter de schermen.
De makers
Nat Randall is co-auteur en, co-regisseur van dit project, en een kunstenaar die werkt op het snijvlak van performance, video en film. Ze heeft zelf meerdere malen The Second Woman gespeeld. Anna Breckon is de andere co-auteur en co-regisseur, en de videoregisseur. Ze is onafhankelijk kunstenaar en filmwetenschapper. Beiden wonen en werken in Australië. Ze hebben dit werk eerder uitgevoerd in Australië, Taiwan, New York, Londen en Toronto.
Nat Randall en Anna Breckon over The Second Woman: ‘Het begon als een klein, zelf gefinancierd project. Het was een onderneming met een hoog risico, want hoewel we het werken met meerdere deelnemers konden testen, is er geen manier om een 24-uurs productie – die afhankelijk is van publiek en deelnemers – te repeteren. The Second Woman bestaat alleen op het moment van de presentatie. Het ontstaat elke keer opnieuw door het samenbrengen van onzekere elementen die weliswaar kunnen worden gecureerd en beheerd, maar nooit volledig gecontroleerd. Dit maakt de show kwetsbaar maar ook dynamisch, levend en vol mogelijkheden.’
Keuze voor de toeschouwers
The Second Woman is gelijktijdig te zien op het podium in ITA en voor het eerst ook in de bioscoop, op het scherm van zaal 1 in Tuschinski. Het publiek in ITA, dat de hele tijd komt en gaat, wordt aangemoedigd om tussen de scènes van stoel te wisselen om het koppel vanuit verschillende perspectieven te zien. Iedere twee uur is er een pauze van een kwartier voor zowel Georgina Verbaan als de toeschouwers. Het publiek kan kiezen tussen de spanning van de live aanwezigheid in ITA of het comfort van geen wachtrij in Tuschinki.
Kaartverkoop
Er zijn verschillende soorten kaarten beschikbaar voor beide locaties, elk met eigen condities. Zo is het voor ITA mogelijk om een ticket voor de volle 24 uur te kopen, een priority ticket voor een bepaald tijdslot, of om op de bonnefooi te komen en plaats te nemen in de algemene wachtrij. Voor de live-screening in Tuschinski zijn er passepartouts voor 24 uur en kaarten voor tijdslots van 8 uur beschikbaar. Klik hier voor meer informatie over de kaartverkoop.
Toegankelijkheid
Er is een gebarentolk aanwezig op vrijdag 28 juni van 16.00 – 18.00 uur; 22.00 – 00.00 uur en zaterdag 29 juni van 10.00 – 12.00 uur. Engelse boventiteling is beschikbaar op vrijdag 28 van 18.00 – 20.00 uur en zaterdag 29 juni 00.00 – 02.00 uur en 12.00 – 14.00 uur.